Forum » Allmänt

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Hygienen ute på dansställena.

Författare Inlägg
Humleman Skapat: 2011-02-03, 19:28
Här kommer från mej några funderingar om detta.
Jag har under många år och då företrädesvis på mogendanserna reagerat på att så många män som besöker toaletten inte tvättar sina händer efter både stående och sittande förrättning. Vill nog påstå att tre-fyra av tio inte gör det. Jag tycker det är äckligt att män går ut och bjuder upp damer med otvättade händer efter att ha tagit i en svettig snopp eller torkat sin häck. Håller damerna i handen och tar på kläderna. Nu vet jag inte hur det är på damtoaletterna. Vuxna människor borde ha förstånd, tycker jag.
Det är en självklar sak att vara noga med hygienen när man är ute och dansar. Hur lätt är det inte att i influensatider sprida smitta när det samlas mycket folk och närkontakten är legio.
Att man blir svett är en sak men ofräsch svett är nåt som inte är så trevligt heller. Har hört många damer som sagt att det luktar skunk om män i bland. Är man ren så blir det inte så och varje normalt funtad man eller kvinna ser väl till att man är ren när man går ut och dansar.
man borde även tänka på vad man äter innan man går ut på dans. Jag har en dam som jag gillar att dansa med men tyvärr så tar det emot i bland enär hon stinker vitlök rätt ofta. Förtar lite av dansglädjen när jag tycker sån doft är jobbig.
Min eminenta danskompis som är fräschheten själv, svettas en hel del, men hon doftar gott ändå och det utan en konstgjorda doftmedel.
Intressant att höra synpunkter om detta av er andra skribenter.
ElisabethA Skapat: 2011-02-03, 20:16
Trodde inte mina ögon när jag läste din kommentar. Är det verkligen så? Blir nästan illamående :(. Ska kanske köpa tunna plasthandskar på apoteket och ta mig på dans, eller ska jag gå och tvätta händerna efter varje dans? Sådana tunna plasthanskar använde jag när jag jobbade på sjukhuset, och använde vid kontakt med diverse kroppsvätskor, eller annat som kunde vara smittsamt. Kanske det borde sättas upp tvättförseskrifter på toaletterna efter avslutat toabesök? Näe det är ju nästa för bedrövligt att skriva om det. Verkligen bra att detta tas upp. Hoppas också att det kanske blir en tankeställare för både det manliga och kvinnliga könet. Att man tvättar händerna efter toabesök.
mia Skapat: 2011-02-04, 12:04
Nej fy så äckligt! Är det verkligen sant?

Jag får hoppas att det är en generationsfråga och något som bara händer på mogendanserna. Alla unga killar idag vet väl om att de ska tvätta av sig?
wilier Skapat: 2011-02-04, 12:15
Usch fy, vad är det du säger? Själv har jag aldrig upptäckt det, men är inte så ofta på toaletterna, kanske därför...Håller med att vissa luktar skunk, både herrar och damer. Mycket beror även på att mogendansare/vissa/ inte går ut så ofta, tar av sina dansblusar och kavajer hemma och hänger in dom i garderoben, till nästa danstillfälle...Klart svettlukten kommer fram igen, vid nästa danstillfälle...Nä håller med...fram för mer hygien på dansgolven, svett luktar inte, om man är ren:)
Nina Fyhr Skapat: 2011-02-05, 07:45
Jag kommer inte ihåg vart jag läste om detta men det var en undersökning där man tittat på frekvensen av handtvättare vid toalettbesök. Det var en stor skillnad där på män och kvinnor. Detta hade jag i bakuvudet när jag första gången besökte de nya toaletterna under bana 3 i malung. Där är det unisont. Man går in där det är kortast kö. Jag iaktog dessa toaletter och såg att det delt var relativt snyggt på toaletterna jämfört med hur bajamajorna såg ut året innan och att männen tittade sig omkring och gick faktiskt och tvättade händerna :) De kunde ju inte göra annat när vi damer stod bredvid och såg dem hehe.. det här var det bästa man kunde göra i Malung tycker jag.