Forum » Allmänt

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Sveriges bästa dansband

Författare Inlägg
Dansglad Skapat: 2008-09-16, 21:43
Det har tydligen stormat en del kring det kommande TV-programmet. Med rubriker som säger att "De bästa" banden valt att inte medverka osv.

Vi får väl titta själva och göra oss en bild av hur det blir.

Något jag inte riktigt fattar är hur upplägget är tänkt. Det ska bli dans efter inspelningarna, men är det då bara bandet som står angivet? Det ska väl vara andra band som är med och tävlar. Undrar om man får dansa till dem också. Och när får vi veta vilka andra band som är med?
Eva Skapat: 2008-09-17, 13:27
Man får ta det hela med ro och inte bry sig om skriverierna i tidningarna. Där står vilken smörja som helst.

När det gäller vilka som ska tävlar antar jag att de publiceras på hemsidan snart.

Så här står det (bland annat) på SVT under Dansbandskampen:

"Just nu pågår en febril verksamhet för att på alla sätt hitta de 26 band som slutligen ska tävla i Sveriges bästa dansband 2008. En sprudlande direktsänd folkfest utlovas, såväl för publiken på plats som för tv-tittarna och det är svenska folket som till slut bestämmer vilken grupp som får bära den ärofyllda titeln Sveriges bästa dansband 2008."
Angela Skapat: 2008-09-17, 21:04
Det kommer att vara totalt 26 band som tävlar. Vilka dessa är meddelas till veckan.

De band som spelar på danskvällarna är alltså inte de som är med i tävlingen, utan de står för dansen.
Båtis Skapat: 2008-09-17, 22:11
Ser fram emot att följa tävlingen. Skulle vara häftigt att kunna delta på plats i Strängnäs, får se om det går att ordna.

Annars får jag spela in det, eller se på TV om jag är hemma en lördag. Fast det är klart roligare att vara ute på dans själv!
Eva Skapat: 2008-09-19, 15:15
Man kan redan nu börja boka biljetter till tävlingen. Det finns en massa olika alternativ, med både dans, mat och hotell.

Finns på följande sida:

http:/biljetter.sverigesbastadansband.se/
Dansglad Skapat: 2008-09-23, 17:21
Äntligen fick jag mina funderingar stillade :-) och ser vilka band som spelar.

Det var en salig blanding av modernt, moget och helt okänt. Vem har någonsin hört talas om Yvonne & Quick Pics.

En del kvällar hade suveräna startfält. Själv skulle jag gärna åka dit någon av de 3 sista lördagarna.

Ronny J Skapat: 2008-09-24, 14:25
Håller med om att det är många bra band med i tävlingen. Men dansen på kvällen försiggår ju i huvudsak till andra band, av vilka i stort sett alla hör till avdelningen moget (undantag: Arvingarna, men de ligger knappast med på moderndansarna tio-i-topplista).
I vad mån publiken kan dansa till tävlingsbidragen är oklart, men om det (förhoppningsvis) blir så, är det ändå väldigt begränsat hur mycket man får höra av de band man gillar. Två låtar per band är det sagt, men jag misstänker starkt att svt är med och bestämmer låtvalet...Hoppas ändå att vi får se danskunnigt folk i rutan så att det blir propaganda för sällskapsdansen. Det behövs!
Eva Skapat: 2008-09-24, 18:31
Tänkte samma sak som Ronny, man hade velat dansa till tävlingsbanden och inte bara de som ska spela den kvällen.

Tror ni tävlingsbanden bara spelar ett par låtar i tävlingen och drar sen, eller är de kvar på plats, kanske spelar lite, eller bara minglar lite :-)
Dansglad Skapat: 2008-10-02, 23:28
Är det någon där ute som köpt biljetter ännu då?

Någon kväll som verkar bättre än de andra?
Kickilina Skapat: 2008-10-02, 23:49
YES! Jag o en väninna har köpt biljetter till den 25 okt då Drifters spelar upp till dans.
Kickilina Skapat: 2008-10-02, 23:54
Även jag tycker att man borde få dansa till de tävlande banden... alternativt att de även skulle visa något från danskvällarna eftersom det skulle locka fler människor ut att dansa. Jag har skrivit till SVT och uppmanar andra att göra detsamma!
carro Skapat: 2008-10-03, 10:25
Tycker det är dåligt gjort av SVT att bara ta in mogenband till dansen efteråt. Fattar inte varför inte banden som tävlar får spela!

Det hade kunnat bli härlig non-stop till alla banden och en salig mix av olika stilar.

I så fall hade jag velat gå på någon av dom här:

22/11 - Face 84, Jannez, Martinez
6/12 - Jonas Näslund & Jive, Zlips, Shake
13/12 - Kindbergs, Jenny Saléns, Wahlströms

Som upplägget är nu känner jag inte dirket för någon av danskvällarna...
Ronny J Skapat: 2008-10-03, 12:53
Håller med carro helt och hållet, hade gärna kommit och dansat till nån av de tre sista gångerna, jag också! Om dessa tävlande band hade fått spela efteråt, alltså, men nu blir det ju inte så.
Verkar i alla fall som att det ska gå att dansa även under själva tävlingen, men när det endast är två låtar av varje band reflekterar inte jag heller på att komma. Brukar visserligen göra långresor med ojämna mellanrum, men då ska det vara favoritband på scenen, typ Jannez.
Dansglad Skapat: 2008-10-04, 21:33
Många verkar eniga om att dom 3 sista gångerna är bäst. Jag också. Får se om det blir att åka dit. Om inte annat för att ha varit på plats och sett det hela live skulle det vara kul.
lillbjörn Skapat: 2008-10-06, 20:14
Martinez är ju med ni lär ju rösta på dom
Dansglad Skapat: 2008-10-08, 22:21
Tror absolut att SVT gör rätt som flyttar sitt program till att konkurra med "Stjärnor på Is". Förutom allt negativt som skrivits här om TV4-programmet så har det också fått mycket negativ kritik i pressen.

Dansbandskampen har en enorm förutsättning att knipa alla tittarna. Bästa sändningstid och skit till konkurrens.
gnilron Skapat: 2008-10-09, 13:00
för alla som tvekar att åka till strängnäs kan jag bara säga att ni kommer att missa något riktigt häftigt.
har lite kontakter... och det kommer att vara så mycket runt om kring, en riktig upplevelse.
man kan tycka att eventbanden är lite väl mogna men har hört att det är inte helt omöjligt att även kunna få dansa till de andra banden under kvällen.

man ska även kunna dansa under programmet. ett stort dansgolv kommer att finnas framför scenen.

jag ska dit =) och jag hoppas ni också kommer!
gnilron Skapat: 2008-10-09, 15:02
"Tycker det är dåligt gjort av SVT att bara ta in mogenband till dansen efteråt. Fattar inte varför inte banden som tävlar får spela!

Det hade kunnat bli härlig non-stop till alla banden och en salig mix av olika stilar.

I så fall hade jag velat gå på någon av dom här:

22/11 - Face 84, Jannez, Martinez
6/12 - Jonas Näslund & Jive, Zlips, Shake
13/12 - Kindbergs, Jenny Saléns, Wahlströms

Som upplägget är nu känner jag inte dirket för någon av danskvällarna..."

klart att du ska åka till strängnäs under de tre sista programmen =)
du får ju dansa till banden under programmet och tävlingen. sen måste du ju hjälpa dina favoriter. heja på dom så att de kan få vara med veckan efter =) då får du dansa ännu mer till dem...

klart att alla ska till strängnäs och dansa till alla sina favoriter och heja på dem så att det kan bli ännu mer dans veckan efter..

sen har jag hört att om man stannar efter programmet kan man kanske få höra sina favoriter en gån till. och då måste de ju inte spela samma låtar som ui tävlingen ;)
Bosse Skapat: 2008-10-09, 15:20
Personligen föredrar jag mogenband men ur rättvisesynpunkt tycker jag kanske att man borde ha varierat så att det varannan vecka var ett mogenband och varannan vecka ett modernt band som spelade efter själva tävlingen. Varför man inte gjort så vet jag inte. Eftersom bandet som spelar efteråt inte har någon anknytning till de tävlande banden borde ju detta funkat.

Däremot är det nog ingen bra idé låta något av de tävlande banden spela efteråt. Antingen hade ett av de tävlande banden fått spela vilken hade inneburit att SVT favoriserat detta band vilket kunde ha snedvridit resultatet.

Återstår då non-stopdans, d.v.s. att låta alla tre spela under kvällen, då blir det ingen favorisering. Problemet är nog bara att de flesta föredrar att dansa antingen till moget eller modernt, inte både och. Och med en non-stopdans hade det ju blivit just både och.
gnilron Skapat: 2008-10-13, 16:29
nu kan man tävla om biljetter til dansbandskampen =)

allt man behöver göra är att besvara fem enkla frågor med, ett kryss två svar...
jag gjorde det precis, så man får ju hoppas att man vinner ;)

tävla ni med, www.dansafton.nu
Lena Skapat: 2008-10-13, 19:16
Jag vill också tävla! Men inte hittar jag något sådant på sidan dansafton.nu.

Gnilron - Under vilken rubrik finns tävlingen? Kan du inte klista in den exakta länken här?
Dancer Skapat: 2008-10-14, 06:55
Hittar inte tävlingen jag heller.

Gick in via forumet och såg att över 1000 personer har läst denna tråd. Alltså finns ett otroligt intresse för Dansbandskampen men ingen har hittat tävlingen gnilron skriver om? Eller är det ingen som vill svara för att ni villvinna själva?
Bosse Skapat: 2008-10-14, 07:00
Men där finns ju en menyrad som börjar med Biljetter-Program-Spelplan-Boende. Därefter kommer "Tävling" som man klickar på. Direktlänken är http:/www.dansafton.nu/html/Dansformular.html
gnilron Skapat: 2008-10-14, 09:55
förlåt om jag var otydlig...
här är länken:
http:/www.dansafton.nu/html/Dansformular.html
Lena Skapat: 2008-10-14, 10:57
Tack Bosse och gnilron - intressant namn förresten :-)

Nu hittade jag tävlingen, men det var en sån där hemsk sak där man måste motivera varför man ska vinna :-( Åh nej, tycker det är så svårt!
Micke S Skapat: 2008-10-14, 11:28
Nu har jag fyllt i tävlingsformuläret och lutar mig bakåt och håller tummarna!
Angela Skapat: 2008-10-15, 21:40
Kan ni tänka, jag vann biljetter!

Så det blir till att åka till Strängnäs på lördag!

Ses där!
HippiJanne Skapat: 2008-10-16, 18:28
Trevligt Angela.
Då syns vi där.
Å jag vann mina biljetter via en annan sida!
Så det har tydligen funnits ute många gratisbiljetter!
Angela Skapat: 2008-10-16, 20:31
Härligt Janne, då får vi ta oss en svängom. Jag reserverar genast minst en dans med dig :-)
HippiJanne Skapat: 2008-10-16, 21:37
Vi får väl göra ett tappert försök att finna varandra bland alla männsker.
Men klart är att vi ska ta en sväng om!
Angela Skapat: 2008-10-16, 22:23
Hitta varandra? Skulle det vara svårt? Jag som trodde vi skulle vara helt ensamma där ... :-)

Verkar så i alla fall på det enorma gensvar vi får här!
Kickilina Skapat: 2008-10-16, 23:09
Öppnade precis min mail... (kom hem från kryssning i kväll) och jag har också vunnit biljetter till Dansbandskampen nu på lördag!;-)
Ronny J Skapat: 2008-10-17, 10:14
Minsann om inte jag också fick två fribiljetter! Verkar nästan som om de flesta har fått, de vill väl försäkra sig om att det kommer mycket folk till premiären. Nu är jag tyvärr upptagen och hinner inte komma, så jag skickade svarsmail att jag gärna kommer nån annan lördag istället. Om inte det går får jag stryka mig.
Micke S Skapat: 2008-10-17, 14:51
Jag med! Verkar ha varit en generös utdelning. Eller de kanske inte får folk att komma dit frivilligt?
Kickilina Skapat: 2008-10-17, 15:05
Jag skulle tro att de är angelägna att det ska vara fullt eller i varje fall vara mycket folk speciellt nu på premiären. Många har nog tänkt att avvakta o sitta o kolla på upplägget hemma i tv-soffan nu i det första programmet (det hade även jag tänkt innan jag vann) innan de eventuellt köper biljetter o ger sig dit. Lokalen är mastodontstor så den rymmer MYCKET folk! Jag har köpt biljett till nästa lördag då Drifters spelar så nu blir det 2 lördagar på raken. Hoppas det ska bli kul och givande, så att man inte känner att det är en pina att åka dit nästa lördag också... fast med Drifters på scen så kan det inte bli annat än bra!
Jag undrar Ronny J om du fått något svar om du får komma en annan lördag istället?
Angela Skapat: 2008-10-18, 08:06
Kan skvallra om att jag var nere i Strängnäs redan igår på arenan för Dansbandskampen. Det kommer att bli jättebra ikväll! Stället var verkligen fint och jag tror att det kommer att göra sig jättebra på TV.

Via entrén till arenan kommer man direkt in på "Röda Mattan" som man får vandra nerför - som värsta stjärnan - för att komma in till själva lokalen för evenemanget. Mattan är flankerad av stora dansbilder. Inne i lokalen var färgerna och ljusssättningen härliga. Fint dukade bord är uppställda, redo för middagen för gästerna som deltar innan livesändingen.

Petter Settman var inte bara rolig utan även trevlig och passade på att ta sig en svängom med en dam. Kolla in gårdagens förberedelser här:

http:/www.svt.se/Dansbandskampen

Så kasta er ner till Strängnäs, det finns biljetter kvar!

http:/www.dansafton.nu/

Eller bänka er framför TV:n och njut av underhållningen!
Gunilla S Skapat: 2008-10-18, 08:30
Angela, det där tycker jag var jättefint att du berättar. En liten "förhandsvisnig". Och röda mattan, ungefär som när man kommer till Orrskogen. Det blir nog en jättefin tillställning där i Strängnäs. Tror att ni får väldans trevligt alla ni som åker dit! Själv åker vi till Brunnsparken och Thorleifs i kväll.
Brunnsparken är ju väldigt fint det också..Och Thorleifs är det ju inte alltför ofta man dansar till..Skall bli lite spännande och höra hur dom låter nu, när inte Bisse är med. För han var ju faktiskt en väldigt duktig kille, tycker att man liksom stannade upp lite, de gånger han sjöng...
Micke S Skapat: 2008-10-18, 11:55
Ses i Strängnäs i kväll allihopa!
Ronny J Skapat: 2008-10-18, 12:43
Svar till Kickilina: Jag fick faktiskt lov att komma en annan gång, men det stod "kom nästa vecka" och då kan jag inte heller (vilket jag skrev, men de såg tydligen inte det). Då är det ju Hudikmaran som jag bokat sedan länge. Så vi får se om jag kan få framflyttat 14 dar.
Kickilina Skapat: 2008-10-18, 12:48
YES, vi ses på Mälarforum i Strängnäs ikväll, ska bli KUL!
Jag satt i natt o läste o tittade på allt jag kunde hitta om Dansbandskampen och förberedelserna. Blir säkert jättebra och det låter ju härligt när du beskriver också Angela! Vi ses!
Angela Skapat: 2008-10-19, 11:09
Jag är helt lyrisk efter gårdagen! Allt var helt FANTASTISKT. Finns inte nog med superlativ, kommer definitivt att åka till Strängnäs fler gånger!

Till att börja med var det jättespännande att få vara med om en TV-inspelning och se hur det går till "bakom kulisserna". Var även där hela eftermiddagen och deltog i genrepet och det var fascinerande att se hur allt växte fram och detaljerna putsades till. Nu har jag i och för sig inte sett TV-programmet (ska bänka mig framför TV:n till reprisen) men jag hoppas verkligen det blev bra underhållning i TV-rutan.

Buffématen var god och uppställningen av borden trevlig. Stämningen var jättebra bland borden och folk pratade och skrattade i ett, fast alla kom från olika håll och inte kände varandra sedan tidigare.

Det var himla roligt att få dansa med så mycket folk jag aldrig träffat förut, tack till alla er jag dansade med! Lyckades få mig en dans med jurymedlem Thomas Deutgen också. Han dansade helt underbart! (oss norrlänningar emellan *blink*blink*)

Skulle säkert kunna skriva hur mycket som helst, men då ledsnar väl alla...

HippiJanne Skapat: 2008-10-19, 13:30
Tack Angela för dansen, oss Norrlänningar emellan!
Vi tar fler vid nästa tillfälle.
I nästa inlägg ska jag skriva mitt tyckande.
HippiJanne Skapat: 2008-10-19, 13:31
Den första männsikan man möter redan ute på parkeringen, är den helt underbare Melissa "Zlips".
Men då var hon liksom jag bara en av alla i publikhavet. Vi var nog inte så många, men det lät stort.
GOD MAT, tillagades av årskull 3 restauranlinjen. Å vilken efterrätt, den bara smälte in. (Måste fixa receptet). Sen så till musiken, det var ju därför vi åkte dit.
Största bristen var längden på låtar, varför måste det alltid klippas å vara så korta. Låt banden spela hela låtar.
Jätte kul att få höra, tre för mig helt nya band. Dock var dom nog aningen för nervösa. Men personligen hade jag gärna sett att nått av dom hade gått vidare. Det blir lite tråkig tävling om det inte kommer in något nytt som är med å slåss om äran. Dom här kända banden vet ju alla redan hur bra dom är. Nu är det ju fler nya band kvar, så nått kanske kommer vidare.
Visst det är ju ingen talang tävling i den bemärkelsen, men visst vore det lite kul att samtidigt få fram ett nytt band via tv:n?
Tycker dock att det var bra att det blev ett band ur resp. kategori.
Å sen till kvällens dansorkester, Wizex!
Varför hacka på dom, redan i annonsen så stod dom ju med, å vad kan annat bli än moget av ett moget band?
Fast lite måste man kanske ranka ner på, för visst var det mest "gamla" Wizexlåtar. Väldigt få nya. Synd. Dom kan bättre!
Arrangemanget: Stora hela väldigt trevligt, inget som jag nu kan komma på som kändes vilset.
Angela Skapat: 2008-10-19, 14:02
Håller med HippiJanne. Melissa mitt i minglet var helt underbar. Så varm och öppen!

En vädjan till alla ni andra som "bara" läser detta, var med och skriv så vi får ta del av fler åsikter efter premiärprogrammet!
Kickilina Skapat: 2008-10-19, 14:08
Kort o gott...
Kul upplevelse som jag definitivt tycker betydligt fler ska åka o få vara med om på Mälarforum!
Fint ordnat o piffat!
Rätt band gick vidare. Scotts helt underbara!
Med "facit i handen"... fel band som spelade upp till dans på premiären efter tv-sändningen. Vad har hänt med Wizex... känner inte alls igen dem... konstig repertoar förutom några låter som man kände igen sen förr.
Saknade en hel del under programmets gång på den stora tv-skärmen där på plats... som t ex Peter Settmans "gnossdemonstration", snack med Bert Karlsson o annat i publiken.
Allt kan o kommer garanterat bara att bli bättre...
Själv åt jag ingen mat, men fikade och åt en LJUVLIG morotskaka i muffinsform som det är värt att åka dit för om så bara för den! ;-) Rekommenderas!

Nya numret av tidningen Får jag Lov delades frikostligt ut till alla som ville ha den. TACK Diana Thylin o Egmont!
Ser fram emot nästa lördag...
då får vi dansa till härliga DRIFTERS, det blir KANOON!
Micke S Skapat: 2008-10-19, 15:27
Håller med alla tidigare inlägg, klart en upplevelse värd att vara med om.

Om jag ska försöka ta fram något negativt så kan det väl vara valet av mogenband som spelar på dansen efter tävlingen och det som följer på det. Alltså att det blir en hög medelåler på de dansande.

Något som förvånade mig var att det var så pass få dansade efter tävlingen. Var tog alla vägen? Golvet var knökfullt under själva TV-sändingen sedan glesade det på rejält.
Kickilina Skapat: 2008-10-19, 16:40
Jag upplevde att det var mest par som var där och att så gott som alla höll benhårt fast i sina partners, vilket tyvärr var lite trist. Tror inte jag var den enda som kände så... så det var säkert anledningen till att många avvek ganska tidigt trots att dansen höll på till 01:30. Men nästa lördag ska vi hjälpas åt att se till att det blir ändring på den fronten... eller hur!? ;-) Jag uppmanar fler dansanta singlar att ge sig dit och ni som är par kan väl bjuda på era partners till någon dans eller två... vi vill bara dansa inte äta upp dem! ;-)
carro Skapat: 2008-10-20, 06:08
Helt underbart att ett modernt band gick vidare första gången.

Scotts var suveräna! En kompis till mig som avskyr dansband och normalt vägrar att befatta sig med musiken, tvingade jag att se programmet, och till och med hon tyckte att de var jättebra.

Finns en möjlighet att nå ut till Sverige och visa att dansband är så mycket mer än Lasse Stefanz, som många i stugorna går omkring och tror!

När jag kollade in bildern här och det man såg på TV verkade dansarna ha hög medelålder. Hoppas det blir en större blanding framöver!
Bosse Skapat: 2008-10-20, 07:22
Om man gillar moderna eller mogna band är naturligtvis en smaksak men som upplägget av Dansbandskampen är så anser jag att SVT favoriserar de moderna banden och ökar deras chanser att vinna vilket jag anser vara orättvist.

Om man tittar på de deltagande banden så är fördelningen ungefär fifty-fifty mellan moderna och mogna. Så långt allt väl!

I första ronden ska alla veckans fem band framföra en modern låt varefter telefonröstning sker. Det band som fått minst antal röster åker ut och får inte vara med i andra ronden där en mera mogen dansbandslåt ska framföras. Så detta band är chanslöst även om de är aldrig så skickliga på att spela moget.

Rent teoretiskt kan naturligtvis både ett moget eller ett modernt band åka ut i första ronden. Men i praktiken är nog de flesta mogna band i ett visst underläge när det gäller att spela moderna låtar, och vice versa. Som jag ser det så är alltså chansen/risken (beroende på vilken smak man har) större att ett moget band ska åka ut i första ronden än att ett modernt ska göra det.

Det mest rättvisa hade väl ändå varit att samtliga band hade fått framföra både en modern och en mogen låt. Det är väl inget fel att ha en omröstning efter första ronden och inte heller att redovisa vem som fått minst antal röster. Men varför inte låta alla fortsätta till andra ronden och sedan ha ytterligare en omröstning med ackumulerade röster från första ronden? Därefter är det helt OK att låta ett band åka ut. Den enda komplikation jag kan se är att tiden kanske inte skulle räcka till, men det är ju knappast skrivet i sten att programmet ska vara exakt 1,5 timmar. Detta är ju något som SVT själva har bestämt.

Ett röstningsförfarande där alla får rösta hur många gånger de vill är jag också lite skeptisk till. Jag misstänker att viljan att ringa flera samtal för att stötta sitt favoritband minskar med stigande ålder vilket också gynnar de moderna banden. Personligen hade jag helst sett ett förfarande ā la Svensktoppen där ett "röstkort" skickas ut till ett statistiskt urval av befolkningen.

Men som ren underhållning var Dansbandskampen ett bra program.
Yvonne Skapat: 2008-10-20, 09:12
Såg programmet på TV och tyckte det var jättebra! Synd att inte Kalas gick vidare, de var ju hur charmiga som helst! I och för sig var både Scotts och Bengt Hennings proffsigare och lät bättre men jag hade jättesvårt för Bengt Hennings frontfigur, han var så tillgjord. Peter Settman är underbar som programledare, han räddar allt som kan tänkas bli pinsamt eller så. Måste säga att jag inte riktigt förstod konceptet med att två band går vidare till nästa lördag, hade det inte varit bättre att göra som de gör i melodifestivalen: några olika deltävlingar och ett slutheat med de som vunnit deltävlingarna? Kommer att sitta klistrad vid TVn nästa lördag.
Kickilina Skapat: 2008-10-20, 12:44
Orättvist o orättvist...njae...!? Håller väl med dig Bosse till en viss del. Nu är ju programmet strukturerat o klart o igång så det är nog svårt att göra om reglerna, men visst kan man ha åsikter. Det hade naturligtvis varit lite mer rättvist om mogenbanden fått spela en modernlåt och modernbanden en mogenlåt i första tävlingsmomentet... men o det är ett stort MEN... de finns säkert de nyare banden som inte har lagts sig på varken den ena eller den andra nivån utan vill spela både och. Det kan kanske också vara ett vinnande koncept!?
Så tror faktiskt inte jag att ett mogenband har svårare att spela en modern låt än vad ett modernband har. Oftast får de en låt som de ändå aldrig vanligtvis har i sin repertoar.
Däremot är jag rädd för att det övervägande är medelålders och däröver som sitter hemma bänkade i tv-soffan en lördagkväll o röstar troligtvis på mogenbanden. Visserligen så röstar de kanske bara en gång var, men eftersom de är betydligt fler än de yngre så tror jag att det är hugget som stucket vem som kan vinna Dansbandskampen. Spännande!
Jag önskar alla banden ett riktigt stort LYCKA TILL! Jag ser fram emot nästa lördag o kommer oavkortat att rösta på det eller de band som jag från hjärtat tycker är mest musikaliskt kompetenta, kombinerat med mest karismatiska o har den bästa utstrålningen, oavsett om de är ett modern-eller mogenband!
Bosse Skapat: 2008-10-20, 13:15
Självfallet går det inte att göra om några regler nu, det är jag helt införstådd med. Men reglerna har ju varit officiella ganska länge, så det är konstigt att ingen(?) reagerat. OK, jag har ju inte själv brytt mig speciellt mycket och gör egentligen inte nu heller. Jag kommer att fortsätta att gå ut och dansa till de band jag gillar - mestadels mogna - oavsett vem som vinner Dansbandskampen. Men visst skulle det vara roligare om ett band jag själv gillar vinner. :-)

När det gäller regler så har det dessutom stor betydelse om programmet är köpt utifrån eller om SVT själva hittat på det. Jag var själv med på en premiärinspelning där konceptet var köpt från England (kan möjligen ha varit Time Out) där det satt två representanter från det engelska bolaget för att kolla att man inte ändrade på reglerna, åtminstone inte utan deras godkännande. :-)

Ditt förslag att i första etappen låta mogna band spela modernt och vice versa tycker jag var bra. Frågan är väl bara vad man i så fall skulle gjort i andra etappen.

Gick det förresten att rösta på plats? Normalt får man inte ha mobilen påslagen under en TV-inspelning (eller direktsändning).
Kickilina Skapat: 2008-10-20, 13:56
Jo det tror jag det gick... fast jag glömde helt bort det... eller jag dansade ju! ;-) Ska skärpa mig! Det fanns inga skyltar eller tillsägelser om att mobilen skulle stängas av eller annat så jag tror absolut man kunde rösta där på plats.
mia Skapat: 2008-10-21, 08:03
Håller med Yvonne. Det är ett lustigt upplägg att 2 band går vidare och teoretiskt kan hålla sig kvar genom hela tävlingen.

Visst skulle det kännas vettigare att ha deltävlingar, som i Melodifestivalen, där vinnarna går vidare till ett finalheat.
Lena Skapat: 2008-10-21, 10:42
Tycker det borde ordnas bussar hem från Dansbandskampen. Stället ligger ganska avsides och om man inte har egen bil är det omöjligt att ta sig därifrån.

Företaget kunde ha en buss som avgick in till Stockholm C och stannade t.ex i Södertälje på vägen, mot en billig penning.
Kickilina Skapat: 2008-10-21, 15:20
Lena och alla andra som undrar... Det går bussförbindelse med Westins Buss från många orter bl a Södertälje till Dansbandskampen i Strängnäs och tillbaka. Gå in på Dansbandskampens hemsida klicka på "Resa/Boende" och därefter klicka på fliken till höger där det står "RESAN"!
Danbandskampens hemsida: www.dansafton.nu/?X
Kickilina Skapat: 2008-10-21, 15:38
Kollade in tidtabeller o priser... hm... ser väldigt dyrt ut må jag säga! Vad jag se och förstå så kostar enkel från Södertälje till Mälarforum där Dansbandskampen är 150:- och tillbaka 180:- dvs t o r 330:-! Bättre att samåka med någon! Eller ta tåget dit och bussen hem, i allafall något billigare!
Kickilina Skapat: 2008-10-23, 13:01
Inga mindre än DIFTERS spelar upp till dansen efter tv-sändningen av Dansbandskampen på Mälarforum (eller Svenska Hem Arena som det nu kallas även för) i Strängnäs nu på lördag 25 oktober! Har hört att det kommer mycket dansfolk dit, så det ska bli riktigt kul! Stort ställe med stort dansgolv så det finns gott om plats att dansa på! Vi syns!
Kickilina Skapat: 2008-10-26, 21:35
TOPPENKUL igår i Strängnäs... mycket mer folk än på premiären o stämning var på topp! Mycket fler "stjärngossar" o även fler yngre o singlar. Tror det kommer bli fler o fler som söker sig dit.
DRIFTERS spelade upp till dansen efter tv-sändningen o var KANOON. När Drifters tog sin välförtjänade paus så spelade även Scotts och LarZ Kristerz som var de band som gick vidare i tävlingen. Jag hoppas de sistnämna svidar om till nästa vecka för deras scenkläder är för bedrövliga! Scotts var bäst!
JonasK Skapat: 2008-10-27, 08:28
Ang Larz Kristerz scenkläder så är ju det en del av deras image. De vill bevara stilen från 70-talet och deras skivor innehåller bara dansbandslåtar från 70- och 80-talet. Låt alla band få göra som de vill.
Kickilina Skapat: 2008-10-27, 11:11
De må så vara, men åtminstone ett ombyte kan väl inte vara för mycket begärt! De hade samma scenkläder för 2 år sen i Malung om jag inte helt missminner mig!
lassas Skapat: 2008-10-28, 08:16
Handlar tv programmet om dansband eller Peter Settman?Han pratar och larvar sönder hela programmet,och den kvinnliga domaren,kommer hon från en annan planet?
Programmet förstärker bara bilden av oss dansare som töntar!
Fiffi Skapat: 2008-10-28, 10:15
Håller helt med Dig Lassas.
Peter Settman eller SVT har tagit efter pratet från TV4:s
snacksaliga programledare för Let´s Dans och Stjärnor på is.
När det snackas för mycket byter jag kanal tills det är "slutsnackat".

Den kvinnliga domaren vad vet hon om dansbandsmusik,hon borde bytas
ut till en som vet vad hon talar om.

Detär mycket som inte är bra och orättsvis i denna kamp.

Debugger Skapat: 2008-10-28, 16:38
Angående Larz Kristerz scenkläder så var det väl närmare 1,2 miljoner tittare (inklusive jag själv) som inte var i Malung för två år sedan. Eller som inte har sett dem nån annanstans heller. Själv tycker jag deras klädsel är en underbar blinkning till det mode som rådde bland banden några år på 70-talet. Tyder på såväl humor, distans till sig själva och faktiskt kärlek till det de håller på med.

Att de sen spelade skiten ur samtliga konkurrenter (inklusive Scotts) var ju bara helt fantastiskt. Papaya Coconut i originalversion är ju i bästa fall enbart en halvtrist schlagerlåt men LK lyckades få till ett oerhört skönt gung i låten så mina fötter började trampa i buggtakt av sig själva under soffbordet.

LK har uppenbarligen tagit till sig att grunden i all dansmusik är takten och det tighta samspelet mellan bas och trummor. Och det gäller både i bugg och foxtrot. Det blir inte dansant annars helt enkelt. Något som tyvärr många av cover-, schlager-, modern- (kalla dem vad ni vill) banden har missat.

Dessutom spelade LK tydligen 100% live. Kanske därför de var så bra? Hoppas de håller sig kvar många veckor till.
Dancer Skapat: 2008-11-01, 09:27
Tyckte inte att LK var något vidare bra. Ärligt talat tycker jag att BH spelade bättre.

Ska åka iväg till Dansbandskampen idag och se det hela på plats. Får se hur jag upplever allt då. Det kanske är annorlunda än på TVn.

Håller med Lassas om att domare Anna är helt konstig, men det är nog det som är grejen. Dvs att de ska ha olika perspektiv.
Angela Skapat: 2008-11-02, 12:16
Nu har jag varit på omgång 3 av Dansbandskampen. Tyckte nog inte att det var lika fantastsiskt denna gång, som den första. Det kanske var nyhetens behag den gången och allt det roliga med genrep osv. Nu var jag "bara" där som vanlig dansare och fick alltså inte uppleva lika mycket spännande.

Samtidigt var jag ganska trött, så det kanske var mig det var fel på och inte det som pågick omkring mig.

Tycker att det är för många "icke-dansare" på golvet under TV-sändningen. Det blir alldeles för stökigt och all vanlig vett-och-etikett försvinner. Folk följer ingen dansriktning, dansar på varandra hela tiden, ber inte ens om ursäkt mm.

Fast ju fler av oss dansare som åker dit, desto bättre blir det. Så kom igen, ÅK TILL STRÄNGNÄS OCH DANSA!

Kickilina Skapat: 2008-11-02, 12:24
*LER* Tänk så rätt känsla jag hade. Bestämde mig tidigt för att vänta till den 15 nov med att åka dit. Då är det Matz Bladhs som spelar upp till dansen efter.
När "medialt stora band" spelar som t ex Flamingo o Sten & Stanley (som kommer nästa lördag) finns det en tendens tyvärr att folk som annars mer eller mindre aldrig går ut o dansar då "passar på". Därför blir dansen tyvärr därefter!
Fr o m omgång 5 kommer det att bli kanoon! Ser fram emot dessa!
Dancer Skapat: 2008-11-02, 19:11
Håller med om att det var bra ostyrigt uppe på dansgolvet bitvis. Jag brukar kalla såna dansare för "Stadshotelldansare". Ni vet typen, kostym med slips och lite för mycket innanför västen.

Ligger nog en del i att de "medialt stora banden" (se föregående kommentar) lockar ut folk som annars håller sig hemma i soffan.

Förstår ärligt talat inte upplägget med att tävlingsbanden bara får spela sina tävlingslåtar och sedan inget mer och att det efteråt kommer in ett helt annat band som ska fortsätta spela. Räcker det inte med de 5 banden som redan är där? Tänk så perfekt det skulle bli om dom banden fick spela ca 45 minuter var istället. Vilket tillfälle för dem att få visa upp sig mer till en bredare publik och härligt för publiken att få dansa till så många olika band!

Gunilla S Skapat: 2008-11-02, 19:26
Vilka spelade på dansen efter tävlingen igår?
Bosse Skapat: 2008-11-02, 19:36
Jag var inte där, men enligt Dansbandskampens hemsida så var det Flamingokvintetten.
Gunilla S Skapat: 2008-11-02, 19:53
Det var en "snabbupplysning" det Bosse...Tack för det, alltid kul att höra vilka som spelat...det är väl bara så att jag kanske kommer med samma fråga nästa söndag..."S"
Bosse Skapat: 2008-11-02, 20:20
Då ska du få din nyfikenhet stillad redan nu. :-)

8 november: Sten & Stanley
15 november: Matz Bladhs
22 november: Black Jack
6 december: Streaplers
13 december: Mats Bergmans
20 december: Arvingarna
Gunilla S Skapat: 2008-11-02, 20:33
Ojdå, bara "favoritband"...i alla fall 5 av dem, det 6:e har jag inte upplevt live på många, många år.
Dancer Skapat: 2008-11-03, 16:32
Kom på att jag inte berättade att man fick lite olika "presenter" på plats. Alltid kul, eller hur?

Det fanns presentkort på Silja Galaxy, bara att ta för sig. Det finns rabattcheckar på mat från Dafgårds, inte fel att köpa till frysen och man fick produkter från Yves Rocher (för er som inte vet vad det är, så är det ett franskt kosmetikföretag som gör skönhetsprodukter från växtriket utan djurtester). Man fick varsin stor duschkräm (400 ml) som luktade jättegott och så en lavendelfotkräm. Bra att ha så här vintertid.
Eva Skapat: 2008-11-08, 13:45
Dags för Larz-Kristerz att åka ut!

Jag tycker de fått visa upp sig länge nog nu. Ingen tycker väl på allvar att detta gäng galningar skulle vara det bästa dansband som finns?
Lena Skapat: 2008-11-08, 16:54
Håller med Eva, det är dags för dem att åka ut, fast motståndet ikväll är inte det största. Risken finns att tv:tittarna fastnat för banden och fortsätter att rösta på dem.
lassas Skapat: 2008-11-09, 10:06
Visst är Larz-Kristerz Svensk dansbandstradition som när den var som störst på 70-talet,folk njuter och känner igensig.
Angela Skapat: 2008-11-09, 11:14
Rapport från omgång 4.

Nu har fler och fler hittat till Strängnäs, kul! Jag tycker det är så otroligt roligt att vara där. Det blir en helt speciell stämning och man träffar en massa nytt och roligt folk!

Önskar att alla ni som var där och "bara" läser skulle skriva. Berätta om hur ni upplever det!

Under själva TV-sändingen var golvet så knökfullt att det knappt gick att dansa, men det får man ta. Skrev om det sist, fast nu var det ännu värre.

Det var lite mindre folk (men ändå VÄLDIGT mycket) på golvet under själva danskvällen, men bitvis kändes det faktiskt ganska mycket som att åka Finlandsfärja. Jag fick till och med en drink spilld över min rygg på dansgolvet av någon som vinglade förbi, men det var ändå så varmt att jag snabbt torkade igen :-)

Ovan kanske låter negativt överlag, men jag är helt SÅLD! Kommer att försöka åka till Dansbandskampen varenda helg fram till och med finalen den 20 december!

Vi ses väl där?!
Gunilla S Skapat: 2008-11-09, 15:05
Dansbandskampen i all ära...men bra så länge inte allt dansfolk åker dit, för hur blir det med våra hemmadansställen då, som ändå har det ganska tufft med att få det att gå ihop vid danserna...
Anton Skapat: 2008-11-09, 15:39
Hur kul är tävlingen egentligen? Samma två band vecka in och vecka ut.

Scotts leker coverband - som tjejen i juryn jämt påpekar - inget jag vill dansa till. Larz-Kristerz är som en galen parodi på 70-tals banden. Herregud, tänk om de skulle vinna, då får alla hemma i tv-sofforna sina värsta farhågor bekräftade, allts att dansband är något helt töntigt.

Det skulle ha varit helt andra villkor för tävlingen! På samma sätt som melodifestivalen där vinnarna från varje deltävling går vidare till en gemensam final. Då hade det varit intressant att se.
Börje Skapat: 2008-11-09, 15:59
Tävlingen får man väl ta med en nypa salt och se det som en kul sak. Speciellt att dansband nu verkar bli populärt och att programmet har blivit en succé. Tänk på att kultureliten i radion har sågat hela dansbandsvärlden tidigare. De måste sitta i sina stugor och må förbaskat dåligt varje lördagskväll.

Sedan så kan tävlingsupplägget bli lite roligt. Men det har inte så stor betydelse. Publiken kommer ändå rösta på det band de gillar bäst oavsett om det har varit med hela tiden eller bara dyker upp i finalprogrammet.

Sedan så måste jag säga att dansbandsmusiken gärna får vara töntig, för det är lite det som är grejen med det också.
Örjan Skapat: 2008-11-09, 16:32
Ja inte tror ja att de kommer fler på dansställerna nu iaf Möjligen ungdomen att Scotts får ut fler unga att dansa Men Larz Kristerz dom Förstärker ju TÖNTSTÄMPELN för dansbanden
Tyvärr så tror ja att en handfull av deras fans skulle kunna tänka sig att gå och dansa till typ Clas lövgrens eller något annat mogenband
Ja drar Larz Kristerz under samma kategori som Lasse Stefans Dom som åker på dom komme inte tillbaka till de stället nästa gång de är dans där
Och de va ju de som många hade hoppats på att de här skulle bli ett rejält lyft men pers tycker då inte ja att de har blivit de
Nej SVT skulle lyssnat på dom etablerade banden och gjort som dom ville Att man spela en kväll sen Ettan till Final och Tvåan till en semifinal DÅ har de blivit rätvist ju de är de inte nu
Och då har man ju oxå kunnat behållt de första namnet på tävlingen ju
Hoppas ja har fel ang att locka ut mer folk på mogendanserna Och moderndanserna genom de här programet
Men tror tyvärr inte de Bara dom ställen sombokar in LK får nog en hygglig Publiksiffra den kvällen men esten av gångerna blir de nog samma som förut
Andy Skapat: 2008-11-09, 17:04
Jag tror Örjan har en poäng här. Arrangörerna vill få in folk och bokar typ LS, men dansare som kanske inte varit på det stället tidigare ratar det sedan eftersom de tycker att det är för mycket fylla på dansstället.

Det skulle vara bättre med många ungdomar som sågs som dansande på Dansbandskampen.
mia Skapat: 2008-11-09, 17:58
Håller med Örjan, tävlingen skulle ha haft ett annat upplägg, som dansbanden ville. Då hade också många fler av de stora banden ställt upp, så att det hade blivit en riktig tävling.

Anledningen till att så få ungdomar dansar på Dansbandskampen antar jag är för att det bara är mogenband som spelar på dansen efter tävlingen.

Fast Scotts lockar i alla fall inte mogendansarna, alltid något.
HippiJanne Skapat: 2008-11-10, 02:15
Trevliga bilder Angela!
Kommer nog förbi något mera å då får vi ta vid våran dans sen sist!
Tills vi träffs, ha det gott!
lassas Skapat: 2008-11-11, 10:00
Med nuvarande upplägg är troligen Dansbandskampen redan avgjord,såg på morron Tv att hela Älvdalen röstar på LK,en dam hade ring 50ggr.
Plus alla som njuter och blir nostalgiska av 70-talet.
Ronny J Skapat: 2008-11-11, 11:09
Tycker inte det spelar så stor roll vilka som vinner, den stora fördelen med programmet som jag ser det är ju att tittarna får se bredden av dansband som finns. De moderna banden har ju aldrig fått visa upp sig i rutan tidigare, måste ju vara ett lyft när nästan alla de mest populära medverkar.
Upplägget av tävlingen är väl inte det bästa, men de band som var med från början är nog tacksamma för all publicitet de får varje gång de går vidare. Så Scotts och Larz Kristers är säkerligen nöjda även om de skulle bli utröstade innan finalen.
lelle Skapat: 2008-11-11, 15:23
Solklart är banden nöjda. Den exponering de får i TV går inte ens att mäta i pengar!

Hur pass bra programmet visar dansbandsvärlden vet jag inte? Merparten dansband spelar varken som Scotts eller Lars-Kristerz,fram allt är de inte 70-tals nostalgiska (läs töntiga som Anton skriver).
mia Skapat: 2008-11-12, 11:42
Dags för nya band att gå vidare på lördag. Hoppas andra blir framröstade!
lassas Skapat: 2008-11-12, 16:37
Jag såg fram emot Dansbandskampen liksom jag såg fram emot Lets Dance,men det blir ju bara spex med folk som lite påstrukna på kvällen,tycker att det är roligt att rösta på,som i Lets Dance,Peppe,"Kurt Olsson"eller en bonde som söker fru.
Stackars proffsbanden som nu ska vara med och "tävla".
Vi som är ute och dansar i parkerna får nog ta det här för vad det är.
Lena Skapat: 2008-11-20, 13:47
Hur tror ni det går i helgen?

Har något av banden en chans att slå ut Larz-Kristerz och Scotts?

Martinez, Face-84, Jannez.

Jag hejjar på Jannez! Hoppas det går bra för dem!
Ronny J Skapat: 2008-11-20, 13:57
Jag instämmer med Lena, håller tummarna hårt för Jannez, men osäkert om de kan slå ut LK. Scotts tror jag sitter säkert trots att de är i samma genre som Jannez. Jämtarna har i alla fall ganska stort antal fans efter många års spelande, men det räcker kanske inte med ett tfnsamtal från varje person, krävs nog att alla Jannezanhängarna ringer minst 3 gånger.
Hur det gick vet vi efter halv 10 på lördag kväll, men oavsett tävlingsresultatet är Jannez tveklöst band nr 1 för mig!
lassas Skapat: 2008-11-20, 15:20
Jag har många bekanta och släktingar som tittar på dansbandskampen varje lördag,dansa kan dom inte men har fått nya "idoler" i LK,jag har talat om att på lördag kommer ett toppen band,Jannez,och får till svar vem f-n är Janne.
Har också förvarnat om att Zlips kommer den 6/12, Svar,slips har man runt halsen,plus gapflabb,och sådana kompisar får rösta.
Dom är förövrigt normala och trevliga men dansbandsmusik begriper dom inte,eller är det vi som dansar flera ggr i veckan som är lite tjabo?
Lena Skapat: 2008-11-20, 18:22
Det är nog samma syndrom som när svenska folket envist röstade vidare Lasse Brandeby, alias Kurt Ohlsson, i Let's Dance. Han kunde inte dansa överhuvudtaget och till sist ville han bara röstas ut och tog knappt några danssteg. Ändå gick han vidare.

Svenska folket har tagit LK till sina hjärtan och kommer att fortsätta rösta på dem oavsett hur de låter eller om det ens är dansvänlig musik! Tyvärr!
Kickilina Skapat: 2008-11-21, 14:56
Hur som helst blir det lite uppfriskande med Jannez, Martinez och Face 84. Håller också tummarna för JANNEZ, de är grymma o Kjelle har en förbaskat bra röst! De kommer att bli KANOON!
Båtis Skapat: 2008-11-23, 18:38
Det blev som förväntat då. Jannez räckte inte till och de stora favoriterna gick vidare. Inget att göra åt det.

Bara glädjas för att dansband visas på TV över huvud taget!
Debugger Skapat: 2008-11-23, 20:09
Kan bara instämma Båtis. Vilken reklam. Man får hoppas att arrangörer och band försöker rida på den här vågen framöver. Några funderingar bara kring själva tävlingen.

1. Programmet är gjort för att locka miljonpublik. Inte bara de några tusen som kallar sig "vi dansare".

2. Det är en dansbandstävling. Vi kan säkert ha olika åsikter om hur ett sådant både ska låta och se ut, MEN det handlar minimum om att skapa dansanta låtar av ibland helt hopplösa förutsättningar. Jag säger bara "Aldrig ska jag sluta älska dig"... Brrr!

3. Lars-Kristerz ÄR bra. De har med ett undantag hittills skapat mycket dansanta bidrag av sina låtar. Purple rain - waow, Papaya coconut likaså.

Svenska folket röstade rätt den här gången också. De två bästa banden gick vidare. Men Jannez är också ett kanonbra band som jag gärna dansar till ute på en dansbana. Men jag måste säga att Scotts växer för varje vecka. Fröken fräken igår var ju snudd på lysande. Och tävlingen handlar ju om att framföra sina två låtar på bästa sätt i direktsändning. Det lyckades LK och Scotts bäst med.
ante Skapat: 2008-12-04, 17:34
Nu tycker jag att vi tillsammans allihop hjälps åt att rösta fram ZLIPS o SHAKE.

De andra har synts nog i TV. Dags för bandbyte i toppen.

carro Skapat: 2008-12-07, 14:45
Det verkar som att det är lönlöst att tro att någon annan än Larz-Kristerz kan vinna tävlingen.

Jag hade velat att Shake och Zlips skulle gå vidare. Är inte ensam om det heller om man läser lite reaktioner ute på nätet!
Eva Skapat: 2008-12-18, 19:36
Vem tror alla vinner? Det är nära till hands att tro på Scotts eller Larz-Kristerz.

Fast jag tycker att de fått nog uppmärksamhet nu. Det är läge att någon annan får den uppmärksamhet de förtjänar.

Jag håller på CC & Lee.
Bettan Skapat: 2008-12-18, 22:42
Jag tror Larz-Kristerz vinner, men jag håller på Shake.

Go Timrå!
Kickilina Skapat: 2008-12-18, 23:12
Jag är rädd för att Larz-Kristerz vinner. Hellre att Scotts vinner... roligast vore om det vart Jannez eller Shake som tog hem segern.
eis Skapat: 2008-12-19, 07:10
De flesta man pratar med och det som står i tidningarna tror väl att Scotts eller LK vinner - oavsett om de är bäst eller inte. De har helt enkelt blivit de stora publikfavoriterna.

Tänk om gammal faktiskt är bäst? Att Bengt Hennings eller Jannez går och vinner allt istället?
Ronny J Skapat: 2008-12-19, 08:49
Det är väl troligt att vinnarna heter LK eller Scotts, men ett band som Jannez kan ha en liten chans med tanke på alla anhängare de har i landet, speciellt i norra delen. Folk röstar ju på sina favoriter oberoende hur de lyckas med låten just på lördag.
Såg att lokaltidningen här i stan tippade att Jannez åker ut direkt, men det tror jag (och hoppas) är fel, de bör klara sig till omgång 2 i alla fall. Nåväl, imorgon kväll vet vi hur det gick.
Norrländskan Skapat: 2008-12-19, 10:58
Eller hur Ronny.

Vill gärna se att Jannez eller Shake vinner. Så klart att man röster på sina favoriter.

Nu är inte bara Jannez och shake favoriter för att de är norrländska band, utan för att de är så himla bra!
Bosse Skapat: 2008-12-19, 13:51
Personligen hoppas jag ju att Larz-Kristerz vinner, men om jag ska vara realistisk så tror jag att det blir Scotts som tar hem segern.

Nå, den som lever får ju se!
Lena Skapat: 2008-12-19, 18:23
Hur skulle det vara om Thomas Deutgens favorit gick och vann. Hur var det han sade. De vet var dansbandsskåpet ska stå.

Alltså Bengt Hennings med sina fina guldkavajer.
Bosse Skapat: 2008-12-19, 18:50
Absolut inget fel på dem heller. Anledningen till att jag inte tror att de vinner är ganska enkel. "Juryn" har vecka efter vecka röstat ut samtliga band till förmån för Scotts och Larz-Kristerz. I huvudsak lär det vara samma "jury" i morgon och både Scotts och Larz-Kristerz finns kvar på banan. Därför talar väl det mesta för att striden kommer att stå mellan dessa två. I den bästa av världar borde rösterna vara beroende av bandens prestationer i morgon men i praktiken har nog de flesta ett favoritband de röstar på.

De allra flesta anser nog att det är en bortkastad röst att rösta på något annat än dessa två band och försöker i stället styra vilket av dessa två som ska vinna.
Andy Skapat: 2008-12-19, 20:14
På vilket sätt har "Juryn" röstat ut samtliga band. Jag trodde det var tittarna som rösta på vilka band de vill se gå vidare.
Anton Skapat: 2008-12-19, 23:04
Kanske ett missförstånd.

Juryn gör inget annat än säger vad de tycker och sedan röstar tv-tittarna precis hur de vill. Oftast tvärt emot vad juryn sagt.
Bosse Skapat: 2008-12-20, 00:51
Jag satte "juryn" inom citationstecken och menade därmed att jag inte avsåg den bokstavliga juryn på tre personer utan i stället svenska folket.
Lenni Skapat: 2008-12-21, 12:31
Det var ganska förutsägbart att antingen Scotts eller Larz-Kristerz skulle vinna. De som röstade på andra band kunde ha sparat sina slantar till något annat.

Att det var röstningsskandal, så brukar det väl nästan alltid vara det. Men spelar det egentligen någon roll vilket band som vann. Tävling och tävling. För mig har det hela varit ett underhållningsprogram och tävlingsmomententet finns bara där för att få ett programkoncept för det.

Att sedan kalla vinnarna för Sveriges bästa dansband är att ta i lite väl mycket.
carro Skapat: 2008-12-21, 13:38
Det blev jag som trodde, alltså att Larz-Kristerz skulle vinna. Är förvånad att marginalen var så knapp däremot, trodde att de hade ännu större stöd än de hade.

Om det visar sig att de som röstade på Scotts inte kom fram, så är det än mer förvånande. Fast å andra sidan, de som röstade på LKs kom väl inte heller fram hela tiden, fast de klagar inte.
Andy Skapat: 2008-12-21, 14:41
Det spelar egentligen inte så stor roll vilka som vann. Jag tycker att det var bättre att Larz-Kristerz vann för de var något totalt annorlunda än de andra och de växte under hela tävlingen. De stod ut på ett sätt. Scotts var inget band som stod ut eller presterade något unikt. Tvärtom gjorde många band bra mycket bättre framträdanden än Scotts. Bara i finalen hade vi CC & Lee, Jannez och Bengt Hennings, vilka hade varit bra mycket värdigare vinnare än Scotts. För mig är det en total gåta att Scotts har fått en sådan populäritet. Kan någon förklara deras framgång för mig?
Fiffi Skapat: 2008-12-21, 14:53
Håller med Andy, inte heller jag förstår hur Scotts kan vara så populära.
Larz-Krister vinnare? när vi har så många duktiga dansband, LK representerar Sverigrs bästa dansband.
Det är bara att beklaga.
Skönt att kampen är slut
Fiffi Skapat: 2008-12-21, 14:56
Beklagar att jag inte vara nog tydlig om Sv.Bästa band.
Rätt skall vara att LK inte repr. Sv.bästa band
Börje Skapat: 2008-12-21, 22:22
Finaltävlingen tycker jag hade Shake som bästa band. Det band med mest fans vinner och inget annat.
lassas Skapat: 2008-12-23, 14:27
Man kan bara hoppas att Sveriges bästa och populäraste dansband ställer upp nästa år,så det blir en riktig tävling.
Eller ska dom spexa till det med fågeldansen som finallåt,att Zlips fick spela Vad har du under blusen Rut,var ju ett lågvattenmärke att låta Melissa sjunga på Svenska ger ju inte rättvisa åt bandet då hon inte behärskar språket.
Båtis Skapat: 2008-12-23, 20:51
Håller med Lassas, att banden bara fick en låt, som i fallet med Zlips och Melissa som sjöng "Vad har du under blusen Rut" var ju ingen hit för deras del. Det blev himla godtyckligt om låten bandet fick funkade just för dom.
Örjan Skapat: 2008-12-23, 22:42
Tycker många av Klassiska bitarna va Bedrövliga Villka har tagit fram dom ?
Sen tycker ja att har man en Tjej som frontfigur Måste väl man få ta en låt som passar Va ju lika för Jenny Sahlen oxå ju En låt som inte
Andy Skapat: 2008-12-24, 01:03
Det är faktiskt något man kanske inte tänker på. Men varje band väljer förmodligen låtar i sin repetoar som dels passar varje sångares röst och förmåga.

Det gör att varje band inte kan prestera det de är bäst på att få sitt bestämda bands profil. Detta gäller för alla dansbanden så de har alla samma dilemma i Dansbandskampen.

För att vara ironisk kanske det inte gäller för Larz-Kristerz. De kan nog få vilken låt som helst och det kommer att låta Larz-Kristerz om ni förstår vad jag menar.