Forum » Allmänt

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

SVT-Baluba - Settman och DN (Johan Croneman)

Författare Inlägg
erik Skapat: 2010-09-09, 17:25
Det här går naturligtvis långt bortom dansbandskampen. Det handlar om hur en person via sitt förra bolag, Baluba, lyckats få en ställning av mycket stark dominans.Du och jag som betalar TV-avgift är med och finansierar allt som Settman lyckas sälja in på SVT
I Dagens nummer av DN kan man läsa hur Johan Croneman uppmärksammat och kritiserat denna dominans. Aktuellt efter gårdagens program med Settman som programledare

Jag gissar att rescensionen också går att läsa på nätet

Gärna Baluba-Settman men inte denna enorma dominans som dessturom verkar pågå mest i skymundan.
pees Skapat: 2010-09-09, 20:20
Ja, licenspengarna går till att finansiera programverksamheten. Och SVT har på samma sätt som många andra offentligt finansierade organisationer
belastats med mycket byråkrati, varför det tycks bli betydligt billigare att köpa in de färdiga programmen från ett utomstående bolag än att producera dem själva. Detta gynnar ju tittarna, som får fler produktioner för mindre pengar. Kvalitetsmässigt skall det inte betyda så mycket, eftersom det ofta är samma personer som gör själva programmen.

Peter Settman har lyckats hålla sig framme, troligen pga goda ideer. Det är ganska vanligt på
många områden att någon person dominerar branschen under en tid för att sedan ersättas av någon annan.
Här kan listan göras hur lång som helst. Vi kan ta
ett exempel inom humor, där Povel Ramel länge dominerade och sedan HasseåTage och sedan Robert Gustafsson.

Alla som inte tycker att Peter Settman är bäst kan se fram emot att någon annan kommer att ta hans plats så småningom
Sofie Skapat: 2010-09-09, 22:34
Sökte efter artikeln på nätet, vill gärna läsa den, fast hittade inget. Är det någon som kan lägga ut länken här?
guran Skapat: 2010-09-10, 00:37
Det kan möjligen vara denna artikel du söker efter:

http:/www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-settermanifiering-1.1167162
Sofie Skapat: 2010-09-10, 12:38
Det var inga snälla ord journalisten hade till övers för SVT och Peter Settman. Jag har läst artikeln nu, tack "Guran" för att du lade upp länken. För er som inte orkar läsa hela artikeln själv så är journalistens sammanfattning att

- x - x - x - x -

De flesta vet vid det här laget att Peter Settman är den som i praktiken styr stora delar av SVT:s utbud på underhållningssidan, nu skall han säkert ta över samhälle, politik och dokumentär också.

Jag har skrivit om Settmanifieringen av svensk television tidigare, snart hyrs han in för att göra om Rapport också, ring in och rösta på vilka nyheter som var roligast. Pakistan – bort!

SVT:s ledning har helt tappat greppet, de är glada bara de får sitta med i publiken i diverse underhållningsprogram och le ända upp till öronen.