Forum » Allmänt

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Dansbandskampen 2009

Författare Inlägg
Danslogen Skapat: 2009-10-10, 21:33
Här lägger vi upp en ny tråd där vi ber er alla som läser här att bidra med era tankar och idéer om Dansbandskampen. Smått som gott!

Ju fler som skriver, desto intressantare!
Helena92 Skapat: 2009-10-13, 14:13
Jag tycker att det ska bli skitkul att programmet kör på åter igen :-D
Man får se nya band som man kanske aldrig tidigare sett eller hört!
Tryggve Skapat: 2009-10-13, 15:48
En liten grej som är synd,är att det hela går på Lördagar.Dom som gillar att dansa är väl ute på galej då,vi som lirar får inte heller se direktsändningen.Ganska starkt att ha dom publiksiffrorna man hade förra året med tanke på att man riktar sej till en viss intressegrupp,på en tidpunkt när dessa just utövar sitt intresse.Visar bara att många gillar DB-musik hemma i soffan.
En sak till: När man "lackar" ur på nått..Tror inte TV bryr sej om vilka som är dom bästa..Dom gör TV-program som folk ska titta på..då behövs känslor,både possitiva och negativa.Kul iallafall
att vi får se Dansband i TV efter alla år av dansbandsförbud som har rått.
Eva Skapat: 2009-10-13, 16:07
Lördagar är bästa TV-kvällen och eftersom programmet hade en TV-publik på över miljonen tittare varje lördag så förstår man att de vill fortsätta med samma lyckade koncept.

Hade man tagit fredagar så skulle lika många vilja vara ute och dansa. Så jag ser inte att det hade varit en bättre lösning.
Eva Skapat: 2009-10-18, 19:33
Var det någon som såg programmet om Dansbandskampen som preics gick? Det var en jättebra ihopsättning av vad som hände då och vad som händer i år, plus återblickar på det bästa. Helt suveränt!
MajaP Skapat: 2009-10-19, 08:58
Tycker som dig Tryggve, tråkigt det är en lördagskväll som de sänder Dansbandskampen..Missade alla förra omgången, var bara en jag såg på då jag var sjuk och hemma från dansen.
Eva Skapat: 2009-10-19, 09:44
Men Maja, även om du dansade på lördagarna, så gick ju programmdet i repris på söndagarna. Du hade inte behövt missa det! Så kan man också kolla på deras hemsida och i SVT Play.
pees Skapat: 2009-10-19, 13:13
Om man gillar danskulturen och vill att den skall få en större publik, så måste man överse med att
allt inte passar alla. För att få mesta TV-publik skall man naturligtvis försöka välja bästa sändningstid.
Vid Guldklavegalan i Malung i somras fick man kritik för att priserna ofta gick till kända (men högst kompetenta) musiker. Deutgen försvarade då
kändisskapets betydelse för mediaspridning. Och det är nog så på många områden: skall Du nå ut så måste Du synas
Opera Skapat: 2009-10-20, 20:42

Ja da begynner dansbandskampen snart, skal bli trivelig å
se på...men de burde vel endret navnet på programmet.
Ettersom det ikke er bare dansband som er med.

Synes Black ingvars blir et trivelig innhopp, og det skal bli
trivelig å se hva de ikke så kjente banden kan vise frem.

Men gleder meg aller mest til å se Bhonus,Carina Jaarneks,
Blender,Highlights og Shake
pees Skapat: 2009-10-21, 12:10
I förra omgången så deltog Scotts i samtliga avsnitt av tävlingen, först genom att ta en av de 2 främsta platserna tillsammans med Bengt-Hennings och sedan göra detsamma i sällskap med Larz-Kristerz
Men Larz-Kristerz fick fler röster än Scotts i samtliga avsnitt. I år har reglerna ändrats, så att det band som vunnit i två avsnitt får en "guldstjärna" och går direkt till final. Men teoretiskt sätt skulle faktiskt ett band även i år kunna delta i alla avsnitt av tävlingen, genom att ständigt komma tvåa, ja t.o.m vinna en gång.
Har jag förstått detta riktigt?
Eva Skapat: 2009-10-21, 13:13
Njae, så fattar jag inte reglerna. Går tvåan vidare till nästa program hela tiden?

*Gnuggar geniknölarna och försöker läsa reglerna*

Det här hittade jag på SVT:s hemsida:

-

Nya regler! Guldstjärnor tar band direkt till final
Liksom förra säsongen går två band vidare från varje vecka och möter tre utmanare i nästa program. Däremot består Dansbandskampen 2009 av ett tillägg: Ett band som fått flest röster i två program skickas direkt till final. För att tydliggöra det hela får det band som får flest röster i varje program en guldstjärna med sig. Två guldstjärnor innebär med andra ord att bandet är klart för final.

Ronny J Skapat: 2009-10-21, 14:12
För mig är det en aning oklart ändå hur det ska gå till (men det ger sig väl efterhand). 2 band går ju alltid vidare till följande omgång. Och ett band som fått 2 guldstjärnor (alltså flest röster) "är automatiskt klart för final", vilket väl borde innebära att de inte återkommer förrän i sista programmet. Eftersom 2 band ändå ska fortsätta i nästa veckas program, blir det ju en plats ledig där, så att även bandet på tredje plats klarar sig vidare. Detta har inte stått att läsa nånstans vad jag har sett, men så måste det väl bli(?) Om inte bandet som är klart för final ändå får fortsätta att spela i teve vecka efter vecka. Om så är, en uppenbar risk att det blir exakt som förra året - alltså ett par band som är med hela tiden, och de som kommer in senare är chanslösa...
Bosse Skapat: 2009-10-21, 15:52
Ronny, jag har inte fördjupat mig i det hela, och med tanke på att det nästan bara är med moderna band i år så kommer jag förmodligen inte att titta på programmet. Men nog tycker jag att din tolkning verkar rimlig. Men om det är en risk eller möjlighet att ett band får vara med i varje program och därmed öka sin chans att vinna beror väl ändå på om du själv gillar bandet eller inte. Därför är jag lite undrande till att du redan nu förutsätter att det är en risk. Det kan ju faktiskt vara ditt favoritband som hamnar i den här situationen.
Ronny J Skapat: 2009-10-21, 18:06
Bosse, jag vidhåller att det är en risk att samma band får vara med lång tid, vill ju att det ska vara lite spänning varje gång. Har inget favoritband direkt i år, mitt stora favvoband heter Jannez, och de är ju inte med i år. Hoppas ändå att det blir nåt av "de stora" etablerade som segrar, typ Bhonus, Shake eller Blender!
Kickilina Skapat: 2009-10-21, 22:41
Vad jag förstår så kommer inget band att få deltaga mer än 2 gånger på raken även om de får flest röster. Vinst 2 gånger i följd ger dem en direktplats i finalen och de kommer således inte deltaga i kampen förrän i finalen.
Dancer Skapat: 2009-10-21, 23:24
Reglerna är inte direkt klara som korvspad.

Det Kicki skriver gäller vad jag förstår bara de som vinner, att de går vidare efter 2 gånger, men vad händer med dem som blir tvåor, som Pees skriver?
MelissaZlips Skapat: 2009-10-22, 06:27
Perhaps I can help clear this up. Those who receive the most votes during the evening's contest will receive a gold star. Those who receive the next highest number of votes will go on to compete in the next program. Those who receive 2 gold stars go directly to the finals, however if a band succeeds in having the NEXT highest votes (or ends up being number 2) every program, they can feasibly continue from program to program exactly as Scotts and LK did. Anything is possible
Bosse Skapat: 2009-10-22, 07:42
Ronny, med favoritband menade jag i och för sig favoritbandet bland de som är med och tävlar. När det gäller sakfrågan så tycks vi ju ha fått ett svar nu från en som rimligen är väldigt insatt i det hela.

Förmodligen blir det nog något av de banden du räknar upp som vinner. Personligen skulle jag väl hoppas på Torgny Melins eller Schytts om jag nu ska välja bland de tävlande.

Vad som däremot är helt borta i år är just spänningen, i varje fall för oss som föredrar moget. Uppenbarligen tycker någon med makt i Baluba eller SVT att svenska folket röstade fel i fjol och har därför mer eller mindre riggat så att ett av de större moderna banden med stor sannolikhet ska vinna i år. Först marginaliserar man antalet deltagande mogenband, sedan byter man ut juryn så att två av jurymedlemmarna själva är representanter för moderna dansband. Det blir kanske bra underhållning för många människor, men knappast en rättvis bedömning.

Å andra sidan ska jag kanske vara glad i stället, med tanke på att både 1:an och 2:an i fjol tycks ha fått problem med alltför många lyssnare på dansbanorna. Själv var jag på Malmöfestivalen i år- det är ju trots allt den stad som sett mig växa upp även om jag bor i Stockholm nu - och de hade flyttat dansen från Linnéplatsen till Amiralen (ett stort dansställe där Harry Arnold spelade en gång i tiden) och jag försökte gå dit kvällen när L-K var där bara för att mötas av skylten "Amiralen fullsatt".
Angela Skapat: 2009-10-22, 08:04
Tack Melissa för att du klargjorde reglerna för oss!

I värsta (?) fall kan alltså ett band gå vidare från vecka till vecka. Återstår att se hur det blir. Nedräkningen har börjat till programmet nu!
Kickilina Skapat: 2009-10-22, 13:12
Okay, I see... hm
Ska bli intressant i allafall! Jag håller alla mina tummar o stortår på BHONUS!;-)
Eva Skapat: 2009-10-22, 21:25
Aftonbladet skriver om de nya jurymedlemmarna:

http:/www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6001362.ab
Norrländskan Skapat: 2009-10-23, 07:29
Här kommer ett bidrag från Norrbotten om Magnus Carlsson

http:/www.kuriren.nu/noje/artikel.aspx?articleid=5106458
netaave Skapat: 2009-10-23, 16:28
Kan nån översätta det Melissa skrev!
Eva Skapat: 2009-10-23, 17:13
Melissa skriver att bandet som får mest röster under kvällens tävling får en guldstjärna. Den som får nästmest röster går vidare till nästa tävling. Har man fått 2 stjärnor går man direkt till final, men of ett band lyckas med att få det nästmest röster, alltså kommer två, i varje program, så skulle detta kunna innebära att de går vidare från program till program, exakt som Scotts och LKs gjorde. Allt är möjligt.

Eftersom hon nu är jury så har hon ju koll på detta!
mackanz Skapat: 2009-10-23, 17:59
Se vilka låtar banden ska framföra på http:/www.markuz.se/bloggen/
Kickilina Skapat: 2009-10-24, 17:32
Översättning av Melissas inlägg:
Kanske jag kan hjälpa till att reda upp det här. De som får flest röster under kvällens tävling får en guldstjärna. De som får näst flest röster kommer att gå vidare o tävla i nästa program. De som får 2 guldstjärnor går direkt till finalen och om ett band lyckas att få näst högst antal röster (eller slutar som nummer två) i varje program skulle möjliggöra att de kan fortsätta program efter program precis som Scotts o LK gjorde. Vad som helst är möjligt.
Opera Skapat: 2009-10-24, 22:20

Da var første program av dansbandskampen over..for meg ble
det en stor skuffelse..

Trodde man skulle få se bra dansband..med bra dansbare låter..
men dette var dårlig.

Ikke noen god reklame for svenske dansband nei :-(

Rambo Skapat: 2009-10-24, 22:48
Nu trodde jag att det var Dansband som skulle vara med i Dansbandskampen, men jag kanske har missat något. Kan någon förklara? Tur att Date gick vidare klart bäst av dem som var med ikväll. I övrigt en total besvikelsen av premiärprogrammet.
Saz Skapat: 2009-10-25, 00:02
Dbk skall vara ett underhållningsprogram. Alla typer av band och stilar skall vara med. Särskillt de unga banden. Det är ju de vi skall dansa till de 20 närmsta åren, eller... Det är alltså inte ett forum bara för de etablerade banden, de klarar sig nog ändå. De dansar vi till även utan dbk.

För en gångs skull kan även jag säga att "rätt" band gick vidare, nämligen. Black-Ingvars och Date. En välförtjänt guldstjärna till date som fich en skön revansch! :) Saz.
Bosse Skapat: 2009-10-25, 00:20
Även om jag personligen föredrar mogenband så inser jag naturligtvis att Date är ett dansband och det är väl inte mycket att orda om att de gick vidare. Men Black Ingvars är vad jag vet ett hårdrocksband så man kan verkligen undra vad de har i Dansbandskampen att göra. I så fall borde man kanske döpa om programmet till något annat, förslagsvis Musikbandskampen eller något liknande.
pees Skapat: 2009-10-25, 09:43
Date gick helt rättvist vidare. Trots att man byter medlemmar ofta, finns här en rutin och ett grundkunnande. Jag är tveksam till resten av gårdagens band. För att det skall vara dansant bör man inte ha break i låtarna utan åtminstone låta baskaggen gå med stadig rytm där resten av instrumenten tystnar. Sedan får vi se om något av de unga banden kan leva upp till titeln Sveriges Bästa Dansband, i gårdagens uppställning gjorde de det inte. Men snart kommer massor av intressanta band, Gamblers, Highlights, Titanix, Shake, Sannex, Svänzons och inte minst Blender, Casanovas, Bhonus
mackanz Skapat: 2009-10-25, 12:45
http:/www.markuz.se/bloggen/?p=1808 Om dansbandskampen program 1
Erik Lihm Skapat: 2009-10-25, 18:03
Igårkväll lämnade jag ilsket(brukar sällan bli arg) Dansbandskampen i Strängnäs efter att ha känt mej lurad av arrangörerna. Min uppmaning är köp inte en s.k Guldsupe för 995:-
Det tar för stor plats att skriva om varför jag kände mej lurad så gå in på www.eriklihm.se (Nya bloggen) och läs om vad som hände. Ja årets Dansbandskamp började alltså med negativa reaktioner från min sida. När det gällde det musikaliska var dock mycket ok. Jag blev bl.a imponerad av Date som kom igen starkt efter förra årets flopp. Jag undrar dock vad Peter Settman menar med att dom ska kora Sveriges bästa dansband. Kollade idag på Får Jag Lovs topplista över dom populäraste banden. Ingen av dom 16 högst placerade banden är med i tävlingen. Hur kan man då påstå att Sveriges bästa dansband ska koras ? Bra är dock att dom infört Guldstjärnegrejen så att 2 band slipper dominera som dom gjorde förra året, men vad händer om Black Ingvars kommer 2:a hela tiden ? Ja då är dom likefullt med i alla program. Sen kan man ju fråga sej vad är ett dansband. Ja en enkel definition är ju att man ska spela musik som det går att dansa till ? Var det så igår ? Njaaa...
Nej nu får det räcka för den här gången.
Erik Lihm Skapat: 2009-10-27, 17:11
Fick idag mail från Peter Settman. Det var ett jättetrevligt mail där han tackade för de synpunkter jag la fram i gårdagens mail till honom. Han slutade med: På snart återhörande:
Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att han tyckte jag hade bra ideér och att min förhoppning är att det blir åtminstone en förändring i Dansbandskampen som gynnar en del besökare. Jag hoppas ju givetvis också att man tar till sig en del andra saker som jag haft synpunkter på . Läs mer om detta på min hemsida www.eriklihm.se (Nya bloggen) där jag alldeles nyss skrivit ett nytt inlägg.
Erik Lihm Skapat: 2009-10-29, 13:18
Dansbandskampen har idag skickat ett nytt mail till mej som var väldigt,väldigt postitivt där dom efter att ha lyssnat på min kritik gjort vissa ändringar. Jag kommer att under dagen eller kvällen lägga ut mer info om vad mailet innehöll på min hemsida www.eriklihm.se (Nya bloggen).
Angela Skapat: 2009-10-29, 18:02
Erik, intressant att följa dina inlägg och även att se att SVT bryr sig om vad du skriver.

Skriv gärna in inläggen här också, jag tycker inte att det gör något om det blir långt. Det är enklare att läsa på ett ställe än att hoppa emellan två olika sidor.
Erik Lihm Skapat: 2009-10-29, 19:08
Angela, nu har jag lagt ut mailet från Dansbandskampen på min hemsida www.eriklihm.se (Nya bloggen) Det blev väldigt långt så jag väljer att inte lägga ut det här, men jag tror nog att dom som är intresserade har tid att kolla på både Danslogen och min sida.
pees Skapat: 2009-11-01, 13:06
Gårdagens resultat var helt rättvist. Jag var rädd för att Black-Ingvars skulle bli ett nytt Lasse Brandeby-fall (dvs att en del av tittarna skulle rösta fram bandet även om de var medvetna om att det inte var ett dansband.) Det hade varit riktigt illa för själva tävlingen.

Nu skall det bli intressant att se hur många veckor Date kan få visa upp sig innan de antingen får en Guldstjärna till och går till final eller åker ur. Motståndet hårdnar nu hela tiden

Och Zekes visade ju att ungdomarna börjar fylla på
i dansbandsleden
Kickilina Skapat: 2009-11-01, 13:47
YES! För en gångs skull blev det de två band som jag ville skulle gå vidare som också gjorde det! KUL!
guran Skapat: 2009-11-01, 20:30
Två dansband, Date och Zekes, som förstod det här med att göra en danslåt. Helt suveränt när de gjorde om snabba låtar till dansvänlig foxtrot.

Kul även när Melissa i juryn mer eller mindre skälde ut Black Ingvars för att de spelade för sig själva och inte för dansare.

Dansbandskampen betyder mycket för de som framträder när det gäller publicitet, men det är ändå tråkigt när ett band använder hela tävlingen som en reklampelar för sig själva och inte tar hänsyn till vad det hela handlar om. Det visar bara ett förakt för tittarna. Bra att Black Ingvars åkte ut.
JonasK Skapat: 2009-11-08, 08:32
Igår upplevde jag Dansbandskampen på plats för första gången i år, gjorde ett par besök förra året. Det var bra band alla 5, men jag tycker att de 3 bästa banden gick vidare. Zekes har chans att gå hela vägen och bli årets motsvarighet till det Scotts gjorde förra året och Torgny Melins kan göra det Bengt Hennings gjorde i fjol. Date är jag lite mer tveksam till, de måste kanske profilera sig lite mera men en som frontar. Buffén var helt ok och efter programmet var det dans till Drifters och även Zekes gjorde några låtar under Drifters paus.
Danslogen Skapat: 2009-11-08, 11:00
Även Danslogen var på plats igår. Det visade sig att inte bara reglerna för tävlingen hade ändrats, utan pressen hade fått betydligt hårdare regler och restriktioner också.

Förra året kunde man fritt röra sig mellan själva arenan där tävlingen hölls och pressrummet. På detta sätt kunde vi både mingla med besökare, dansa själva, ta bilder, göra intervjuer mm. I år däremot var pressen hänvisade till att sitta "instängda" i själva pressrummet och följa programmet på storbildsskärm, eller att sitta på en pressläktare i arenan. Dit blev vi både ledsagade av SVT Press och hämtade av SVT Press. Vi fick alltså inte röra oss fritt bland besökarna och ej heller dansa på plats.

Detta har så klart till följd att motivationen att åka dit på plats och bevaka tävlingen, inte är på höjd i år. Vi gjorde så klart en del intervjuer igår som så klart läggs ut på sidan så fort vi hinner.
pees Skapat: 2009-11-08, 14:19
Så var ytterligare en omgång av Dansbandskampen genomförd. Jag gillar verkligen den här tävlingen och är övertygad om att den betyder ofantligt mycket för alla dansband. Vi får hoppas att Musikerförbundets utspel inte leder till att det inte blir någon fortsättning nästa år.

Sweetshots lät mycket bra, synd att de inte gick vidare (jämför CC & Lee).

Date har ett stort grundkunnande, MEN det är faktiskt lite oprofessionellt att samma sångare tappar texten 2 ggr i rad och att dessutom ytterligare en sångare tappade texten igår. Om man har spelat i många år så får man inte bli så nervös bara för att det är direkt-TV.

Zekes kommer att gå långt (det blir mer än 40 bokningar till). Det låter fortfarande orutinerat, men med mycket spelningar (övning) och erfaret folk i bakgrunden (vilket man skaffat sig) kommer nog bandets utveckling att gå ganska fort
Ronny J Skapat: 2009-11-08, 16:02
Ett intressant och roligt program är det helt visst med bra propaganda för dans och dansmusik!
Har ju stått att läsa att "banden väljer första låten själva helt fritt" (kommer inte ihåg var), men si, så är det inte! Det framkom när Torgny Melins fick frågan av en supporter hur i all världen de kunde välja en sån låt ("Boten Anna). Då slank det ur honom att "den hade de fått sig tilldelad". Lär nog vara så för de övriga banden också...Så det är ett underhållningsprogram på svt:s villkor, helt klart! Men trevligt och bra ändå.
Bosse Skapat: 2009-11-08, 16:48
Nu har jag bara sett fragment av DBK denna säsong, tittar på Körslaget och zappar ibland över till DBK. Främsta anledningen till detta är att det bara finns några enstaka mogenband med och att programmet därmed är helt ointressant för min del. Jag har också varit publik på ganska många TV-inspelningar (Time Out, Parlamentet, Tack gode Gud, Extra Extra Söndagsöppet m.fl) så jag vet att mycket inte är vad TV-tittarna får se.

Förra säsongen valde man ju ut första låten med hjälp av en slumpgenerator i en laptop, det enda "fusket" där var väl att detta skedde några dagar före själva programmet men det var ju som jag ser det i alla fall rättvist. Har man tagit bort detta moment i år, och i så fall varför? Vem är det i så fall som tilldelar första låten? I så fall är det ju bara för denne att tilldela en svårspelad låt till de band han/hon ogillar och vice versa. Verkar i så fall väldigt orättvist.
Eva Skapat: 2009-11-08, 19:39
Bosse, du verkar blanda ihop upplägget.

Både förra året och iår så väljer banden den första låten själv. Förra året så var det popklassiker som skulle göras om i dansbandstappning. T.ex Bengt-Hennings hade valt Kiss klassiker "I was made for loving you".

Sedan så var det så att förra året var det en slumpgenerator som valde ut en dansbandsklassiker som låt nummer två som de fyra banden som gick vidare för göra om till sin egen stil.

I år har detta moment ersatts av en kändis/gästjury som delar ut någon av sina låtar, som banden får göra om. Igår var det Markoolio och förra veckan Thomas Ledin.

Det enda fusket i år, är väl i så fall diskussionen om banden verkligen får välja ut den låt de vill ha, eller om de blir tilldelad denna.

Som du skriver är mycket på tv inte som det ser ut att vara.
Börje Skapat: 2009-11-08, 22:06
Nu blandar ni nog ihop lite. Förra veckan var det Måns Zelmerlöw som var gästjury.

Sedan undrar jag vad Bosse menar att det skulle vara någon form av fusk om man blir tilldelad en låt flera dagar innan. Hur fasen ska de klara av att spela en låt som de t.ex. blir tilldelade under programmet. Nä, det är för mycket konspirationsideér bakom det.

Sedan kan jag upplysa de som inte har förstått det hela, att Dansbandskampen sänds i direktsändning. Skillnaden mellan vad publik på plats upplever och tv-tittarna är att ljudet på plats är mycket sämre än det ljudet för tv-tittarna. Det finns inte något utrymme för fusk eller skillnader på vad som händer på plats och vad som visas i TV.
Bosse Skapat: 2009-11-09, 00:11
Börje, nu skrev jag faktiskt "fusk" inom citationstecken och med det menade jag att det inte var något egentligt fusk som hade någon betydelse för utgången. Däremot var det ju "fusk" i den bemärkelsen att TV-tittarna lurades att tro att tilldelningen av låten skedde under direktsändningen. Men givetvis förstår jag att det var nödvändigt att göra så.

Om det är som Eva skriver att banden även i år väljer första låten själv så är allt frid och fröjd. Om det däremot är som Ronny uppfattade det, nämligen att Torgny Melins råkade försäga sig och därmed avslöja att första låten inte är självvald utan tilldelad, ja då känns det inte lika OK.
Lotta Skapat: 2009-11-09, 13:32
Förra året fick banden välja första låten från en lista med hundra titlar (den utökades sedan). De fick plocka ut tre låtar och av dem fick de spela den som Svt/Baluba valde ut.
Så vissa band fick den låt de hade som första alternativ, medan andra fick nöja sig med den de valt som trea.
Eva Skapat: 2009-11-09, 15:00
Då är det lite både och över det hela.

Banden får välja låt men det är SVT som avgör om de får spela den.

Till syvende och sist är det SVT som styr, det är deras program, deras underhållning, deras marknadsvärde och pengar.
Bosse Skapat: 2009-11-09, 19:57
Jo, men som framkommit nyligen så får banden betydligt mindre betalt för att delta i DBK än att spela på ett dansställe. Det kan väl kanske kompenseras av chansen att bli mer känd och få mer spelningar som man kanske kan ta mer betalt för.

Men i så fall bör ju tävlingen vara rättvis. Torgny Melins skulle alltså göra en dansant version av "Boten Anna" vilket jag misstänker inte är helt enkelt. Gamblers och Date fick enligt min uppfattning betydligt enklare låtar, nämligen "Jag vill ha en egen måne" och "Det var dans bort i vägen". Ska det vara en tävling ska det väl vara på någorlunda lika villkor.
lelle Skapat: 2009-11-09, 20:30
Vilka tävlingar är egentligen på lika villkor? Se bara på Idol, är det rättvist? De som deltar där får visst bara 200 kr om dagen, där man kan snacka om att utnyttja ungdomar som vill slå sig fram.
Bosse Skapat: 2009-11-09, 21:41
Nu tittar jag visserligen inte på Idol heller, men om jag inte har fel för mig så får de tävlande själva välja vilken låt de vill framföra.

Men det var ju inte pengarna som var poängen utan att man enligt min uppfattning tilldelar i det här fallet Torgny Melins en låt som är betydligt svårare att göra någonting åt än Gamblers eller Dates låtar.

Andy Skapat: 2009-11-09, 21:49
Var det nu inte på det sättet att den första låten som banden framförde var en låt som banden valt själva. Således var "Boten Anna" och "Det var dans bort i vägen" självvalda låtar och inte tilldelade.
Bosse Skapat: 2009-11-09, 22:46
Jo, så är det i varje fall officiellt. Men lite här ovanför skriver Ronny: "...Det framkom när Torgny Melins fick frågan av en supporter hur i all världen de kunde välja en sån låt ('Boten Anna'). Då slank det ur honom att 'den hade de fått sig tilldelad'...".
Ronny J Skapat: 2009-11-10, 08:42
Ni kan ju kolla upp själva vad karlen i Torgny Melins sa angående deras låt ("Boten Anna"). Det finns i tevetrailern "Hysteri inför lördagen" ungefär mitt i. Han säger ju helt klart:" De sa åt oss att göra den!" och att de blev tilldelade den...
pees Skapat: 2009-11-12, 22:48
Musikerförbundet borde gå in och kolla Zekes hemsida. Spelplanen börjar nu bli så späckad att det är svårt att tro att bandet startades i januari 2009
pees Skapat: 2009-11-14, 22:38
Date gjorde ett kanonframträdande och fick helt rättvist sin andra Guldstjärna och gick till final.

Men det är konstigt att Highlights inte lyckades skrapa ihop tillräckligt med röster, trots att även de gjorde väldigt bra ifrån sig
guran Skapat: 2009-11-22, 00:26
Det enda jag tycker är intressant i Dansbandskampen är hur banden gör om gästjuyns låtar till bra dansbandslåtar.

Ikväll lyste Titanix briljant med den uppgiften. De gör om en snabb låt som "Håll om mig" till en foxtrotlåt med den exakta känslan av en bra foxtrotlåt för härligt flyt och improvisation och lek. Härligt att de gick vidare.

Sedan kommer Torgny Melins med "Jag måste kyssa dig" lite omvandlad till buggtakt men totalt utan känsla. Det blir en tråkig bugglåt. Jag tar hellre en paus i dansandet än dansar till den. Jag är klart besviken över deras dåliga prestation med denna låt. Jag trodde de kunde göra något bättre.

Mannerz version av "Det vackraste" är inte ens en version av låten. Men kom igen, gör något dansbart av låten. Javisst, det går att trampa till låten med foxtrotsteg, men det ska vara roligt att dansa inte en inmarsch till en begravning.

Spootlajtz med "Avundsjuk" får mig nästa att gråta. Ska de vara ett dansband, spela då något som är dansbart. Vilken total inkompetens rent ut sagt. Ni får förlåta att jag blir elak. Men får man en låt så kan man inte bara spela den rakt av när originalet går i discotakt.

Efter alla diskussioner om gage och reklam och att det är ett sådant marknadsvärde för dansbanden att medverka så verkar vissa dansband tro att det kommer att lösa sig med bokningar bara men är med i Dansbandskampen. Men nej. Det gäller att vara bra också. Vill man ha bokningar via Dansbandskampen, då får man också anstränga sig och prestera allt man har och lite till. Tyvärr misslyckas både Mannerz och Spootlajtz med det. De hade mått bättre av att ha stannat utanför Dansbandskampen.

Tur att Titanix var med denna omgång, annars hade den varit ett riktigt bottennapp.
Eva Skapat: 2009-11-22, 10:23
Tycker tvtittarna röster helt åt skogen! Hur kunde de skicka hem Carina Jaarneks och skicka vidare Spotlajtz? Fattar inte!
pees Skapat: 2009-11-22, 12:09
Titanix gjorde en väldigt bra insats och hade rejäl tyngd i kompet.

Jag tycker synd om Carina Jaarneks, de hade varit värda en fortsättning.

Hade väl inte förväntat mig mer av Mannerz som startades 1 dag innan anmälningstiden gick ut.

Torgny Melins gör ett intryck som varken är hackat eller malet. De spelar stabilt men utan inspiration

Hur kunde tävlingsledningen ta med Spootlajtz. Man har säkert försökt fördela platserna så att alla delar av landet skulle bli representerade men när vi nu vet att Perikles försökt komma med, både i år och förra året, så känns valet av Spootlajtz ännu
mer fel
Tryggve Skapat: 2009-11-28, 19:27
Se till att rösta på Shake och Titanix så att vi får lite blandning på orkestrar med kvinnliga och manliga sångare, dessutom är det ju jättebra band. Vem vet...vi kanske kan övertyga konservativa orkesterbokare om att dom ska boka flera band med "tjejfrontare". En del bokare brister som bekant en hel del på den punkten.Man undrar varför...
runner52 Skapat: 2009-11-29, 12:17
Det är soffsittarna som inte dansar som avgör Dansbandskampen. De verkliga dansentusiasterna är ute och svänger om. På annat sätt kan man inte förklara lördagskvällens totala hjärnblödning då helt suveräna Shake, som verkligen försöker att ta branschen så välbehövligt framåt, inte röstades vidare. Sannex ska också ha en eloge för fina framträdanden. Torgnys gubbar har varit kul ett tag men nu får det ju vara nog. Titanix - ett hyfsat coverband som någon i juryn sa.
Bettan Skapat: 2009-11-29, 13:00
Jag tycker att Titanix skulle fått guldstjärnan och gått direkt till final. Sedan skulle Sannex och Shake gått vidare till nästa vecka. Det hade klart varit bäst. Torgny Melins räcker nu.

Programmet har blitit precis som förra året, det som inte skulle kunna hända. Två band som biter sig kvar vecka från vecka. Folk röstar helt klart på det dom känner igen. Shake och Sannex var för nya för tv-sofforna för att få nog med röster.
Opera Skapat: 2009-11-29, 13:47

Veldig tøff konkurranse i Dansbandskampen denne lørdag.
Men skjønner ikke hvordan folket røster? ...

Ja visst er Torgny Melins dyktige musikere...men jeg synes
ikke det de har prestert er bra nok.
Shake var mange hakk bedre..

Nok et bevis på at programmet...dessverre ikke går ut på å kåre
det beste dansbandet... :-(
Eva Skapat: 2009-11-29, 19:15
Det är helt enkelt en fråga om att göra bra tv-underhållning. SVT/Baluba bryr sig inte om att utse Sveriges bästa dansband, precis som Opera skriver. De vill bara tjäna pengar på att alla ringer och röstar. Igår var det tydligen röstningsrekord igen.
Andy Skapat: 2009-11-30, 10:54
De kan behöva få in pengar eftersom de har utökat antalet vakter väldigt mycket i jämförelse med förra året. Tydligen har publiken i Strängnäs blivit mycket stökiga i år.

Är det mer sprit som rinner ner i kropparna? I sådant fall blir väl den där Hans Rydberg som driver Mälarsalen glad, för han vill att dansare i första hand ska prioritera alkohol och andra hand glädja sig åt dans.

Hur korkad får Hans Rydberg, Baluba och SVT egetligen vara!
Båtis Skapat: 2009-12-04, 08:10
Tror det blir Torgny Melins och Titanix som bitar sig kvar och de blir vinnarna imorgon!
guran Skapat: 2009-12-04, 20:19
Bara att hoppas på att de som får mest röster i morgon blir Titanix eller Torgny Melins, för då får ett till band gå vidare eller två om inte något av ovan band får näst mest röster.
pees Skapat: 2009-12-12, 22:36
Gratulerar till juryns val av Blender till finalen. Det kommer att lyfta kvaliteten i den sista utsändningen.

Det har under omgång 2009 av DBK visat sig att man inte alltid har kunnat sätta likhetstecken mellan ett bands musikaliska kvalitet och antalet röster.

Med Blender finns ju åtminstone chansen att rösta fram "Sveriges Bästa Dansband" , om publiken vill?
Andy Skapat: 2009-12-12, 23:19
Vilket som är Sveriges bästa dansband kan diskuteras. Egentligen är det en ganska löjlig titel då alla dansband i Sverige drar olika slags publik och således kan sägas ha en viss inriktning. Inom respektive publik och inriktning kan sägas att det finns favoritband.

Blender är ett bra band men efter ett antal danser med dem anser jag personligen att deras låtval är väldigt enformigt. Alla låtar låter i princip likadant. Men dans till dem en eller två gånger per år är okej. Jag har lite svårt att förstå dem som reser land och rike runt för att nästan varje helg bara dansa till Blender. Men inget ont om dem. Alla hans sin smak och tur är väl det.
pees Skapat: 2009-12-12, 23:35
Svar till Andy:
Jag har satt "Sveriges Bästa Dansband" inom "citationstecken" och menade egentligen bara att man har chansen att ge denna titel till ett band som musikaliskt tillhör den skara som skulle kunna tilldelas epitetet. Sedan är jag medveten om att smaken är som baken och hade t.ex. Drifters tävlat och gått till final skulle jag kunnat säga samma sak.