Ämne: |
Dansbandskampen 2010 |
| Författare |
Inlägg |
|
Eva
|
Skapat: 2010-10-13, 13:32
Igår såg jag det första avsnittet av Dansbandskampen, säsong 2010. Nåja, inte tävlingen, men det inledande progammet. Åh vad jag längtar, tycker det ska bli kul med en ny säsong och spännande med nya regler.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-10-13, 17:27
Jag tittade också. Vilket band tyckte du var bäst av de 2 man kan rösta på? Själv tyckte jag inte något av dem var särskilt bra. Musikaliskt var väl det mogna något bättre, men trevligare att titta på det yngre bandet.
Ja det ska bli spännande att se nya "upplagan" av Dansbandskampen. Jag har idag fått Får Jag Lov-tidningen och där står en hel del som jag nu tänkte läsa.
Donnez och Divine tror o hoppas jag kommer gå långt.
|
|
Eva
|
Skapat: 2010-10-13, 22:37
Jag tror att Elisas solklart går vidare! Vilken utstrålning tjejen hade. De skånska pågarna i Zlippers var inte överdrivet roliga att se på.
Wizex och Villez borde också gå bra. Tycker Jeppez video var charmig från inslaget tidigare bland nyheterna. Han kanske lockar många att rösta.
|
|
Danslogen
|
Skapat: 2010-10-13, 23:20
Även Danslogen ser fram emot en ny omgång av Dansbandskampen. Vi kommer att vara på plats på premiären och rapportera därifrån. Håll utkik efter text och bilder!
|
|
ante
|
Skapat: 2010-10-14, 07:11
Tycker tävlingen gått överstyr. Vadå Sveriges BÄSTA DANSBAND? Vad som helst får vara med och göra upp om titeln. Var är de riktiga stora dansbanden? Vill de inte vara med? Anmäler de sig inte? Blir de inte uttagna?
|
|
Erik Lihm
|
Skapat: 2010-10-14, 08:15
Här kommer svar till Ante. Att dom stora banden i Sverige inte är med beror bl.a på att dom allra flesta inte har råd att avvara upp till 10 lördagsgager som man får göra om man är med i tävlingen. Detta innebär att merparten av banden är hobbyband som inte lever på musiken och därmed blir ju kvaliten betydligt lägre än om dom största banden i Sverige varit med. Detta tycker jag i och för sig är kul att det kommer lite nya udda band. Men det får ju ändå vara lite stil på dom och inte som förra året då ett av banden uppträdde i träningsoverall. Dessutom blir det ju helt fel när Dansbandskmapen säjer att dom ska kora Sveriges bästa dansband - det stämmer ju inte.
Det var nära att mitt band skulle varit med i år eftersom vi numera är ett deltidsband, men eftersom vi hade en Dansgala i Bergen (med Christer Sjögren) inbokad nästa helg så drog vi oss ur när vi fick reda på datumena. Vi har visserligen inget kontrakt på spelningen i Bergen , men jag anser att man inte ska bryta löften även om dom bara är muntliga.
|
|
Erik Lihm
|
Skapat: 2010-10-14, 08:18
Råkade bli felstavat på ett ställe, det ska stå: Dessutom blir det ju helt fel när Dansbandskampen...
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-14, 09:51
Hej Erik! Och Tack för spelningen för den 1/10 på Dans In! Helt underbart!.
Ja uppskattar verkligen när ni, alla, nåra dansbandsmedlemmar, tar sig in i vårt forum för att svara på våra undringar! Vi dansar ju till Er...och undrar desto mer...;)
|
|
Danslogen
|
Skapat: 2010-10-16, 10:49
Nedräkningen har börjat. Pressen släpps in i lokalen kl 18.30 ikväll. Ska bli spännande.
Det vore roligt om så många som möjligt skrev i denna tråd om Dansbandskampen. Alla har väl i stort en åsikt? Är ni där som dansare? Bojkottar ni stället pga Baluba? Är ni hemma i tv-soffan och kollar programmet eller vägrar ni kanske rent av att se det med? Vad tycker ni om tävlingen, banden, produktionen mm?
Alla åsikter är lika intressanta att få ta del av.
Det finns även en startad tråd om själva dansstället:
http:/danslogen.se/forum/4/867#i5344
men vi tycker att det vore bra om vi håller oss till denna huvudtråd. Ifall ni inte ser den på startsidan, så memorera att den ligger under "Allmänt" i forumet.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-10-16, 21:18
Jaha, då har man sett årets upplägg o de s.k. "Dansbanden"... hm... vet inte om jag ska skratta eller gråta! Det mesta var helt kass! Inte värt att titta vidare på.
Programledarna o upplägget känns oproffsigt... får hoppas att de får mer "kött på benen" o blir bättre i fortsättningen.
Donnez och Devine eller Pure Devine som de nu bytt namn till var bäst!
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-10-16, 21:28
Rätt band åkte ut i allafall.
|
|
JonasK
|
Skapat: 2010-10-17, 07:00
Efter att ha upplevt första deltävlingen på plats så tycker jag att Pure Divine, Elisas och Donnez gav bästa intrycket så här långt. I övrigt tycker jag att arrangemangen var helt ok, på samma sätt som i Strängnäs. Hade bara köpt dansbiljett denna gång så jag vet inte hur buffén smakade. Christine Meltzer, Thomas Deutgen och Gunhild Carling var också bra.
|
|
Eva
|
Skapat: 2010-10-17, 12:19
Jag tycker inte att man ska gnälla så mycket över tävlingen! Tänk på det faktum att SVT visar dansband på bästa sändningstid, lördagar kl 20! Det är dessutom 3:e året i rad!
Det finns inga pengar som skulle ha kunnat köpa detta i reklamtid. Var istället glad över att dansband får så mycket uppmärksamhet istället för att tjata om att det är fel regler och fel band.
|
|
Angela
|
Skapat: 2010-10-17, 18:08
På plats som press fick man inte gå runt inne i arenan före eller under tv-sändingen, utan snällt sitta i ett pressrum eller på en pressläktare. Jag valde det senare men där varken såg eller hörde man så bra. Vad programledaren Christine sade som stod i andra änden av den stora hallen var i stort omöjligt att höra.
Stämningen verkade god i lokalen. Det var ganska mycket folk för att vara det första programmet. Vet ej besökssiffran, någon annan som gör det? Själva hallen var mindre än i Strängnäs också, svårt att uppskatta hur många som var där.
|
|
JE
|
Skapat: 2010-10-17, 18:08
hoppas att Elisas kommer att gå långt med den utstrålningen den tjejen har det är bara att önska lycka till
|
|
JE
|
Skapat: 2010-10-17, 18:12
dansbandskampen var väl ok men va gör Gunhild där tacka vet jag Melissa hon var hård men rättvis
bästa nya bandet igår Elisas och Donnez sen var det ju Wizex och CC and LEE helt ok Tomas suverän som vanligt
|
|
JE
|
Skapat: 2010-10-17, 18:17
synd att inte Callinaz fick komma med ett helt ok band det också
också ett nystartat band från Skåne
|
|
mackanz
|
Skapat: 2010-10-17, 18:29
Önskade den självgode Thomas D var med i tävlingen så att han kunde bli utröstad. Helt otippat (ironi) prydde han omslaget till senaste numret av Får Jag Lov. Professor? Ha Ha ha Låt mig skratta.
Hur Dansband låter och ser ut 2010 ser man inte på SVT- Nej det ser man på alla trevliga folkets hus, parker, båtar, och andra mysiga dansställen som finns i vårt avlånga land.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2010-10-17, 18:34
med facit i hand kan man ju säga att jag var GLAD över att jag i går var på dans i Forshaga Folkets Hus där Hedins spelade upp till dans. Skall vi se dansbandskampen på lördagarna framför tv:n eller skall vi ut på dans och stötta alla dansband och arrangörer som sliter i vått och tort för oss som gillar detta med dans och dansband.
|
|
Örat
|
Skapat: 2010-10-18, 13:36
Låt alla deltagande band få spela låtar ut sina ordinarie låtlistor! Först då blir det rättvisa förhållanden! Banden känner sig bekväma och får visa upp sin rätta sida! Nu är det andra syften som går före och det suddar ut bandens verkliga identitiet!
|
|
Humlan
|
Skapat: 2010-10-18, 15:20
Jag tycker dansbandskampen kan lägga ner, det finns inget positivit att säga om den. Nej tacka vet jag när man själv tar ut och dansar o lyssnar live,varför sitta hemma en lördag kväll , när man kan ta ut o dansa o stötta våra arrangörer i stället.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-10-18, 15:46
Naturligtvis är det bättre att gå ut och dansa själv. Men det är ju många som inte gör det, och förhoppningen var väl att detta och andra dansrelaterade program skulle locka fler att börja dansa.
Som ett exempel kan jag ju nämna den gammeldansboom det blev på 70- och 80-talet tack vare Bosse Larssons Nygammalt. Visst hade det varit positivt om det blivit samma effekt här och ett uppsving för socialdans. Tyvärr tycks effekten ha uteblivit. Det beror väl främst på att det är andra tider nu. På den tiden fanns det bara två TV-kanaler (och ev. en grannlandskanal) så möjligheten var mycket större att man såg ett program om något man inte var intresserad av från början men blev nyfiken på. Men idag tror jag att de flesta som inte är intresserade av dans helt enkelt byter kanal.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-10-18, 16:31
Det är väl klart att man inte sitter inne och ser på teve när man kan vara ute och dansa själv! Men jag ser likväl på DK om än i efterskott. Har en gammal video och spelar in, annars går ju programmet i repris ett par gånger också. Kan förstås inte rösta då, men jag bryr mig inte så mycket om vem som vinner.
Det är ändå kul att dans och dansband visas i teve på bästa sändningstid, även om det knappast har blivit nån dansboom ute på dansställena, än i varje fall. Men kanske blir det på sikt(?)
Är i alla fall glad att det som minst liknade dansband blev utröstat direkt, vill ha ett äkta dansband som segrare till slut.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-10-18, 17:03
Håller med Ronny J. Finns inget Tv-program inkl sport o matcher o allra helst inte Dansbandskamp som skulle få mig att avstå att själv ge mig ut på dans. Däremot kan det ibland finnas andra "hinder" o måste man ändå hålla sig ifrån dans så kan man titta om man har lust.
Jag tycker även som örat att alla band borde få framföra "sina låtar" från deras egen repertoar för att komma till sin rätt. Som det är nu så är det lite som om man skulle låta ett fotbollslag spela sin match på hockeyrinken eller vise versa.
Tycker även att det var roligare när de var tre som satt o komenterade banden o Peter Sethman var bättre som programledare. Christine Meltzer som jag annars gillar får jag hoppas blir bättre i nästa program.
När det gäller Thomas (den s.k. "Dansprofessorn")...hm... visst han kan va rätt kul ibland, men dansa...? Njae...det gör han nog hellre än väl... nog mer för att försöka roa oss som ser på!
|
|
Lena
|
Skapat: 2010-10-18, 22:19
Nej men Kickilina! Nu måste jag försvara Thomas. Han dansar visst jättebra! Han är både rolig och mysig att dansa med.
Sedan kan jag hålla med om att det kändes mer intressant då det fanns en jury som gav omdömen istället för bara kommentatorer, som det är nu. Fast det kanske ger sig, ofta tycker man illa om förändring...
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-10-18, 23:00
Får väl tacka för medhåll om att dansa hellre än att se på teve, Kickilina, men i fråga om Thomas Deutgens dansförmåga har du definitivt fel! Han är en mycket duktig dansare, i alla fall när det gäller foxtrot, bugg vet jag däremot inte om han behärskar.
Spelade faktiskt in ett halvtimmesprogram för sisåsär 7-8 år sen där han var den mest eftersökte dansaren för damerna. Det hette "Mitt i steget" och stället där dansen var heter Allsåklubben långt uppe i norra Sverige. Filmens huvudperson var en dam som till slut fick sin drömdans, och det var just med Thomas...
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-10-18, 23:26
:-z... Han är då ingen "stjärngossse" mer en "tomte"... Ni är de första som jag "hört" säga att han är duktig på att dansa. Höll på att tappa hakan när jag läste inläggen faktiskt. Oftast dansar han inte i takt för fem öre. Han utför s.k. krogdansstil dvs dansar runt lite hur som haver o följer ej någon dansriktning. Jag har sett honom dansa både live o i teverutan samt på nätet o det är rena skräcken... Sorry guys, men jag är inte ensam om att tycka detta... kanske bara en av dem som vågar vara ärlig o skriva det.
|
|
Angela
|
Skapat: 2010-10-19, 00:05
Nu medverkar jag själv till att tråden urartar, egentligen ska vi ju skriva om Dansbandskampen här, men jag kan inte låta bli att kommentera det som skrivs om Thomas dans.
Jag har dansat med honom flera gånger och kan intyga att han är mycket dansant :-) Sedan är det så klart så som det har diskuterats i andra trådar att man har olika uppfattningar om vad som passar en.
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-10-19, 08:43
Kickilina, nu måste jag bara fråga: Har du dansat med Thomas Deutgen?
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-10-19, 10:33
Blir lite förvånad över Kickilinas omdöme om Thomas dansförmåga, men det är såklart inget rent faktum att han är en bra dansare, bara en subjektiv uppfattning från olika personer. Och då skulle jag kanske inte uttala mig, jag har ju aldrig dansat med honom...Tycker det är upp till er damer som gjort det att bedöma, och hittills verkar det ju väldigt positivt från er som dansat med honom! Sen har han naturligtvis en viss dansstil som inte passar alla, så det finns nog damer som inte tycker om honom som dansör. Men i DK är han ovärdelig med sina kunskaper och sin roliga framtoning, tycker jag!
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-19, 12:34
Att vara en vinnare kräver vissa skyldigheter. De uppfyllde ja inte när ja befann mig på DBK.
Ja blev uppmärksammad pga att ja sa att ja hade vunnit fri dansbiljett på Dansmuseet. Då fick ja ett sånt där band runt halsen med ljus turkosblå färg där det står baluba runt om och liten skylt som hänger där det står VINNARE på. Ha, det ni!
Lånade till flera okända som ville ha kort med vinnareskylt runt bröstet! Kompisen som följde med gav bort sin redan under mingeltiden o första halvtimmen, till en tjej från Blekinge som diggade Wizex, annars hade ja försökt avleda det hela för att bibehålla det själv. Bandet m skylten var mitt till trots, om ja ville va petinoga, men tjejen blev godkänd av mig! enbart pga Wizex. Och de var mkt trevliga o hade läst mitt inlägg till Dansmuseet! OJ! E det du! och min kompis blev förälskad i dem då de sa förresten nåt om Karlshamn? Vackraste kvinnoskorr, tyckte han, va e det? sa ja o blev svartsjuk! Hahahah!:) ;)
Svt var hos er, och letade efter nån, sa en tjej när ja kom tillbaka till bords nåra ggr då ja försvann för vatten eller torkning efter dansen, och de kollade på reserverade platserna efter namnskylten. De frågade vem som satt var men nån fr bordet brevid sa bara att ja var ute på dansgolvet, så de gick vidare, tv-folket. Namnskylten med Reserverat för VINNAREN + mitt namn + 2 pers hade ja tagit bort och lagt undan under bordsduken eftersom ja satt vid kanten...tja, inte vart det mig de letade efter iaf?
Ja uppfattade inte ett dyft om själva kampen: Det var egentligen för mörkt, för mkt ljud omkring för att uppfatta kommentatorernas åsikt och mycket folk som viftade med vimplar av alla sorters storlekar och skrek om sina favoriter!. Ja var helt enkelt för distraherad med massa annat, som en liten unge på djurpark! som för första gången får se en massa exotiska djur röra sig i ovanligt miljö, 0 så ja...hade vansinnigt roligt!
Låtarna var för korta inklusive med kommentarerna ibland, tycker ja. Hur vet ja det? Peter Settman stod vid lite tv i högraste av kanterna och instruerade folk till olika saker kan ja tänka mig och var eld o lågor över att allt hade kommit fram inom de 2 minuterna som vaje presentation skulle hålla sig inom och han applåderade gång på gång när detta gick till uppfyllelse. Rätt som det var sa han ngt, försvann iväg och ngn annan tog hans plats. Helt otroligt, han var på flera ställen såg ja men inte en enda gång var han nånstans där det var ljust!
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-10-19, 14:49
Börje... Tack, jag har klarat mig!
Ronny J... Jo, som spillevink i teve är han bra!
|
|
Humlan
|
Skapat: 2010-10-19, 18:59
Svar till Kickilina. Thomas Deutgen är kanon bra på att dansa, har själv dansat med honom i Bjärnum i Skåne. Han har både takt och steg kanon bra. Har du inte dansat med honom ska du inte uttala dig!
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-10-19, 23:15
Jag tillhör också de som föredrar att dansa live på lördagarna i stället för att offra en lördag framför tv.n och dansbandskampsjippot. Nu har jag för att vara vederhäftig i min uppfattning, sett reprisen två gånger och inte gör den mej glad.
När jag ser instrumenteringen i banden så är det trummorna och gitarrerna som överväger. Rena komp.instrumenten. Det förstärker min uppfattning att mycket av dansbanden innehåller sång med komp. eller komp till nån melodispelande saxofon och eller synth.. Trummorna kör sitt bom pa pa bom pa och gitarrrerna några få lämpliga accord ihop med det. Det var väl bara Wisex som bröt av mot det. Sen undrar jag varför det ska vara tre tjejer som uppträder samtidigt framför musikerna med lite show. Det är väl ingen på dansgolvet som tittar på det när de dansar. Nä, årets dansbandskamp lär inte bli nån höjdare musikaliskt och kommer att tillföra dansmusiken nåt nytt. Det är definitivt bra mycket bättre att vara på dansgolvet på lördagarna i fortsättningen.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-10-20, 17:18
Håller med Humlan, min sambo brukar dansa med Deutgen och hon är aldrig missnöjd:) han kan föra sig i foxtroten. Vad gäller programmet i sig, så ger jag det några chanser till, jag saknar det momentet att det kommer till band varje vecka o jag saknar Peter Settman, en sån kille med charm och inlevelse!
Finns egentligen bara tre band jag ger plus denna kampen, och som jag kommer satsa på i fortsättningen...Pure Divine, CC&LEE och Willez, som kan bli något stort framöver...
Hör upp folk, varit närvarande på kampen...och det ljud som tv,n framhäver är INTE samma som på lokalen dom spelar in på! När man är på plats låter det precis som det ska, så klaga inte på banden över trummor o dylikt...det är SVT som framhäver ljudet som sådant i tv,n:)
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-20, 20:34
" Banden har inte valts ut av mig. Det är Baluba och SVT som valt bland 350 band. Tanken är att det ska vara en mix mellan rutinerade och nybörjare och mellan olika stilar. Precis den mix som behövs för att ett underhållningsprogram i tv ska kunna leva i 9 lördagar. Att ställa 10 korrekta mogendansband (läs något äldre farbröder i gråa kostymer som levererar klanderfri dansmusik a´la söndagsdans) på scenen och låta dem tävla med egna låtval (helst ur egna repertoaren) blir självklart också en Dansbandskamp, men en sån ohyggligt tråkig historia att en majoritet av tv-publiken definitivt skulle somna med både händer och fötter i chipsskålen. Vad många glömmer är att det är underhållning i första hand och där dansbanden är ett medel för att skapa den 88 minuter långa förströelsen.
Det är givetvis kul att dansband väcker så mycket känslor, men tv-underhållning och dansband är aldrig vetenskap. Vad Dansbandskampen gör är att den miljon tittare som kanske inte har koll på Drifters turnéplan faktiskt får upp ögonen för danskulturen och kanske till och med går ut och dansar en lördagkväll.
Så slappna av, njut av spänningen och gläds med banden. Eller så finns alltid ett annat alternativ, stäng av! Det funkar på alla tv-apparater. Jag lovar!"
Upplagd av Thomas Deutgen söndag, oktober 17, 2010
Hittade " Deutgenz " när ja letade efter kontrakt och annat villkor för dansbanden inför -kampen. Ja börjar gillar Tomas men han är inte dansbandskampen, som många tror ;) !
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-20, 20:52
Och de här hittade ja på Dansmaffian nyss! Men killen skrev inte varifrån de togs:
Om tävlingen:
# Tittarna röstar
# Dansbarheten bedöms
"Till varje program har ett antal dansare bjudits in. De är dansjury. Deras uppgift är att bedöma dansbarheten i bandens framträdanden. De avger sina betyg med hjälp av varsin mentometer, direkt efter avslutad dans. Betygen redovisas omgående för tittare och medverkande."
# Kommentatorer
"dansbandsprofessorn Thomas Deutgen och den färgstarka multiartisten Gunhild Carling"
# Låtarna
"Banden tilldelas vilka låtar de ska spela från en av produktionsledningen bestämd lista."
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-20, 21:42
Roligt...!
När man börjar hittar ut i surfens värld!
Och i Västerbottensnytt med Kurt:
http:/svt.se/2.78290/1.2199226/nya_regler_och_full_fart_pa_dansgolvet
|
|
erik
|
Skapat: 2010-10-21, 08:42
när "lättfotad" citerar Deutgen från hans blogg så gör hon ett axplock där han kommenterar upplägget av danbandskampen.
Men det finns mer.
Han skriver också om hur han ser på danslogens "medlemmars" engagemang när det gäller dansbandskampen.I form av skrivande och tyckande.
Programmet i sig benämner Tomas "förströelse"
För många av oss dansare så är allt som rör dans och dansband en del av en passion. Det är därför vi skriver inlägg kring stort och smått. Inte för att förströ oss. Dansbandskampen, som program, kränker hela tiden något som är heligt för en del av oss.
Baluba, Tomas och co vill tjäna pengar och synas.Så tänker jag.
Läs Tomas Deutgens blogg. Gå in via google. Sök på deutgenz.
När han skriver att han ironiserar så tror jag inte på honom.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-21, 19:38
Vad är det som är så heligt med dans och Dansbandskampen?...
Ja är helt o hållet överens med dig, Erik, om denna passion du känner för dans och dansbanden!
Å kände som du, i början, att det här går inte bara... det sättet att ta dans o dansbandsämnet som något att parodiera efter! Ngt att skämta om, något att leka med eller något som man kunde behandla hur som helst! När man verkligen älskar något och känner en brinnande eld inom sig när detta något finns där för mig, så känns det som en kränkning, ett slag i ansiktet rentav, när någon ovarsam ger sig friheten att hantera min passion, till egen vinning och ryktbarhet!
Ja känner inte så idag och skulle kunna ta till vilken knep som helst för att bibehålla alla dansställen i Stockholm! Och be andra hjälpa mig få folk tillbaka till de tomma dansgolven som ja med nåra få trampar liv i vecka efter vecka!
Det är inte många av oss som har dansen eller dansbanden som passion och ja ljuger inte då jag vecka efter vecka ser hur lite folk engagerar sig i min passion! Erik, tro mig, det är inte många av oss... och det är ännu mindre än du tror! Men de som av oss engagerar sig, gör det med hjärtat mer än hjärna, Erik. Annars hade det aldrigt funnits någon Dansbandskamp, är ja övertygad om! För försvaret skulle ha varit för stort och man hade inte kunnat komma åt så lätt som man gjort hittills, eller hur?.
Och idag är vi beroende av vilka knep som helst för att få vår passion att blomma igen. Den håller på att slokna men DBK kan ge det en chans. Vakna Erik och låt dig inte påverkas av det yttliga, för det är det enda vi ser idag. Imorgon kan det yttra sig på annat sätt!
Ja älskar att dansa till dansbandsmusik, lika mycket som du!
|
|
guran
|
Skapat: 2010-10-21, 22:18
En del av det Deutgen skriver är väl ironi och en del av det bittert allvar. Det går inte att säga emot honom i hans kritik mot vad många tycker om programmet hur upplägget, programledarna än är. Men så är det med de flesta program. Ta bara Melodifestivalen. Kraftigt hatat av många i detta land. Varje år kräver de stora kvällstidningarna att programmet ska läggas ner.
Nu är nog människans natur sådan att det ligger kortare till kritik än till beröm. Kritik eller klagomål är väldigt viktigt om man bara vet hur man ska se på den. Få som ger beröm lämnar samtidigt upplysningar om vad som kan vara fel och vad som kan göras bättre. De som klagar lämnar oftast synpunkter om vad som är fel och vad som kan göras bättre. Driver man ett företag ska man vara ytterst glad åt klagomål eftersom klagmål kan göra, enlig ovan, produkten eller tjänsten bättre.
Det är väl klart att många bänkar sig framför Dansbandskampen och blir väldigt besvikna när de inte får den upplevelse just de hade förväntat sig. Samtidigt finns det många människor i detta land som blir positivt överraskade och får en helt annat syn på dansband.
Att Dansbandskampen skulle locka folk till dansgolvet tror jag inte mycket på. Det finns inga belägg att så skulle vara. Spontana dansbesök låter sig inte göras eftersom man helt enkelt måste kunna dansa och det kan inte de flesta.
Dansbandkampen kanske bara har fått ett olyckligt namn. Mycket av kritiken är fixerad på "kamp", "bästa" dansband osv. De flesta underhållningsprogram bygger på någon form av tävlande. Till och med Bingolotto är en form av tävling. "Så ska det låta" är en tävling även om ingen bryr sig om att det är en tävling. Det är bara att rabbla upp programmen: Idol, Körslaget, Let's dance, Parlamentet, Melodifestivalen osv. Två program som inte är tävling är "Allsång på Skansen" och "Lotta på Liseberg".
Jag kan hålla med Deutgen om att Dansbandskampen hade varit tråkigt om de etablerade bandet bara hade stått där och framfört sina låtar i sina repertoarer. Då hade nog folk ute i stugorna bekräfta sina fördomar om dansband. Tvärom tycker jag att de etablerade banden har varit väldigt tama i sina framträdanden, med några undantag.
För att jämföra med något kan vi ta dansbandens uppträdanden i Grönlandsparken i Malung. Vilka uppträdanden är det vi minns och gillade mest. Är det då banden kommit dit och kört sin repertoar eller när de har spexat? Av de uppträdanden jag såg i somras kommer jag ihåg Zlips och Sannex på grund av att dessa band verkligen gjorde något annorlunda. Vilka mer band som uppträdde i Grönlandsparken kommer jag inte ihåg. Jag minns Donnez utstyrsel, men såg tyvärr inte deras show.
Om Dansbandskampen lockade mycket danspublik som sätter sig framför TV tror jag nog att Sveriges arrangörer vid detta lag inte skulle boka några danser på de lördagar programmet går. Så är det icke, så de flesta dansare är nog ute och dansar. Kvarstår då frågan hur det kommer sig att en klick dansare väljer TV:n framför dansgolvet. Dansar gör man för att det är kul, men att glo på Dansbandskampen verkar inte dansare göra för att de vill göra något kul.
|
|
Eva
|
Skapat: 2010-10-22, 21:04
Ser fram emot morgondagens omgång av Dansbandskampen. Vem kan tänkas slås ut nästa gång? Jag skulle tro att kanske Jeppez & The Cowboys åker, eller Willez. Vad tror ni?
|
|
rufuzz
|
Skapat: 2010-10-23, 08:41
Jag såg det på plats förra veckan,hoppas Jeppez & The Cowboys åker ut,så kan Krister Wrambjer spela i en annan orkester till nästa års DK.Han åkte ut tidigt i fjor med SHAME.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-23, 09:36
Hehe rufuzz! Du menar att han varje år, får chans att vara med på nytt? Med annat namn? Hehehe! Tja...varför ingen har tänkt på det? Fniss!
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-10-23, 21:44
Ja, då har man sett kvällens DBK och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Det var ett avsnitt om hur det såg ut på dansgolvet och det gjorde det. Deutgenz sa att de var bättre förr. Håller med*L* Då dansade folk. Nu verkar det vara som taget ur John Cleece sketch " silly walks". Dansbarheten bedöms väl efter bedömarnas dansförmåga. Jojo! Helt onödigt inslag, tycker jag. Finns väl ingen objektivitet där.
Visst , som underhållningsprogram a la Sprättman går det väl an.
Huvudsaken är väl ändå att de som är där har roligt. Bänkar mig nu framför kanal 5 på Tv:n där filmen Shall we dance visas nu. Där är det verkligen dans som är njutbar. Bara höra den dansmusiken får man ju ståpäls av. Så det så.*S*
|
|
Andy
|
Skapat: 2010-10-23, 22:30
Måste man ta Dansbandskampen så allvarligt. Det är ett ganska bra underhållningsprogram. Det enda jag skulle vilja klaga på är det låtar banden har att bli tilldelade. Vissa är inte så bra rent dansmässigt.
Angående filmen "Shall we dance" med Richard Gere" dvs. den amerikanska varianten av filmen är den direkt dålig om man har sett orginalet som är en japansk film. De filmen är en riktig höjdare. Leta rätt på den filmen Humleman och se den.
|
|
Eva
|
Skapat: 2010-10-23, 22:51
Håller med Andy om både det ena och det andra.
1. Svårt för banden med så olika låtar de blir tilldelade. Lady Gaga var inte lätt att göra om till något dansbart.
2. Den japanska Shall we Dance är så fantastisk att man blir helt salig av att se den!
Åter till Dansbandskampen, så tycker jag att fel band åkte ut. Även om Sweetshots inte gjorde världens bästa tolkning av låten så var de ändå bättre än Willez som gick vidare.
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-10-23, 23:24
Andy.
Tar helt klart inte DBK på nåt större allvar.
Tack också för tipset om den asiatiska versionen av Shall we dance. Redan beställd på Discshop. *L* Jag njuter enormt av känslan i och blir salig av tangoavsnittet i kvällens film. Blir säkert salig av den asiatiska förhoppningsvis.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-10-23, 23:43
Kvällens DK var bättre än sist i allafall... Vad jag menar är att sidekickarna Tomas Deutgen o Gunhild Carling samt programledaren Christine Meltzer var inte så vilsna som sist, de gjorde bättre ifrån sig i kvällens program helt enkelt. Christine behöver klä sig i något längre kjolar el klänningar för hennes ben gör sig inte bra i så kort. Straxt över eller straxt under knät blir mycket snyggare!
Wilez sjöng falskt o var inget bättre den här gången, tvärt om o de borde ha vart dem som åkt ut! Nästa gång blir det deras tur får man hoppas om de inte skärpt till sig rejält, vilket jag tror blir svårt för dem. Den gråtande pappan sitter väl o röstar för brinnande livet, kan jag tro o det finns en tendens att folk har sympati med sån´t... hm...
Jag tycker fortfarande att låtarna de får tilldelade sig är helt vansinniga. Jag menar inte heller att alla ska spela de gamla vanliga traditionella mogendanslåtar för den skull. Bäst vore att de fick köra några låtar från deras egen repertoar som de känner sig bekväma med o som visar deras egen stil... Varför skulle det vara så fel? Som exempel Pure Devine gör "Poor Me" fantastiskt bra.
DONNEZ var BÄST ikväll!
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-10-23, 23:46
Elizas kommer gå långt... den tjejen har fantastisk utstrålning och sjunger underbart fint!
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-10-25, 01:57
Jag håller med dig Kickeline att Elizas kan gå långt. De är verkligen ett dansband i soundet. Tjejen sjunger verkligen bra.
Donnez är fatastiska på att leverera dansmusik. Jag satt och slötittade hela kvällen men när Donnez fick spela då gick det inte att sitta still längre.
För övrigt tycker jag programmet har blivit lite slätstruket i jämförelse med tidigare år. Det finns inget att klaga på Christine Meltzer tycker jag. Det är lite svårt att förstå vad Gunhild Carling gör i programmet.
Lite roligt att lyssna på Dans-Kurts intervju med Gunilla Nilars på SVT som säger att de vill locka ungdomar till programmet. Finns det några ungdomar som tittar på SVT till att börja med?
|
|
ES
|
Skapat: 2010-10-25, 14:06
Måste bara säga vad besviken man blir när man idag läser i tidningar om SVT bluff med låtarna. De har ju redan bestämt vem som ska ta hem spelet. När inte banden får spela på lika vilkor då är det inte någon kamp längre. De nya och oerfarna banden får lätta låtar som folk kan ta till sig medan de mer etablerade får svåra låtar som det är näst intill omöjligt att göra något som folk känner igen och vill rösta på. Att de sen lagt ner otroligt mycket jobb för att få det dansbart det vet ju inte folk och det är ju absolut inte rätt. Även om alla band skrivit på ett kontrakt vad det gäller låtar så har de säkert inte trott att SVT skulle agera på detta viset. Både Donnez Elizas Patriks Combo Jeppes and the cowboys och Willes har ju fått enkla låtar medans de andra fått verkligt svåra.Fy sjutton så ruttet.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-10-25, 14:42
Det är Gunilla Nilars som är producent för Dansbandskampen. Hon är även producent för Allsång på Skansen och när det i somras klagades på att det nästan helt vänder sig till ungdomar numera så hotade hon med att avgå om det inte fick fortsätta så. Hon brinner alltså för att föryngra så många program hon kan och det kan man väl tycka vad man vill om, en del tycker säkert det är bra. Men troligen gör hon det här för att så långt som möjligt försöka förhindra att ännu ett mogenband vinner denna säsong.
|
|
ES
|
Skapat: 2010-10-25, 15:16
Hotar med att avgå vem bryr sig. Jag menar fortfarande oavsett om det är en föryngring eller vad du vill kalla det så är det inte att tävla på lika vilkor.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-10-25, 15:26
Jag håller ju helt med dig. Och vem som bryr sig? Det gör i första hand cheferna på SVT eftersom de inte vill tappa tittare till de kommersiella kanalerna. Och dessa kanaler har en ganska ung målgrupp. "Vid 33, då är man passé, vid 35, då kan man hälsa hem" vill jag minnas att Hasse & Tage sjöng. :-)
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-10-27, 18:40
ÄHH...skröla hur NI vill hur dåligt det är, det ger dansbanden en karta för det okultiverade o deprimerade samhället idag:) värna om vår kultur, för det ÄR VÅRAN EGEN GREJ:) Var stolta över att NÅTT TV-bolag vill göra det här:)
Vi åker dit...till Norrköping på lördag o ska njuta till fullo i all bugg o fox...dansen är himmelriket på jorden och finns det en evighet...ja då dansar vi in i den också:):)
|
|
Eva
|
Skapat: 2010-10-27, 19:03
Eller hur? Håller helt med! Det är bra att TV visar upp vår dansbandskultur och till syvende och sist brukar det vara de bra banden som är med i tävlingen!
|
|
Humlan
|
Skapat: 2010-10-28, 10:13
Till Wilier!
Ha en riktigt kul o rolig danskväll i Norrköping på lördag,ta en svängom för mig oxå, själv sticker vi till Ramshall. Kör försiktigt, så hoppas jag vi ses snart igen.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-10-30, 11:37
Tack Humlan, ska dansa för dej med, hälsa Anders o co på Ramshall från mig, vi var där igår på Bhonus...fantastiskt kul var det:)
|
|
JE
|
Skapat: 2010-10-31, 21:18
TA BORT DET DÄR VIMDÖGDA SPEKTAKLET FRPN DBK OCH SÄTT IN BERT K
HAN ÄR INTE HÄLFTEN SÅ ELAK SOM DEN DÄR DEUTGEN
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-11-01, 00:51
Man kan tycka om Deutgen men att håna honom för hans ögon tycker jag är verkligt lågt och osympatiskt. I lördags så sade han sanningar om banden som kan vara svårt att ta för bandens okritiska
fans. Musikaliskt var många band pinsamt dåliga. Wizex var väl det enda bandet som höll mottet men de är ju rutinerade musiker.
|
|
guran
|
Skapat: 2010-11-01, 07:38
Det ingår väl lite i konceptet att han ska vara elak, så han får vara kvar tycker jag, för han vet i alla fall vad han pratar om - i de flesta fall. Hans kompis där Gunhild Carling tycker jag däremot säger de mest underliga saker, eller har hon inte förstått att banden inte spelar jazz.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-11-01, 17:20
Böjd o hålla med, Gunhild har inte så mycket med dansband att göra, hon är duktig i sin genre, jass:) Deutgen är den han är för att han får betalt för det och i vissa fall har helt rätt...men nu dansar jag inte samma dans som han, han är mogen, jag modern, båda smakriktningarna bör få plats, även om det surnar i hans ledvätskor då o då:)
|
|
kungen av dans
|
Skapat: 2010-11-02, 19:39
Visst var det bättre förr..dåligt av SVT att ändra på ett vinnande koncept. Det enda bra är att man har ett gäng dansare som ska bedömma dansbarheten. Fast de ger alldeles för höga poäng.
Det tråkigaste är att det är så mycket fylla på dansgolvet, spriten flödar från barerna, det var likadant i Strängnäs.
Nä det är tur att man kan spela in programmet å sen se det på snabbspolning, så man slipper få ont i magen när de värsta banden försöker sjunga o spela. Ang Deutgen så tycker jag att han är alldeles för snäll i sina kommentarer
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-11-03, 00:02
SVT och SR lider av något slags tvångssyndrom att allt de gör ska locka unga människor. Därmed ändrar de på allt hela tiden oavsett hur bra icke unga människor anser att programmen är.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-11-03, 17:22
Sprit på golvet märkte då vi inte av när vi var där, men vi dansade kanske i fel hörn:) Men där vi dansade skötte folket sig:) Inget fel på alkohol, bara det sker med måtta:) Låt människor vara glada och förena dansen med den dansfest det egentligen är:) Ingen jakt på perfektionism
|
|
aanderss
|
Skapat: 2010-11-04, 00:11
illes är dåliga
|
|
kungen av dans
|
Skapat: 2010-11-04, 15:47
Visst wilier ska människor få vara glada, men varför måste man dricka för att bli glad, när det räcker med att dansa för att känna och visa glädje. Det är 50+ generationen som inte kan dricka med måtta har jag märkt. Nog om det. Pure Divine och i viss mån Wisex och Elisas är de enda tänkbara finalisterna i det här miserabla startfältet tycker jag.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-11-04, 23:28
Oj! vilken solskensmänniskan den här, här uppe är! Och helt positiv bedömning på allt, har han, kungen, heheh! Och bättre förr o allting! och 50+ som inte kan sköta sig! Det var nyanserat! Fniss! Nog om det! Hihihihi!
|
|
Erik Lihm
|
Skapat: 2010-11-05, 08:51
Fy för låtvalet. Jag trodde att Dansbandskmapen 2010 var för nydaningar eftersom dom släpper fram en massa nya dansband (som i vissa fall är tondöva). Ja så läser man här på Danslogen att "Du är min man" och " Jag vill vara din Margareta" år 2 av morgondagens låtar. Vem vill lyssna på sån gammal skåpmat ? Enda vettiga upplägget hade varit dels en annan veckadag för att få med lite fler band av klass och inte så många band i varje program utan att varje band förutom tilldelad låt även fått spela en låt från sin ordinarie repertoar. -Nej nu har nog Dansbandskampen snart grävt sin egen grav.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-11-05, 11:34
Håller helt o fullt med dig Erik! Donnez får det tufft med den låten herre gud va tänker de på! Vindarna viskar ditt namn, Pontares låt!? Man ser direkt vilka som har möjlighet att få höga poäng i denna veckas program... lite väl utstuderat o mycket orättvist! Nej fy för bövelen, nu får det vara nog! Jag kommer att titta på 4-ans program "Så mycket bättre" som är TOPPEN o precis som programmet heter så mycket bättre!
|
|
kungen av dans
|
Skapat: 2010-11-05, 17:52
Oj! vilken jobbig människa den här, här uppe...hehe fniss
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-11-05, 17:56
Om det finns ett band i denna startsjua så är det Donnez som har sinne för vad det är vad de håller på med - leverera dansmusik. De kommer att klara av att leverera "Vindarna viskar ditt namn".
Jag kan upplysa Kickilina om att just den låtar spelar faktiskt minst ett (eller har gjort) dansband. Den går jättebra att dansa till. Kunde Donnez köra "Min kärlek" dansbar då kommer de lyckas kanon med Pontares låt.
Däremot tycker jag riktigt synd om CC & Lee för de har verkligen fått en riktigt tråkig låt. Lyckas de med den då är de verkligen duktiga.
Jag fick en liten aha-upplevelse av att läsa Erik Lihms inlägg: skåpmat. Ja, det hade jag inte tänkt på, men det måste jag hålla med om. En riktigt uttjatad låt som inte ens bjuder på någon dansupplevelse. Det skulle faktiskt vara roligare med nya och färska låtar.
|
|
Risoros
|
Skapat: 2010-11-07, 11:39
Håller med Börje och Erik Lim om allt de säger.
För mig finns det bara ett dansband,DONNES!
|
|
Solen
|
Skapat: 2010-11-07, 12:07
Håller med börje om CC & LEE. De har verkligen fått sämst låtar för att gå igenom TV-rutan.
I kissed a girl, Natalie, Känn ingen sorg för mig Göteborg, Release me. De har jag gjort allt de har kunnat då de har hållt kvar känslan i låtarna och deras texter. Snyggt och faktiskt trovärdigt då de gör arr. som skulle passa in på deras 3,5 -timmas reportear på danslogen eller i folkparken. En del andra band kommer folk bli besvikna på om de skulle få för sig att besöka dem en danskväll.
Ne, Wizex, Donnez och CC & LEE. Där har vi finalisterna :D
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-11-07, 18:31
Har försökt svara på den här tråden flera gånger,när man kommit halvvägs så blir man utloggad,ger upp.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-11-07, 19:37
Tryggve, mitt förslag är att du skriver det du ska i Anteckningar (Notepad) och kopierar och klistrar in texten här.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-11-07, 20:57
Donnez gjorde Pontare rättvisa, men å andra sidan så gick låten redan i fyrtakt innan, och en bra låt vi brukar ha på buggträningen:)
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-11-07, 22:06
Finns ett band som har med Pontares låt på repertoaren, nämligen Expanders.
Tycker det var synd att Pure Divine blev utröstade, men jag medger att de inte var som bäst i lördags. Fast det var en tämligen hopplös låt de fick sig tilldelade.
I övrigt tycker jag programmet är ganska så tramsigt i år, inte att undra på att tittarsiffrorna är lägre än tidigare.
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-11-08, 10:02
Där har vi bandet. Jag kom inte på det tidigare. Tackar för det Ronny J.
För varje band som röstas ut ska de utröstade bandens tid fyllas med något. Nu blir det mycket trams så att säga. Förmodligen blir det väl två låtar per band när det bara är 5 kvar.
|
|
Eva
|
Skapat: 2010-11-08, 14:48
Som sagts förut så är det himla orättvist hur banden blir tilldelade låtar. Det borde vara låtar inom samma genre för alla tycker jag.
Att antingen borde ALLA få danslåtar eller så borde ALLA få poplåtar!
|
|
ES
|
Skapat: 2010-11-08, 15:36
Då blev det bekräftat det jag redan visste. Donnez spelar inte alls utan bara står där medan Donne sjunger.
Finns det ingen tävling i kareoke som de hade kunnat ställt upp i. Hade ju varit mer rättvist mot de band som tävlar mot dom i dansbandskampen. Kan vara okej med lite hjälp i bakgrunden men att inte spela med de instrument man har och står med på scen det är inte okej.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-11-08, 15:42
Var hittar du det påståendet ES
|
|
ES
|
Skapat: 2010-11-08, 15:49
willier läs aftonbladet idag och du kan kolla svt dansbandskampen på facebook.
Sorry men så är det.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-11-08, 20:48
Ja men det va väl inget nytt.Dragspelet ljuder för fullt,men fingrarna står stilla plus div synth och padljud. Samma med Wizex. Ställer Patriks combo i en annan dager. Inget förinspelat där inte.
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-11-08, 21:12
Jaha, då kan man kalla Donnes för Donnes Playbackband och andra sk.band också. Visar det musikaliska kunnandet eller rättare sagt bristen på det. Det är ju inte ens säkert att respektive band själva har spelat in playbacken.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-11-08, 22:01
Det är den här tråden vi ska använda till inlägg, för att skippa förvirring. Det är hit som Danslogen har bett oss att skriva ifrån. Förstår inte det dubbla?
|
|
ES
|
Skapat: 2010-11-08, 22:41
Till Tryggve vet inte vad du fått det ifrån att Wizex inte skulle spela själva- En stor fet lögn är det. De spelar alla instrument du ser på sen själva. Fult att gå ut med osanna rykten tycker jag verkligen.
Man måste veta innan man yttrar sig tycker jag annars kan man ju hitta på vad man vill om de olika banden att skriva mycke mycke fult gjort
|
|
guran
|
Skapat: 2010-11-08, 22:52
Innan ni skenar iväg i allt för vilda spekulationer måste ni ta hänsyn till att det är SVTs ljudtekniker som bestämmer hur banden ska låta och inte banden själva.
Eller tror ni på fullaste allvar att t.ex. Donnez har gått med typ ett usb-minne till SVT och sagt: "Här har ni vår låt". STV stoppar in det i en dator och sänder ut till Sveriges befolkning medan Donnez står på scen och låtsas spela. Haha, ni är riktigt roliga.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-11-09, 10:00
Till ES. Gå i igen och lyssna på Vizex senaste bidrag.Förklara sen var ifrån brasset och alla stråkar resp. synthar kommer ifrån. Har spelat och spelar dansbandsmusik i många år,vet precis hur det fungerar. Min poäng var i första hand inte att kritisera Wizex,förinspelat använder dom flesta (inte alla) heltidsband.Jag ville i första hand peka på Patriks combo;s
skicklighet som musiker,sen att det kanske inte i första hand
är ett dansband är en annan sak.Men en viss upprättelse efter
all "skit" dom fått,tycker jag dom är värda.
|
|
Lotta
|
Skapat: 2010-11-09, 10:54
Tror faktiskt att ni pratar om olika saker och därför missförstår varandra. Och båda har rätt.
ES skriver att Wizex spelar på de instrument som finns på scenen, och det är säkert så.
Men Tryggve pratar om allt som inte syns men som hörs ändå. Och precis som han säger, det är väl inget nytt.
Guran: Om inte SVT får någon slags data/audio-fil av banden som kör med bakgrunder, hur skulle det annars gå till? Att SVT sedan rattar själva utljudet är väl en annan sak.
|
|
Eva
|
Skapat: 2010-11-14, 08:45
Himla synd att Wizex åkte ut igår! Tycker de är ett av Sveriges bästa dansband och det är väl ändå det tävlingen går ut på?!
Nog är de både bättre och mer dansband än t.ex Patriks Combo och Willez!
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-11-14, 12:51
Håller med Eva om att fel band fick lämna tävlingen, det var ju proffs mot verkliga amatörer. Men det är ganska uppenbart att det är annat som räknas här, nån tävling vem som spelar bäst kan man rakt inte tala om...
|
|
Kristina
|
Skapat: 2010-11-14, 19:41
Jag undrar om en stor del av svenska folket är tondöva! Hur kan man annars rösta på t ex Patriks Combo. Dom är ju inte ens charmiga/trevliga att titta på. Willez är ju faktiskt både trevliga och charmiga i sin framtoning så där finns ju en förklaring till varför de får röster.
Det absolut bästa bandet av de 6 som fanns kvar röstades ut, nämligen Wixex. Skandal! Jag överväger att strunta i att titta på detta program i fortsättningen eftersom jag bara blir på dåligt humör.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-11-14, 20:00
Det vore enklare att vara irriterad om det vore en jury bestående av proffstyckare. Men nu är det faktiskt svenska folket som röstat.Vad ska man dra för slutsats av det? Tror inte att folk som är helt ointresserade av DB.musik röstar,men folk som är "vana" med DB.musik har gjort sitt val...aldrig får man vara riktigt glad.
|
|
Erik Lihm
|
Skapat: 2010-11-14, 20:53
Känner att detta är inte längre ett dansbandsprogram utan ett underhållningsprogram i mängden där tittarna tycker att det är mer intressant att släppa fram oetablerade amatörband än att släppa fram de genuina dansbanden som t.ex Wizex.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-11-14, 22:04
Det är ju ett underhållningsprogram! Det har Deutggen oxå skrivit i sin blogg!
Sättet att lotta ut låtarna, att inte ta hänsyn till bandens unika framtoning samt sättet att framför allt ställa dansbanden MOT varandra, blir en tävling utan dess like. Det är som vilken tävling som helst men med stort mervärde underhållningsmässigt då vi är många som tycker om dans och dansbandsmusik men SvT låter ANDRA bedöma och bestämma VAD som i deras öron är musik och dans! Alltså själva Sverige som lyssnar på musik mest men inte vet ens vad dans till dansband är för något VÄLJER åt oss andra!
Ja skulle kunna sia att ev Willez kan komma till final och rentav vinna. På premiären satt 130 personer omkring mig som enbart kom för att stödja Willez. Uschiamej om de vinner. Nåra av anhängarna var rentav otrevliga och fr a när de var fulla. Men vad ja menar är att vissa band har starkt stöd hemifrån pga själva tävlingen och inte...pga att de är bra!
Mitt hjärta blöder av sorg när ja läser att Wisex åkte ut. Då är resten av tävlingen helt värdelös!
|
|
Lasse
|
Skapat: 2010-11-15, 13:53
Men...
varför i h... måste de spela så tråkiga låtar, som är jätteknepiga att få till nåt riktigt dansant på både när det gäller bugg o foxtrot. Jag uppfattar det som att här avgörs 80%.
De få som får en riktig höjdarlåt, går säkert vidare.
foxtrot-lasse
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-11-15, 18:32
DB.kampen börjar att sätta sej.
Min summering blir:Patriks Combo,jättebra...men ska såklart hålla till i puben.Willes,ett trevligt nybörjargäng har mkt kvar att lära.Donnez,ingen kan väl på allvar mena att det här tillhör framtiden.Lika spännande som att se målarfärg torka.Cee&Lee,proffsigt,definitivt framtiden.
Det mest possitiva tror jag är Elisa`s,lagom blandning av modernt och trad.sound plus en naturlig "frontare" hoppas dom vinner.
|
|
Örat
|
Skapat: 2010-11-15, 18:44
Dansbandsmusiken är ett kulturarv som förts och förs vidare genom alla de fantastiska dansband, arrangörer och dansare som vi har! Generellt har variationen av dansbandsstilar eller den musikaliska kvalitén aldrig varit större än idag! SVT behöver inte ”leda” utvecklingen, det fixar branschen själva!
SVT har förstås som media en stor genomslagskraft men Dansbandskampens upplägg å säsong tre gynnar inte utvecklingen eller ökar intresset för dansbandskulturen! Jag tror förvisso att detta heller inte är syftet från SVT:s sida! Så arrangörer och dansband får inte ha en övertro på Dansbandskampens betydelse utan måste själva skapa intresset för att bli attraktiva!
Om Dansbandskampen skall vara det forum som vi dansare, arrangörer och dansband vill måste följande generella förändring ske:
1. Se till att en jury av dansbandskunniga får göra urvalet över vilka som skall få vara med i programmet. Kriterierna skall handla om kvalitet. Sedan får gärna stilarna variera!
2. Låt alla deltagande band få välja låtar ur sina ordinarie låtlistor.
I annat fall kommer dansbandskampen inte att vara något annat än vad det är – nämligen ett underhållningsprogram med helt andra syften!
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-11-15, 23:22
Dansbandskampen är ett underhållningsprogram med ett tävlingsupplägg som egentligen inte är en tävling. Något annat än det ska vi nog inte betrakta Dansbandskampen för.
Om det skulle vara en tävling då borde väl alla banden spela samma låt för att sedan bedömas utifrån vilket band som spelade låten bäst. Jag kan inte se hur det skulle vara en tävling i annat fall.
Att ta in de etablerade banden och låta dem spela en låt ur sin repetoar skulle nog döda hela programmet. Rent ut sagt är det nog inget som skulle gå hem hos tittarna på grund av att det skulle bli väldigt tråkigt.
Enligt Peter Settman ville han göra något för dansbandskulturen och hittade på detta program. Nu har Gunilla Nilars tagit över det och fixering är att få höga tittarsiffror. Skit i kvalitéen, bara folk tittar. Konstigt nog säger SVT alltid att de måste finnas som ett komplement till kommersiella tv-kanaler på grund av att de kan sända "smala" program. Förbaskat ski...prat rent ut sagt.
Själv tycker jag att Dansbandskampen har varit ett bra underhållningsprogram under säsong 1 och 2. Tyvärr, har de inte lyckats få till det i år. Oavsett om programmet är bra eller dåligt påverkar det inte dansbandskulturen i någon riktning. Det enda jag märker är att folk har klivit ut ur garderoben, dvs. vågar säga att de gärna kan lyssna på dansbandsmusik. Steget därifrån till att fylla på dansbanorna är dessvärre mycket stort och det är nog ytterst få dansarrangörer som kan säga att programmet har bidragit med några kronor i kassan.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2010-11-20, 19:17
En sak är bra med DBK i år... jag sparar pengar! Brukar gärna lyssna till nya band och vill gärna bilda mig en egen uppfattning ang. musikalitet och dansbarhet. Chanserna för en positiv överraskning brukar vara ganska skapliga. Efter att ha hört årets, av SVT utvalda, band kan jag bara konstatera NIXXX! Tänker inte betala 5 öre, för att lyssna på något dylikt och kommer garanterat att sky deras spelningar som pesten (med STORT undantag för Pure Divine)!
|
|
ante
|
Skapat: 2010-11-21, 12:28
Tillåt mig att hånle en smula. Är det Sveriges bästa dansband som koras?
Skulle Patriks Combo eller Elisas eller Willez osv vara Sveriges bästa dansband? Kom igen!
|
|
pees
|
Skapat: 2010-11-21, 13:58
Programmet har nu blivit så dåligt att det skulle förvåna om det blir någon fortsättning nästa år.
Det är synd, för när programidén lanserades 2008, uppstod mycket nytt intresse kring dans och dansbanden, vilket klart gynnat branschen, men utvecklingen av programmet har inte skötts bra.
|
|
Ängeln
|
Skapat: 2010-11-21, 18:19
Spunkan: hållermed dig fullständigt. Har knappt hört något band där sången varit ren...eller har SVT fel på ljudmänniskan? Galet dåliga band tyvärr, och dom känns inte representativa för dansbandsvärlden.
|
|
Andy
|
Skapat: 2010-11-21, 19:08
Jag har upplevt Dansbandskampen på plats och det går inte att jämföra ljudet där med ljudet i TV. Det låter helt enkelt konstigt i TV.
Det är lite fånigt att påstå att banden i Dansbandskampen inte skulle vara representativa för dansbandsvärlden. Bland deltagande band är 4 stycken etablerade band: Wizex, Pure Divine, Donnez och CC & Lee.
Donnez är ett av de mer bokade banden i detta land. De har spelat i 10 år och jag kan lugnt påstå att de verkligen har fattat vad folk vill ha när det gäller musik att dansa till. Dansarna på Stommens loge t.ex. valde dem till bästa bandet denna sommar före t.ex. Lasse Stefanz.
Skulle vi resonera på sådant sätt att dansbanden måste vara etablerade, hur ska då dansbandsvärlden finnas kvar när de etalblerade banden slutar? Jag tycker det är kul att band som Willez och Elisas kommer och fyller på bland banden i dansbandsvärlden. Det är roligt och spännande med nya band.
Det är klart att t.ex. Willez inte låter så bra men de blir bättre hela tiden. Det kan väl alla höra av programmet. Hur kul skulle det vara med bara etablerade band som skulle låta exakt likadant program för program då de i princip redan är färdigutvecklade och kanske till och med har blivit fosiliserade.
Allvarligt talat, hur viktigt är detta program egentligen i era liv? De flesta dansare i detta land bryr sig inte mycket om detta program utan är ute och dansar i stället. Jag träffar folk på dans som inte har sett ett enda program och har väldigt svårt att förstå att man vill sitta framför en tv när man kan vara ute på dans och ha skoj.
|
|
Eva
|
Skapat: 2010-11-21, 20:16
Håller med Pees, programmet är så dåligt att det förmodligen inte blir någon fortsättning nästa år.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-11-22, 19:59
Full pott till dej Andy! Har varit på plats jag med och ska dit igen på lördag, där låter det så otroligt mycket annorlunda än på tv, att de flesta borde åka dit innan NI kritiserar banden...
Willez låter kanon, och deras låt "ett,två,tre" var så fantastisk att vi inte kunde sitta still i soffan utan var tvugna att ta en sväng på vardagsrumsgolvet...må vara att han ligger en ton högre än alla instrument runt omkring...en sångpedagog fixar det...huvudsaken är att viljan finns och att dom brinner för det dom gör...Vi behöver förnyelsen i dansSverige!
Fram för fler ungdomsband som vågar stå för sin sak och ge nytt blod i en alldeles för gammal dansbandspark i vårt land...
Å andra sidan är mina favoriter fortfarande Blackjack, Streaplers, Claes Lövgrens, Perikles, kindbergs...osv...
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-11-23, 01:18
Var och en har ju som tur är sin egen subjektiva uppfattning om vad som är bra med dansband. jag tycker nog att den enda musikaliskt bra upplevelsen i lördags var hon Carlings trumpetsolon. Lät som på den gamla goda tiden då kraven på musikaliskt framförande var bra mycket högre än i dag. Vill man dansa i dag så får man ta vad som bjuds.
|
|
Järven
|
Skapat: 2010-11-23, 16:06
Hej! Jag har sett å hört mycket under många år i Dansbandsbranschen
men något så dåligt som Dansbandskampen är nu det slår det mesta banden är ju kass för det måste ju finnas många andra som skulle platsa bättre där i detta program.
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-11-24, 00:52
Här har vi några till kassa band, eftersom de inte har lyckats vinna tävling över de de kassa amatörerna:
Blender
Jannez
Bhonus
Zlips
Bengt Hennings
Scotts
Kindbergs
Shake
Date
Highlights
Jenny Saléns
Wahlströms
Nova
Jive
Sandins
Matinez
Sannex
Casanovas
Svänzons
Carina Jaarneks
Titanix
Torgny Melins
Gamblers
Jag har säkert missat flera kassa dansband som har varit med.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-11-24, 18:28
Hahaha Börje
|
|
Chip
|
Skapat: 2010-11-27, 21:45
Donnez skulle varit kvar, för det är ju dansbandsmusik de tävlar i och INTE cirkus?
Fixa ett barnprogram till clowner istället!
Måtte det bli Elisas & Willez i finalen!
|
|
Dansglad
|
Skapat: 2010-11-27, 22:35
Jag hade velat se Wizex, CC & Lee och Donnez i finalen!
Nu är ingen av de banden kvar... *snyft*
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-11-28, 09:48
Nu får man hoppas på Elisas,Donnez försvinnande kan man väl ta.Gillar inte när dom står på scen och låtsas spela,men annars är dom väl trevliga och tämligen oförargliga.Parics combo,ja vad ska man säja..musikaliskt sett överlägsna alla andra,men det låter ju inget vidare,men livemusik är det ju definitivt.Willez lever högt på "pigga pojkar fenomenet" men sången! surt.
Heja Elisas.
|
|
Kinna
|
Skapat: 2010-11-28, 15:47
Ja nu får man verkligen hoppas att Elisas vinner för dom andra är inte värda att vinna. Ska dansbandskampen fortsätta så tycker jag att juryn på tv ska avgöra vilka som ska gå vidare för svenska folket lyssnar ju tydligen inte på hur banden låter utan verkar bara rösta för att bandet kanske kommer från det ställe man själv bor på och det är väl inte meningen kan jag tycka. Det är väl meningen att man ska kunna gå ut och dans till musiken om man nu tycker det är roligt, jag kommer aldrig gå ut o dansa till varken Willes eller Patriks combo. Håller tummarna stenhårt för Elisas
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-11-29, 00:08
Felet med Dansbandskampen ligger i namnet,det här är tv-underhållning inte renodlad dansmusik.
Döp om programmet till något som inte förknippas med dansmusik.
|
|
pees
|
Skapat: 2010-11-29, 09:24
TV-underhållning, ja. Men hade det varit fel om man hade satsat på att göra det till en renodlad dansbandstävling med kvalitet?. Jag misstänker att man hade tänkt sig det från början och det hade säkert blivit en stor tittarsucce, det också. Danskulturen är värd mer än Deutgens radioprogram på söndagarna. "Idol" är också TV-underhållning, men där går man inte till final utan att kunna sjunga riktigt bra.
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-11-29, 09:55
Programmet är ju inte till för oss dansare,vi är ute och dansar när programmet sänds.
Ett dansprogramm bör om det ska passa oss,visas den ofta dansfria måndagskvällen.
Eller som en skrev lägg ner skiten det är sämre än Åsa-Nisse!
|
|
pees
|
Skapat: 2010-11-29, 10:43
Väldigt många dansare tittar inte på direktsändningen eftersom den går just på lördagen.
Det hindrar ju inte att ett program som speglar hur dagens dansband verkligen låter skulle göra ett gott intryck hos framtida dansare. Man kan göra bra TV-underhållning av detta.
Det borde vara minmikrav för att få vara med, att man tänker spela ute som dansband och att man faktiskt kan spela och sjunga.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-11-29, 22:43
Vi tittar inte heller på direktsändningen på lördagen, för vi är oftast på plats i Norrköping då:) reprisen tar vi söndag kväll istället på svt24. Snälla människor, har Ni så ont av det så stäng av! Och låt alla andra som tycker om det njuta av det som lördagsunderhållning på bästa sändningstid...och ifall Ni inte tycker om det, hur kan Ni då ha så många synpunkter om programmet Ni inte ens SER på?
|
|
Skrållan
|
Skapat: 2010-11-29, 22:56
Klockren kommentar!
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-11-30, 01:56
För en gångs skull kollade jag direktsändningen i lördags. Det var ingen höjdare.
Som underhållningsprogram håller det mycket låg kvalitet. Musikaliskt håller det låg kvalitet. Jag är tack och lov ingen dansare (vad som egentligen menas med det. I mina ögon proffsdansare.) men älskar att dansa och har då stora krav på dansanta kvinnor. Det är numer tunnsått med sådana. Nu vet jag inte hur det är med det bland de yngre som dansar men vid mogendanserna är det så.
Såg i kväll Rolandz med Robert Gustavsson. Där spelade ett band, vilka vet jag inte, men vilken spelglädje och musikalitet de hade.
Långt bättre än vad dansbandskampen och många dansband ute på scenerna kan prestera.
|
|
lelle
|
Skapat: 2010-12-02, 22:27
Är det någon som följer Kampen längre eller har alla gett upp?
|
|
Andy
|
Skapat: 2010-12-02, 23:21
Jag följder den sporadiskt. Det är inte så att jag ser fram emot programmet eller tänker: "Nu är det lördag och jag ska se på Dansbandskapmen." Det blir mer när det råkar passa.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2010-12-03, 11:31
Det handlar om att göra "bra tv" i stället för att ge dansbandsmusiken rättvisa.
I Willez fall är det nog naiva ortsbor som röstar eftersom dom är så bra ;) Dom får bra låtar. Men det mans tör sig på är deras falsksång och tonosäkerhet. Sången är ju som en berg och dalbana.
Det finns andra plaster att repa på än SVT Lördagar 20.00
Dansbandskampen i år tenderar till att bli som det blev året då Larz Kristerz vann. Det blir så förutsägbart och trist.
Man vet t,ex att Donnez kommer bjuda på en svängig dragspelslåt, man vet att Patrics Combo kommer spexa till det och man vet att Willez bjuder på taskig falksång och haltande här och där.
Man vet även att den där så kallade professorn kommer fälla en massa konstiga kommentarer.
Så bara för det så har jag byggt upp en ny sida med en adress som passar mig. Nämligen www.dansbandsprofessorn.se
Så för att återgå till DBK så bryr jag mig inte vilka som vinner. Blir det ett par orutinerade ungtuppar så må väl katastrofen vara hänt. Vi som på lördagarna åker ut på dans vet ju vilka som gäller ändå.
Trist bara att SVT (läs 08:or) bygger upp en något skev bild av dansbandsmusiken. Dom borde åka ut på byn och se hur det går till på dans "på riktigt". Men för många av dom som gör DBK har väl knappt varit utanför tullarna så för dom är väl Norrköping riktigt exotiskt.
|
|
Lenni
|
Skapat: 2010-12-04, 02:11
Om Dansbandskampen var gjort för att visa hur det går till på "riktigt" hade de nog fått bryta det programmet efter hälften av visade program redan i sässong 1. Det skulle vara mördande tråkigt.
Men ni som är "experter" på hur det ska vara, kan ni beskriva hur en bra Dansbandskamp ska se ut?
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-12-04, 11:29
Det finns experter till allt o tyckare som dissar eller höjer, beror på smak o fritt tycke:)
Som enervisk dansare kan jag inte klaga, vi gillar programmet stenhårt, man kan ta en sväng här hemma på vardagsrumsgolvet, eller åka till norrköping o bugga, vilket har hänt några gånger nu:)
Falsksång är det, spex med, och seriösa Elisas, men bra med variation i programmet...men Sveriges bästa dansband...näää.
När svt intervjuade oss i Malung, så frågade dom vilka band jag önskade varit med, jag svarade Streaplers, Drifters, claes Lövgrens m.m, men förstår att dom banden inte har råd att avvara sina jobb ute på spelningar.
Banden som är med, har andra förutsättningar säkert, men korade som Sveriges bästa dansband är att ta i av svt:D
Men kul underhållning som väcker känslor till liv:)
Att dansa på plats? Det enda att anmärka på är kravallstaketet framme vid scenen, den öppnade dom i Strängnäs, nu känns det lååångt till orkestern på scenen...Möjligtvis är det Willez hulliganer som gör att man behöver staketet:):)
|
|
syanga
|
Skapat: 2010-12-04, 14:27
Jag tycker Dansbandskampen är en fin sak i sig, men att detta skall vara Sveriges bästa dansband, håller jag INTE med om! Roligt ändå, att dansbandsmusiken får lite "reklam" i bästa sändningstid i TV!
Att jag inte fattar hur vissa band kommit så långt, med sin falsksång, är kanske bara mitt fel...?
Så har det ju varit alla år... Att dom bästa åkt ur kampen så alldeles för tidigt...
Jag tror inte det är bästa bandet som vinner, men det bandet som har flest vänner, och lyckas få "hela bygden" med att rösta... Det vore kanske en riktigare bild om alla bara fick lämna EN röst pr. telefonnummer...? Men då tjänar ju inte SVT så mycket pengar, så detta går nog inte...
Min personliga mening är ju att dom bästa banden är dom som spelar till dans efter kampen!
I dag t.ex. är det Streaplers som skall få visa alla hur detta SKALL göras!
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-12-04, 21:54
Det går bara att skratta åt kvällens Dansbandskamp. Nu börjar det ta slut som underhållningsprogram också.
Efter allt gnäll vid första programmet sade alla att vi skulle vänta och ge dem en chans. Nu är det ett program kvar och programmet har mer eller mindre åkte i utförsbacke hela tiden. Willez har i alla fall utvecklats mer än programledarna och producenterna och får väl ses som den friska fläkten.
Och skulle Willez sångare sjunga falsk? Det gör han väl inte? Jag gissar att han har tagit sånglektioner av Olle Jönsson.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-12-04, 22:08
Nu har jag pratat med ett par vänner som råkat ut för samma som jag dvs att det går inte att ringa o rösta pga att de påstår att jag/vi inte har tillräckligt med pengar på mobilen ... mycket skumt eftersom jag o mina vänner har mycket mer än tillräckligt att ringa o rösta för! Nu undrar jag om det är fler som råkat ut för detsamma? Tilläggas kan att detsamma råkade jag ut för igår då jag försökte rösta på en av idolerna i Idol.
|
|
JonasK
|
Skapat: 2010-12-05, 09:53
Ringde alldeles nyss både från både vanlig telefon och mobiltelefon och röstade på Donnez och det var inga problem. Använder Telia för alla telefoner. Ringde från en mobil med kontantkort och en med abonnemang, allt funkade utan problemn.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-12-05, 10:41
Personligen ringer jag aldrig och röstar i sådana här program så länge man inte begränsar möjligheten till att rösta till en gång per telefon. Visserligen hade inte det blivit helt rättvist heller eftersom en person kan äga flera telefoner, men det hade åtminstone varit bättre för rättvisan än dagens system. Att det sedan hade genererat mindre pengar till arrangörerna och därför förmodligen aldrig kommer att ändras är en annan historia.
Men det skulle ju vara intressant att veta om Kickilina, hennes vänner och andra som haft problem med röstningen möjligen har samma operatör, i så fall bör ju felet ligga där.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-12-05, 21:01
Länge sen här sist men... ville säga att, precis som Kickilina fick ja exakt samma problem! Inga pengar på kontot! Va e det här för nåt? Har Telenor-telefon men SIM-kort på Telia, när ja tänker efter. Kan det vara det som krånglar? Ja har inte haft ngn tid alls ...men rösta vill ja ju när ja fick en liten lucka ro, men näää, ja har inga pengar att rösta för säger en röst. Men .ja kan ju ringa till vem som helst annars o tala i evighet me...helt pucko!
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-12-06, 11:40
Nu har jag ringt o pratat med Comviq. Det visar sig att man ej längre kan ringa o rösta när man har kontantkort oavsett om man har mycket pengar på det! Har väl aldrig hört på maken så urbota dumt! Gissa om alla kommer förlora på det! Så allt man tidigare kunnat ringa o rösta på går alltså ej längre med kontantkort! Okej... hm...då behöver man inte lägga kraft på det mer då... inget ont som inte har något "gott" med sig :-Z ... sparar då pengar i allafall! MEN... så mycket folk som har kontantkort så gissa om många går misste om röster!
Jätteledsen att Donnez inte var de som blev inröstade utan CC&Lee som inte är något dansband. Nåja, Donnez har en STOR danspublik som oavsett Dansbandskamp eller inte, kommer fortsätta att dansa till dem.
Hoppas nu bara att det blir Elisas som tar hem segern i finalen! Elisa sjunger rent, fint o klanderfritt o vilken utstrålning hon har! Så alla ni med abonnemang rösta gärna en extra gång på Elisas åt mig! ;-)
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-12-06, 11:46
OBSERVERA att det inte har med Comviq att göra, det är alltså inte deras "fel" utan företagen som "tar betalt". Han på Comviq förklarade det för mig som att det är nu på samma sätt som om du t ex ska lägga in en annons på Blocket... att du då ej kan betala med kontantkort.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-12-06, 14:19
Det riktigt tråkiga är ju att detta med all sannolikhet även gäller när man vill skänka pengar för något behjärtansvärt ändamål i samband med välgörenhetsgalor och liknande. Själv har jag inte kontantkort utan abonnemang men jag vet ju att det är väldigt populärt med kontantkort.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-12-06, 14:46
Ja, tyvärr tror jag du har rätt där Bosse.
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-12-07, 09:30
Funkar det inte att rösta med sms om man har kontantkort?
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-12-07, 09:35
Nej, det gör inte det längre Börje.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-12-08, 17:07
Ja...hoppas du har rätt Börje, för har han i Willez tagit sånglektioner av Olle J, så lär han gå långt...För det verkar funka i vårt avlånga dansSverige:)
|
|
Eva
|
Skapat: 2010-12-08, 17:53
Elisa's kommer självklart att vinna. Det är förutbestämt sedan länge. SVT har sett till att ge dem alla bra låtar som dessutom har passat deras band.
Elisa har fått stort fokus och lyfts hela tiden fram.
Så det blir ingen tävling, utgången är redan klar.
|
|
GullaboElvis
|
Skapat: 2010-12-08, 19:30
Man kanske ska anmäla sej till dansbandskampen nästa år.
Använder själv bakgrunder delvis singback , på grund av för få medlemmar i bandet. Anledningen är enkel.Orkestrar är i dag för dyra för många arrangörer.
|
|
mia
|
Skapat: 2010-12-10, 16:56
Elisa's vinner - solklart!
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-12-10, 17:00
Hoppas på en final mellan CC... och Elisas:) Elisas är ett band för framtiden solklart! o ska jag vara ärlig...(så hejar jag på dom)...må bäste man eller kvinna vinna:)
|
|
Andy
|
Skapat: 2010-12-10, 21:00
Så dåligt som banden framför ”För det här är bara början” hoppas jag att inte enda människa ringer och röstar på något av banden. Inget av banden är värda en plats i finalen.
|
|
Dansglad
|
Skapat: 2010-12-11, 12:54
Jag måste säga att jag faktiskt är förvånad över hur dåliga alla tre versionerna var. Vilken besvikelse!
|
|
Lotta
|
Skapat: 2010-12-11, 18:53
Fast å andra sidan, vad ska man göra med en låt som är så otroligt illa skriven?
Det låter som om Holm plockat ihop delar från fem olika låtar som inte höll måttet och sen satt ihop dem. Det är stökig och lyfter aldrig. Tycker jag.
|
|
pees
|
Skapat: 2010-12-11, 21:33
Slutet gott, allting gott - för Elisas kan ju faktiskt både spela och sjunga. Det kommer nog att gå bra för dem.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2010-12-11, 22:17
Lotta: ja det låter som att han gjort låten på 5 minuter.
Påminner lite om I natt i natt.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-12-11, 22:50
Jippi Elisas vann till slut i allafall. De är verkligen värdiga vinnare! Lycka till i framtiden o hoppas ni hinner pussta ut nu ett tag!
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2010-12-11, 22:51
Förresten gick det åter igen att rösta från kontantkortstelefoner både igår o idag! Hurra!
|
|
ElisabethA
|
Skapat: 2010-12-12, 01:06
Så roligt Elisa´s vann :D.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-12-13, 21:41
Andy o dansglad...vad är Ni besvikna på? Det är väl kul att möta ett nytt dansband som har framtiden för sig;)
|
|
Andy
|
Skapat: 2010-12-14, 00:08
Jag har inget emot banden som sådant och tycker det är kul med nya band. Det jag anser är bara att om det nu ska vara en tävling då tycker jag att man ska kunna förvänta sig något av de band som deltar i finalen.
Tre band får en låt att framföra, en låt som är totalt kass ur danssynpunkt. Vad gör då tre dansband som befinner sig i en final: inte ett enda dyft för att göra låten dansvänlig. Därav anser jag inte att de är värdiga att vara i en final. Förbaskat dålig reklam för banden och speciellt för CC & Lee som har varit med ett tag.
|
|
wilier
|
Skapat: 2010-12-14, 19:46
En låt gör ju inte ett helt dansband;) Menar att trots den dåliga låten, så har bandet en framtid för sig och det är med glädje jag o raringen kommer följa deras utveckling:)
Tror med all säkerhet att dom uppträder i Malung 2011 och då är vi givetvis på plats...För sjunga, det kan Elisa verkligen:)
|