Forum » Allmänt

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Varför är det högre moms på dans ?

Författare Inlägg
möjligheter Skapat: 2010-04-01, 19:04
Det är 25 % moms att betala till staten när dans anordnas. Vid konserter är det endast 6 % i moms att betala till staten. Vi måste protestera mot denna höga moms.
Det finns en ordningslag 1993:1617, 2 kap handlar om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Jag tycker att danstillställningar inte ska omfattas av denna lag.

Om du vill vara med och protestera kan du gå in på facebook.
Där finns det en skapad grupp med namnet, vi som protesterar mot högre moms och avgifter när man anordnar dans.

Anita
lassas Skapat: 2010-04-01, 23:28
Inte kommer dom som anordnar dans att sänka entreerna om momsen sänks.
guran Skapat: 2010-04-02, 00:48
Dans räknas inte som ett kulturevenemang och därför är det inte samma moms som när en konsert framförs. Det löjliga är bara att ett dansband kan spela sin musik på ett evenemang utan dans och då är de helt plötsligt kultur.

Observera även att staten verkar räkna tillställningar där folk supper sig redlöst berusade och spyr till höger och vänster som en kulturyttring och det ska premieras med en lägre moms. Förvissor har stackarna redan betalat hög skatt på sin dricka.

Jag vill bara jämföra med dansbandsdans där det nästan är ett problem att danspubliken är nyktra (undantaget Lasse Stefanz spelningar). Det går nästan att vara ironisk och säga att det staten förlorar på spritskatt vill de ta igen på högre skatt på inträdet på dans.

Förmodligen skulle det inte bli billigare att dansa om momsen sänktes, men jag tycker åtminstone att det är en principsak att det ska vara samma moms på dans som det är på konsert.

Det lustiga är att när Stockholms kommun ordnar dans i stadshuset då är det helt plötsligt 6 % moms på dansen där. Men det är väl kanske lite finare när kommunens politiker ordnar dans än när dans ordnas på Mälarsalen eller Dans In.