Ämne: |
Malung 2010 |
| Författare |
Inlägg |
|
lelle
|
Skapat: 2010-07-26, 00:48
Har haft en intensiv vecka i Malung med en massa fantastisk dans med en massa både gamla och nya bekanta. Dansen är otrolig i Malung, finns inget liknande på andra ställen.
Showerna i Grönlandsparken på dagtid är klart sevärde. Kul att se orkestrarna göra annat än att stå på scen och bara spela.
Tack till alla som jag dansat med och som förgyllt min vecka.
|
|
JonasK
|
Skapat: 2010-07-26, 07:35
Kan bara instämma med lelle, jag fick fem otroligt trevliga kvällar på min 11:e resa till Malung. Var även på Guldklavengalan.
Arrangemangen är perfekta med dagunderhållningen i Grönland under ledning av Tur-Åke Lindqvist och sen härlig dans på kvällen i Orrskogen.
I år passade jag även på att se Bhonus show med Beach Boys-musik i Grönlandstältet innan dansen, det var mycket imponerande stämsång av de goa gubbarna från Gbg.
|
|
guran
|
Skapat: 2010-07-26, 10:18
Jag var bara i Malung fredag och lördag men de två dagarna bjöd på fantastisk stämning och upplevelse. Höjdpunkterna i Grönlandsparken var Zlips och Sannex. Zlips körde en variant på Village People och hade Aftonbladet varit där hade rubrikerna blivit "Nakenchock i Grönlandsparken". Det kommer säkert upp filmer av den showen på youtube. Det var många som filmade såg jag.
Sannex är nog nästan det "knäppaste" dansbandet jag känner till just nu och då menar jag i positiv betydelse. De kommer in i Grönlandsparken och struntar i alla teknisk utrustning. Sätter sig på scen med tre gitarrer och en låda till trumma. Det roliga startar när Micke Norsten ska dra en ekivok låt. Första versen går bra. Andra versen går inte så bra då han sjunger första versen igen vilket Andreas Olsson påpekar. Nytt försök på andra versen vilket går bra. Dags för tredje versen och Micke kan inte komma ihåg ett enda ord ur den. Han funderar länge, kommer inte på något. Han går av scenen, kommer tillbaka, men har ännu inte kommit på något ord. Publiken skrattar, alla skrattar. Fortsättningen får bli några andra låtar och lite allsång. Totalt blev deras uppträdande en total succé. Och bättre blir det på kvällen när Andreas Olsson visar hur en saxofon ska spelas om jublet ska dras ner.
|
|
Bettan
|
Skapat: 2010-07-26, 11:31
Jag gillade Scotts show i öltältet, de är ju bara för bra! Magnus Carlsson är för härlig också. Mer snygga killar som uppträder åt folket! :-)
|
|
mia
|
Skapat: 2010-07-26, 14:15
Finns inget så kul som Malung!
Jag brukar inte hålla mig till någon viss dansbana, utan går runt till alla. Får ofta frågan "vilken bana är du på?". Fattar inte, varför ska man hålla sig till en bana, när det är så mycket roligt på alla banorna!
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-07-26, 14:47
Håller med flera här att Malung är årets danshöjdpunkt!
Vad gäller vilken bana man helst dansar på så är banden på scenen viktiga, de flesta vill ju ha antingen moget eller modernt. Själv föredrar jag det sistnämnda, alltså dansar jag i huvudsak på trean, men i år prioriterade jag att det fanns dansutrymme. Det gjorde det sällan på trean (trots att den är STOR), så det blev ovanligt lite dansat där i år för mig. Guldkornen i veckan var Sunrise på fyran och Sannez/CC&Lee på tvåan med bra dansutrymme! Plus förstås söndan på trean.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-07-26, 19:49
Jag var där hela veckan och det var premiär för mig. Det var kul och jag tänker definitivt åka dit både nästa år och fler år.
Egentligen är det bara ett par petitesser jag skulle velat ändra på. Till skillnad från Ronny så föredrar jag moget och då foxlåtar. Jag hade räknat med att kunna alternera mellan bana 1 och 2 (och gammeldansbanan) och på så vis slippa bugglåtarna. Men tyvärr gick inte det eftersom man på båda banorna började med en fox. Längden på låtarna är det inte så stor skillnad på så det innebar att när det var bugg på bana 1 så var det bugg på bana 2 också, och samma sak när det var fox. Detta hade kunnat lösas genom att man startade med en bugg på ena banan. Då hade alla som bara vill bugga eller bara foxa kunnat alternera mellan banorna medan de som både ville foxa och bugga kunnat välja valfri bana. En enkel och kostnadsfri lösning som väl knappast någon hade kunnat ha något emot.
Sen förvånade det mig också att man inte enbart spelade gammalt på bana 5 utan att gammeldansorkestern fick spela halva tiden medan ett modernband spelade andra hälften vissa kvällar och ett mogenband andra kvällar. Nog tycker jag det varit bättre att två gammeldansorkestrar delat på kvällen i stället. Man har trots allt fem banor till sitt förfogande, varför då inte ha modernt på två, moget på två och gammeltjo på en bana?
Men i det stora hela är jag väldigt nöjd med veckan.
|
|
mia
|
Skapat: 2010-07-27, 09:53
Bosse, jag kan inte hålla med dig om att det finns behov för endast gammeldans. Du skriver på bana 5, men du menar nog bana 4. Femman är den vid entrén direkt till höger och fyran är den längre in där de brukar ha ett spelmanslag per kväll.
Enligt vad jag sett så blir det på bana 5 alltid mycket mindre folk då spelmanslaget intar scenen. Så kommer folk tillbaka då de börjar spela "vanligt" igen.
Om du bara vill ha gammeldans tycker jag att det finns massor av andra ställen att gå till. Alldeles nyligen hölls en stor och årlig spelmansstämma i Ransäter där även dansband deltog. Något för dig kanske?
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-07-27, 10:17
OK, jag blandar säkert ihop numret på banorna, så det är bana 4 jag menar. Och visst är det så att det kommer mer folk när de spelar "vanligt" än när de spelar gammeltjo. Samtidigt så upplevde jag vid flera tillfällen att det var besvärligt att dansa gammeldans där p.g.a. att det helt enkelt var för mycket folk på banan.
Det handlar ju naturligtvis inte om att jag endast vill ha gammeldans i Malung utan bara att en av banorna ska vara reserverad för gammeldans. Jag är väldigt osäker men har det inte varit så tidigare? Om nu mogendansarna har två banor och moderndansarna två, finns det då verkligen behov av en till för dessa grupper? Man kan ju trots allt bara vara på en bana samtidigt.
Om jag fattat det rätt så fanns det ju ett disco för främst ungdomar. Varför då inte samma service till gammeldansare?
|
|
mia
|
Skapat: 2010-07-27, 12:03
Jag tycker att gammeldansanhängarna redan nu får bra service eftersom det - trots allt - splelas gammeldans halva tiden på bana 5.
Majoriteten av dansarna dansar inte gammeldans och skulle säkert vilja ha ytterligare ett "vanligt" band på bana 4. Fast för all del jag själv dansar knappast där så låt dem som gillar det typen av dans hållas.
Ditt förslag om att man skulle varva 1:an och 2:an med bugg och fox tycker jag låter totalt omöjligt att genomföra. HUR skulle det gå till? Undrar jag! Alla låtar är ju olika långa och alla dansare kan omöjligt flytta sig mellan dansbanorna av rent logistiska skäl.
Dessutom tror jag att dansarna vill ha det som det är. Dvs att banden spelar två bugg och två fox. Sedan är det olika tempo på buggen beroende på om det är ett mogenband, ett modernt band eller ett "mitt-emellan-band". Man kan foxa till alla dessa bands bugglåtar, även om de är snabba, så foxa på bara Bosse, men försök inte ta ifrån oss bugglåtarna!
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-07-27, 12:17
Mia, nu måste du väl ändå ha missförstått mig. Jag har inte en tanke på att försöka ta ifrån någon bugglåtarna. Vad jag menar är att man precis som vanligt spelar 2 bugg + 2 fox på båda banorna men i stället för att båda börjar med fox så kunde man börja med bugg på ena banan, alltså:
Bana 1: 2 fox + 2 bugg + 2 fox + 2 bugg o.s.v.
Bana 2: 2 bugg + 2 fox + 2 bugg + 2 fox o.s.v.
Även om låtarna inte är exakt lika långa så bör det fungera i stort så att den som enbart vill dansa antingen fox eller bugg kan pendla mellan de två banorna. För dig och andra som vill dansa både bugg och fox blir det ju i princip ingen skillnad.
Men ännu en gång: Jag är helnöjd med min vecka i Malung, har bara gett ett par förslag som, om de mot förmodan skulle genomföras, skulle innebära att det var snäppet roligare.
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-07-27, 13:48
I princip har det varit kutym att börja fösta låten med en foxtrot och första låten efter paus med en foxtrot. Det är inte så längre. Nu börjar banden med fox eller bugg där det nog går att säga att modernbanden börjar med bugg och mogenbanden med foxtrot.
Så, Bosse, med ditt upplägg måste således banden på bana 1 och 2 synka sin repetoar. Ska man sedan ha en lampa på varje banan? När den tänds får banden börja spela. När en bandet är klar med sin dans släcks lampan och sedan får de vänta på att det andra bandet blir klar med sin låt. När lampan sedan tänds igen så kan båda banden börja spela nästa dans.
Upp på detta måste även varje band förbjudas att prata mellan låtarna. De får absolut inte lägga in något roligt, typ när Andreas Olsson i Sannex spelade saxofon, för det skulle orsaka att banden kom i osynk och väntetiden för det andra bandet att börja spela skulle bli för lång.
Jag tror att den överväldiga majoriteten av dansare skulle ogilla detta kraftigt och det är ändå bara för att tillfredsställa några få dansare som vill ha denna synkning av danser.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-07-27, 14:10
Börje, varför tolka in en massa saker jag aldrig skrivit? För det första är det på de danser jag besökt så - med något enstaka undantag - att man fortfarande börjar med en fox. Nu går jag bara på mogendanser, hur det är med de moderna banden vet jag inte. Men i det här fallet handlar det ju om mogendansbanorna 1 och 2.
Jag kollade under veckan med att gå från bana 1 till 2 och omvänt i samband med att en fox var slut. På den andra banan var det då antingen fox som höll på upp till ytterligare ca två minuter eller också hade en bugg börjat och hållit på upp till ca två minuter. Vad jag vet är det inte förbjudet att bjuda upp någon även om låten hållit på ett par minuter.
Det handlar alltså INTE om att jag vill ha någon synkning utan bara om att man skulle börja med en bugg i stället för en fox på någon av banorna. Då skulle vi som bara vill dansa endera fox eller bugg ha en hygglig chans att få göra detta om vi är villiga att förflytta oss mellan banorna. Detta skulle som du uttrycker dig tillfredsställa de få dansare som jag själv tillhör MEN utan att ställa till något för majoriteten.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-07-28, 19:53
Det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg Bosse var... Hm... om alla låtar var exakt lika långa o alla började spela exakt samtidigt, vilket till att börja med redan där spricker, men "om" så i praktiken... hur i hela fridens namn skulle dansare som du själv (som endast vill dansa fox t ex) hinna springa fram o tillbaka mellan dansbanorna efter varje avslutad dans i folkmassorna? Halva första låten kommerr vara slut innan du hinner till nästa dansbana... så ska du leta upp någon att bjuda upp... de flesta som vill dansa är nog uppe o dansar från början av låten... tyvärr så skulle din teori inte fungera i praktiken. Dessutom skulle det bli väldigt tråkigt o monotont, tror jag (som en tvättmaskins program som är helt förutbestämt). Dans är lust, glädje o känsla vilket jag i allafall vill bibehålla. Tanken var god, men kanske inte helt genomtänkt.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-07-29, 01:30
Kickilina, du skriver: "Hm... om alla låtar var exakt lika långa o alla började spela exakt samtidigt, vilket till att börja med redan där spricker...".
Snarare tvärtom. OM alla låtar varit exakt lika långa och alla hade börjat spela samtidigt, då hade det ALDRIG fungerat, just av de skäl du själv påtalar. Men nu är det som sagt inte så, och då kan det IBLAND fungera, nämligen i de fall som bandet på banan jag ska lämna spelar en kortare låt än bandet på banan jag ska gå till. Idag kan det ALDRIG fungera, med mitt förslag kan det fungera IBLAND, dock inte ALLTID. Men för att travestera Nilsp Poppe så skulle det väl vara bra om det blev bättre även om det hade varit bättre om det hade blivit bra.
Du skriver vidare: "Tanken var god, men kanske inte helt genomtänkt".
Nej, jag har inte gjort några kalkyler eller datorsimuleringar för att kolla upp om det i praktiken är möjligt att gå mellan de olika banorna med önskat resultat. Om jag hade gjort det hade jag nog snarare vänt mig till de som har hand om'et i Malung och inte till Danslogen. Jag är så mycket realist att jag inser att mitt förslag aldrig kommer att genomföras, men man kan väl få drömma i alla fall. :-)
|
|
Friskt vågat
|
Skapat: 2010-07-31, 11:22
Skulle tro att Bosse bara skriver det han gör för att få igång en diskussion. Har i alla fall vädligt svårt att tro att han "på riktigt" menar det han skriver.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-07-31, 17:18
Jag kan ärligt säga att jag egentligen inte hade en tanke på att det skulle bli en diskussion, men eftersom jag blev missförstådd så tyckte jag att jag var tvungen att gå i svaromål. Varför skulle jag inte mena vad jag säger?
|
|
Friskt vågat
|
Skapat: 2010-08-01, 10:07
Bosse, jag vill inte gå in i någon diskussion om detta, men trodde inte att du menade det du skrev. Eftersom du tydligen gör det lägger jag mig platt och skrivet inget mer om saken.
Vill bara hänvisa till det Kickilina skriver om att det hela känns ogenomförbart.
|
|
Lenni
|
Skapat: 2010-08-01, 22:09
Varför inte låta ett band bara spela foxtrot under sitt pass. Kan det vara något som skulle tillfredställa Bosse. Jag tycker det skulle vara bra eftersom jag gärna dansar foxtrot framför bugg.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-08-01, 22:42
Lenni, den lösningen hade naturligtvis varit idealet för mig, men tyvärr tror jag att den stora majoriteten hade blivit väldigt missbelåten. Min lösning hade knappast irriterat någon men hade gett oss som antingen enbart vill bugga eller enbart vill dansa fox en sportslig chans att få göra detta på större arrangemang typ Malung.
Ännu en gång: Det handlar om att förbättra för minoriteten utan att försämra för majoriteten.
|
|
guran
|
Skapat: 2010-08-03, 08:43
Jag tror att ett pass med bara foxtrot skulle vara populärt. Det är många som gärna tar en foxtrot framför en bugg. Jag har varit på dans där bandet kör foxtrot-bugg-foxtrot osv. men det är ingen eller bara något enstaka par som buggar på bugglåtarna medan alla andra dansar foxtrot till dem. Det som förvånar mig i sådana fall är att bandet uppenbart ser att folk föredrar foxtrot men de envisas med att spela sina bugglåtar i stället för att växla om i repertoar och köra mer foxtrotlåtar.
Sten & Stanley brukar köra mer foxtrotlåtar än bugglårar. De kan ta både två, tre och fyra foxtrot på raken innan de kör en bugg igen
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-08-03, 12:17
Nu måste jag protestera lite mot terminologin! Banden spelar INTE bugg och foxtrot, de spelar låtar i olika tempon! Så det är egentligen felaktigt att kalla ett band "buggband". Sen att de flesta väljer att bugga till snabba låtar och foxa till lugna är en annan sak. Men så är det inte heller överallt, se t ex i Norrland, där fox är mycket vanligare även om buggen blivit mer populär på sistone.
Avslutar med att Bosses förslag att man skulle inleda med en lugn på ena banan och en snabb på banan intill inte alls var nån dum idé!
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2010-08-03, 12:55
Bra Ronny J att du skriver detta. Jag hade exakt samma tanke som du. Det finns ingen musikstil som heter bugg eller foxtrot. Banden spelar musik som det går att dansa till och oftast så spelar banden idag oavsett om det är modernt eller moget 2 snabba låtar och 2 lugna låtar omväxlande efter varandra hela kvällen.
Skillnaden är musikstilen där mogendansbanden ofta spelar mer traditionell dansbandsmusik och de moderna banden har mer schlager och pupulärmusik i sin repertoar. Tempot ligger också ofta lite högre på de snabba låtarna hos modernbanden. Jag brukar t.ex. sällan ens bli svett när jag dansar till mogendans och det blir jag ganska snabbt när det är modernt.
Överallt där jag dansar oavsett till vilket band så väljer jag att dansa bugg eller fox efter känsla för musiken, med hänsyn till den som jag dansar med och hur trångt det är på golvet. De flesta männen frågar idag när man går upp om man vill bugga eller foxa. Det är verkligen inte så att man dansar bugg hela tiden fast det går snabbt. Mitt förslag till dig Bosse är att du även testar bana 5 nästa år. Där var flera mogendansband i år och jag är säker på att du hade kunnat få bra foxtrot där också.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-08-03, 13:24
Terminologin kan väl alltid diskuteras, men jag tror att alla är överens om att man menar snabba låtar när man skriver bugglåtar. För skojs skull gjorde jag en sökning på "bugglåtar" hos Ginza och fick några träffar, bl.a. "Svenska Dansband Bugg 2" med underrubriken "De bästa bugglåtarna med de största banden!" och "Buggfavoriter" med "De bästa bugglåtarna samlade på en och samma CD" så även branschen använder tydligen dessa uttryck. Om vi sedan går tillbaka till gamla stenkakor (78-varvsskivor) så står där ofta t.ex. "fox", "tango" eller "slowfox" på etiketten så helt ovanligt är det inte att man klassificerar en låt efter vilken dans man vanligen dansar till den.
Tack för tipset om bana 5, Nina. Och roligt att du gillade mitt förslag, Ronny.
|
|
pees
|
Skapat: 2010-08-06, 17:07
Det är väl inte helt fel att dela in danserna i bugg och fox.
Det finns ju massor av dans-stilar som banden av idag inte anpassar sin musik till ex, tango, samba, cha-cha, rumba, mambo etc.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-08-06, 17:51
Inte helt fel men inte heller helt rätt, pees. Bugg och fox är DANSER, och banden spelar ju LÅTAR. Visst håller jag med Bosse att begreppen knappast leder till missförstånd, men idag har det ju blivit ganska inne med snabbfox. Alltså känns det lite fel att säga:"Nu spelar bandet en bugg" när det är en snabb låt, eftersom vissa föredrar att dansa fox till den...Det går för övr bra även tvärtom, alltså att bugga till långsamma låtar, även om det är mindre vanligt förekommande.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-08-07, 08:44
Ronny, detta är naturligtvis ingen stor fråga men jag är fortfarande lite tveksam.
Jag undrar om din åsikt varför man ofta på 78-varvsetiketterna, förutom titel och artist, skrev t.ex. vals, foxtrot eller one step.
Sen ska vi väl inte glömma att många låtar ju faktiskt är döpta efter dansen man bör dansa till dem. Några exempel är "Calle Schewens vals", "Tivedshambo", "Trolleboschottis", "Jitterbugg från söder" och "Sparffars polka".
|
|
Dansamera
|
Skapat: 2010-08-07, 09:31
När det gäller namn på låtarna som Bosse skriver så är det en annan femma än bugg och foxtrot, en vals är alltid en vals och en hambo är en hamo, därav namnet.
Däremot kan en (bugg/foxtrot) låt vara både i mer eller mindre snabbt tempo där man själv kan välja om man vill bugga eller foxa, både snabbt och långsamt. Båda stilarna funkar till de olika låtarna.
Hur skulle det se ut om man dansade hambo till en vals? Det går ju däremot inte!
|
|
Andy
|
Skapat: 2010-08-07, 09:56
Nu kan jag inte hålla med om att oavsett vad dansbanden spelar så är det bara att dansa till det. De långsamma låtar som de moderna banden spelar är inte alls lämpliga att dansa "vanlig foxtrot" till utan lämplig för gnuss och dirty fox. Helt klart en anpassning av dansstilen efter musiken.
Sedan tycker jag man ser mer folk som buggar till långsamma låtar än tvärtom. Det är mest ungdomar som buggar till långsamma låtar om det är ett mogenband som spelar vilket säkerligen beror på att de helt enkelt inte klarar av att dansa "vanlig foxtrot" och att gnuss och dirty fox inte lämpar sig så bra till mogenbandens takt på foxtrotlåtarna.
|
|
carropiiz
|
Skapat: 2010-08-30, 08:32
Dansbandsveckan är som en godispåse någon annan plockat åt än. Allt är oftast ganska gott. Men man plockar det allra godaste.
Malung är bäst och man vill aldrig att det ska ta slut.
|