Forum » Allmänt

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

STOR ELOGE till Ulf Georgesson i Bhonus

Författare Inlägg
Kickilina Skapat: 2008-02-17, 01:17
Nu är Ulf Georgsson i farten igen. Läs under "Dansnyheter" här! STRONGT av honom! Heja Uffe!
eis Skapat: 2008-02-17, 11:22
Visst är det suveränt! Hade gärna gått och lyssnat på föreläsningen, men det är ju i en håla någonstans. Hoppas folk hittar dit i alla fall :-)
Kickilina Skapat: 2008-02-17, 14:00
Ja hoppas nu bara att folket som behöver gå på föreläsningen gör det, vilket kan vara tveksamt... men om inte annat så hoppas jag att det uppmärksammas o bildar "ringar på vattnet".
Det gäller att vi alla drar vårt strå till stacken i denna fråga... Media försöker styra bort allt som har med dansbandsmusik att göra, det är rena mobbningstaktiker. Det är viktigt att vi alla gör våra röster hörda. Det är fortfarande oerhört många människor i vårt samhälle som endast hör dessa kritiska nervärderande röster och som inte har en aning om hur många människor som dansar och gläds åt våra kära dansband.

Malou von Sieverts program "Efter tio" på 4-an t ex uttalade sig mycket klantigt i förra veckan (tisd 12 feb) då Charlotte Perrelli o Pernilla Wahlgren var gäster (se på webben http:/anytime.tv4.se/webtv/?treeId=9017). Hur kan Malou uttala sig om något som hon inte har den ringaste aning om... bara "ryktesvägen" från media!? Hon sa något om att uti landet kanske det dansas, men inte runt Sthlms-trakten! Tänk om de kunde ta reda på lite fakta innan de uttalar sig! De verkar inte ha någon som helst hum om att varje tisdag dansar mellan 300-700 pers i Hallunda Folkets Hus t ex. Förutom dansställena i Stockholms län inkl dansbåtarna så åker vi som är dansentusiaster ofta runt och dansar bortåt 20 mil ibland även längre.
Pernilla Wahlgren berättade att hon aldrig varit på "nån sån där dansbandskväll" o gjorde lite narr av det genom att bryta på värmländska. (Samtidigt var det lite kul om man tog det som jag med glimten i ögat, men det fanns en underton av sarkasm).
Däremot sa Charlotte Perrelli några väl valda kloka ord om glädjen o värmen bland dansfolket som hon kunde sakna bl a, men nämnde även hon något om dansbandsdansens utdöende (?) vilket får en att bara att säga HALLÅ... Vad snackar du om!? Är inte hon heller uppdaterad eller!? Påverkad av media utan att ta reda på fakta ens hon! PUH! Man blir sååå himla trött!

Pratade en del med Git Persson när jag åkte med Birka Paradise i måndags (- tisd). Jag gratulerade dem till deras nya cd o att de skulle medverka i Bingo Lotto. Från början var det meningen att de skulle få framföra titellåten på skivan "En helt ny dag" som är en jättefin danslåt, men Git berättade att tv4 sagt åt dem att de inte fick framföra den! Tänka sig att de är så nedriga så att de ska bestämma vilka låtar som ska framföras, trodde inte det var sant! Fernandoz var alltså tvungna att framföra 2 låtar som de själva hade föredragit att inte spela
bl a den som förstärker "töntstämpeln" på dansband dvs "Nej, så tjock du har blitt" (även om Anders förstärkte o skojade till den med värmländska)! Den andra låten var duetten "Det är lätt att bli kär” som visserligen är bra, men inte särskilt ny.
Det var inget fel på deras framträdande i rutan, men varför i alla världen överröstade musiken deras sång... man hörde knappt varken Git eller Anders! Var det ytterligare en bojkott!?

Så eldsjälar som Ulf Georgesson behövs!
TACK UFFE, DU ÄR GULD VÄRD!
KRAM
Kicki
Lena Skapat: 2008-02-17, 14:24
Att Malou von Sivers får kläcka ur sig vilka dumheter som helst, utan att ha tagit rätt på fakta! Om det är någonstans det dansas mycket så tycker jag just att det är i Stockholm. Förutom Hallunda, har du ju Mälarsalen och Yesterday och Fleming (Crazy Daizy - om det får räknas?!). FÖr att inte tala om sommaren då du har dans i stort alla dagar i vecka och kan bl.a. välja på Hågelby, Skansen och Grönan. Förutom dessa kvällsdanser finns olika tedanser för de äldre på massor av olika ställen under veckorna!

Då jag har varit på semester ute i landet och velat dansa på sommaren är det mer vanligt att jag inte hittar något ställe just den dagen, än att man haft lyckan att göra det.

Sen har vi ju även flera dansklubbar som själva anordnar social dans. Så jag tycker definitivt att dansbandskulturen lever och frodas i Stockholm!
Kickilina Skapat: 2008-02-17, 15:28
Exakt... Har man tid, råd o ork så finns det dansmöjligheter varenda dag om man så skulle vilja och på somrarna finns det hur många ställen o danstillfällen som helst för oss runt Stockholm. Jag får ofta höra från folk i andra delar av landet att de inte har så mycket dans särskilt inte på vinterhalvåret. Jag ska banne mig skriva till Malou!
Friskt vågat Skapat: 2008-02-17, 18:46
Bra idé! Gör det du, vilket engagemang du visar!
Toker Skapat: 2008-02-17, 19:03
Det är samma här. Hade mer än gärna åkt dit och lyssnat om jag hade kunnat. Tyvärr kan man inte vara på fler ställen samtidigt, hur mycket man än vill. Men jag hoppas att många kan ta sig dit ändå.
Så jag säger också heja Ulf Georgsson!
En stor eloge till honom!
Börje Skapat: 2008-02-17, 21:48
Vad journalister säger ska man ta med en nypa salt, men tyvärr så verkar folk tro på vad de säger allt för mycket.

Förutom de "valiga danserna" runt Stockholm så är det väldigt mycket s.k. pro-danser. Det ordnas sådana danser i var och varannan förort och stadsdeler och i princip varenda dag året runt.

Det hade varit kul om Git och Fernadoz hade gjort en kupp och spelat den låt de hade velat spelat spela i Bingolotto. Vad skulle TV4 ha gjort, när det är direktsändning? Om TV4 hade bråkat om det så hade de ju bara blivit lite löpsedlar och ytterliga reklam för dem. Det kunde bara ha blivit positivt.

Allvarligt talat; vem bryr sig om vad Pernilla Wahlgren tycker och tänker?
Andy Skapat: 2008-02-17, 22:15
Attans! Den föreläsningen skulle det vara intressant att gå på. Hoppas att ha kommer att göra den på fler ställen så att en annan får chansen att lyssna.
Kickilina Skapat: 2008-02-18, 00:10
Börje... ditt förslag att Fernandoz kunde ha gjort en kupp i Bingo Lotto föreslog jag för Git också när jag pratade med henne på båten, men hon sa att det skulle vara kontraktsbrott och att det säkert skulle bli represalier. Men tanken var god o hade suttit fint eller hur! ;-)
Kickilina Skapat: 2008-02-18, 00:15
Börje glömde kommentera det där med Pernilla Wahlgren också... Neej, såklart många av oss struntar i vad hon tycker o säger, MEN... alla dessa "negbags" oavsett storlek så finns det alltid de som tar till sig sånt... "Alla bäckar små blir en stor å" i slutändan.
Natt natt
Börje Skapat: 2008-02-18, 08:52
Av någon anledning tar folk till sig de dåliga exemplen framför de goda, med anledning av Pernilla Wahlgrens uttalande.

Om TV4 ska bestämma vilka låtar ett band ska framför i stället för att bandet väljer den eller de låtar som de tycker representarer bandet bäst och som de självklart vet att publiken tycker om, då kan jag faktiskt börja undra om TV4 medvetet vill att dansbandsmusiken ska representeras på något speciellt sätt. Det för tankarna till vilket sätt de vill att den ska framställas som. Kan det vara förnyande eller soffigt?
Kickilina Skapat: 2008-02-18, 14:28
Vet inte om jag förstår hur/vad du menar Börje? Eller är det bara så att mitt huvud är "dimmigt" pga flunsan kanske? Har läst ditt inlägg om o om igen... Allt var glasklart utom de sista två meningarna som förvirrade mig. Skulle du kunna förtydliga dig så är jag tacksam.