Ämne: |
Angående dansens framtid |
| Författare |
Inlägg |
|
yrkesmusiker
|
Skapat: 2012-02-18, 19:31
Jag har följt debatten om dansens framtid i Sverige. Som f.d yrkesmusiker (dansband) känner jag att jag måste få lägga mig i debatten och jag vill gärna att mina åsikter leder till debatt:
1) Dansarna har själva haft död på dansen.
Den stora faktorn: Ni väljer samma band, gång på gång på gång. Ni klagar på att det inte kommer några nya band. Det finns massor med fina exempel på nya yngre band som kommit. Dessa har styrts ut i kulissen av "kräsna" dansare som tycker att 100-200 kr är en förmögenhet.
Många av dessa nya band lägger nu ner och försvinner. Samtidigt stänger era "elitband" ner ett efter ett. Snart är det bara ni i den lilla elitklungan kvar.
2) Ekonomi.
En orkester ska sitta och åka över hela Sverige för att få spela. Helt ok. Alla vet vad disel kostar. Få vet hur länge musiker ligger ute på sina resor (utan familj, barn, mm). Sedan har ni mage att klaga på att man har höjt entrépriset med 10 kr. Ni kräver det ena, ni kräver det andra. Ni kräver likriktning hos alla band. Tillslut låter alla lika, spelar samma tempon, samma låtar. Hur ska ni kunna locka en BRED publik på det sättet?
3. Attityden.
Det ska vara billigt, helst gratis. Vissa av er ser inget konstigt att säga eller tycka precis vad som helst till en musiker som rest 60 mil och packat utrustning i två timmar. Den torra mackan arrangören belönar bandet med i paus gör ju allt lättare.
Ni mobbar ut varandra genom att inte dansa med "nybörjare". Har ni hört själva hur jäkla dumt detta låter? Hur ska ni få nya dansvänner om ni stöter ut dom få som ändå försöker?
MEN, det skiter ni väl i? Bara ni slipper betala för vattnet, och gud bevare, en höjning på 10 kr i entréavgiften...
Tragiskt.
Dansbandsbranschen är inne på sitt absolut sista andetag. Ni som hävdar annat tror säkert att ni har rätt.
Men vi som åker genom hela sverige ser precis det som Erik Lihm nämnde tidigare. Äldre och äldre publik. Mindre och mindre publik. Gager som inte stigit på 10 år. Nu är dom på väg ner. Diselpriset är INTE på väg ner.
Dansare som vägrar betala vad det faktiskt kostar. Och när arrangören tar in duos och mindre band så är det "tack och hej" och dags att byta ställe.
Precis så som parasiter gör?
Modernbranchen är INTE räddningen. En otroligt liten marknad som ÄNDÅ inte lockar ungdomar.
De som dansar moget i dag är 60-70 år. Om fem år och framåt börjar dessa falla bort av naturliga skäl. Det fylls inte på efteråt. De 2-300 personer som är normalt idag är kanske 60-70 om fem år. Då GÅR det inte runt längre. Inte utan att varje gäst betalar 6-700 kr i inträde. Och det, mina kära dansvänner, finns det inte en musiker i Sverige som förväntar sig av er.
Framtiden bästa dansvänner stavas dans till cd-spelare eller dator!
Nu har jag sagt allt jag ville säga. Vore intressant om någon regional dansguru som minsann går på tre eller fyra olika LOKALER i sitt län nu ska hävda att jag har fel. Jag och musiker som Erik har ju ändå bara åkt land och rike runt och sett samma sak.
DET ÄR KÖRT!
|
|
Musikmixen
|
Skapat: 2012-02-18, 20:04
Klockrent inlägg, tack!
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-02-19, 13:01
Det är väl bara att be en tyst bön och hoppas att yrkesmusikern har fel. Historien har ju trots allt visat att man kan ha fullständigt fel även om den bransch man kan. Några exempel:
- "Allt som kan uppfinnas är nu uppfunnet och därför är det lika bra att lägga ner patentverket" (Charles H. Duell, chef för amerikanska patentverket, 1899)
- "640 kB borde räcka för vem som helst" (Bill Gates, 1981)
- "Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer" (Thomas Watson, VD för IBM, år 1943)
Som ett litet kuriosum kan jag tala om att jag hade 1 Kb (nej inte Mb) minne i min första dator, en ZX81. Men jag lyxade till det och köpte en modul så att jag fick hela 16 Kb minne! Nåja, några år senare uppgraderade jag till en Commodore 64 med smått fantastiska 64 Kb minne. :-)
|
|
Bigge
|
Skapat: 2012-02-19, 17:26
Håller - faktiskt - med i mångt och mycket som Yrkesmusikern skriver.
Samtidigt vill jag ändå tro att det finns en framtid! Självklart kan inte bara de moderna banden vara hela räddningen men trots allt så är det den yngre generationen som någonstans måste stå för räddningen av branschen och jag tror inte detta görs av traditionella band med "Leende guldbruna ögon" på repertoaren.
Se bara på hur populära alla dansmaror är! De lockar över 1.000 personer per kväll. Det kanske är mer sådant som ska till? Större danser med kringarrangemang som mat och boende.
|
|
Hardy
|
Skapat: 2012-02-19, 22:59
Jag håller med yrkesmusikern helt om de han skriver, samtidigt
så har ju många arrangörer redan på tidigt 90 tal, gått på med
att de skulle ha spriträttigheter för att locka mer publik till sina ställen, och då trodde man att de skulle dra mer folk. De sket sig det också, för ingen vill ju dansa med nån som inte kom
runt golvet.
|
|
novakrister
|
Skapat: 2012-02-20, 09:04
Jag för min del tror inte jättearrangemang skulle lösa något, publiken blir inte större även om den för en kväll samlas på ett ställe. Jag kan bara hålla med i det mesta som "yrkesmusiker" skriver. Det enda jag skulle kunna invända emot är mogendansens fortlevnad, det sas redan 1975 när jag började lira dansmusik att den skulle vara utdöd om max 5 år men den lever än.. Nya band i den genren startas och ny publik kommer...skumt...det borde vara den moderna musiken som har bäst överlevnadschanser men tydligen inte...
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-02-20, 14:39
Det är säkert sant
att fler och fler band lägger ned
att en del tycker entréavgifter nått sitt maximum
att andelen äldre minskar på våra dansställen
att andelen yngre inte tillkommer i samma omfattning
För mig är det också sant
att det sker förändringar inom det mesta men det betyder ju inte allt upphör utan det kanske tar en annan form mot tidigare. Och precis så tror jag att det är med dansbandsbranschen. Denna bransch är ju också konkurrensutsatt från olika håll, både internt och externt.
att det gäller utveckla sig och stå sig i konkurrensen mot andra dansband samtidigt som branschen också regelbundet måste saluföra sig som varumärke mot sina målgrupper i alla de forum som dessa finns!
att en idé kan vara att alla dansband och arrangörer tillsammans bildar/ansluter sig till en gemensamt ägd aktör som bara har till uppgift att marknadsföra branschen och inte bara förlita sig på gamla marknadsföringssätt och/eller att media skall uppmärksamma branschen! Sedan har ju varje dansband och arrangör sitt eget ansvar i att marknadsföra sig själva!
att tillsammans har alla inblandade aktörer också ett ansvar i att ny rekrytering kontinuerligt sker!
Det är också sant
att jag regelbundet är på olika dansställen och ser inte de problem som beskrivs!
att jag dansar till Blender, Shake, Jannez, Sannex, Kindbergs, Streaplers och det är alltid gott om publik på dessa danser!
att mitt val av band görs på följande grunder; skickliga musiker, kanonbra ljudbild, kanonbra danslåtar, kanonbra scennärvaro, kanonbra danspublik och dessa band levererar tillsammans olika musikstilar, vilket gör att jag inte tröttnar!
att jag testat många andra och nya band band under flera år eftersom det är viktigt att ge mig själv och dessa band en chans men tyvärr håller väldigt många band inte den nivå som jag önskar. Kräsen? Nej det tycker inte jag! Jag dansar för min egen skull och inte av branschstödjande orsak!
ATT MÅNGA DANSBAND FÖRSVINNER-GENERELLT SVIKTANDE AV PUBLIK - DET TROR JAG!
ATT DANBSAND ÄR PÅ UTDÖENDE- DET TROR JAG INTE PÅ!
|
|
Andy
|
Skapat: 2012-02-20, 18:41
Ni som är ute och dansar ofta och då till både moget och modernt. Ser ni samma sak som jag tror mig se. När det är moget är övervägande delen av publiken 55 år och äldre. När det är modernt övervägande del av publiken under 30 år, kanske 35 år.
Var är alla mellan 30 och 55 år? De är en försvinnande liten del av alla som dansar.
Nog kommer dansbandskulturen leva kvar ett tag till. Jag tror mogenbanden försvinner först när deras publik helt enkelt trillar av pin.
Sedan kommer att modernbanden inte har tillräckligt med publik. Den räcker till för några band. Det tillkommer inte tillräckligt med dansare för moderbanden. Modernbanden kräver dessutom en helt annans dansstil än traditionell foxtrot, vilket gör att många äldre inte dansar till modernband, även om musiken som sådan är helt okej.
Vad vi får se i framtiden är att många dansställen försvinner och i takt med det försvinner även många dansband eftersom antalet spelningar blir för få för att hålla igång dem.
Sedan tycker jag inte att yrkesmusiker inte bara ska hoppa på dansarna även om det rätt i många punkter, utan det finns dansband som helt enkelt bidrar till den utveckling vi ser.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-02-20, 21:48
Jag går i stort sett bara på mogendans och det kan säkert stämma att flertalet är över 55. Och det finns väl ingen anledning att betvivla att större delen av modernpubliken är kanske 30-35 eller ännu yngre.
Men de här mellan 30 och 55 tillhör väl discogenerationen och har oftast inte lärt sig "vanlig" dans och besöker därför inte dansställena. Tyvärr tror jag att dessa förutom några enstaka är räddningslöst förlorade när det gäller dans om inte ett mirakel skulle inträffa, sorgligt men sant.
|
|
Fia Larsson
|
Skapat: 2012-02-20, 21:55
Som jag ser det är vi 3 parter i det hela: dansare, band och arrangörer. 2 kan inte existera utan den tredje.
1) Vi väljer kanske samma band för att arrangörerna inte tar dit några andra band? Inte enbart dansarnas fel. Skulle gärna åka på flera danser om arrangörerna samarbetade istället för att konkurrera med varandra. Personligen åker jag på de band som jag själv tycker är bra, och det är INTE de som är mest populära! En fråga i sammanhanget: när anses man vara en tillräckligt god dansbesökare? Själv var jag på 108 danser 2011, dansade till 29 olika band på 23 olika ställen. Är jag en tillräckligt god dansbesökare då? Var går gränsen, och vem sätter gränsen?
2) Personligen har jag inga problem med att betala högre entrépriser, men har man en ansträngd ekonomi kanske det innebär att man får åka på en dans mindre istället. Något som arrangörerna måste kalkylera med när de sätter sina priser. Och som arrangör kanske man ska fundera på om man kan utnyttja sina lokaler mer, t ex (dans)kurser, utställningar, konferenser, konserter mm under dagar när det inte är någon dans. Det är väl ett ganska bra ekonomiskt råd att man inte ska lägga alla äggen i samma korg. Du skriver att vi kräver likriktning hos alla band. Det håller inte jag med om. Jag tycker att det är de som nischat sig som är bäst. Ta Expanders t ex som kör bluesrock och är hur populära som helst! Och samma tempo vill vi absolut inte ha! Det är därför många av oss moderndansare inte gillar mogenband, dvs för att bugglåtarna är för långsamma och foxlåtarna är för snabba så att det blir för likartat tempo rakt igenom hela kvällarna.
3. Personligen dansar jag hellre med en glad nybörjare än en tråkig men duktig dansare som inte ser mig i ögonen. Men som ny på ett ställe har man även ett eget ansvar att bjuda upp. Står man och trycker utmed en vägg en hel kväll så lär man inte få dansa. Då signalerar man att man bara är där för att lyssna på musiken. Jag har skrivit om detta i Danslogens forum på Facebook, så jag skriver inte mer om det här. Jag vill också säga att vi är många som har som mål att dansa med minst en ny varje kväll. Sen kanske inte denna "nya" råkar vara "nybörjare", men hur ska man kunna veta det? Det står ju inte skrivit i pannan på någon att de är just nybörjare. Jag har dansat i 14 år, men om jag åker iväg till något ställe där jag inte är känd så får jag också anstränga mig mer för att få dansa. Eller om jag skulle gå på en mogendans, då är det heller inte någon som bjuder upp mig utan jag får bjuda upp själv, eftersom ingen känner igen mig. Så "innegäng" förekommer både bland moderndansare och mogendansare, tro inget annat!
Du har säkert stött på "avarter" som säger vad som helst till er musiker, men den normale dansaren beter sig väl i alla fall inte så att man går fram och säger vad som helst till bandet? Jag personligen brukar i alla fall gå fram och tacka bandet efteråt om jag tycker att det är ett bra band.
Jag tror inte att vi är inne på sista andetaget, däremot förändras allt! Utveckling behöver inte vara negativt! Dansa har väl mänskligheten gjort i alla tider och det kommer vi att fortsätta med i en eller annan form. Jag tror att man måste börja rekryteringen underifrån, dvs i skolorna. Där tycker jag att dansklubbar har ett ansvar att samarbeta med skolor och fritids. T ex Odd Vesterli har ju varit ute jättemycket i skolorna och haft kurser i foxtrot. Tyvärr tror jag här att de missvisande TV-programmen skrämt bort folk. Vem vågar släppa iväg sina tonåringar på dans när den allmänna bilden är att det festas hela tiden som i "På väg till Malung"? Om "de" hade varit smarta hade de gjort som i "Allsång på Skansen" när de började visa publikbilder på ungdomar, vilket gjorde att fler och fler ungdomar kom dit. Om man istället visat de duktiga dansungdomar som faktiskt finns ute på danserna tror jag att det hade lockat fler.
|
|
Erik Lihm
|
Skapat: 2012-02-20, 23:21
Många bra inlägg på denna tråd. Hur branschen ser ut om 4-5 år är väl ingen som vet, det har ju konstaterats att dansintresset gått i vågor och när man tror att dansbanden skulle försvinna har det blivit en nytändning efter nåt år. Tyvärr tror jag inte att det blir så denna gången för det är ett alltför stort glapp mellan åldrarna för modern och mogendansarna.
Jag tror ju att det finns hopp för modernbanden eftersom dom ju har en ung publik som förhoppningsvis dansar i kanske ytterligare 30 år medans mogenbanden kan hålla på så länge den mogna publiken finns kvar, för jag tror inte det skulle funka om mogenbanden skulle byta stil och bli modernband, jag tror inte att den unga publiken skulle acceptera det.
Att dans och dansband finns kvar om 4-5 år tror jag . men att det kanske bara finns 20 % av dagens dansställen kvar och att det även gäller antalet mogenband. Modernbanden kanske finns kvar i samma omfattning, men nu som deltidsband på grund av för få dansställen.
-Jag tror också att det är enorm skillnad på sommar och vinterdanser. Vinterarrangörerna tror jag kommer att få det väldigt tufft, medans det kan vara lättare att överleva sommartid då det kan arrangeras Dansbandsfestivaler typ Dansbandsveckan i Malung fast i mindre omfattning.
-Hur ska man då förhindra att det blir denna utveckling på danserna som jag tror ? Ja jag har tyvärr inget bra recept på det förutom att dansarrangörer får se till att samarbeta mer så att man inte konkurrerar med liknande band samma kväll inte långt ifrån varann. -Kom gärna med förslag hur man ska förhindra att dansställen och dansband läggs ner.
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-02-21, 22:32
Något positivt med att publiken sviker finns det också.
Många gånger på 80-90 talet när det vallfärdade folk till danserna,ofta 12-1300 hundra personer ute på danserna,då gick det knappt inte att dansa pga av allt folk.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-02-24, 19:32
Jag håller med Fia, till stor del. Däremot tycker jag att Bosse är ute på lite djupt vatten... Moderndansarna består INTE huvudsakligen av 30-35-åringar.
Tvärt om, så är det VÄLDIGT stor åldersspridning bland moderndansarna, med tonvikt på 30-60-åringar! Tittar man sedan på grupperna 15-20-åringar eller 70-75-åringar, så brukar det vara ungefär lika många.
På mogendanserna däremot är det SÄLLSYNT att träffa på någon under 50 år.
En bidragande orsak är att stor del av rekryteringen av NYA dansare sker via dansklubbar och föreningar. Precis som i väldigt många andra föreningar, så är det SVÅRT att få tillräckligt många eldsjälar som har ork, tid och KOMPETENS för att vara ledare och utbildare. Det är inte heller speciellt TROLIGT att "ungar" i skolan blir intresserade av att lära sig dansa, om den uppsökande verksamheten sker genom att några PRO-par kommer och hasar runt på gympatimmen, till *Leende guldbruna* (ursäkta att jag raljerar lite, det är bara för att belysa problematiken).
De gånger som de bästa tävlingsparen i Rock, Bugg och Boogie har varit ute på skolorna och visat upp sig, har det fått ett enormt gensvar.
Skall man skapa ett intresse, då måste man kunna erbjuda något ATTRAKTIVT. Man måste också skapa resurserna och engagementet för att kunna bibehålla och utveckla. Det är precis som med vilken annan idrott/hobby som helst och med PRECIS samma problematik i rekryteringen.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-02-25, 00:35
Spunkan, i så fall är det väl Andy som är ute på djupt vatten. Jag skrev ju bara att jag inte själv kunde uttala mig om åldersfördelningen på moderndanser eftersom jag i princip aldrig bevistar dem. Därför ifrågasatte jag inte hans bedömning.
De fåtal gånger jag av misstag förirrat mig in på någon moderndans genom att jag har förväxlat två band med ganska likalydande namn har det dock varit väldigt ungdomlig publik. Sedan finns det säkert modernband som ligger ganska nära det traditionella soundet och där kan jag tänka mig att det även kommer lite äldre.
Det är bara att hoppas att den traditionella dansen får leva så länge som jag och andra som gillar den har möjlighet att vara aktiva.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-02-25, 12:14
Ursäkta Bosse... skäller genast lite på Andy i stället...;)
Dessutom... Tack för komplimangen! Det är ju kul att jag och mina moderndansande gelikar runt 50, uppfattas som "ungdomliga". Det är nämligen PRECIS så vi känner oss!=)
|
|
Roche
|
Skapat: 2012-02-25, 12:54
För egen del hade det gått lika bra att dansa till inspelad musik.. Känns inte som nån nödvändighet att ha livemusik.
Det sagt så har jag inget emot att lägga några hundralappar på att dansa och gör det nästan varje helg.
Som relativt ung skulle jag ju inte ha nåt emot att medelåldern på danserna var lägre..
|
|
Roche
|
Skapat: 2012-02-25, 12:56
Sen personligen så spelar det inte så stor roll vilket dansband som spelar, det viktigaste är att de drar en hyfsat ung publik.
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-02-25, 15:54
Det är ju som Spunken skriver,man måste erbjuda något ATTRAKTIVT.
Förr kom ju snygga damer och herrar i alla åldrar på dans,numera ser dom flesta ut som hej kom och hjälp mig,och något under pannbenet mer än dans finns knappt i deras skallar.
Vem f-n vill gå ut på dans och träffa dessa "orginal".
Tv programmen om Malung och Täfteå var inte upplyftande!
Jag träffar numera snyggare och trevligare damer på lokala Pizzerian än i Brunnsparken,annat var det för 20 år sedan,då fanns det ett överflöd på damer runt 35-40år oavsett vem som spelade.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2012-02-25, 16:31
Va heter pizzerian lassas?
Tänkte anlägga visit m kanske Spunkan för att rekognocera! OCH Om vi e ute efter nåt ATTRAKTIVT, ajajaj, säger ja bara.
Vissa kallar oss för ATTRAKTIVA, om inte rentav SNYGGA! Dessutom BELEVADE OCH DANSNÖRDIGA, fniss! sååå VA HETTE PIZZERIAN! :D
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-02-25, 18:18
Vad mer önskar du innanför pannbenet lassas?
Täfteå o Malung på TV, håller med!
Så, pizzerian är välbesökt av kvinnor i 55-60 års åldern?
|
|
Humleman
|
Skapat: 2012-02-25, 19:33
Pizzerian heter förståss Grandiosa om det är mycket snygga damer där:-)
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-02-25, 22:49
Hm... lassas... Tror bestämt att du misstolkar med FLIT!=)
Jag tror INTE att det skulle dyka upp flera ungdomar på danserna om de bara skulle frekventeras av "attraktiva" människor i mogen ålder!
Om man däremot visar upp dansen från ett UNGDOMSPERSPEKTIV, med duktiga junior/ung vuxen-dansare som målgruppen kan identifiera sig med... DÅ är vi på rätt väg.
Sedan måste jag faktiskt hålla med dig LIIITE?! Alla "extremister" har ju en benägenhet att bli lite enkelspåriga, dansare är inget undantag. De som inte inser att det finns annat i världen än ex.vis fotboll, golf, fiske, motorsport etc. brukar SÄLLAN framstå som genier.
Lättfotad... HÅLL KOLL! Jag vill inte missa det pizzeriabesöket!=)
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2012-02-25, 22:57
Fia, Fia...ja trodde aldri att ja skulle hålla me i vartenda ord du satte på pränt, men d e aldri försent å ångra sig,! :)
En av de vettigaste svar/inläggen här enl min åsikt!
D man inte tänker på e att d som e runt om och i kring dansen HAR förändrats och därmed värderingarna de förde me sig! Vi tänker annorlunda idag å kräver annorlunda lösningar, tror ja och den dan man verkligen inser detta kommer det att bli en vändning på d hela men man måste förstås redan nu, då man inte gjort förr, börja säkra tillväxten av dansare genom olika åtgärder som kostar förstås! För vad och var har man gjort för att säkra dansens framtid? Inte mycket tycker ja...hittills har vi mest klagat över sorg å bedrövelse att dansband lägger ner men vi borde oxå ha sett till att dansställen bibehölls innan de fick gå i konkurs...vi borde ha reagerat tidigare, tyvärr!
Spunkans inlägg tycker ja oxå e väldit klok men d enda ja int håller m om e åldern på mogendansen! På Hallunda trots hög medelåldern finns d av och till många yngre och eftersom d e dans på fredagar så e d många äldre som söker sig till moderndansen idag, helt otrolit!
lassas m d attraktiva e d inte dumt alls, enbart om man var som ha e, som tur e, e vi andra annorlunda o fr a HAR INTE BEHOV AV att sitta på pizzeria för att hitta NÅN som e attraktiv, hehe! Men Spunkans synvinkeln där borde man tittar närmare på!
Tack för namnet H men... hittade int på Eniro! ;)
|
|
Fia Larsson
|
Skapat: 2012-02-26, 07:45
Undrens tid är inte förbi! :-)
Fia
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-02-26, 10:04
Lättfotad;Tror inte dom vill ha gamla hönor på Pizzerian!
Bara unga kyklingar ,Hi,Hi!
Titta på na.se under Meny där ser ni var ungdomarna går,just det, på gamla danskrogar som Frimis och Strömpis.
Ska ungdomarna komma på dans måste det till ATTRAKTIVA unga idoler som spelar,vem f-n vill se gamla gubbar som i Jannez,Zlips,MA,MB,CL eller Olle Jönsson.
Ungdomsbanden som Zekes,Donnez ser ju ur som gamla gubbar!
Tänk om Danny eller Erik Sade skulle börja med dansbands musik då kommer de unga.
Då skulle dansmusiken få samma uppsving som på 60 talet när Karl-Erik Sandbergs ersattes med Flamingo,Streaplers,Sven-Ingvars mfl ungdomsband.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-02-26, 11:55
"Ska ungdomarna komma på dans måste det till ATTRAKTIVA unga idoler som spelar,vem f-n vill se gamla gubbar som i Jannez,Zlips,MA,MB,CL eller Olle Jönsson.
Ungdomsbanden som Zekes,Donnez ser ju ur som gamla gubbar!"
Jag måste ha missuppfattat någonting. Själv brukar jag välja vilket band jag ska dansa till efter vilken musik de levererar, inte efter bandmedlemmarnas utseende. Men så växte jag också upp med Hylands Hörna och Sigges cirkus och inte med program som Idol och Fame och allt vad de heter.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2012-02-26, 12:30
Hahahaha! Du skriver på fel forum lassas! å såna klubbar finns d massor av i Stockholm förstås å vi har mycket mer i mångfald räknat än i lilla staden hos dig!
Unga kycklingar visst men där gamla fähundar förirrat sig till fel ställe oxå! Sorglit ...om d va d du tyckte skulle va rolit å visa upp för mig! Saade, inget fel på han men han har inte dansbandsmusik så varför välja just han? Men hoppas han kommer tillbaka till både Grönan o Skansen!
D dära me utseendet Bosse e just en lassas klassiker, fniss, han kan inte om annat...å tänk va HAN HAR INNANFÖR PANNBENET då! :D
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-02-26, 15:18
Lättfotad;Men visst vore det roligt om ungdomarna kommer på våra danser,Angående dansens framtid.
Då duger det inte med kärringar som har passerat bäst före datum!
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-02-26, 15:34
Bosse;De ä ju inte vi oldboys som är dansens framtid.
Tittade du bara på Sigge cirkus som ung!
Ungdomar vill ha unga idoler som dom kan se upp till om dom ska gå på dans.
Livet och dans är inte så komplicerat som du tror.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2012-02-26, 17:11
Om man tittar på nutid och med en viss tillbakablick (och försöker hålla oss till ämnet"dansens framtid") tycker jag man kan dela upp tillfällen då dansen är närvarande och i vissa fall självklar.
1..Dans i parken med modern eller mogen orkester.
2..FUB-spelningar en samhällsinsats som är oerhört viktig.
3..Bröllop. Sällan omtyckta av banden,och på väg bort.
4..Fest i den lokala byggdegården med medhavd mat och dryck.
Gällande nr.1 så tror jag att det kommer att krympa,dom riktigt stora banden kanske kan klara sej men proffsbanden strax under dom största får nog svårt att klara sej. pga. resor låga gager etc
2..fortsätter förhoppningsvis..omhuldas även av musikerna.
3..tvärdött tack o lov.
4..Dans när det är som bäst.I bland allsånger som ställer krav på orkestern,i sämsta fall med egenskrivna texter..Kan testa en försångare till det yttersta.Men publiken..folk som vill umgås,ta en öl,äta lite,lyssna lite,dansa mkt,accepterar olika band,berömmer om dom gillar det dom hör,skriver inte insändare och klagar på det dom inte gillar.Kort sagt..som orkester får man en fin respons på det man gör.Jag tror att dansen kan leva vidare i den formen.Ställer också kravet på orkestern att kunna variera sej beroende på åldersstrukturen.Har själv märkt att schlager är en bra grund för en spellista.
Stororkestrarna som vill ha 50000:- för att spela har naturligtvis ingen plats här,det handlar om mera lokala band som håller bra kvalitet till ett rimligt pris.
Slutsats: Jag tror vi får en ganska liten grupp orkestrar i toppen,och amatörgäng som spelar mera lokalt,dom sistnämnda har nog en lite längre överlevnad. Hur rekryteringen till toppbanden ska gå till e nog en knepigare fråga.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-02-26, 18:24
Lassas: Nej då, Andy Pandy och Den lille trumslagarpojken var två andra favoriter. För att inte tala om Måndagsposten där redaktören hette Bosse kommer jag ihåg.
Vad jag menade är att jag inte tittade på program där man indoktrinerade ungdomar med underliga ideal. Och när det gällde dans så kunde föräldrar och ungdomar gå på samma danser. Vad hände eftersom detta i princip inte är möjligt idag?
Nej, inte är det vi oldboys som är dansens framtid, däremot borde vår dans kunna vara det om inte något gått snett.
|
|
Berit
|
Skapat: 2012-02-27, 21:50
Några frågor och funderingar angående dagens dansmusik.
Varför fokuserar de flesta band på sång?
Vi som vill ha instrumentala låtar, vad får vi?
Varför ska det vara så mycket trummor och dunka dunka?
Vart tar alla blåsinstrument vägen?
Många band har blåsinstrument med, som dom knappast rör.
Det går att dela in danspubliken i tre grupper:
1 De som vill ha mycket blås och många instrumentala låtar.
2 De som inte tycker om blås.
3 De som inte bryr sig, som knappt vet vilket band dom dansar till.
Ingen kan göra alla till lags.
Men det går att ha en bra blandning så alla får sitt.
Ju fler som är nöjda på danserna ju fler kommer igen.
|
|
Nigvild
|
Skapat: 2012-02-28, 09:52
Berit> Intressanta och sött naiva funderingar men kan nån en gång för alla förklara vad dunka-dunkamusik är? Finns det gnissel-gnissel, tut-tut, pling-pling, bröl-bröl musik också?
Jag för min del tror inte saxofon eller trumpet i dansband löser problematiken med sviktande publiksiffror, jag kan iaf garantera att det blir en mindre som besöker danserna, nämligen jag...
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2012-02-28, 11:21
Tryggve, du e lika klok som vanlit... å förenar ja dina kommentarer med Fias så tror ja nog att Dansens framtid e säkrad! Men d e i görandet idag, rekryteringen, som mycket hänger på...men då blir d nästan en politisk sak! Barn- och ungdomsverksamheter, Fritis å lågstadieskolor...osv
En kompis som har barn på tony Irvings Dansakademi påstår att de privata dansskolorna har ökat radikalt i sina rekryteringar till barn o ungdomsdanser...men de danserna e ju av annan karaktär? Kan de bli intresserade av att dansa på d sättet som vi gör!? D återstår att se. Men ja e naiv hoppfull att många av dem hoppar av till att dansa vår dans ist! ;)
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-02-29, 09:20
Lättfotad... Annan karaktär? Dansar som vi gör?
Hmmm... Jag FÖRSTÅR inte? Vad är ANNAN karaktär för DIG (du dansar ju ALLT)? Hambo på trickskidor, i djupsnö?=)
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-02-29, 11:37
Det er jo nettopp i et opplegg der alle lærer å danse annet enn bugg og fox framtiden ligger .
I regi av Kom & Dans har man på Folkets Hus i Lillestrøm 6 tirsdager på rad intensivkurs , der folk i alle aldre lærer alt fra tango til polka og swing . Når man har lært flere danser til flere rytmer så blir man ikke så negativ heller !
Bra instruktører var det , og veldig mange danseglade folk i alle aldre fra 20 og oppover. Selvsagt er det slikt som må til ,og alle fikk dessuten program for lørdagsdansene med hjem.
Neste dans der er 10 mars . Da kommer Fryd & Gammen , og de spiller absolutt alle danserytmer . Ikke merkelig at folk kommer igjen og vil praktisere det de lærer på Kom & Dans da !
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-02-29, 23:23
Ja och det är därför det är viktigt att kursguider och hemsidor som finns på internet är uppdaterade med rätt information så att folk kan se vart dom kan gå och lära sig att dansa.
Sen är ju samarbete mellan arrangörer och dansklubbar viktigt det med.
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-02-29, 23:47
I Norge er det KOM OG DANS som er mest omfattende på kurs i forskjellige danseformer fra salsa til gammeldams
De har kurs rundt i alle fylker og egen hjemmeside
www.komogdans.no
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-03-01, 09:58
Här i Sverige finns det många olika dansföreningar/dansklubbar som lär ut diverse dansstilar bland annat bugg, foxtrot och gammeldans. Många av dessa föreningar är anslutniga till svenska danssportförbundet.
Dessutom arrangerar många av dessa föreningar själva danskvällar.
Och dessa föreningar har en betydande roll för dansens fortlevnad.
Så dessa skall vi likt dansbanden värna om och hjälpa dem med att t,ex sprida ut information om deras verksamheter såsom kursverksamheter och danser.
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-01, 21:40
Interessant matemaikk :
I dag 1 mars 2012 ligger det inne 4001 spillejobber fordelt på 1152 svenske danseband på danslogen.
Likt fordelt vil dette tilsvare litt under 4 spillejobber for hvert orkester framover.
Et logisk spørsmål vil da være - Hvor mange orkestre vil kunne leve videre med så få jobber å se fram til og holde utstyr og orkesterbuss i drift ?
Vil helst ikke være negativ , men dette er "cold hard facts of life" !
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-01, 21:51
Sorry-matematikk skulle det stå !
En annen faktor som gjør meg mer pessimistisk , er de danseplassene og orkestrene som gir blaffen i å maile inn spilleplaner . Selv på denne og et par andre portaler er det slett ikke alle som sender inn , selv om dette er helt gratis PR for danser og plasser rundt om .
En kan av og til undres om de i det hele tatt vil ha publikum på dansene.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-03-01, 22:58
Jag tycker orkestrar och dansband är mycket duktiga på att förse danslogen med program och spelplaner plus att dom skickar in så fort det blir ändringar för att programmen skall vara så aktuella som möjligt. Sen Kollade på D-A och där finns det 1675 svenska spelningar. Så det är en viss skillnad.
Att danslogen är populär märks när man är ute på dansställena. Har den senaste tiden sett flera band som vid scenen har fina reklamkort för just danslogen.se
4001 spillejobber fordelt på 1152 svenske danseband är nog lite missvisande tror jag. Jag tror inte alla 1152 dansbanden som finns i arkivet har speljobb. Ser man på Donnez, Claes Lövgrens, Jannez oxh andra "stora" heltidsband har dom c:a 150-180 jobb per år vilket nog får ses som bra facit.
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-02, 07:49
En ting har Mackanz rett i . Det er vel ca 20 heltidsband som har så mange jobber at de lever videre . Det er imidlertid forferdelig mange orkestre som har 1-2 jobber framover . Har man litt peiling på økonomi , så sier det seg selv at dette ikke kan gå rundt .
En annen faktor , er at det i Sverige griper om seg med prosentspillinger ,dvs at orkestrene får en viss prosent av det som kommer inn i billettpenger i honorar.
Resultatet av dette blir ofte mye mindre enn det minimumshonorar som er anbefalt av musikerforbundet.
Det finnes tilfeller da orkestre på prosentspillinger har tjent så lite at de knapt har hatt til diesel hjem.
Det som en ser som en trend i Sverige , er at noen av de beste duoene har bra med jobber.
|
|
Berit
|
Skapat: 2012-03-02, 13:03
I Hedemora Folkets Park dansar i snitt 375 pers
varje söndagkväll till bra dansband.
Stampubliken är mellan 40 och 80 år.
Vissa band drar även yngre publik.
Ibland blir det rekordpublik, över 600 pers.
Gör gärna ett studiebesök.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-02, 20:30
Berit... Jag var HELT beredd på att göra ett studiebesök (tycker det är väldigt kul med nya ställen) och gick in och tittade på spelplanen. Kunde till min besvikelse konstatera att det ENDA band, av dem som var bokade under hela året, som är i NÄRHETEN av den lite modernare genre jag föredrar, redan hade haft sin spelning.=(
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-02, 21:26
Spunkan - Finner du ikke et eneste orkester av de 28 meget bra på Hedemora , så har du et problem - Regner med at du har danset til dem alle ?
Slike kresne og negative folk som deg , gjør det håpløst å være arrangør i Sverige i 2012 !
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-03-03, 01:54
Aops
Hur många av dessa band skulle du åka på...eller är du kräsen?
Scotts,Blender, Shake, Expanders, Perikles, Casanovas. Pure Divine,
Sannex, Barbados
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-03-03, 08:25
Jag tror inte han är kräsen. Han dansar och lyssnar nog till det mesta. Speciellt till hans favoriter Freddys från Skåne.
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-03, 08:30
Ørat -de aller fleste Scotts , Perikles ,Casanovas , Sannex og Barbados har jeg vært på. For meg er det ikke viktig om orkestret spiller modernt eller moget , så lenge det er dansbar musikk , og det er faktisk de fleste.
Blender og Pure Divine har jeg aldri hatt sjansen til å høre.
Nei , kresen er jeg nok ikke . Her i Norge går vi ut på fest for å ha det roligt , mer enn for å klage .
Det er faktisk den sosiale biten , å komme ut på dans , treffe venner og kjente som er det viktigste på dans, mye mer enn hvem som spiller . Slik tenker faktisk de fleste i Norge.
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-03, 08:41
Mackanz - Du trodde du var rolig nu . Er faktisk glad så lenge Freddys holder seg i Skåne . Vet du en duo som kan spille på Ivars i dag og i morgen ? Ennå en svensk duo har "reist hjem" derfra.
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-03-03, 10:31
Aops
1. Mitt inägg handlade om att koppla ihop tråden mellan dig och spunkan.
2. Håller med dig om när det gäller det du skriver ; vänner, fest, etc men det utesluts väl inte för att man väljer sina favoritband. Jag dansar enbart till Blender, Shake, Jannez, Sannex, Kindbergs och Streaplers. Jag lovar dig;"vänner, fest, socialt, nya bekantskaper" varje gång.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-03-03, 17:27
AOPS: På min hemsida finns det en hel del duos från Värmland presenterade. I övrigt finns del en hel del artistförmedlingar på internet som presenteras duos och trios
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-03, 21:06
Nå er det ikke jeg som har problemet . Det er andre bookere som har fått et par duos hjemsendt den siste måneden .
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-04, 19:41
Aops... NEGATIV? Det är en av de SISTA saker som brukar kopplas samman med mig! Däremot så väljer jag bort att delta i sånt som inte intresserar mig. Har varken LUST, TID eller RÅD att gå på alla danstillställningar heller. Jag vet heller inte om det bara är MIN rätt att välja som du ifrågasätter? Hur är ditt eget engagement i kursverksamhet... modern balett... streetdance, Argentinsk tango, WCS... Det jag väljer bort, exempelvis golf, fotboll, orientering och renodlad mogendans, tycker jag är en självskriven rättighet. Att välja (eller välja bort) aktiviteter utifrån vad man UPPSKATTAR är väl en ganska naturlig företeelse? Bara för att jag gillar hundar, behöver jag väl inte ha skyldigheten att springa på draghundstävlingar... Eller att jag skulle behöva springa på alla typer av hästsportevenemang som trav, galopp, western, hopp, dressyr eller fyrspann, bara för att jag är hästintresserad.
Självklart är det av STOR betydelse, vilken "underkategori" man väljer.
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-04, 20:27
For enkelte er underkategorier mer viktige , enn å gå ut treffe hyggelige folk i en sosial sammenheng på dans , og det får være deres valg . Det må være sluttkonklusjonen . Noen gillar de fleste typer mat , mens andre gillar få . Sånn er det med danseband også .
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-03-04, 20:58
Hur roligt är det att gå på dans om man vet att bandet spelar musik man inte gillar att dansa till? Om man vill träffa folk i ett socialt sammanhang kanske det finns andra former än dans om de band som finns att tillgå på rimligt avstånd spelar en annan genre än man gillar.
Jag och Spunkan har diametralt motsatt musiksmak, jag väljer bort modernband och hon mogenband, men jag håller med om vad hon skriver i sitt senaste inlägg.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-03-04, 23:49
Med dagens kostnader vad gäller bensin, entrér, mat/fika så säger det väl sig självt att man väljer lite mer med omsorg vilka man åker ut och dansar till.
Gillar man t,ex att dansa mycket bugg kanske man inte åker på en spelning där t,ex Rent Drag eller Rose-Maries spelar och det bjuds på mycket gammaldans. (om man nu inte kan dansa gammaldans och gillar det)
I Norge kan det ju var så att man inte är lika bortskämda som här med dans flera gånger i veckan så att man där får nöja sig med det som erbjuds.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-05, 10:47
Bosse... Tro inte att du går säker... Jag brukar ta en tur till dragspelsstämman i Ransäter...;)
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-03-05, 12:38
Spunkan, jag är bara lite förvånad över att du åker dit med tanke på att enligt vad du själv säger endast gillar modernt. Men "Bälgspel vid landsvägskanten" har jag aldrig varit på. Däremot åker jag till Ransätersstämman som är en månad tidigare. http:/ransatersstamman.se/
|
|
Fia Larsson
|
Skapat: 2012-03-05, 20:43
Jag är helt enig med Spunkan, Bosse och Mackanz. Klart att man åker på de banden som spelar den musiken man gillar. Inget konstigt alls. Det är ju som att säga att bara för att man gillar fotboll så kan man lika gärna gå och kolla på en pojk-/flicklagsmatch som på en landslagsmatch. Jag tror inte att de är vana vid samma publiksiffror nämligen, så det är definitivt inte bara inom dansvärlden det är såhär. Självklart går man på det man har lust, tid och råd med.
Fia
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-06, 08:56
Fia;Du vet fotboll går man på för att titta på,dans för att utöva!
Det är nog så att dom allra flesta som åker på dans,åker dit där det kommer mycket folk som man känner och vill dansa med.
Vilka som spelar är nog inte så viktigt.
Dom som åker på mogendans vet att då kommer deras dansare och modernbanden likadant.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-06, 10:34
Bosse... Jag gillar UPPLEVELSER!=) En vanlig danskväll, då vill jag dansa modernt och det är det som är "huvudfödan". Är jag i Malung (eller någon annan stans där det finns) så brukar det bli en sväng till bana 4 för jag dansar gärna lite gammalt också. Däremot ÅKER jag inga extra turer för att tillbringa en "mogendanskväll" (vilket jag kan göra för en ren gammeldanskväll). Det är INTE för att jag inte skulle vilja dansa utan för att jag TYVÄRR uppfattar många av de mogendansande karlarna som olustiga. Många (inte alla) är väldigt hårdhänta och blir VÄLDIGT sura om man ber dem att inte ta i så (de KAN ju det här). Vissa tacklas med FLIT, om man dansar modernt ÄVEN om det finns hur mycket plats som helst. Ett annat fenomen som hänt flera gånger än jag skulle önska är följande... Jag bjuder upp någon... och blir nobbad för att de sett att jag även dansar modernt och de FÖRUTSÄTTER att det är det enda jag behärskar. Alternativet är att de tackar ja och blir JÄTTEFÖRVÅNADE över att jag KAN dansa på något annat sätt än modernt. När de märker att jag faktiskt KAN, blir de närgångna, klämmer där de kommer åt, flåsar i örat, slickar på halsen, kommer med förslag som jag bara vill KRÄKAS på! Och varför gör de det? Jo, för de har ju sett att jag dansat NÄRA, när jag dansar modernt och de förstår inte SKILLNADEN!
Så TYVÄRR... MIN uppfattning om att mogendanspubliken har några större förutsättningar att locka och rekrytera ungdomspubliken, den FINNS inte ens en gång. Jag är uppvuxen med och har arbetat i danskrogsbranchen sedan 1975, ÄNDÅ väljer jag i dag moderndansen, för att jag upplever en större ödmjukhet inför just DANSEN. Jag tycker också att det är färre dansare där som "tankat mod". OM det skulle ske en krock där (vilket är rätt så sällsynt) så får man alltid en ursäkt.
SJÄLVKLART har alla de som INTE delar min uppfattning, sin FULLA rätt till det. Men det här är MINA skäl (och upplevelser) till varför jag väljer det ena före det andra.
|
|
Fia Larsson
|
Skapat: 2012-03-06, 10:43
Lassas: jag tror att de flesta kör på en kombination av vilket band som spelar, vilka som ska dit och hur långt det är att åka. Själv väljer jag i första hand efter vilket band det är. Alltid finns det väl nån att dansa med och känner man ingen får man chans att dansa med lite nytt folk och det är kul det med.
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-06, 11:34
Spunkan;Visst är det så att moderndansarna dansar på ett helt annat sätt än den äldre mogendansaren,gamlingarna är ofta vrångare har sämre balans,knuffas och trampas och är otrevligare.
Buggfolket har en helt annan kultur när det gäller dans.
Men ibland vill man träffa en gammal HÖNA för att kroppen vill ha sitt,då är mogendansen och dessa HÖNOR som flåsar och flämtar bra att ha.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2012-03-06, 16:46
Tycker väl att summan av inläggen visar vad som kommer att hända.
Frågan är bara hur det kommer att hända.Dansarna väljer bara en liten grupp band.Övriga band läggs ner,kvar finns bara ca.20 band
dvs.dom som finner nåd inför den kräsna publiken.Frågan blir då,ska dom kuska land o rike runt för att tillfredsställa dansarna.Eller ska dansarna åka till dom ställen som banden väljer att spela på.
När jag själv va i 20 års åldern så åkte man till..säj 2 eller kanske 3 ställen,vilka som spelade blev en överaskning. I dag åker dansare dit där deras favoriter spelar.Övriga band göre sej icke besvär. De e nog tur att man inte e heltidsmusiker, kommer att bli tufft,för att inte säja döfött i framtiden. Men som alltid..kunden..dvs. dansarna och deras beteende avgör framtiden.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-03-06, 18:40
Spunkan, tråkigt att du har sådana erfarenheter men också synd att du väljer bort en dansstil för att det finns sådana karlar som du beskriver. De måste väl ändå vara i minoritet.
Vad menar du med att dansa modernt? Att bugga? Ja, om jag ser någon bugga till allting, även den långsammaste tryckare, så ligger det nära till hands att tro att det beror på att det är det enda hon behärskar.
Men om nu en karl klämmer på dig och viskar saker du vill kräkas på, varför lämnar du honom inte och går av dansbanan? Det finns ingen anledning att acceptera ett sådant beteende.
Trots allt går ju en del av de tjejer som brukar skriva här på Danslogen på mogendans ibland och fortsätter med det år efter år, och det hade de ju knappast gjort om en stor del av karlarna uppfört sig som du beskriver.
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-07, 08:49
Egentlig er "yrkesmusiker" sin oppsummering både rett og meget informativ .
Folk bør heller gå ut på dans , enn å sitte foran en støvete dator og finne på nye argumenter for ikke å gå ut .
Noen tror at Norge skal være en redningsplanke for svenske arbeidsledige danseband slik det før har vært , men det jeg erfarer ute på danseplassene er at folk i Norge ønsker et mye bredere repertoar enn kun fox og bugg. Med unntak av en plass i Norge (Dagfinns Dancing) går trenden i Norge mot at vi i helgene her bruker mye mere norsk musikk enn før .
Dette skyldes ikke minst Dansefot Jukebox på NRK .
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-07, 10:21
Bosse... Nä inte bara bugg (även om jag gärna buggar) utan även "gnuss" och "dirt" och andra varianter av modern fox.
Aops... Behöver inte finna nya alternativ för att inte gå ut, är (oftast) FULLT belåten med de MINST fem dagar i veckan jag ägnar åt dans i dagsläget!
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-03-07, 10:55
OK Spunkan, då förstår jag. Jag hade nog också varit väldigt tveksam att gå upp och dansa med en tjej som jag sett dansa ENBART de här moderna varianterna. Det är ju omöjligt att veta att hon även behärskar traditionell fox. Många - framförallt de yngre - har ju bara fått lära sig de moderna varianterna. Men på mogendanser brukar dessa varianter vara ganska ovanliga även om de förekommer.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-08, 11:09
Om vi skall gå tillbaka till ursprungsämnet... Jag har även valt (numera) att INTE försöka locka med mina "kursare" på mogenkvällar. Jag lägger 2-3 kvällar i veckan på kurslederi i bugg, från nybörjare till avancerad nivå. De som kommit upp på nivå 3 o 4 brukar jag försöka locka med ut på socialdans. Väldigt många har nappat och följt med, men vad har hänt på mogendanserna? Jo, de här "gentlemännen" som säger att de gärna dansar med nybörjartjejer, vad GÖR de egentligen? Man kan ju tycka att de skulle sätta en ära i att leverera så bra danser som möjligt, för att tjejerna skall tycka att det kul och komma tillbaka. I stället tar de tillfället i akt att gå över gränsen i klämmande o kladdande, för de VET att de orutinerade tjejerna inte är lika säkra på hur de skall hantera dessa situationer som vi andra och de kan alltså kladda MER innan det tar stopp. Det samma råkar vissa killar ut för, med damer (?) i min ålder och en bra bit till, som fullkomligt kletar sig fast.
Den här delen av publik är givetvis inte i majoritet, men de är TILLRÄCKLIGT många för att skapa OLUST i högsta grad. På moderndanserna är det här fenomenet inte alls lika vanligt förekommande. Det finns dock en o annan som man ALDRIG ser dansa med kvinnor i sin egen ålder och det står ganska tydligt att de valt moderndansen för möjligheten till kroppskontakt med tjejer som är HÖGST hälften så gamla som de själva.
Att rekrytera "nya" dansare när erfarenheten de får, är den som jag beskrivit, är inte heller lätt. Det är de senaste åren ganska många tillfällen som vi lämnat danser tidigt och bilen har varit full med "rookies" som förfasat sig över "äckelgubbar" och "desperata klimakteriehäxor".
Jag har ju fyllt 50 själv, så det är ju inte bara ett "ungdomsfärgat" perspektiv...
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-03-08, 11:42
Då är det bara att hoppas att inte alla kursledare gör likadant, d.v.s. medvetet försöker styra sina adepter till den genre de själv gillar för i så fall blir ju det som du skrev tidigare ("MIN uppfattning om att mogendanspubliken har några större förutsättningar att locka och rekrytera ungdomspubliken, den FINNS inte ens en gång") en självuppfyllande profetia. När jag senast gick en danskurs berättade kursledaren - en tjej i 20-årsåldern - vid sista kurstillfället om dansställen vi kunde testa våra nyförvärvade kunskaper på, och hon nämnde då både sådana med mogen och med modern profil utan att på något sätt rangordna dessa. Nu tror jag att hon själv nästan enbart går på moderndanserna men hon var uppenbarligen noga med att inte försöka påverka oss i någon riktning. Det bästa måste väl vara om man själv får testa och se var man trivs bäst.
Om det sker så många övertramp på "dina" mogenställen så undrar jag bara om det inte finns vakter på dessa.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-09, 10:49
Bosse... Visst finns det vakter... Men frågan är ju hur du bevisar en KÄNSLA? Det är ju inte så att de här övertrampen oftast sker TYDLIGT. Damerna kanske bara trycker sig liiite hårdare intill och håller fast liiite längre än vad som är brukligt... Karlarna kanske bara RÅKAR ha lite dålig kondis så att de flåsar dig i örat eller RÅKAR hamna med handen över ett bröst eller en skinka. Det är alltså ganska SUBTILA händelser, som ändå förmedlar en KÄNSLA av olust, på grund av HUR det görs.
Under det senaste året har jag varit på ett tiotal renodlade mogendanser och ett hundratal moderndanser. På SAMTLIGA (alltså 100%)av mogendanserna har NÅGON form av övertramp eller incident inträffat som har inverkat negativt på dansupplevelsen (då syftar jag ENBART på "kladdande"/tacklande) för mig eller de jag haft med mig. På moderndanserna är motsvarande siffra ungefär 10%. Det handlar alltså inte om vad jag som KURSLEDARE väljer. På socialdans ÄR jag inte kursledare! Däremot handlar det om vilken upplevelse jag och mitt sällskap, som DANSARE, får av kvällen. Om mina kursdeltagare frågar mig om danser, försöker jag vara väldigt objektiv när jag upplyser. Om de däremot frågar vilka danser jag själv (alltså privatpersonen Lotta) skall gå på, då blir det ett annat svar.
Jag anser heller inte att jag kan ta på mitt ansvar att rekommendera NÅGON (jag säger inte åt dem att låta bli heller) att åka till de ställena där publiken har ett uppträdande som jag inte ställer mig bakom.
Så PRECIS som "yrkesmusiker" skriver, så är dansarna SJÄLVA på väg att ta död på dansen. Dock inte endast av de orsaker han framhåller utan även på flera plan.
|
|
Lena
|
Skapat: 2012-03-10, 16:59
Jag känner så totalt INTE igen mig i det Spunkan beskriver om att det kladdas och tafsas på mogendanser. Kan det vara så att det är mer vilket ställe som dessa danser äger rum på än själva konceptet mogendans?
Nu vet jag ju så klart inte var det dansats men jag kan föreställa mig att ett ställe som har mer krog med alkoholtillstånd över sig jämfört med ett enkelt Folkets Hus med kaffe och mazariner lockar till övertramp.
|
|
Åke
|
Skapat: 2012-03-11, 06:55
Hmmm undrar var Spunkan har varit?
Hoppas inte många känner igen den beskrivningen.
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-12, 10:15
Angående dansens framtid har kanske Loreen lösningen.
Utan skor insepta i en gammal gardin,tänk er Svenska dansband på detta viset hela Sverige i eufori!
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-12, 11:04
Hoppas, för DANSENS skull, att det bara är ett lokalt fenomen!
Här är det alldeles för vanligt att publiken de mogendanser som är på ställen UTAN tillstånd, går ut i bilarna (eller hämtar ut väskan ur garderoben och går ut o smiter runt husknuten) och tankar mod, dans-skicklighet och oemotståndlighet.
För jag vill verkligen stryka under IGEN, att det beror varken på musiken eller dansstilarna att jag vanligtvis väljer bort mogendanserna (inte HELT, för det blir något dussin om året). Däremot gillar jag INTE det beteende som spridit sig och som drabbat mig och mina bekanta, ett FLERTAL gånger.
|
|
Mercan
|
Skapat: 2012-03-12, 19:38
Håller till fullo med skribenterna ovan vad beträffar ”tacklingar”, ”krokben” och ”alkohol”. D.v.s. dessa tre attribut hör inte hemma på ett danställe om man skall trivas där.
Skulle däremot vara intressant att få konkreta ”tips” på ställen där (även) kvinnorna ”flåsar”, ”klämmer”, ”kladdar” och kommer med "skamliga förslag".
|
|
Musikmixen
|
Skapat: 2012-03-12, 20:08
Mercan: Åk en kryssning med Cinderella så kommer du snart få uppleva det. Jag vet inte hur många ggr jag fått skamliga förslag eller händer över hela kroppen av kvinnor i 40-60 års åldern.
|
|
Åke
|
Skapat: 2012-03-13, 08:51
Mercan ...vad ska du med de tipsen till? hahaha
Ha så trevligt på Cinderalla kryssen ;)
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-13, 09:52
Spunkan;Undrar om du inte ser spöken på ljusan dan!
Jag var i Brunnsparken på mogendans i lördags till Donnez,där finns 3 ställen att köpa kaffe,dricka och fikabröd,kön på alla ställen var långa och det var fullt med folk som köade hela pausen,att några få går ut och tar luft och fikar ibilen finns själklart,men att dessa skulle supa och sedan åka bil hemfår stå för dig.
Förövrigt går dans ut på att man håller om varandra,det kanske du borde lära ut till dina kursare att dans inte bara är bugg!
Dina kära moderndansare hänger,klänger och gnussar och torrjukkar på golvet,troligen mer än på mogendans!
|
|
Mercan
|
Skapat: 2012-03-14, 12:35
Musikmixen:
Tusen tack!,
För skarp rådgivning:) !
Har kollat upp med bussbolaget här och de ”kör på” Birka så att utresan sker på tisdag kvällar, (kanske inte det optimala?).
Val av orkester,
samt att åka så nära efter ”avlöningsdag” som möjligt är väl andra ”parametrar” som bör vägas in för att succén skall bli total ?,
Eller har jag glömt något ?
Åke:,
Tack för lyckönskningen:)!
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-14, 20:03
lassas... Nu kom du med ett STRÅLANDE exempel på vad jag menar!=) Att inte förstå skillnaden mellan de moderna dansstilarna och de mer traditionella!
Att du ser en dam/tjej/puma dansa foxx i någon av dirtvarianterna eller att gnussa innebär INTE att det är OK att börja klämma, kladda, stryka, slicka, flåsa m.m. Det innebär faktiskt bara att hon (eller han, för den delen) VALT att lära sig att dansa på ett annat sätt än det traditionella. Många har dessutom lagt ner MYCKET tid och pengar på sitt intresse för att vidareutveckla sin danskunskap med de modernare teknikerna för förare/följare. Att man väljer OLIKA stilar (och inte ens FÖRSTÅR andras) innebär inte på NÅGOT VIS att du har rätt att ta dig friheter.
Dessutom är det ALLTID följaren, som har rätten att avgöra VILKEN grad av närhet som hon vill acceptera/är konfortabel med. Det är ALDRIG OK att bli "uppklämd" mor en förare som LÅSER fast följaren mot sin kropp.
|
|
Åke
|
Skapat: 2012-03-15, 08:45
Tack Spunkan, ett bra inlägg.
ja du lassas ...klämma, kladda, stryka, slicka , flåsa får du nog sluta med nu eller följa med Mercan på en kryssning.
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-15, 09:01
Spunkan och Åke;Besök gärna Brunnsparken,Hedemora,Fyris,Hallunda Trombon,Barva,Sala och andra parker på dans så får ni se att det,
kladdas,kläms,stryks,slickas,eller flåsas inte som ni fantiserar om.
Att det läggs mycket pengar på att lära sig gnussas är en annan femma,många som tjänar pengar på att arbetslösa ungdomar måste få lönebidrag genom att aktivera sig som "kursare".
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-15, 09:32
lassas...
Besök gärna Brunnsparken eller något av de andra ställena som erbjuder kurser i modern foxx (finns t o m GRATIS nybörjarkurser). Kurserna bedrivs av HÅRT arbetande småföretagare som ofta har sitt utbildningsföretag som bisyssla. De håller kurserna SJÄLVA av ett GENUINT intresse av att sprida dansen. Även många ideella föreningar, som är anslutna till danssportförbundet, har foxxkurser som komplement till övrigt utbud.
Om du inbillar dig att någon skulle erhålla lönebidrag för att deltaga på en foxxkurs så kan jag tala om att så är INTE fallet!
Vi som är utbildade av SDF (svenska danssportförbundet) har dessutom lagt ner en hel del tid och pengar på att skaffa oss en ledareutbildning. Även om våra föreningar står för själva kurskostnaden så betalar vi ofta både resor, kost och logi ur egen ficka. Det utgår heller ingen form av lön, för alla de ledartimmar som utförs av de ideella föreningarna.
I de fall som vi ledare är med som "stöddansare" eller hjälpledare, för att assistera kursledaren utgår oftast inte ens milersättning. Vi är alltså så korkade (?) att vi faktiskt BETALAR för att få hjälpa till att sprida danskunskap!
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2012-03-15, 09:44
När en myntsamlande lärare jag hade i mellanstadiet skickade ett värdefullt mynt runt i klassen som passerade samtliga elever,så komm det tillslut tillbaka två femtioöringar,han blev så klart väldigt upprörd men kul va det. Lika kul kan man inte säja att utvecklingen av den här tråden är. Det som började som en seriös debatt om dansens framtid urartar i vilka som kladdar,gnussar slickar värst av mogen resp. modern dansare. Skärpning.Ni tillhör ju dom som "äger" dansgolvet,nått mera konstruktivt måste ni väl ha att komma med.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-15, 10:41
Tryggve... I "min lilla värld" ÄR det konstruktivt att försöka analysera OCH belysa de orsaker som gör att jag själv och många andra (ex. lassas) väljer BORT vissa typer av tillställningar. Att däremot ställa deras existensberättigande mot varandra tycker jag är tämligen ointressant då BÅDA inriktningarna har sina anhängare. Det är med mina mått mätt inte heller särskilt konstruktivt att såga, håna eller förlöjliga de olika DANSSTILARNA som sådana.
Att det är konstruktivt att försöka bidra, efter personlig förmåga, till att SPRIDA intresse och kunskap, DET däremot är min FULLA övertygelse!
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-15, 14:52
Spunkan;Jag dansar till allt,om du under din livstid kommer att bugga hälften vad jag har genom åren till Wizex,Per Lundgrens,Sven-Erics och allt vad gamla tiders buggband hette,till Zlips,Jannez,Sannex och numera Blender är du att gratulera.
Men att som du vill,varna nya dansare till att dansa till mogenband för att den äldre publiken skulle vara fyllon som kladdar är ju struntprat.
Modern fox har dansats sen foxen barndom,tror du att det är nytt.
Numera dansar jag inte som förr 6 dagar iveckan utan bara 2,men nog vet jag vad som rör sig inom dansen.
Det var mera fart på danserna på 70-talet,än dessa stelbenta "UNGDOMAR"som nu stolpar runt på moderndanserna,med undantag från några av oss gamlingar som ni kan beundra i smyg!
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-03-15, 17:20
Dansklubbarna. Det är dessa vi skall värna om lika mycket som dansbanden och dansställena. Dansklubbarna är ju lite av "plantskola" för många som lär sig dansa. Så sprid gärna information och gör reklam om dess existens.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-15, 17:43
lassas... Jag förstår att jag tyvärr missat mycket i dansväg. Från 1975-2002 fanns inte mycket tid för egen dans. Jag hade allt för mycket med att JOBBA för danspubliken, på bland annat Billingehus och Sandgrund som var några av den tidens stora aktörer. På sjuttiotalet var det ju ofta "husband" som spelade 2 veckor i stöten. Från början på 80-talet där emot bytte vi orkestrar varje kväll, 5-6 dagar i veckan , så jag TROR att jag har ett LITET hum om hur dansen sett ut under i alla fall dryga 4 decennier.
Jag vill BETONA att jag inte varnar någon att dansa till någonting!
Däremot tänker jag heller inte REKOMMENDERA någon att åka till ställen där jag själv UPPREPADE gånger råkat illa ut på det ena eller andra sättet och där jag i EFTERHAND får frågan från "nya" dansare, varför jag inte varnade någon för att besöka de ställena. Så NEJ, jag tänker inte rekommendera ställen där beteende och uppförande, stämmer överens med mina värdegrunder.
Hälsningar från en uppenbarligen VÄLDIGT ung 50+are!
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-15, 17:45
Det skall givetvis vara -INTE stämmer överens med mina värdegrunder!
|
|
Arne B
|
Skapat: 2012-03-15, 22:55
spunkan
Blandar du inte ihop begreppen.
Det är stor skillnad mellan Sandgrund, och t.ex Örebro på mogendans.
På Sandgrund gick ju de dansanta damerna hem vid andra pausen, pga. det du vill framhålla.
I Örebro och Forshaga finns inga sådana tendenser.
Jag dansar i Värmland och Närke, plus på andra ställen i Sverige.
Jag har den uppfattningen att det är väldig lite ragg och väldigt lite av det du påstår.
Har frågat många av de dansanta damerna om detta, och de uppfattar att det är i väldigt ringa omfattning.
Det skulle vara väldigt intressant att få veta på vilka platser dina kollerger har din uppfattning.
Dansa på
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-17, 10:39
Arne B... Bara lite historik om dansbakgrund, förr fanns ju inte den uppdelning som är i dag. Nu kommer en liten historia om HUR en kväll i Värmland kan se ut.
Senast i går kväll blev jag illa åtgången av en man som är "stammis", på ett av de ställen du räknade upp. Det här är bara ett exempel på vad EN av de här "charmörerna" hittar på, tyvärr så finns det flera.
Jag var på dans, på ett ställe som jag normalt INTE frekventerar men gick dit med vänner pga bandet.
För ett par år sedan bad jag VÄNLIGT men bestämt, denne man att han inte skulle hålla så hårt i sin förning för att han gjorde mig illa i händer och armar(han är även en "kladdare"). Då fick jag en utskällning som hette duga. Efter det har jag vid ett tillfälle tackat nej till att dansa med honom och förklarade också varför. Jag dansar väldigt mycket, när jag är ute och att jag valt att nobba honom, kan han bara inte ta. Han har även varit närgången och otrevlig mot flera av mina väninnor och mot de orutinerade kursartjejerna.
Ett standardförfarande som han använder sig av är att armbågstackla mig (och andra tjejer som protesterat) HÅRT och med FLIT, i nacken, när vi är uppe och dansar. Han kan sikta in sig LÄNGE för att få ett tillfälle att trycka till. Möter man honom på väg till eller från dansgolvet så blåser han upp hela sig och PLÖJER sig fram. Det är heller inte ovanligt att han häver ur sig något otrevligt, som äckel, djävla kärring eller luder, när han passerar. Ett annat tillvägagångssätt är att när han får tag på någon "dam" som INTE protesterar, så gör han ALLT för att visa hur "åtråvärd" han är, genom att tafsa o kladda allt vad han orkar, rent DEMONSTRATIVT rätt under näsan på oss.
I går blev jag utsatt IGEN! Först blev jag kallad äckel, när han passerade bakom mig på dansgolvet, strax därefter får jag en stenhård armbåge mitt i nacken. Eftersom jag hela den här tiden valt att totalignorera honom, så blir han tydligen extra störd och förföljer mig och min danspartner TÄTT bakom. Då dansen är slut hugger han tag i min arm och säger att jag skall sluta springa efter honom, annars skall han "sänka mig så jag aldrig kommer upp mer"! Vid det här laget är jag så UPPLESS på hans uppträdande så jag säger till vakten. När vakten går fram och pratar med honom säger han att det är JAG som attackerat HONOM, genom att springa fram och sparka honom på benen!
Så kan det se ut en kväll i DE HÄR trakterna och det ÄR tyvärr ingen UNIK händelse.
|
|
Fia Larsson
|
Skapat: 2012-03-17, 11:41
What!?!?!?! Det var det jävligaste jag har hört! Vilken jävla gubbe!
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-17, 12:50
Om det siste er representativt for danser i Wermland , er det ikke merkelig at mamge kommer til Norge på dans . Her unngår man alltid sånt !
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-03-17, 13:12
AOPS: Jag tror inte detta är representativt för värmländska danser. Man kan inte dra alla över en kam. Jag och flera av mina vänner har varit runt på dans i Värmland en hel del och aldrig råkat ut för något sådant trots ert stort åldersspann
Har bara mött idel glada dansare och en hel del Norrmän som åker över gränsen för att dansa på svenska dansplatser och uppleva god svensk dansmusik. Det finns bland annat ett gäng från Oslo som åker till Forshaga och Upperudslogen och dansar en hel del, och det är kul.
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-17, 17:37
Nei , men så er det vel eventuellt kvinner som disse klåfingra gubbene tafser på , og helst de som ikke kommer som par på dansene . Skulle vært interessant å vite hvilken plass dette var på fredag .
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-17, 17:49
Jag vill heller inte säga att det är representativt eller VANLIGT förekommande.
Däremot är det VIDRIGT, MOTBJUDANDE och ÄCKLIGT och dessvärre inte unikt!
Nu kommer jag inte att delta i den här tråden mera men STORA danskramar till er alla som INTE beter er som veritabla svin!=)
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-17, 22:27
Spunkan;Du har dragit igång att sprida skit om mogendansarna men vill inte tala om var i Värmland eller Örebro du var på dans i fredags.
Det gör din trovärdighet lika med noll!
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2012-03-18, 00:15
Detta med att danspubliken har minskat är sant. Här i värmland är det idag mellan 100 – 200 besökare på danskvällarna med modern inriktning mot tidigare 200 – 300 för 2 år sedan. Jag väljer dock inte att kalla det för en kris. För mig är det i stället en förändring som pågår.
Nu vet jag att detta sticker ut en hel del men jag har funderat väldigt mycket på vad det är som händer i branschen. Under 30 år har vi vant oss med buggen och det har i stort sett blivit så att alla buggar på moderndanserna här i södra Sverige. Det har varit obligatoriskt att lära sig detta i skolorna och det finns inte många 60-talister som aldrig provat bugga. I samma takt som buggen utvecklades så delades också publiken upp i 2 kategorier.
Moget = buggar inte så mycket och traditionell dansbandsmusik,
Modernt = mer bugg och mindre traditionell dansbandsmusik.
Det som däremot hänt de sista åren är att allt fler moderndansare tröttnat och vill ha en förändring. Det kom foxkurser över hela landet och de som redan dansat länge fick en chans att utveckla sig mer och dansa dirtyfox, gnuss, modern fox, kalla det vad du vill. Dessa dansstilar är inte nya för t.o.m. Fred Astaire och Ginger dansade gnuss på 40 talet. Dirtydancing filmen gjordes 1987. Vi har åter gått tillbaka till att dansa foxtrot även på de snabbare låtarna. Detta borde inte vara något problem för så var det ju före buggens tid men vad händer? Siffrorna sjunker drastiskt.
Vissa säger när man frågar varför de inte kommer längre att det är bara folk med vattenflaskor och handdukar. Några arrangörer har därför valt att förbjuda detta i danslokalen. Den teorin har jag inte riktigt kunnat köpa så därför har jag gått steget längre då de sagt så och frågat om det verkligen är dessa saker som håller dem borta. Då vi pratat en stund så kryper det fram att det är ju faktiskt själva dansstilen det handlar om och inte vare sig handbagage eller dryck. De står helt enkelt inte ut med att se folk dansa så intimt. En del vill inte heller se sin partner dansa så.
Det är många som tycker att det gnuggas för mycket. Det är inte den foxtrot man dansat de senaste decennierna utan en förändring har skett. Detta accepteras inte av alla. På samma sätt som då det delades upp mellan moget och moderndansarna då buggen kom har det nu blivit en 3: e grupp. Det är de som tidigare valt moderndans men som nu inte känner sig bekväma där heller längre. De skulle vilja ha det som de alltid har haft det de 30 år de dansat. Det är framförallt de äldre av moderndansarna 50 – 65 åringarna som inte kommer längre. De vill höra dessa band men de klarar inte av att se detta ”elände”. Det finns dock äldre som däremot tycker att detta är trevligt så detta gäller inte alla. Min mamma jublade och sa att det är bra att den intima dansen äntligen kommit tillbaka för det var så min pappa lärde henne dansa då de träffades på 50 talet. Jag fick min dansskola av honom också 1967. Jag vill poängtera att jag själv med glädje dansar alla stilar. Och för att inte någon ska behöva påpeka det så finns det givetvis även unga som inte gillar den här utvecklingen. Det är ändå en markant skillnad åldersmässigt totalt sett på vilka som gnussar eller inte.
Nu tror jag ändå att denna förändring kan bli bra. Det går inte vrida klockan tillbaka, Vi arrangörer kan inte förbjuda gnuss.m.m. och den förlorade publiken är nog tyvärr borta för alltid. Jag hoppas de hittar något annat kul att göra. Jag har ändå en vision om att det går att få fler gäster igen genom att locka till oss fler unga. Här är det en medelålder på 45 år och den behöver verkligen justeras. Det som behövs är att dansinstruktörer, dansklubbar m.m. kommer in i skolorna igen.
Det är också mycket viktigt med en nysatsning på musiken. Nu måste musiker, artister, låtskrivare, producenter, arrangörer, bokare, media m.m. ta sig en ordentlig funderare på vad man tror att de riktigt unga människorna vill höra och se. Kolla vad de väljer för musik och vilken radiokanal de lyssnar på. Vad spelas där? De moderna dansband som finns idag har inte riktigt nått dit ännu. De gör egna cd med dansbandsmusik. De blandar sedan upp sin kväll med andra bra moderna låtar. Det tråkiga är bara att det finns väldigt få unga ickedansare som svarar Blender eller Zlips om man frågar dem vilka deras idoler är. Trots att de mycket väl skulle gilla de covers som de spelar så finns inte dessa band i deras medvetande. Orsaken är att de aldrig har slagit igenom utanför dansbanorna. De stora band som alla känner till är de som håller på att sluta idag. Det är dessa som den yngre generationen identifierar med dansband. Den dag de inte finns längre så behövs det ersättare både band och dansare om den här branschen ska överleva
Det som då är min vision är att det åter görs en gemensam satsning likt den som Bert gjorde med Friends, Man skapar en grupp som får helt nytt material att jobba med. Det görs en gemensam marknadsföring och en rikstäckande turné. Dansbandskampen hade kunnat bli just så om det hade fokuserats på nyskrivet modernt istället för gamla klassiker. Dansbandskalaset har inte alls blivit vad man tänkt. Det har inte blivit många nya dansare efter den serien/turnén. Jag skulle vilja se ett program likt Idol fast man plockar ihop de bästa som får bilda ett helt nytt turnerande dansband. Det krävs att det produceras nyskrivet material som framförs av artister som slår. Det går inte tro att ungdomarna ska leta sig in till dansgolvet. De måste lockas dit av kända artister som de vill komma för att höra och se. Skulle t.ex. Loreen en dag säga att nu drar jag in till folketshus i kväll för jag vill att ni ska få dansa till min sång, Först då kommer vi att få en publik som vill dansa så som vi dansar idag.
Nina Fyhr, dansare och arrangör.
Kristinehamn
|
|
Arne B
|
Skapat: 2012-03-18, 22:13
Spunkan:
Tycker det är väldigt tråkigt att ni skall utsättas för detta.
Vad jag förstår så var du på Hotel Gustaf Fröding i fredags och dansade till Jannez, och det var där detta intermesso utspelade sig.
Dansa på.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-19, 10:07
Jag hade föredragit att INTE skriva mera men känner att lassas påhopp inte är OK.
Vi pratar om dansens framtid! Inte om specifika platser! Det är inte relevant VART de här rötäggen väljer att bete sig så illa! Det som verkligen är relevant däremot, det är att fenomenet över huvud taget EXISTERAR (även om just lassas väljer att stoppa huvudet i sanden). Det inträffar liknande saker, som det jag beskrev ang. fredagen, GÅNG på GÅNG! Ett antal (tack och lov oftast någon enstaka) människor VÄLJER att bete sig så svinaktigt, att nya besökare blir arga/äcklade/chockade, DET är inte ett bra sätt att rekrytera nya dansare på OAVSETT om det är mogen eller modern dans som åsyftas.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-03-19, 10:37
Spunkan: "Det är inte relevant VART de här rötäggen väljer att bete sig så illa!".
Helt riktigt! Men det är enligt min åsikt inte heller relevant om dessa rötägg är modern- eller mogendansare. Och det är ju faktiskt mogendans du varnat för i den här tråden. Uppenbarligen finns det några rötägg på dansställena i dina trakter och det är tråkigt, men detta har väl inte alla mogendansare i Sverige en kollektiv skuld till.
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2012-03-19, 12:26
Detta som spunkan skriver om har jag också upplevt tyvärr. Det har även drabbat mig. jag kan dock inte påstå att det spelar någon roll viklet band som spelar. Det är mer så att dessa män dras till dansplatser där det inte enbart är folk som de jag ovan beskrivit som moderndansare. De dansar mer för att ragga, vissa verkar inte hitten ha gått äöndå upp på. Andra har den hastigt åkt ner i bott på grund av alkohol. Några är bara fruktansvärt otrevliga utan att man kan förstå varför. en gång var den en äldre herre som ryckte tag i mig och blängde på mig, han sa "nu är det min tur" lät mig inte få chansen att svara ja eller nej. Sen flåsade han mig i örat hela tiden och tryckte underlivet mot mig. För oss som varit med en tid är dettta lätt att tackla. Man lämnar bara personen rätt upp och ner på golvet. Det är däremot väldigt svårt för de unga att klara av det.
Hoppas att alla dansare upplyser mig som arrangör om det dyker upp rötägg hos mig. Jag har haft en sådan och han har jag tagit itu med. Hot om polisanmälan och avstängning sen tror jag han hållit sig lugn.
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-19, 13:01
Precis som Nina skriver så ska man agera,så löser man problemet.
Problemet med att få unga ut på dans är större,och beror på att många unga som lär sig dansa blir dåligt bemötta av den sk dansmaffian som inte vill dansa med nybörjare,och om när dom i egna ögon"offrar" sig,krånglar till dansen så nybörjaren tappar sugen.
Denna maffia far numera allt längre bort för att dansa pga att dansställena som dom teroriserat har lagt ner.
|
|
Arne B
|
Skapat: 2012-03-19, 16:58
Bra jobbat Nina. Så skall rötäggen tas.
Spunkan: Vad jag kan framläsa av dina uttalanden så är det alltså på krogdanserna detta fenomen förekommer, och inte på vanligt dans.
Dansa på
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-03-19, 21:40
Det som sägs omkring rötägg och maffianer är säkert sant men...hur många är det som har dessa beteenden. Är det 1, 10, 20, 100...
1 är en för mycket för den som blir utsatt men i perspektivet att dessa fenomen skulla vara avgörande för dansens framtid behövs nog en mer säkerställd statistik.
De sk moderndanasarna är ju inte heller överrepresenterade på alla dansställen eller dansar till alla band. Trots det så lägger även en del av dessa band och dansställen ner!
Nej...dansens framtid handlar nog om nåt helt annat!
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-19, 22:07
Jag håller med Nina om hur de skall behandlas. Att polisanmäla, var också vakternas råd i fredags. Nu RÅKADE detta vara en "krogdans" MEN... De andra tillfällena jag (och för den delen de övriga som jag refererat till) råkat illa ut har det varit på Folkets Hus/Park, bygdegårdar och ordenshus runt om i Värmland. Dessa ställen är inarbetade mogendansställen (har besökt dessa ställen vid några tillfällen då också). När de sedan valt att ta dit modernband och delar av den "ordinarie" publiken kommit dit, så inträffar precis det jag beskrivit. Samma sak inträffar också när vi som INTE är "stammisar" på mogendanserna faktiskt GÅR dit.
Så det HANDLAR inte om DANSEN som sådan. Däremot får vi med oss en erfarenhet av hur vissa delar av publiken TROR att de kan bete sig, bara för att vi har med oss ett vidare dansperspektiv. Det är inga erfarenheter som känns nödvändiga att göra om.
Det går säkert alldeles UTMÄRKT att säga att vi ljuger och envist hävda att så här är det inte alls. Det är också så att just det jag beskrivit, är den ABSOLUT största orsaken TILL att jag själv och många med mig väljer bort de danserna här, där vi VET att det är en hög andel mogendansare. Hos exempelvis Nina i Kristinehamn, på Blomsterhult eller på Holken i Karlstad så EXISTERAR inte sånt här (det KAN givetvis förekomma men har aldrig kommit till min kännedom).
lassas har rätt i EN sak och det är att "skitstövelnobbarna" ställer till problem, det bekymret dras även moderndansvärlden med. Att däremot inte vilja FÖRSTÅ (och t o m förneka) att de attityder och uppföranden som vi mötts av, kan vara en VIKTIGARE orsak till att vi väljer som vi gör, än vad själva dansen och musikstilen är, det tror jag inte lockar nämnvärt många fler dansare till mogendansen. Tack för mig!
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-03-20, 07:36
Spunkan..jag förstår din frustation men...för din egen skull... sikta rätt istället!
Du fokuserar på problem som trots allt inte är representativt för alla de som är ute och dansar. Eller är det så att alla nobbar dig, alla tafsar på dig, alla...?
Håll dig till dom som du föredrar istället och skit i dom andra!
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-20, 09:06
Örat och lassas... För eran egen skull OCH för dansens framtid...
Sikta rätt i stället, rikta er frustration mot de som förstör för andra, i stället för mot oss som blir utsatta!
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-03-20, 14:22
Men snälla spunkan...
DU missuppfattade mig totalt!
Jag håller ju med dig om att det finns otrevliga personer på dansgolvet och att det är kränkande att bli utsatt för dessa!
Jag försökte bara råda dig till att lägga fokuset på det som är bra för det tjänar du på i det längre loppet!
Men med tanke på de svar (missuppfattningar)du ibland ger på andras inlägg verkar det som du är en bitter människa och det kanske du har fog för att vara, det vet inte jag. Men mitt råd var i all välmening!
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-03-20, 14:28
hej igen spunkan!
Vill bara lägga till följande med tanke på ditt inlägg om att sikta rätt...!
Vi har förstås olika förutsättingar när det gäller att lösa uppkommna problem.
Det har hänt att jag blivit "påkörd" på dansgolvet av en och samma person flera gånger under en danskväll. Jag är tolerant mot det mesta utan på en punkt...jag är den enda i hela världen som bestämmer om någon annan får dansa på mig gång efter gång. Jag lovar dig, dessa personer som har gjort detta vid de fåtal tillfällen som det hänt har aldrig gjort om det så jag siktar rätt...
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-20, 15:46
Visade inläggen på detta forum för min dotter och hennes väninnor som ibland besöker mogendans,men oftast besöker ställen typ Harrys,OLearys eller discotek.
"Herregud parken är rena söndagsskolan kaffe och mazarin"!
Dom skulle vara med i svängen med ölglas som slås i skallen på folk mm,dom ska vara glada att dansarna på mogendans är så artiga och trevliga!
Så ta Örats råd dansa med någon med pondus som sätter knuff och skitstövlarna på plats så kommer du och dina kompisar säkert att dansa utan problem.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2012-03-20, 16:05
Tänker inte delta i debatten, men eftersom jag känner spunkan tämligen väl känner jag att jag måste försvara henne. Vaddå för missuppfattade svar hon har gett åt andras inlägg? Jag begriper i alla fall helt hennes tankegång, enligt mig helt relevanta svar. Men däremot några av er andra verkar inte förstå vad hon skriver, eller har ni inte läst ordentligt?
Jag vet i alla fall att spunkan är en väldigt fin personlighet som verkligen bryr sig om sina medmänniskor. "En bitter människa", trodde nån. Absolut inte! Hela tråden handlar ju om dansens framtid och inte alls om henne själv, även om det hon berättar är hennes egna erfarenheter. Jag stöder dig tillfullo,Spunkan!
|
|
Mercan
|
Skapat: 2012-03-20, 16:17
Tappet på dansställena beror till mycket liten del på att vi har ett fåtal som dansare som bär sig illa åt på olika sätt.
Skulle det vara så enkelt så är det i så fall bara att hänga ut vederbörande på ”Fejjan” alternativt starta en tråd på Flashback så är det problemet snart ur världen.
Instämmer istället i mångt och mycket med yrkesmusiker som startade tråden.
Tror personligen att dansen som helhet ”på lokal” med liveorkester kommer att gå sotdöden till mötes. Vi lever i en tid där utbudet av alternativa aktiviteter bara fortsätter att öka.
Det hjälper inte vad vi som älskar dansen tycker och tänker. Samt ej heller vad vi gör för streta emot så gott det går. Att vi nu dessutom ser att kvarvarande dansare delas upp i olika fraktioner förvärrar bara en sedan tidigare allvarlig situation.
Att dansen försvinner helt är dock inte alls troligt utan den kommer fortsatt att bedrivas av t.ex. dansklubbar samt även i motionsform av ideella föreningar. Evenemang som Malung t.ex. lever sitt eget liv tills vidare, vi får avvakta och se hur länge det varar.
Har själv varit engagerad i kurverksamhet sedan 1991. I början hade vi bara buggkuser som alltid varit fullbokade i alla stegen från nybörjare och uppåt.
2005 utökade vi med foxkurser i olika stilar och hade fulla hus fram till i början av 2010.
De senaste 1,5 åren ser vi sett ett klart minskat inflöde av elever till nybörjarkurserna, vilka som sagt alltid varit överfulla tidigare. Detta trots att vi har uppdaterade och drivna instruktörer som erbjuder det absolut senaste.
Årets första nybörjarkurs i fox lockade t.ex. 14 deltagare, vi har plats för 60 st.
Fick fylla på med hjälpledare så att varje deltagare hade var sin. Buggettorna likaså dvs. något bättre men långt ifrån fulltecknat. Fortsättningskurserna fyller vi tills vidare pga. att många går dessa steg om och om igen. Våra egna motionsdanser i veckorna (liksom våra konkurrenters) tappar besökare.
Ökad konkurens?,..nej knappast!, ett par aktörer i regionen har tvärtom fått lägga ned sin verksamhet helt.
Så här ser det ut i den del av Sverige som jag själv verkar i. Har talat med kollegor runt om i landet och de allra flesta med få undantag ser samma trend som vi gör. Storstäderna verkar klara sig något bättre än övriga landet än så länge.
|
|
ES
|
Skapat: 2012-03-21, 10:49
Man blir bara så trött på alla dessa kommentarer om dansens framtid. Varför ska mN behöva gå på kurs för att få lov att gå ut och dansa. På så sätt förstör ju alla ni som går på kurs och tror sen att ni är ensamma härskare på dansgolvet för alla de som ser dansen som ett socialt och trevligt nöje. Själv har jag inte ens haft tanken på att gå någon kurs för att få lov till att dansa utan för mig är det ett rent nöje. Men jag vet att så många ( vanliga ) dansare drar sig för att gå ut p.g.a att de flesta dansbanor invaderas utav ( proffs) så det i sig har nog skapat den här oron som finns därute. Tror att både arrangörer och dansband känner av detta. Skulle önskat att det vore som det var förr fast idag.
|
|
Nigvild
|
Skapat: 2012-03-21, 13:55
Håller med dej ES. Hur kul är det att se en hoper damer (och karlar med för den delen) i träningskläder med svetten sprutandes omkring dom? (Äckligt enligt min uppfattning) Ser mer ut som ett gymnastikpass...dans i min inskränkta och enfaldiga värld innebär fest,lite snyggare kläder osv...Vet att jag kommer få på pälsen riktigt ordentligt för detta uttalande men det struntar jag i-det är min uppfattning...
|
|
mia
|
Skapat: 2012-03-21, 15:50
Varför skulle du få på pälsen Nigvild?
Jag håller med dig om att dansen ska vara lite vacker och uppklädd och inte bestå av folk med svettband och träningskläder!
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-03-21, 16:16
Nu har jag förstått anledningen till att antalet dansare minskar på dansställena!
Jag trodde inte att människor 2012 var så inskränkta i synen på varandra som individer! Jag trodde och hoppades på att mångfald är berikande för både människa och samhälle! Ack vad jag bedrog mig!
Att reta upp sig på dansstilar, kläder, vattenflaskor, ryggsäckar, träningskläder, kostymer, jeans,moget, modernt, etc ja listan kan göras hur lång som helst! Borde tillhöra en förgången tid! Men icke!
För en del har tydligen tiden stått stilla - det är väl tryggast så - då slipper man riskera nåt!
SÅ...nyckeln till dansens framtid ligger tydligen i att vi alla måste bli mer toleranta mot varandra där ute på dansgolven!
|
|
ES
|
Skapat: 2012-03-21, 16:24
Reta upp sig var väl inte rätta ordet. Men en anledning är det i alla fall till att det ser ut som det gör ute på dansgolven vågar jag med stor säkerhet påstå. Ser och hör det överallt från alla håll.
|
|
wilier
|
Skapat: 2012-03-21, 17:54
Spunkan...är ju så att en del i min ålder och uppåt blir tyvärr gubbsjuka, ingen ny sjukdom. Som tur är har jag "kärring" o behöver inta tafsa på dansställen.
|
|
Nigvild
|
Skapat: 2012-03-21, 19:15
Är det inte märkligt att varje gång det pratas om hänsyn och tolerans är det vi som INTE gillar träningsklädda svettskvättande individer med vattenflaskor som ska foga oss?
|
|
Musikmixen
|
Skapat: 2012-03-21, 20:02
Träningskläder = Friskis & Svettis
Dans = Finare kläder, men ändå bekväma.
Det är rent ut sagt äckligt att dansa med någon där svetten lackar. Det är OK att de har med sig en handduk och torkar av sig, hellre det än en svettig person. Dock tillhör dansen fortfarande ett nöje där man får chans att lyssna på bra musik, klä upp sig lite och känna sig fin samt få träffa nytt folk. Den inskränkta beundrar hörnan är bara tråkig "Vi dansar bara med proffsen, alltså de i vårt gäng". Löjligt!
Är det konstigt att det minskas bland besökarna? Man vill inte bli uttittad eller jämförd hela tiden. Spunkan är en person som verkar veta vad hon/han talar om. Stå på dig Spunkan! :)
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-21, 20:56
Ja de de va en riktig mix av musikmixen,tror tvärtom att det är positiva tjejer som Lättfotad som får tillbaka dansarna.
Hon håller ju på att på egen hand att lyfta Hallunda till Stockholms nya dans Mecka.
Håller sig bara dansmaffian sig därifrån,så kommer säkert besökarna att öka och inte minska eller tvingas lägga ned som ofta blir följen där svettgänget kommer och har sin egen lilla show!
|
|
ES
|
Skapat: 2012-03-21, 21:17
Alla inlägg som kommer nu en efter en talar ju sitt tydliga språk varför de vanliga dansarna sviker. Ni är ju överens om att eliten förstör för att dansen ska överleva.
|
|
Musikmixen
|
Skapat: 2012-03-21, 23:53
Lassas: Skulle jag ha påstått att det är en massa negativa tjejer som jag vill ha på dansen? Om du menar Spunkan i detta fallet så har hon bra koll, det är kanske dax för dig att sluta besöka inneställena och istället bege dig ut i Sverige och testa ngt nytt. Lättfotad ser inte jag som en person som skulle kunna "rädda" dansen. Nä, släng ut "proffsen" och in med amatörerna, då blir det förändring.
|
|
lassas
|
Skapat: 2012-03-22, 14:54
Musikmixen;Egentligen fattar jag inte va f-n du menar alls,byt alias till pastor Jansson!
Jag har farit land och rike runt på dans i 40 år,så nog f-n vet jag att det inte finns några inneställen kvar,knappt några ställen alls!
|
|
ES
|
Skapat: 2012-03-22, 15:02
Milde tid det här blir ju bara värre och värre. Du Lassas gå in här på danslogen turneplan kolla in alla dansband och alla ställen de spelar på och du det är ändå inte allt för alla dansbands spelningar ligger inte där. Men krisen finns ju ändå beroende på att eliten skrämmer iväg de vanliga dansarna. Tyvärr
|
|
Danslogen
|
Skapat: 2012-03-22, 16:29
En liten påminnelse - tänk på att hålla en god ton i vårt forum. Vi ber om ett vårdat språk och utan påhopp på övriga medlemmar, vare sig det gäller deras klädsel, uppförande eller åsikter.
|
|
Musikmixen
|
Skapat: 2012-03-22, 19:55
lassas: Det är på tiden att du börjar LÄSA inläggen som skrivs och inte bara svarar ut i luften! Läs mitt inlägg igen och svara med förstånd. När du har läst det, så ser du faktiskt vad det står där.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-22, 20:56
Jag får be så VÄLDIGT mycket om ursäkt om jag trampade på några ömma tår och att de erfarenheter som jag refererat till INTE är "politiskt korrekta" HÄR! För mig och många MED mig, så är dessa skäl orsak nog, att välja bort vissa danser.
I min värld är det högst relevant, vilka ORSAKER som människor har för att VÄLJA BORT vissa företeelser. Hade förhållandena varit så förträffliga i FLERAS ögon så skulle det troligen INTE vara någon brist på publik.
Uppenbarligen är det inte den publik som VI representerar som efterfrågas, utan det är någon ANNAN publik som ni vill skall besöka danserna...
"Proffs" eller "amatörer", det är väl FULLSTÄNDIGT ointressant? Det viktiga är att möta varandra med hänsyn, respekt och en gnutta ödmjukhet på danserna, i stället för med den självgoda "tuppighet" som lyser igenom, BÅDE här och på danserna!
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-03-22, 21:55
Det är väl inte de andras fel att dom vinner på dansgolvet det är ju ni som låter bli att komma som gör sig själva till förlorare
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-03-22, 22:06
Nigvild..om du syftade på mitt inlägg vore det bra om du läser vad det står! Jag skriver faktiskt att tolerans gäller ALLA
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-23, 08:41
Er det annet å vente enn at det blir krig i verden ?
Til og med på en tråd om noe så uskyldig som dansemusikk og plasser en kan treffes "fightes det ".
Selv velger jeg å gå ut , treffe gamle og unge på dans , om orkestret er lite eller stort , om folk har jeans /t-shirts eller pyntede klær , om plassen er stor eller liten.
Så lenge det spilles dansbar musikk , så blir jeg glad , og det bør sannelig mange flere !
|
|
Nigvild
|
Skapat: 2012-03-23, 08:48
Nejdå örat, jag syftade inte på dej i det fallet men den så kallade toleransen tycks enligt många andra bara gälla typ.."Jag får minsann gå klädd som jag vill.." katastrof om nån tar ifrån mej men vattenflaska så jag måste köpa dricka eller inte gillar att jag byter min svettiga tröja mitt på dansgolvet. Ojojoj om nån har tagit ett par öl så det luktar alkohol...denna typen av dansare ska inte vara bland folk utan i ett laboratorium men rätt glid, rätt temperatur, rätt volym, rätt lukt på folk osv osv... Snacka om att skrämma bort "vanliga" dansare...Hur kul är det att gå ut som vanlig dödlig och kanske vilja äta en bit, dricka något, dansa när man möts av 4 kala väggar och en vattenkran samt en massa svetthögar i träningskläder? Feststämning eller?
|
|
MonaLu
|
Skapat: 2012-03-23, 12:20
Aops, härligt att se ditt inlägg från 08:41 i morse. Jag läser här ganska mycket, men det är ju så många skrämmande inlägg, så man blir häpen. Många såna som: Jag har dansat i 40 år och vet hur det är.
Jag har också dansat i 40 år, med alla möjliga och omöjliga folk. Är inte världsbäst på att dansa, men tycker det är jättekul och älskar dansband.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-26, 10:40
MonaLu... Jag älskar också att dansa!=)
Allvarligt talat så struntar jag TOTALT i det som många här räknar upp!
Jag bryr mig inte ett dugg om HUR folk är klädda, så länge som de är hänsynsfulla nog att se till att de var nyduschade och tog på RENA kläder när de gick hemifrån!
Det bekymrar mig inte om folk har valt att dricka alkohol, så länge som de har balans, kontroll, uppförande och reaktionsförmåga i behåll!
Jag tycker att det är ROLIGT att dansa med representanter för många olika typer av stilar. Det är ju så jag som följare kan utveckla min egen dans. Detta under förutsättning att jag inte blir HÅRDHÄNT förd eller förd i "turer" som innebär skaderisker genom att TVINGAS fram, oavsett om det är för trångt!
Jag har inga problem med att dansa när det är massor med folk på golvet, så länge de väljer att ta HÄNSYN till varandra och verkligen FÖRSÖKER undvika att dansa på andra par.
Variation i musikstilar är HÄRLIGT. Jag älskar när man blandar genrer och tempon! Jag tappar däremot dansglädjen när repertoaren blir allt för likriktad.
Dessutom är jag lite rädd om mig själv, så jag försöker se till att jag dricker tillräckligt med vatten under en danskväll. Är vattnet svårtillgängligt använder jag min vattenflaska, finns det lättillgängligt av arrangören så dricker jag där.
Väl mött i dansvimlet!
|
|
Börje
|
Skapat: 2012-03-26, 11:00
Spunkan! Lätt att strunta i vad folk skriver om hur man ska uppföra sig och sedan räknar du själv upp en liten önskvärd lista. Några grundläggande regler är således inte helt fel. Regler eller etikett är oftast till för att underlätta umgänge.
Det må vara hänt att folk kan klä sig som man vill. Det går alltid att nobba folk som man själv inte tycker är tillräckligt välklädda. Jag skulle inte vilja dansa med någon svettig person i ringbrynja, så jag hoppas att det accepteras om jag nobbar i ett sådant fall.
|
|
ES
|
Skapat: 2012-03-26, 11:49
De här vattendrickandet förstår jag inte riktigt ( jo på en idrottsarena med idrottare som jobbar på i sitt anletes svett) men på en dans en fredag, eller lördagkväll? Är visserligen lite till åldern kommen nu men har aldrig behövt ha extra vatten med ändå har jag dansat mer eller mindre hela danskvällarna. Ja ja tiderna förändras...
|
|
ES
|
Skapat: 2012-03-26, 11:49
De här vattendrickandet förstår jag inte riktigt ( jo på en idrottsarena med idrottare som jobbar på i sitt anletes svett) men på en dans en fredag, eller lördagkväll? Är visserligen lite till åldern kommen nu men har aldrig behövt ha extra vatten med ändå har jag dansat mer eller mindre hela danskvällarna. Ja ja tiderna förändras...
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-03-26, 12:38
Dette fenomenet med å dra med seg drikkeflasker på dans med vann , er fullstendig ukjent på danseplasser i Norge . Hvordan skulle dette bli , om folk skulle dra med seg flasker med vann , eller "ildvann" på plasser med alkoholservering . En fornuftig plass setter selvsagt fram halvliters plastglass , og en stor mugge vann med isbiter . Dessuten legger man prisene på Farris , og annet alkoholfritt drikke på en billig pris , så kjøper jo folk dette .
Hvor mye en selger av mineralvann , og andre drikkevarer er fullstendig avhengig av prisene . Det samme med kaffe og alle andre drikkevarer .
En arrangør sparer jo dessuten en ekstra mann til å være "innspektør Snusen" på diverse flasker , og viktigst av alt , han risikerer dessuten ikke sin skjenkebevilling .
Hvis man leser de papirer som følger , er det heller ikke lov å lodde ut vinflasker . Dette er en regel , som mange arrangører dessverre ikke har lest . Selv er jeg mye rundt på danser og opplever en meget forskjellig praksis rundt om .
|
|
Lena
|
Skapat: 2012-03-26, 13:37
Börje - har du blivit uppbjuden av någon svettig person i ringbrynja? ;-)
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-26, 19:29
Som fan läser bibeln! Det är en mening som kommer för mig, nu när jag läst igenom tråden en gång i efterhand...
|
|
wilier
|
Skapat: 2012-03-29, 20:40
Håller med Aops, vattenflaska? så nördig kan jag nog aldrig bli. Dansa gärna fyra timmar men tar kaffe eller god öl till det. SPONSRA ditt dansställe istället för att se ut som friskis o svettis!
|
|
wilier
|
Skapat: 2012-03-29, 20:44
Gränsen är väl nästan nådd då vi tänker på "Danshulkarna" på trean i Malung och på ölandsveckan, som dansar med bar överkropp!Slå den...Ni som kan och har en överkropp utan häng att skryta med:)
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-03-30, 19:46
Som sagt var... Som fan läser bibeln...
Jag undrar just vart villfarelsen kommer ifrån, att vattenflaska är I STÄLLET FÖR?
Jag har hittills ALDRIG varit på dans utan att köpa fika och något att dricka, precis som i stort sett alla mina danskompisar. Kaffe (och te) är vätskedrivande och är alltså inget som tillför kroppen vätska. Detsamma gäller för öl och andra alkoholhaltiga drycker.
När man dansar mycket (och har minsta lilla begrepp om fysiologi) så vet man att det är vatten som gäller, gärna med ex. en resorb brustablett i, för att kroppen inte skall lakas ur på salter. För att minska risken för träningsverk och muskelkramper (vilket VÄLDIGT många har problem med) kan extra vätska och extra tillskott av kalcium och magnesium göra underverk.
|
|
ES
|
Skapat: 2012-03-30, 21:52
Jag måste nog vara väldigt korkad för jag fattar fortfarande inte det resonemanget från föregående inlägg. Trodde det var ett trevligt nöje att åka ut och dansa, träffa trevliga människor och ha de bra i största allmänhet. Inte något gympapass där man tar ut sig så att svetten lackar och man förlorar både det ena och det andra från sin kropp har aldrig upplevt sådana kvällar men ändå har jag haft skitroligt.
|
|
wilier
|
Skapat: 2012-03-30, 22:21
Håller med! Danskvällar har blivit rena gympapass, där vattenflaskor, pannband och handdukar tillhör vardagen. Man riktigt längtar tillbaka till dom danskvällar som var, då banden och låtarna gjorde kvällarna, inte vem´som var bäst på att dansa...sagt från en tävlingsbuggare
|
|
Erik Lihm
|
Skapat: 2012-03-30, 22:39
Den här trådens rubrik är ju "Angående dansens framtid" så jag vill gärna styra diskussionen dit igen. Jag håller fullständigt med wilier och ES som har bra synpunkter. När jag var ung klädde man upp sig när man skulle på dans och det var som att gå på en fest. Idag har det ju blivit 2 läger , de som går på mogendans och de som går på moderndans. Jag har väl svårt att tro att man kan få tillbaks dom tider då alla generationer möttes samma kväll på festplatsen. Vintertid tror jag det är små chanser att det ska bli så, men sommartid finns det ju faktiskt fortfarande ett visst hopp. Dansbandsveckan i Malung är ju ett utmärkt exempel på detta. Nu är dom ju fullständigt dominerande i dansbandssverige, men kanske det kan gå att göra liknande arrangemang runt om i Sverige i mindre format där det finns både modernband, mogenband och gammeldansorkester, kanske också nån trubadur. Man kanske också skulle kunna ordna nån tävling med bra priser till dom snyggast klädda för att locka till lite trevligare klädstil än t-shirt och svettband. - Det börjar bli lite bråttom, för om 5 år har mogendansarna blivit så pass gamla att många har slutat dansa och var finns dansarna i åldrarna 30-55 år ? Dom är inte många så ska dansen överleva krävs det att man på nåt vi lockar ut även dom annars blir danspubliken för liten för att det ska vara lönsamt för arrangörer och orkestrar.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-04-01, 14:06
Helt tydligt är att det finns VÄLDIGT olika syn på , vad man vill (och önskar) att en bra danskväll skall innehålla.
Jag är i alla fall 100% övertygad om att intolerans, inskränkthet, respektlöshet och otrevligt bemötande, INTE kommer att locka flera människor till danserna.
I min "drömvärld" går människor ut och dansar för att det är roligt, nyttigt och socialt berikande. Det behövs inte alkohol, för dansen är nog som stämningshöjare. Vi tittar inte snett på varandra på grund av klädtyp eller dansinriktning. Vi månar om varandras välbefinnande och där alla tar personligt ANSVAR för att övrig publik och framför allt NY publik skall känna sig välkommna och trivas.
Lycka till med "rekryteringen"!
|
|
wilier
|
Skapat: 2012-04-01, 15:44
Prasselbyxor och ryggsäckar, vattenflaskor har en tendens att skrämma bort nybörjare från danser. Som tävlingsbuggare får jag ofta höra detta, både på tävlingar och dansställen. Många nowhow-dansare blåser upp sig på modern-kvällar, och det skrämmer mer publiken än ta den till sig. Vi går hellre på mogendanser, alternativt moderndanser, och visar en öppet ödmjuk sida mot nybörjare, än att hänga som tuppar i ett hörn och sållar i publiken vad man kan dansa med eller inte:)
|
|
ES
|
Skapat: 2012-04-01, 16:27
Jag ( tror och det är min tro) att så många dansband lägger ner på grund av att det är inte lika roligt längre att spela för den publik som ser danskvällen som en tävling och att visa upp sig. Tror inte de ser att där står ett antal musiker på scen för att göra en trevlig kväll och de uppskattar inte deras jobb. Egentligen hade många lika väl kunnat dansa till en cd spelare i en vanlig stor lokal. De behöver ju ingen service heller för den utnyttjar de ju inte. De är ju nöjda att få dansa så svetten lackar så varför ska man som dansband anstränga sig egentligen. Det var bara en tanke man kan få när det ser ut som det gör.
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-04-01, 23:02
Det är för sorgligt att höra alla er som bara klagar på det ena eller andra! Om dansen skall ha en framtid krävs det att vi alla samverkar genom en större förståelse för varandra. Olika är ju betydligt trevligare och mer berikande.
Alla dansar och/eller umgås ju inte heller med varandra under en danskväll oavsett, så vad är problemet!
Själv är jag 50+ och dansar ofta till både modern- och mogenband vilket innebär att jag upplever och vistas med olika dansstilar och kulturer. Visst händer det vid nåt enstaka tillfälle att man kan bli ”påkörd” av nån hänsynslös dansare men detta kan ske likväl på modern dans som mogendans. Jag har oftast väldigt kul och trevligt på danser med blandad danspublik och jag dansar i stort sett varje dans.
Vad spelar det för roll att vi ser olika ut, har olika kläder, olika dansstilar, olika åldrar, olika fikakultur, etc. För min egen del bestämmer jag ändå vilka jag dansar med, övriga är inte intressanta i det sammanhanget så varför störa sig på dom som är olik mig. Och dom som är olik mig tänker förmodligen på samma sätt.
Nej, det vikigaste är väl att det är bra dansband och att det finns nån för alla att dansa med och ju fler vi är som går ut på danserna ju större möjlighet till att ingen blir utan!
|
|
Nigvild
|
Skapat: 2012-04-03, 08:08
Jag tycker det finns ett tema som genomsyrar hela denna debatten och det är "SVETT". Om man är tvungen att ta läkemedel som t.ex resorb för att klara av en danskväll har man antingen ovanligt taskig kondis, dålig teknik eller helt enkelt valt fel lokal för sitt motionsutövande... Att sen det ska tas med ryggsäckar osv in i danslokalen är bara ytterligare ett tecken på att hyfs och all uppfattning om etikett saknas.Ta gärna med mat och dricka in påen restaurang får ni se vad som händer... Den variant jag tror på är tillställningar typ "Hela huset gungar" där det finns något för alla, disco, trubadur/coverband och dansband. För folk som gnäller över att någon skulle lukta alkohol, att det är fel på golvet och Gud vet allt finns ju antingen Friskis och Svettis eller ännu hellre det egna vardagsrummet...
|
|
Bosse
|
Skapat: 2012-04-03, 09:50
OK, man får alltså inte lukta svett men samtidigt ska man undvika medel som motverkar svettlukt - i första hand deodoranter - eftersom det finns allergiker. Jag har full förståelse för allergikers problem detta innebär ju att en nolltolerans för svettlukt är svårt att uppnå.
När det gäller mat och dryck så tar jag personligen aldrig med detta till ett vanligt dansställe utan handlar i serveringen. Men liknelsen med att ta med mat och dryck in på en restaurang tycker jag haltar lite eftersom detta är restaurangernas kärnverksamhet till skillnad från vanliga dansställen.
Men om dansställena vill få fler att avstå från att ta med egen förtäring så får de göra någonting åt sina serveringar. Ofta är där jätteköer och långsam expediering. Dessutom måste man avstå från en eller två av de sista danserna innan paus om man ska ha en chans att bli expedierad innan pausen är slut. På de danser jag brukar bevista är sista dansen före paus ofta en gammeldans som jag ogärna avstår ifrån eftersom detta är enda tillfället att få dansa gammeltjo under kvällen. Bugg och fox finns det ju hur många tillfällen till som helst. Samtidigt är det ofta en stor del av danspubliken som inte dansar gammalt utan i stället rusar till serveringen och bildar den här jättekön.
Senast jag var på ett av de större dansställena i Stockholmstrakten så avstod jag från de två sista danserna (4 låtar) eftersom bugg och fox varvas med gammeldans hela kvällen på detta ställe och det därför inte känns lika hårt att missa en sådan dans. Redan då ringlade kön så långt att den siste stod ute på dansbanan. När dessa fyra låtar var färdigspelade så hade kön avancerat på sin höjd ett par meter.
Så dansarrangörer, gör någonting åt era serveringar så minskar säkert antalet dansare som tar med egen förtäring.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-04-03, 10:06
Bosse... Färsk svett luktar inte!=)
En dusch innan dansen och rena käder, så kan du svettas som ett nybadat sjölejon utan att lukta ett dugg. Det räcker INTE att bara vädra kläderna! Det är bakterierna på otvättad hud och kläder som fått sitta kvar, som luktar och den lukten aktiveras av fukt och värme. Det finns också ett antal oparfymerade deodoranter att använda sig av, om man vill värna om allergikerna.
Fika... Jag är "fikafreak" och "kakmonster" så jag blir också "trött" om jag måste missa en massa dans för att stå i en seg kö. Exempelvis har Nina i Kristinehamn ett LYSANDE system, med fikabiljetter som köps i entren och en buffe där man hämtar själv, så flera hundra pers. hinner få sitt fika på 10 min.
|
|
Nigvild
|
Skapat: 2012-04-03, 10:30
Grejen ang svett är att det för det första ser för j*ligt ut med en massa svettdrypande människor i en samlingslokal som inte är avsedd för gymnastik och för det andra tycker jag det är äckligt att behöva dansa med nån som skvätter svett omkring sej oavsett om det luktar eller inte. Fiket är fö oftast öppet under hela tillställningen så det går ju faktiskt att fika vid andra tillfällen...
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-04-03, 16:05
Alla ni som har synpunkter på svett!
Vad tvingar er att dansa och umgås med dessa personer som inte faller er i smaken, vad är problemet? Nu har jag ingen aning om vilka ni är men ponera följande:
ni är överviktiga, rödhåriga, flintskalliga, korta, långa, långhåriga, har fel färg på kläder, smala, fel hudfärg, pratar fel språk, etc. Om jag nu inte skulle gilla något av detta har ni då inte rätt att vistas i samma lokal som jag? Skärpning!
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-04-03, 23:59
Örat... Det är ju just det som är grejen...;)
SÅ många, som har så FUNDAMENTALT olika syn på HUR en danskväll skall gå till! VAD som skall spelas, HUR man skall vara klädd, HUR man gör när man dansar, HUR man beter sig mot sin medpublik, VAD som är uppklätt för någon är trasor för någon annan, SYNEN på dansen som aktivitet, är det "uppvisning"/ragg/social samvaro/träning, om det är ok att dansa sig svettig eller inte... Listan kan göras hur lång som helst. Lika många uppfattningar finns det om VAD det är som SKRÄMMER ny publik alternativt synpunkter på hur man LOCKAR ny publik. ALLA är lika tvärsäkra på att just DERAS syn på saken är den rätta.
En femtioårig "tjej" som provat på tävlingsgolvet, tränar kontinuerligt men gillar även sociala tillställningar, dansar sig gärna svettig, bara klär upp sig lite "lagom" (vilket ju är en subjektiv bedömning det med), gillar att kunna köpa GOTT fika i pausen, avstår från alkohol när hon dansar, är noga med dusch o rena kläder före dans, dansar allt möjligt med alla som inte gör henne illa, är fulla eller kladdar. Uppskattar hänsyn på golvet med tolerans för olika stilar, gärna med lite utrymme för spex. Det vore kul att veta HUR många av er, här på forumet, som önskar henne välkommen till just ERAT "hemmaställe"?
|
|
Fia Larsson
|
Skapat: 2012-04-04, 06:38
Välkommen!
Fia
|
|
Nigvild
|
Skapat: 2012-04-04, 08:39
Örat> Det är väl en jäkla skillnad att gå ut på en allmän lokal och svetta ner sej och skita fullständigt i alla etikettsregler som finns än att t.ex ha fel hudfärg?
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-04-04, 08:48
Tack Fia!=)
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-04-04, 11:39
Nej, Nigvild,i sak är det ingen skillnad!Egentligen svarar du själv på frågan när du använder begreppet etikettregler! Vilka etikettregler pratar du om ! Dina,mina eller vems då?
HUR vi UPPLEVER människor omkring oss är en KÄNSLOFRÅGA och jag hävdar fortfarande att vi alla kan välja vem vi vill dansa och umgås med under en danskväll! Så FYSISKT kan du göra ett eget aktivt val!
I övrigt är det inskränkta människor som sätter etiketter på andra individer i avseendet att dessa inte skulle få vistas i samma lokal!
Så för dansens framtids skull...sätt inte upp etiketter och/eller gör dans till dansband till finkultur för det förlorar vi alla på!
Vill du ha etikett får du söka dig til balettakademien!
|
|
Nigvild
|
Skapat: 2012-04-04, 11:53
Örat> Jag tror inte vi kommer längre, jag har uppfattningen att dansställen inte är idrottsanläggningar och att det finns oskrivna regler om än okända för dej.Det är inte fråga om finkultur-bara sunt förnuft och folkvett. Vi kan trassla in oss i principdiskussioner till fan tar hem oss men grejen är enkel, läs det första inlägget i denna tråden. Kom inte med nåt diskrimineringsdravel, det vet du mycket väl att det inte är fråga om från iaf min sida. Vad jag reagerar på är att vanliga danstillställningar där ALLA ska kunna umgås görs till uppvisningar där eliten vill visa upp sej, ju svettigare desto bättre.. och du jag har sett ett antal av dessa tillställningar ... Jag drar mej ur denna diskussionen nu eftersom det börjar bli pajkastning och det ställer jag inte upp på.
|
|
Örat
|
Skapat: 2012-04-04, 18:39
Nigvild….. även om du lämnat debatten….
Jag försöker koppla mina inlägg till rubriken.
Om dansbandsmusiken skall överleva tror jag inte vi kan hålla på och dela upp oss i olika läger. Vi måste acceptera olika behov när vi är ute på danserna. Det vi har gemensamt är ändå dansbandsmusiken, dansen och umgänget.
Vi är inte tillräckligt många inom varje ”läger” så att det räcker till och vi blir inte så många fler för att vi vill utesluta någon grupp av dansare.
Jag kan precis som de flesta ha åsikter om det jag möter och ser ute på danserna. Har förstås en egen uppfattning om vad jag tycker om svettiga dansare, ”tävlingsdansare” som visar upp sig, ryggsäckar, långa, korta etc. Framförallt har jag en bestämd uppfattning över hur jag vill ha det. Just därför gör jag mina egna val under en danskväll så att det blir så bra som möjligt för min del. Dom öviga stör mig inte med sin blotta närvaro. Jag låter inte andra förstöra min kväll utan fokuserar på mitt och det jag vill! Svårare än så är det inte. Fler borde följa mitt exempel istället för att reta upp sig.
Och precis som du Nigvild…jag har sett det mesta….har varit ute i danssvängen i många, många år.. både som dansare och även som dansbandsmusiker under några år. Det innebär att jag sett tillvaron både från dansgolvet och scenen. Det är inte svart eller vitt det är bara olika!
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2012-04-04, 18:58
Väl skrivet Örat...
O bara för din kännedom... Bitter är något jag definitivt inte är... Däremot ryker "hängsäkringen" blixtsnabbt när jag (eller för den delen någon annan) blir orättvist beskylld eller behandlad.
Oftast ger jag både människor och dansställen LÅNGT flera chanser än jag borde. Men det HAR hänt (en gång) att publiken på ett ställe fått mig att "direktkvalificera" etablissemanget till min personliga "svarta lista"! Men det skall faktiskt rätt MYCKET till för att jag skall reagera, rent allmänt.
|