Forum » Allmänt

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Filmen "Får jag lov"

Författare Inlägg
Börje Skapat: 2008-02-20, 20:40
Den filmen blir nog ett måste att se. Titta in på deras hemsida www.folketsbio.se, för det är premiär på många orter i landet.
Dansglad Skapat: 2008-02-20, 21:08
Låter som en rolig film för oss dansnördar. Hoppas de får mycket publik också. Ska kolla om den går någonstans nära mig.
Andy Skapat: 2008-02-20, 22:13
Låter lite domedagsprofetia det där med "sista dansen". Nu får jag väl se spektaklet så jag får veta vad de menar.
Kickilina Skapat: 2008-02-21, 00:56
Jag har sett fram emot att få se den här filmen bl a för att Robert Mührer fd trummis i Drifters är med i filmen. Jag skulle tro att man får ta även denna film med glimten i ögat precis som med tv-serierna "Leende Guldbruna Ögon" o ”Torgny Melins”.

Håller med dig Andy att det låter lite domedagsaktigt... men vi ska väl inte ta ut något i förväg, utan ge filmen en chans. Vad jag kan se o förstå (om jag inte helt misstolkat det) så är det endast ett par riktiga (fortfarande aktiva) dansbands som medverkar i filmen och tyvärr de som kanske nu spelar lite på "sista versen" i verkligheten, vilket jag tycker är otroligt synd om så är fallet. Kanske jag skulle förtydliga mig lite (ursäkta, men jag är lite ”yr i mössan”, har fortfarande feber). Vad jag menar är att det vore synd om denna film, även den vilseleder o förstärker medias negativa spiral för dansbandsmusiken, att den på något sätt skulle framställas att vara på utdöende för så är inte fallet vet vi ju alla här! Därför hade det varit bra om de haft med något av de yngre, nyare dansbanden och/eller ett av dem som i alla fall drar en stor åldersbeblandad publik och som inte är på upphällningen! Den filmen får vi annars se till att den kommer efter denna och titeln på kommande film kan t ex bli:
”Får jag lov till första dansen”
”Får jag lov till ytterligare en eller två danser”!?
”Det bjuds upp till dans som aldrig förr!”
”Dansbandsdansens revansch”
”Inget går upp mot Svensk kultur o våra kära Dansband eller hur!?”
”Inte en dag utan dans”
”Vad vore livet utan dans”
”Jämlikhet på dansgolvet, tjejerna bjuder upp t dans som aldrig förr”
"Får jag lov Niklas" (el något annat killnamn)

Varför inte en film från dansarnas synvinkel, som följer dansarna som åker land o rike för att göra det som de älskar mest av allt dvs att dansa istället för att endast följa ett visst dansband. På det viset skulle vi få en varierad dokumentärfilm som både visar dansmänniskor i alla åldrar som dansar många olika stilar, vackra landskap, dansställen av alla de slag; logar, Folkets Hus, Folkets Park, dansbandsgalor stora som små osv. Vardagsdanser, helgdanser, vinter som sommardanser osv Visa allt runt ikring, hur folk tar sig till danser på alla möjliga o omöjliga sätt; samåkning, husbilar, motorcyklar, tältar, tar in på vandrarhem, reser fram o tillbaka ”samma kväll” trots att det kan vara bortåt 50 mil tur o retur osv. Hur folk möts o blir bemötta, fikar o äter ihop, uppskattar att ses, ger uppskattning till varann o orkestrarna som bjuder på sig själva osv osv. Ungdomar som väljer dansen växer o får bättre självkänsla o ett bättre självförtroende.
De ”slipper” fördärva sig med alkohol o droger. Snacka om att det skulle bli positiva spiraler som skulle ge ringar på vattnet för såväl dansställen som dansband av alla de slag. Gissa OM det skulle bli rejäl tillströmning av nya nyfikna danssugna människor som inte hade en aning om att ”denna fantastiska dansvärld” existerar eller hur kul vi har det! ;-)
Det fungerar så, det har jag bevis på.
Vad vore livet utan dans och våra kära dansband!?

Sängdags, Natt natt!
Andy Skapat: 2008-02-21, 08:39
Nu får jag nog bassa mig själv lite efter att ha läst Kickilinas inlägg. Vi ska nog inte se på dansbandsmusiken eller dansen som en utdöende företeelse. Vi matas med det överallt, inte minst från dansbanden och dansarna själva. Till slut tror vi ju alla på det. Men är det egentligen så? Jag tror inte det. Bättre att se positivt på det, så kommer det säkert locka fler människor till dansen.

Fast å andra sidan, vem vill ha trängre dansgolv?
Ronny J Skapat: 2008-02-21, 09:16
Håller med Kickilina fullständigt, vore toppen om de gjorde en film som verkligen visar den underbara dansvärlden, som ju i dag tyvärr är en sluten värld bara för oss invigda. Skulle helt säkert locka ut många fler, men trängre behöver det väl inte bli, som Andy befarar, bara att nya dansställen kan öppnas eller att man kan bygga ut till större danslokaler.
Närmare till hands att visa upp dansvärlden är väl annars TV, men det verkar svårt att få mer än ytterst korta snuttar visade där. Till slut borde väl nån där få upp ögonen för vad dansen faktiskt betyder, men när?
eis Skapat: 2008-02-21, 11:26
Det är lite märkligt det där att det ständigt ska rackas ner på dansbandsmusiken. Inte heller anses den fin nog. Jag läste en blogg någonstans nyligen (minns tyvärr ej var) att dansbandsmusiker egentligen bara är misslyckade musiker som inte blev något annat. Vilken himla inställning!

Hoppas filmen då inte bara är patetisk och visar en döende dansbandstillställning.
Agge Skapat: 2008-02-21, 12:54
Ikväll kl 19 på Kulturnyheterna på Tv2 kommer det enl uppgift ett inslag från Hallunda Folkets hus,spelades in i tisdags när Junix var där.Repris på 1:an kl 23.10
Kickilina Skapat: 2008-02-21, 13:14
Jippy! Åh va kul! Typiskt att jag var (är) sjuk o inte kunde dansa i tisdags! Men tack Agge för den infon! Det ser jag fram emot!
+ i morrn på Gokväll (18:15 på 2-an) medverkar ZLIPS! ;-)
Lyssnar i detta nu på Radio Sthlm P4 Extra och Lotta Bromés program och hon har lovat "bjuda upp" till dans med Dansband såklart, sa hon! Här händer det grejer må jag säga! Trägen vinner! Hipp hipp HURRA!
(Jag har skrivit en hel del till media)
Kickilina Skapat: 2008-02-21, 13:20
Agge var du själv o dansade i Hallunda till Junix i tisdags? Eller någon annan som var där som känner sig hågad att skriva o berätta hur det var, hur mycket folk det kom osv?
Tyvärr är jag nog inte den ende som ligger sjuk i flunsan, vad jag hört. Så risken finns tyvärr att det inte var jättemycket folk. Synd i så fall för Junix är riktigt bra nuförtiden!
Agge Skapat: 2008-02-21, 13:39
Hej Kickilina!
Jag var i Hallunda i tisdags och jag tyckte det var "lagom" mycket folk,alltså varken för trångt eller glest.Junix spelade bra som vanligt,de har en avspänd publikkontakt och hanterar både modernt och gammalt.Den orkestern är alltid ett säkert kort.
Kickilina Skapat: 2008-02-21, 14:43
Så bra Agge, kul! Tack för den rapporten.
Kickilina Skapat: 2008-02-21, 22:29
Va kul att se en hel del dansvänner i Hallunda på kulturnyheterna ikväll! :-)
Lena Skapat: 2008-02-25, 15:33
Är det någon här som sprungit iväg på premiärn och hunnit se filmen ännu? Jag är jättenyfiken!
Angela Skapat: 2008-02-25, 21:00
Lena, hade tänkt gå ikväll faktiskt. Hade spanat in tid och plats, men så hamnade jag hos en kompis som bjöd på middag istället och det var så trevligt att filmen fick vänta.
mats1999 Skapat: 2008-04-04, 21:04
Den sämsta film jag sett. Först och främst så var den oskickligt gjord. Klumpigt filmad. Ungefär som man ser en film filmad i en ny film. Man ser inte vad det föreställer.
Min fru och jag tänkte gä hem innan den var slut och det är en fruktansvärt dålig reklam. Ingenting att slänga ut pengar på. Tänk dig att se en gammal rutten folkpark som läcke från taket tillsammans med en kille från flamingo. Bra kille i fel miljö.
Det vilade en domedagsstämning över dansbandsmusiken.
Ta fram vår älskade dansmusik i rätt sammanhang. Mer positiv handling.
Fanns det något vett i att att se ett par som följde dansbandet och som klagade på att de satt upp en gammal affisch. Vannsinngt dålig film! USCH!
/Mats
Lena Skapat: 2008-04-04, 22:19
Usch då! Vilken tur då att jag inte fick tid att se den då :-)
Kickilina Skapat: 2008-04-04, 22:45
Jag som eventuellt hade tänkt att se den i morrn...hm... Känner mig inte längre så sugen på att se den! Trist! Men kanske ändå måste se den för att bilda mig en egen uppfattning (men är rädd för att jag kommer att känna likadant som mats1999 o hans fru).
Börje Skapat: 2008-04-05, 00:08
Jag har inte sätt filmen ännu, men jag har haft inställningen att jag inte ska förvänta mig så mycket utan endast se filmen som en kul grej eller att se den bara för att se den eftersom som den handlar om dansbandsdansföreteelsen.

Men efter mats1999 recension av denna film, så känns det inte ens som om den längre är intressant ur någon synvinkel. Trots det så har den i några tidningar fått gott omdöme. Fast, jag börjar undra ur vilken synvinkel den har fått det?
mia Skapat: 2008-08-27, 07:36
Hade verkligen sett fram emot att se filmen nu när den gick på TV igår. Men sååå besviken jag blev! Vilken smörja!

Bara en massa malande om hur det var förr. Kunde de inte visat upp hur fantastikt kul det är med dans idag? Att dansen faktiskt lever!
Bosse Skapat: 2008-08-27, 09:26
Det kunde man naturligtvis ha gjort, Mia. Men jag skulle tro att syftet med filmen var att visa dansbandsrörelsen i ett historiskt perspektiv. Även om en del var väldigt överdrivet (konstnärlig frihet) så visade filmen ganska väl hur det gick till på 70-talet.

Själv är jag så pass gammal att jag upplevt det hela IRL, och tycker ärligt talat att dåtidens danskvällar ofta var mycket roligare än dagens. Men det är ju min personliga åsikt.

Men yngre människor har aldrig upplevt det här själva, inte kan det väl vara fel att de får en historisk återblick.
ante Skapat: 2008-08-27, 11:03
En historisk återblick?

Filmen var så långtråkig att jag somnade i soffan, flera gånger om till och med.

Varje gång jag fick upp ett öga var det någon gammal dansbandsgubbe som stod och malde om hur det gick till förr och att allt var bättre då.
Bosse Skapat: 2008-08-27, 11:16
Ante, det är bara att konstatera att alla inte har samma smak, vare sig när det gäller film eller dans.

Jag har inte en aning om hur gammal du är, men misstänker att du är för ung för att ha frekventerat dansställen på 70-talet. Men för många av oss som var med och känner igen oss är den här filmen nostalgi på hög nivå. Nu såg jag den iofs inte i veckan utan för några månader sedan så jag har inte alla detaljer i minnet.

"Allt var bättre då"? Nej då, det är mycket som är bättre idag, men just när det gäller dans tycker jag personligen att mycket var bättre förr.
Lena Skapat: 2008-08-27, 14:34
Även jag såg filmen igår. Hade väl inte så höga förväntningar efter vad som skrivits här tidigare.

Kan med gläjde konstatera att det var en himla tur att jag missade den på bio, så jag inte lagt ut pengar på smörjan.

Den var verkligen dålig. Håller med Mats1999!
HippiJanne Skapat: 2008-08-28, 11:26
Om ni ändå vill se ett långt inslag som har gått på tv. Dock bara i lokaltv så kika in på www.logenmittiskogen.se klicka på tv-reportage.
Kickilina Skapat: 2008-08-28, 13:07
Hittade inget klipp från filmen "Får Jag Lov" där Janne!
HippiJanne Skapat: 2008-08-28, 21:14
Skrev ju inte att det skulle vara från Får jag lov, utan ett helt annat inslag som sändes enbart i lokaltv nätet över karlstad.
Men det var långt inslag. Å det brukar ju inte tv-inslag vara.