Forum » Foxtrot

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Dirty fox och gnuss

Författare Inlägg
Skrållan Skapat: 2008-11-14, 18:53
Det är bara att kapitulera för nya trender, nya danssätt.

Jag tittade länge på de som dansade på detta väldigt annorlunda sätt (för mig i alla fall).

Sedan fick jag inse att det bara var att haka på och försöka följa med i utvecklingen och dansa på.

Gnussen har jag inte riktigt fastnat för, tycker att jag lätt får ont i nacken av detta ihoptryckande av pannorna och vridandet på huvudet.

Men Åh...dirty fox... wow... säger jag bara. Det är det underbaraste som finns om man blir uppbjuden av rätt partner. Där pratar vi dans i sjunde himlen! Fantastisk träning på köpet och ryggen blir hur mjuk som helst av allt böjande :-)
Västis Skapat: 2008-11-15, 10:17
I Bollnäs finns en tidning som heter Ljusnan. Hittade denna härliga krönika där, skriven av Ola Liljedahl.

DANSKVÄLLEN VAR SIG INTE LIK

En gång i tiden dansade jag mig runt samtliga Hälsinglands logar. Dansen var något sorts förspel till det som komma skulle senare på natten. Ja, i bästa fall. Om jag ska vara ärlig så stuvade väl Ståhl, Johansson, jag och de andra alltför ofta in oss i bilen igen och rullade hemåt utan att ha hittat någon prinsessa.
Bara för att säga att nästa helg, då jäklar...
Häromveckan gjorde jag - nästan - comeback på dansgolvet efter tjugo år. Det vill säga jag stod stel i ett hörn på Dansmaraton i Hudiksvall. Tusen dansanta personer där. Och så jag. Nu utsänd av en tidning för att rapportera, men faktiskt hade jag på mig skor med lättglidande sula. En stilla foxtrot är ju aldrig fel. Och skylten med Damernas minns man ju.
Ha! Jag har nog aldrig blivit så förvånad.

När kvällens första band, Zlips, drog igång bara stirrade jag. Folk dansade ingen stilla foxtrot. De dansade som galna. Många var sportklädda. De placerade röda flaskor från Team Sportia med sportdryck på högtalarna.
Hallå!
Under min glansperiod var det andra saker i flaskorna. Inte för att jag säger att det var bättre, bara annorlunda. Många som dansade nu var klädda som för ett träningspass. Mina bästa gå-bort-byxor kändes fel. På min tid skämdes man om man svettades. Nu hade alla flera ombyten med sig och många killar dansade med handdukar hängandes i bakfickan.
Svett var liksom en del av dansen.
Dessutom "gnussade" nästan alla. Det hette så, fick jag veta. Man sätter svettpannorna mot varandra och vrider huvudena när man dansar. Min stenåldersvariant kallas numera "kinda".
En kvinna från Kalix förklarade:
- Om hans svett rinner ner i mina ögon kan det ju verka lite äckligt men som dansare bryr man sig inte om sånt.
- Jag förstår, blåljög jag.
Och ingen håller ut armen längre. Nä, mer omfamnande gäller.

Och så finns det en variant som heter Diry Fox och alla som kan engelska förstår ungefär hur det ser ut. Och för dem som inte kan sin engelska kan jag förklara att det påminnde om när de riktigt packade dansade sista dansen förut. Med händer och knän och lår överallt.
Fast de här var spiknyktra, dansade så en stund och bjöd sedan upp nästa.
Helt ärligt, om någon bjudit upp mig och börjat dansa så skulle jag sneglat efter dolda kameran. Eller ringt polis. Faktiskt dansade jag ju inte alls. Lättglidande sula har aldrig behövts mindre. Närmade sig någon låtsasskrev jag istället nervöst i blocket.

Mest förvånad blev jag när sista dansen dansats. För vad gjorde dagens dansare?
Hånglade? Nej. Svepte sista groggen? Icke.
Det jag och Ståhl alltid hoppades på? Nix.
De stretchade!
Kickilina Skapat: 2008-11-16, 11:37
*S K R A T T A R* JAaaa den artikeln var verkligen härlig!
Bettan Skapat: 2008-11-16, 19:38
För er som vill läsa och se lite mer finns en länk på SVT:s hemsida:

http:/svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=98256&a=1313028&from=tipsa
Börje Skapat: 2008-11-17, 00:17
Som man undrar jag hur mycket det är tillåtet att köra in benet mellan damens ben i dirtyfoxtrot?
Angela Skapat: 2008-11-17, 13:24
När det gäller Dirty Fox finns det inte många gränser...

Jag har hört att killar som kör denna stil har kunnat konstatera att byxorna blir slitna/noppiga på höger lår för dem, eftersom det gnuggas mot tjejen hela tiden.
mia Skapat: 2008-11-17, 16:17
Det är upp till alla dansare själva att bestämma vad som känns ok och bekvämt för dom, så klart!
Anton Skapat: 2008-11-18, 13:35
Det där verkar avancerat värre :-)

Undrar om man kan kursa i det :-)
lassas Skapat: 2008-11-24, 08:25
Dirty fox och gnussare är inget nytt,så har det dansats i mer än 20-år.
Nopprer tas lätt bort med Lint Remover 99 kr på Clas Ohlson.
Micke S Skapat: 2008-11-25, 18:27
För mig är det nytt i alla fall. Gnuss hade jag mer hört talas om som något norrländskt. Som nu finns överallt.

Dirty fox var däremot en helt ny företeelse för mig, som jag faktiskt stötte på helt nyligen på dansgolvet.

Det kanske beror på var i landet man håller till eller på vilka ställen man dansar?
Dancer Skapat: 2008-11-29, 19:07
Att hylla gnuss o dirty fox som något som hör framtiden till är inte självklart. Alla vill inte gnugga sina kön mot varandra ohämmat på dansen.

Inte heller tål alla dansförhållanden detta. Det är nog både det ena och det andra paret som hamnat i gräl pga alltför närgången dans.

Så tänk er för där ute...
Börje Skapat: 2008-12-01, 08:17
Saker och ting förändras. Jag kan inte tycka att dirty fox är en förändring till det bättre. Känns mer som om det är buggfantaster som inte vill eller orka lära sig dansa foxtrot.
Bigge Skapat: 2008-12-02, 23:18
Generellt tycker jag att dirty fox verkar vara för buggare som inte kan lära sig att dansa långsamt. De buggfantaster i de yngre åren som jag har bjudit upp på foxtrotlåtar har haft väldigt svårt att dansa långsamt. Dirty foxen passar dem då bättre eftersom det är ständigt rörande på kroppen i ett högre tempo. Kroppen rör på sig och benen står still. Annars är ju de flesta danser sådana att det är benen som ska göra jobbet.
Torgny Skapat: 2009-08-30, 04:24
Dirty Fox, som ni beskriver det, håller jag med om att det är en rumphuggen variant av Foxtrot.
Men själv har jag alltid blandat min Foxtrot med Latinska rörelser, Onestep och Quickstep...
Sedan beror det på musiken och dess känsla om det blir "Dirty" eller "struttigt".

Naturligtvis måste man vara lyhörd med den man dansar med - så att hon förstår att det hela bara är en lek till/efter musiken.

Jag tycker att det lyfter dansen, än att bara dansa grundstegen efter en taktfast "svensktopp".
Dansglad Skapat: 2009-08-31, 06:26
Tycker det låter härligt att göra som Torgny. Utveckling är bra och det blir roligt om det händer olika saker i dansen, även om det är oväntat!

Annars kan det lätt bli långttråkigt.
Lena Skapat: 2009-08-31, 11:50
Man måste bara följa med i utvecklingen!

Varför envist fortsätta med att dansa den gamla traditionella stilen, när det nya är så mycket roligare?!
Känsla Skapat: 2009-09-09, 23:06
Jag tycker det ser helt underbart ut att Dansa Dirty fox!
Vilken KÄNSLA! Men var kan man gå o lära sig det? Finns det kurser?
Ronny J Skapat: 2009-09-10, 00:05
Svar till Känsla: Det finns en man vid namn Odd Vesterlie som har kurser i dirty fox, håll utkik efter det! Killen har en hemsida där det står var och när kurser anordnas, har bara hört positivt från de som deltagit. Har inte gått kursen själv men dansar typ dirty fox ändå, och kan intyga att det är superhärligt!
Lena Skapat: 2009-09-10, 07:33
Apropå Odd, läs gärna krönikan som skrevs av en ung modern dansare:

http:/www.danslogen.se/dansnyheter/nyhet/1021
Känsla Skapat: 2009-09-11, 22:37
Tack Ronny j för svaret om Dirty Fox. Jag ska försöka hitta Odds kurser.
Angela Skapat: 2009-09-11, 23:08
Odds kurser finner man på nedan länk:

http:/www.vesterli.se/
Känsla Skapat: 2009-09-12, 11:07
Tack! Angela
Cornelia Skapat: 2009-11-22, 15:09
Hej Skrållan! Vad GÖR man då, är det inte dans man ägnar sig åt:-)och, är det mycket olikt "vanlig" bugg? Är det nåt jag ska våga mig på kanske. Behöver man gå "kurs" eller är det bara att använda fantasin...
/Dancing Queen
Skrållan Skapat: 2009-11-22, 20:53
Hej Cornelia! Dirty FOX är just en variant på foxtrot och inte bugg. Du behöver inte gå kurs i det utan släpp alla hämningar och följ din dirty dancande partner så långt du vågar.

Vill man kurs så finns det sådana hos Odd, se länk längre upp i denna tråd.
Cornelia Skapat: 2009-11-22, 21:31
Hej Skrållan och tack för ditt svar! Ja ja, jag menade FOX förstås!:-)Det låter trevligt, det borde jag klara:-) Can`t wait! /C
Humleman Skapat: 2010-05-18, 03:44
Gnusset är ju enbart löjligt. Det har väl inte mycket med riktig dans att göra.
Älskar man att dansa och kan det, så finns det inget som är så njutbart som att få föra en dansat och följsam dam i harmoni med en fin dansmelodi. Att gnussa kräver ju inte minsta danskunskap och några avancerade steg utan de står ju bara och gnor, vrider sig och gnuggar. Ser ju ut som killarna har brallorna fulla av kardborrar. Har mycket svårt att tro att en kvinna med stil och integritet skulle nedlåta sig att ställa sig på dansgolvet och låta en främmande man bete sig som de gör i gnusset. Visst det kommer nytt men allt är inte bra och definitivt inte gnussandet.
Känner en kvinna som provat på att gnussa med okända kavaljerer och hon kallar det för ståfräsdans. Mycket obehagligt, tyckte hon.
Ronny J Skapat: 2010-05-18, 09:11
Smaken är som baken, är ju ett välbekant uttryck, Humleman må ha sin uppfattning klar om hur dans ska bedrivas, men det lär finnas ganska många som inte delar hans åsikt. Vad är förresten "riktig dans"? I tävlingssammanhang kan man tala om det, men nu handlar det om socialdans, och där gäller normen att allt som båda parter är med på är OK, anser jag. Begreppet "riktig dans" går alltså bort, alla varianter är tillåtna!
Själv är jag ingen gnussare, kindar hellre, men om partnern vill så kan jag det också. Visst är det ganska så intimt, men absolut inte löjligt, själv tycker jag det ser mysigt och snyggt ut. Men den som tycker det känns obehagligt ska naturligtvis inte ställa upp på det.
Dansa på som du vill och njut!
Humleman Skapat: 2010-05-19, 02:16
Tack för Ditt svar,Ronny J.
jag får väl förtydliga mig när det gäller "riktig dans".
Givetvis är det socialdans jag menar och ute på de olika dansställena. När jag dansar så håller jag på traditionellt vis för det är det som ger den fina dansupplevelsen. Då känner damen precis hur jag vill dansa och följer utmärkt. Då kan jag variera mig som jag vill. De som verkligen kan dansa vet hur njutbart det är att föra en mycket dansant dam och damerna hur det känns att föras av en dansant man i harmoni till musiken men då krävs det också danskunskap, musikalitet, takt och rytmkänsla. Dansanta män växer tyvärr inte längre på träd som de en gång gjorde och de dansanta damerna vet att uppskatta sådana dansörer.
Du skriver att alla varianter är tillåtna och visst är det så men "riktig dans" är bra mycket mer njutningsbart är kramdansen där kavaljeren vrider sin dam runt i stället för att föra henne. Jag tycker i bland synd om de dansanta damerna som får utstå mycket konstigt dansande på dansgolven i dag.
Bosse Skapat: 2010-05-19, 08:47
Humleman, om jag går ut och dansar så gör jag det i första hand för att det är ett trevligt sätt att koppla av på. Då ska man väl inte behöva ha "högskolepoäng" i dans, om inte annat skulle det skrämma bort de flesta dansarna. En del kanske har gått en danskurs, andra är mer eller mindre autodidakta, men nog ska väl alla ha rätt att gå på socialdans. Finns det inte dansklubbar om man nu vill utöva dans på en högre nivå?

Personligen gnussar jag inte och dansar inte dirty fox, däremot kindar jag gärna. Men jag har ju i princip inga problem med om andra vill gnussa och dansa dirty. Jag skriver i princip eftersom i första hand dirty foxare kan ställa till problem genom att de plötsligt stannar upp och dessutom tar mer utrymme än "vanliga" dansare. Men om det är gott om utrymme på dansbanan är ju inte detta heller något problem. Samma problem uppstår om några på en trång dansbana buggar till en låt som är mer lämpad för fox eller vice versa.

Däremot håller jag med dig om det du skriver i en annat inlägg, nämligen att det ofta är för lite musikalisk variation idag. En danskväll består idag vanligen av 50 % bugg och 50 % fox. Har man riktig tur blir det en gammeldans innan paus och har man ännu mera tur så blir det kanske även en(1) tango under kvällen. På den punkten var det definitivt bättre förr, och jag tänker då främst på 70- och 80-talet.

Ronny J Skapat: 2010-05-25, 12:35
Det är uppenbart att Humleman anser att endast den traditionella hållningen i foxtrot är ”riktig dans”, och att denna traditionella foxtrotstil ”är bra mycket mer njutningsbar än kramdansen…”. Visst finns det fler som tycker likadant, men RAKT INTE ALLA! Och man får lätt den föreställningen att danskunskap, musikalitet, takt och rytmkänsla endast är förknippat med den klassiska foxtrotstilen. Humleman säger sig också tycka synd om dansanta damer, som får utstå mycket konstigt dansande på dansgolven idag…
Humleman, du ska nog tänka dig för lite innan du uttalar dig. Se bara vad Skrållan skrev i det första inlägget av denna tråd:” Dirty fox..wow! Känns som om man är i sjunde himlen!” Är inte det njutning när den är som bäst, Humleman? Och jag som dansar lite typ dirty fox själv kan intyga att mängder av partners är stormförtjusta i stilen, så var inte så säker på att det är synd om damer som får dansa så. Jag vidhåller vad jag sagt tidigare att om damen ifråga ogillar stilen får hon väl säga det, alternativt göra lite diskret motstånd, tror att majoriteten kavaljerer respekterar damens vilja. Så det är knappast synd om nån. Dessutom har jag inte så sällan hört damer uttrycka att den tradititionella stilen är trist, tråkig och förlegad. Nu menar jag inte att nedvärdera denna stil utan bara konstatera att det finns olika uppfattningar om vad som är bäst.
Dansskicklighet har inget med stil att göra om ni frågar mig, det finns olika skickliga dansörer vare sig det gäller den klassiska stilen eller de nya trenderna. Och dansnjutning är oberoende av stil, så jag hävdar fortfarande med bestämdhet att begreppet ”riktig dans” inte har med socialdans att göra!
ante Skapat: 2010-05-25, 22:40
Man skulle kunna skriva hur mycket som helst i denna tråd, vi kommer ändå aldrig att enas. Vissa tycker si - andra tycker så.

Dansen har utveckats och det finns numera flera olika stiler. Det är bra! Då finns det något för alla. Alla kan inte gilla samma sak. Visst kan det bli som Hummelman skriver att någon dam för utstå både det ena och det andra. Fast det är samma sak för killarna. Om han vill dansa mer traditionellt och får en dam som trycker sig passionerat mot honom blir det också konstigt!

Fritt fram för det fria valet. Låt alla dansa som de vill och gläds åt att så många vill dansa!
lassas Skapat: 2010-05-28, 16:34
Låt dom som vill gnussas på golvet göra det,jag tror inte att någon tar anstöt,dom som utövar den dansstilen verkar alla vara bekanta med varandra tror inte att någon gnussar med en obekantdansare.
Värre är det med dom som knuffas eller stannar upp stup i ett och stör dansrytmen för andra på golvet.
lassas Skapat: 2010-05-28, 16:42
På tal om dansstilar,när man tittar på bildgalleriet ser man allt oftare dansare(mest gamla gubbar)som håller ena handflatan i ansiktet på sin danspartner.
Vad heter den dansstilen?
Gubbsjuka eller?
Sofie Skapat: 2010-05-29, 20:31
Tacka vet jag en mysig modern dirty fox jämfört med gamla pansarvagnar med händerna upp i ens ansiktet. Heja Lassas, vi kallar det gubbsjuka stilen :-)
Humleman Skapat: 2010-06-01, 23:57
"Dansa med handflatan i ansiktet på partnern"?
Hur går det till för det har jag aldrig sett nån göra?
Kan man få en tydligare beskrivning.
Humleman Skapat: 2010-06-02, 00:04
Bigge 2008-12-02, 23:18

Dirty-foxarna kanske dansar upp och ner.:-)
Andy Skapat: 2010-06-02, 09:27
Dans med handen i ansiktet? Vad jag har sett så lägger en del killar handen över kinden och inte mitt i ansiktet.

Sedan kan man alltid diskutera vad Dirty Fox är för något. Läs gärna artikeln
"En betraktelse över Dirty Fox" (http:/www.danslogen.se/dansnyheter/nyhet/1021) av Johan Wester.

Oavsett vilken stil folk dansar så innehåller alla turer mer eller mindre. En del dansar med en tur till några och en del män lägger ner mödan på att hela tiden lära sig mer turer. Foxtrot bjuder på oändlig variation vill jag påstå. Det är bara fantasi och vilja som begränsar.

Så Dirty Fox med typ två turer, som väldigt många dansar, är i min värld definitivt tråkigt. Men tyvärr klarar många Dirty-fox-tjejer bara av det.

Bara för att vara fördomsfull så verkar den unga generation inte ha något intresse av att lära sig dansa. Efter att ha lärt sig lite verkar de vilja stanna där och bara hålla sig till kompisgänget och snacka skit om alla andra.
klkal Skapat: 2011-02-15, 20:25
Nackdelen med gnus och dirtyfox är att dom stannar upp, vilket innebär att det blir sammanstötningar när vanliga foxare har ett flyt runt dansbanan. Värst är det två par i bredd stannar upp utför sina rörelser, blir direkt krockar...Så en ide är kanske att gnus och dirty dansar i mitten, så kan vanliga foxare dansa runt då det in vanlig fox är viktigt med flytet, med andra ord bra för båda dansstilarna.
Lättfotad Skapat: 2011-02-16, 11:29
Otroligt bra förare väjer och ser till att man inte krockar! De förutsätter att man är EN I MÄNGDEN och ser till att det blir bra flyt i det kollektiva dansandet!

Ja retar mig mest på de som anser sig vara bra förare men VÄJER INTE EN TUM för att undvika krock, oavsett vem som står framför, ibland kan det vara föräldrar med barn, gamla eller rullstolsbunda, beroende på vilket dansbana vi talar om! Det beror på hur man ser på sina medmänniskor omkring sig! Man har kyldigheter och rättigheter på dansgolvet och stopp beror inte på gnuss- eller dirtyfoxarna utom pga att... de som kommer efter VÄLJER att stanna för att de INTE FÖRBERETT EN VÄG INNAN och INTE följer flödet omkring dem!
Örat Skapat: 2011-02-16, 19:19
Lättfotad...hur tänker DU...de som kommer efter...inte förberett annan väg...?

Först måste jag vara tydlig med att det är fantastiskt kul med att det finns en mångfald av dansstilar ute på våra dansgolv. Min erfarenhet är också att "99%" av alla som dansar ser till att det fungerar. Varför? Jo, dessa följer nämligen två oskrivna regler:

1. Dansriktning - framåt
2. Rörelse - parkering i dansstilen inte tillåten

Men så finns det "1%" som inte förstår eller vill följa dessa enkla intellektuella regler av någon anledning. Att vi alla någon gång ibland råkar stöta till varandra är inte problemet för det finns situationer som kan uppstå av annat slag!

Men dessa 1%:are som ständigt håller på och ställer till det måste "läxas" upp. Vid de få tillfällen som jag råkat ut för dessa personer säger jag ifrån på ett tydligt sätt. Inte för att jag bestämmer vilka regler som skall gälla utan av en enda orsak, nämligen:

Jag är den enda personen i världen som bestämmer om någon annan får dansa på mig i ett. Och hittils har det fungerat, för dessa personer har aldrig gjort om det mot mig!
Blomman Skapat: 2011-02-17, 14:50
När jag gick foxtrott kurs så fick jag lära mig att hålla uppsikt OCH om det skulle bli stopp ("kö") så får man snällt vänta tills det är flyt igen ELLER dansa förbi. Så det där med att "parkering inte är tillåten" vet jag inte om jag håller med om. Ibland är det så fullt på dansgolvet att man är tvungen att dansa på stället en stund tills det släpper och jag tror inte bara att det beror på gnussare eller dirtyfoxxare utan det kan vara hur dansbanan ser ut, om det är mycket folk som hänger framför scenen med mera. Då tycker jag det är värre med de som dansar mot "dansriktningen" eller har en bana tvärs över dansgolvet fram och tillbaka och har en bred handfattning som gör att man får passa sig annars blir man väl petad i ögat om man inte ser upp. Visst kan det ske krockar men då ber man väl om ursäkt och ser till att det inte händer igen och jag tycker det är så himla tråkigt när någon blir arg om det händer (om det händer flera gånger på raken kan man väl säga till men "en gång är ingen gång"). Jag råkade trampa en annan dansare på foten en gång och bad genast om ursäkt men fick värsta sura minen tillbaka. Själv har jag fått armbågar i både ryggen och i huvudet och blivit trampad på foten men när det är trångt så händer en olycka så lätt.
Örat Skapat: 2011-02-17, 16:36
Blomman...det verkar som vi nästan har samma syn på frågan.
Det jag menar med att "läxa" upp är just när samma personer gång på gång håller på och inget annat.

Däremot så har vi inte samma syn på de sk stoppen en del använder sig av i sina turer. Om danslärare lär ut är detta är det ett fundamentalt fel med de medvetna stoppen. Tänk själv!

"Hur skulle det se ut i trafiken om du plötsligt får en bil framför dig som utan förvarning stannar till. Och vilken konsekvens får det i övrigt för övriga bilar bakom dig!"

Förmodligen har dessa danslärare inte körkort eller så har de andra problem!

Lättfotad...nämner skyldigheter och rättigheter även om det i texten skönjer mest rättigheter! I mina skyldigheter ligger just att dansa framåt och att inte medvetet stanna i mina turer. I övrigt har jag rättigheten att dansa som jag vill bara jag inte hela tiden håller på och stöter till andra. Ju mer folk på dansgolvet ju större disciplin måsta jag själv ha. Att använda sig av medvetna stopp är bara ett egotrippat tillvägagångssätt och egoister kan hålla sig hemma för gott.

Jag har varit ute och dansat regelbundet under 5 år och det är ytterst sällsynt att jag stöter till andra på dansgolvet. Detta beror inte på att jag skulle vara någon bättre dansare än andra utan just för att jag bl.a tillämpar de "oskrivna reglerna" till 100%.

PS Om det hade varit jag du råkade trampa på foten så hade jag direkt godtaget din ursäkt med ett glatt leende DS
Blomman Skapat: 2011-02-18, 06:48
Örat, vi är på samma bana (L), dansläraren menade att om det blir trångt på dansbanan så får man kanske dansa lite på stället inte dansa på som en ångvält, alltså avsågs inte planerade stopp, eftersom du använder trafiken som exempel så liknar jag de stoppen jag skriver om med de ofrilliga köer som kan bli om det är en flaskhals på vägen (vägarbeten som gör att det helt plötsligt bara blir en fil att köra i) d v s inget som jag som bilförare kan påverka utan får lungt vänta tills det är OK att köra framåt. Tänker på Gröna Lund där det ofta står mycket folk framför scen då man "om man kommer i fel fil" måste vänta tills de som kommer i ytterfil passerat. Ha en underbar helg med mycket dans och inga krockar! Och Örat, det finns de som accepterar en ursäkt med ett leende.
lassas Skapat: 2011-02-18, 08:06
Oavsett dansstil så har det alltid funnits dansmarodörer som knuffas och skapar oordning på dansgolvet,dom finns på alla ställen där det dansas.
Är man ute och dansar mycket känner man igen dessa bufflar och försöker dansa så långt ifrån dom som möjligt.
Ofta finns det dansfiler som flyter bra en bit inne på dansgolvet,då dessa marodörer ofta dansar i ytterkant och ofta stannar till framför orkestern för att visa upp sig.
Det tråkiga är att det ofta är duktiga dansare som håller på och larvar sig och bökar helt i onödan.
Lättfotad Skapat: 2011-02-18, 18:12
Blomman, Klockrent bra tänk!

lassas, hehe:)!

Nu ska ja iaf till yesterday! dirtyfoxar och gnussar som bäst! Tjohej på er!
klkal Skapat: 2011-02-20, 08:14
Nackdelen med dirtyfox och gnuss är att dom stoppar upp vanliga foxare, blir mycket sammanstötningar när dom står stilla och gungar och speciellt om dom är i bredd, vanlig fox bygger delvis på ett flyt runt dansbanan. Kanske dags att arrangörerna delar upp danserna med dirty i mitten och vanliga går runt mer i yttervarv.
Var på Båberg när Blender spelade, som var helt suveräna, mycket folk och trångt, men aldrig upplevt så mycket bök och sammanstötningar då det var ovanligt mycket dirtyfoxare där, lite synd då några "vanliga" foxare menade på att kvällen blev förstörd på grund av allt bök, lite böjd att hålla med tyvärr...
Börje Skapat: 2011-02-20, 11:03
Det här kan man nog diskutera i all oändlighet. Gnussare kanske tycker foxtrotare är jobbiga på grund av att de alltid dansar på gnussarna eller propsar på att komma fram.
Bosse Skapat: 2011-02-20, 12:15
En vanlig danskväll är väl ändå vanlig fox och vanlig bugg "default" och de som dansar standardvarianterna torde väl vara i majoritet. Det allra bästa hade väl varit om de som vill dansa specialvarianter höll sig i mitten av dansbanan.

För några veckor sedan var jag på en dans där orkestern vädjade till dem som ville bugga till de långsamma "foxlåtarna" att hålla sig till mitten. Men det var inte många som brydde sig om denna vädjan.
Lättfotad Skapat: 2011-02-20, 12:57
Jo Börje, diskussionen har påbörjats av Skrållan 2008! 2011 håller vi på fortf och biter oss själva i svansen! Mitt favvo uttryck, faktiskt, när vi om och om igen tar samma saker till diskussion utan framgång till större förståelse!

Ta hänsyn till att vi är olika och har olika krav på hur det ska se ut på dansgolvet ser ut vara ett mycket komplicerat ämne att komma överens om...men vi borde alla egentligen, ha som mål att ha ett flöde, att se till att inte krocka eller gå på AVSIKTLIGT på ngn annan, för det är många som gör för att röja rent framför sig! Vi är ju där för dansens och musikens skull, det är det som förenar oss alla...

Jo...hänsyn och respekt, det är kanske det som vi ska diskutera i st! Vissa visar inte det, genom att inte se sig om, genom att bara backa på, mm mm...
mackanz Skapat: 2011-02-21, 12:02
Bosse: Har aldrig hört något band som vädjadt till dem som vill bugga till de långsamma "foxlåtarna" att hålla sig till mitten.

Skulle vara kul att veta vilket band som "styr och ställer" :-)

Sen finns det väl oskrivna regler med buggarna i mitten och foxdansarna på sidorna som då kan ta ut svängarna.
Bosse Skapat: 2011-02-21, 13:15
Nej Mackanz, det händer väldigt sällan att något band vädjar om det här. Men några enstaka gånger har jag varit med om det. Vilket band det var fråga om den här gången kommer jag inte ihåg, men det var på Trombon för någon månad sedan.

Självklart uppstår det alltid problem om man försöker dela olika dansstilar på samma yta, såvida det inte är mycket glest med folk på banan. Detta gäller alltså inte bara de som buggar till långsamma låtar eller foxar till snabba. Det jag exempelvis ganska ofta råkar ut för är att det blir en vals innan paus. En del dansar då vanlig vals medan andra kör en variant, företrädesvis Calle P. Calle P innebär bl.a. att man med jämna mellanrum stannar upp och byter plats med varandra i stället för att röra sig i dansriktningen. Jag dansar mer än gärna Calle P men det förutsätter att de flesta andra - helst alla - också gör det.
Örat Skapat: 2011-02-21, 14:07
Jag tycker att ämnet hakas upp för mycket på vilka dansstilar vi representerar. Det finns olika turer att välja på inom respektive dansvariant.

Det diskuteras var på dansgolvet de olika stilarna skall hålla sig.

Dansgolven och dansställena är allmänna arenor där vem som helst får vara och just därför är de oskrivna reglerna om att dansa i riktning framåt och låta bli de medvetna stoppen de enda regler som behövs. Detta är min erfarenhet av de senaste 5 årens regelbunden dans och jag har befunnit mig på olika delar av dansgolvet.

I övrigt respekterar jag alla åldrar, dansstilar, klädesval, ryggsäckar eller inte, tjocka, smala, långa, korta, medhavd matsäck, vattenflaskor. Jag skulle t.o.m inte bry mig om folk vill dansa näck med varandra………men de som inte förstår det elementära i att följa de oskrivna reglerna som jag nämner ovan kan stanna hemma. Som tur är dom enbart ett fåtal så det gör ingen skillnad för arrangören heller.
wilier Skapat: 2011-02-21, 17:06
Bosse: Hade vi kommit till en dans där bandet vädjat till oss att bugga foxlåtarna i mitten...då dansar vi inte mer till dom!

Vi stör ingen, far inte in i nån, har fullständig koll i vår långsamma bugg...Däremot är det förfärligt när styrgossar o tanter vill fara in i oss från sidled, bara för att störa upplevelsen.

Det händer titt som tätt, men då ler vi tillbaka och förflyttar oss:)

Vi, min tjej o jag är ett villebråd på många motionsdanser, där vi oftast är för att träna, då det inte är något annat i närheten, men vi tar det. Dansställena vet om det med, och låter det bero...

Men hade bandet sagt det...då hade måttet varit rågat...

Som sagt..vi stör ingen, håller avstånd och kollar över axeln...hade varit kul om traditionalister hade varit lika ödmjuka
Bosse Skapat: 2011-02-21, 18:52
Nu vet jag inte varför bandet vädjade om detta, men en inte alltför djärv gissning är att någon dansare hade bett dem. Men det jag inte förstår är varför det uppenbarligen betraktas som en stor uppoffring att dansa i mitten om man buggar när den stora majoriteten foxar. Jag själv, som inte buggar, skulle inte ha något emot att hålla mig i mitten om jag foxar till en snabb låt. Jämför med en motorväg eller annan flerfilig väg, de som vill köra långsamt håller sig i ytterfilen så att de som vill köra lite fortare kan hålla sig i innerfilen.
lassas Skapat: 2011-02-22, 08:21
Bosse:Det är en stor uppoffring för stajlarna att inte få visa upp sig,genom att inte få dansa i ytterkant!
Örat Skapat: 2011-02-22, 11:38
Den största fördelen med ytterkant är att det är enklast att dansa där! Du har all övrig danstrafik till vänster om dig och behöver då bara ha uppsikt åt ett håll! Jag tror inte att det generellt handlar om att visa upp sig. Det är snarare så att en del är så upptagna av varandra att dom glömmer av omgivningen! Visst finns det ett fåtal som vill synas men vad gör det? Dom stör väl ingen!

Jag får uppfattningen av att flera inlägg i debatten egentligen handlar om oförmågan att förstå mångfalden och tjusningen i detta. Min utgångspunkt är att så länge ingen stör mig fysiskt är allt annat okej! Det är därför jag envist håller mig kvar i debatten om att dansriktning framåt gäller och att medvetna stopp inte får ske!

Wilier….jag undrar vad en tradionalist är…….jag dansar regelbundet på olika dansställen till band som Blender, Shake, Bhonus, Streaplers, Jannez, Wahlströms och Kindbergs. Och jag vill nog påstå att det är väldigt stor variation på dansstilar under en och samma kväll oavsett vilket band som spelar. Vilket innebär att jag inte skulle kunna peka ut vem som generellt är tradionalist. Eller menar DU att alla som inte dansar som du är traditionalister?

Fördomsfullhet och egoistiska förtecken har alltid en sida av inskränkthet och bevarar istället för förändrar!

Lättfotad Skapat: 2011-02-23, 07:45
Tryggve?

ÖöööH...Det är ju nu som du behövs som bäst! Tråden urartar och finner inte dig nånstans! Kom igen nu!:)
Lenni Skapat: 2011-02-23, 08:45
Till att börja med, wilier, vädjar dansbandet säkert på begäran av antingen dansarrangören eller danspublik. Då är det väl rimligt att du slutar dansar på det stället och inte till just det dansbandet. Eller du kanske menar att ett dansband inte ska bry som om sådant och vägrar förmedla något i den stilen.

Det kan vara på det sättat att det finns en outtalade kontym på ett dansställe att foxtrottare och buggare håller sig på vissa ställen. Kommer det då dit kanske ett gäng med buggare som inte känner till det, är det då fel att berätta det för dem. Eller menar du wilier att gänget på kanske 10-15 personer ska förstöra danskvällen för hundratals andra dansare?

Vi tycker i alla fall olika. Jag tycker t.ex. tvärtemot Örat och anser det oftast lättare att dansa mot mitten av dansbanan. Yttervarv brukar gå långsamt och är stökigt och blir oftast en propp framför scenen. Jag har lagt märke till att detta kan variera på olika dansställen, är bökigt i mitten och luftigare längst ut osv...
Tryggve Skapat: 2011-02-23, 10:07
Aj aj..kära lättfotad. Har haft en datorkrasch,är inte så uppdaterad. Men det e så det fungerar...när katten e borta,dansar råttorna på bordet.Noterar bara att det verkar vara ett ämne som engagerar.När man står där och spelar så verkar dom flesta glada och nöjda,men tydligen går det även att skapa motsättningar i allt.
För säkerhets skull får jag väl dra till med ett dubbel..vov vov.
wilier Skapat: 2011-02-23, 14:51
Örat: Traditionalisterrna är för det mesta på skånska banor, där vi då o då hälsar på till betydligt mognare band...bara för att träna på vår bugg. Där finns oftast de surkusar som även försöker tränga oss över sargen om vi kommer för långt ut mot kanten. Dom tittar surt och tar sikte på våra tår, men vi är snabba och hoppar undan från attackerna oftast:) Däremot om vi hade dansat in i dom...då hade protesterna i Libyen varit söndagsskola i jämförelse!

Mina favoritband är Kindbergs, Blackjack, Streaplers, Claes Lövgrens och Nizeguys m.m, alltså i ungefär din division. Men på deras spelningar beter sig folk korrekt!

Överhuvudtaget i vårt avlånga land, så bryr sig ingen om ifall det kommer buggare i ytterkant, det är bara i skåne det är ett stort problem, på traditionella dansbanor med mogna band. Malung...där dansar vi i ytterkant både på ettan o tvåan utan att nån ens tittar...

Lassas: Menar du oss, så har vi inget att stajla med:D Gillar bara att ha uppsikt mot inåt dansbanan i dansriktningen. Då kan man dansa både bugg o fox tryggt mot ytterkanten:) Stajlare är ett begrepp som är urlegat i vår tid, då så nya dansformer skapas hela tiden, att stajlare hade blivit hjärndöda ifall dom skulle försöka hinna med i alla svängningar:)

Vi älskar bara bugga, långsamt eller snabbt. Eller en ljuvlig fox, där vi väver in alla former...utan att styrfolket ger oss ett inbördeskrig för det på banan;)

En sur dam i Bjärnum kom fram en kväll, tittade stint in i mej o frågade varför jag bara dansade just då med min dam. Svarade, att har jag betalt inträde så vill jag ha valuta för min dans...

Min dam är duktig...bjud upp henne nästa tillfälle;)
wilier Skapat: 2011-02-23, 15:22
Vill bara komma med en rättelse. Det gäller inte alla skånska dansbanor! Ekebo, Törringelund, Björka loge är strålande exempel på dansbanor, där folk är bra civiliserade och inte beter sig dumt mot dom annorlunda dansarna:) Heder åt dom:)
Lättfotad Skapat: 2011-02-23, 19:59
Ante 2010-05-25 sammanfattar väldigt bra ...och fortfarande vad tråden gäller...ja håller med!

Tryggve! Schyst...var snäll och var inte borta så länge, igen! Vof på dig! :)
Örat Skapat: 2011-02-23, 22:05
Lättfotad!

Hejsan och hoppsan!

Nu fattar jag inte vad DU är ute efter? Menar du att inläggen skall upphöra? De flesta inläggen följer i allra högsta grad den tråd som du uppenbarligen saknar. De flesta inläggen handlar ju om dirty fox och gnuss eller konsekvensen av dessa dansstilar och det måste väl ända ligga inom ramen för den röda tråd du saknar? Annars få du nog bli mer konkret över vad som är problemet. Jag förstår i alla fall inte din kritik i detta hänseende!
lassas Skapat: 2011-02-24, 07:42
Örat:Du måste förstå att detta är ett forum för Lättfotads åsikter!
Lättfotad Skapat: 2011-02-24, 09:32
Härligt lassas, tack!:)

Örat,...egentligen tycker vi inte så olika som du tror...men det är i handlingen, när det väl uppstår, som vi reagerar olika och vill ha på olika sätt! Och...genom att vi inte kommer vidare med vad som är rätt och fel ...kommer vi ingenstans med argumenteringen. Ja vill bli förstådd...men inte bli proppsad på annans förhållningssätt om inte detta stämmer överens med mig och mitt tycke! Håll med om det! :)

Vi ska va glada över att vi får ha forum att ventilera, jämföra och få mothugg när vi 400 pers, ( tex bara )... samsas på ett och samma dansgolv!.
Tänk om alla 400 har 400 olika ideer om vilka riktningar man ska ha när man dansar på min älsklings dansgolv, tex Hallunda, va? 400 ideér om? japp: gammeldansare(jag), vanlig foxtrotare(jag), långsam foxtrotare(jag), snabb foxtrotare(jag), långsambuggare (jag), snabbuggare(jag), dirty foxare(jag), gnussare(jag), nybörjare, nybörjare som krockar, gammal och van dansare som krockar, salsa dansare(jag)...Jag dansar alla stilar med den som kan!...men den som kan...för mig i helt annan riktning än ja skulle önska att han gjorde!

Ja e inte ute efter annat än å säga min åsikt, bara, örat! Det var ingen kritik, bara att det är svårt att komma överens och därför tyckte ja att ante sa det bättre än ja själv!
Örat Skapat: 2011-02-24, 12:10
Nja Lättfotad!

Självklart skall alla få ha sin åsikt och det har väl ingen annan sagt nåt annat om?

Men du sägger i ditt inlägg till Tryggve att du tycker tråden börjar utarta och det får mig att fundera över om du verkligen accepterar att andra har avvikande åsikter!

Nåväl att jag inte förstår vad du menar kan ju bero på mig.

Nu lämnar jag denna diskussion om din syn på röd trå och fokuserar på mina synpunkter om ämnet istället!
wilier Skapat: 2011-02-25, 19:40
Lenni: Var på dans till ett av Sveriges största dansband härförleden på en gammaldags loge, där publiken var vana vid tysta pauser utan musik, och bugglåtar i långsamt tempo utan finess...dom sket i det...

Frågade H hur dom vågade på detta stället, men han svarade bara att dom har anlitat dom o får ta hela paketet...DOM skulle aaaldrig väjja för lokala regler och förordningar, fastställda av en liten klump av väldigt traditionella dansare...

Det är banden som förändrar...Inte vi dansare...vi hänger med av största glädje:) Skulle bli förvånad ifall dom blir anlitade till detta lilla ställe igen, med sina inskränkta dansare, dom ställena går i graven med sina gamla dansare!

Generationsbyte är på väg...o lika bra att inse att det kommer nya tider:)

Generationsbyte är på dags

Örat Skapat: 2011-02-25, 22:41
Att generationer kommer och går är inget vi kan eller skall göra något åt. Det gäller det mesta i livet. Att tillhöra en viss generation innebär dock inte med automatik att man måste vara negativt inställd till förändringar.

Jag tillhör generationen 50+. Dansat i olika omgångar till dansmusik under åren. Jag växte upp under dansmusikens gyllene år, mitten 70-tal och framåt några år. För att sedan uppta dansen igen i början på 2000-talet.

Det står helt klart att dansmusiken förändrats och blivit mer varierad, precis som dansstilar.

Jag hoppas verkligen att alla dansband oavsett musikstil kör sitt koncept och inte låter publiken styra. Utifrån detta får jag som dansare göra mina val och tycker också att alla dansstilar är välkomna till dansgolvet bara vi visar varandra respekt.

Att få uppleva en danskväll med både blandad ålder och dansstilar är det mest optimala. Det finns för få tillfällen där olika generationer möter varandra i festliga sammanhang.

Nu vet jag inte om du wilier med generationsbyte menar ålder eller stillar eller kanske både och. Med tiden kommer det självklart att ske tydliga generationsförändringar i åtminstone åldersstruktur det är jag själv ett levande bevis på! Men generellt märker jag inte av det på dansgolvet ännu. Däremot kan jag nog se tre tydliga dimensioner. ”Mogenbanden” drar mest äldre och de ”mittemellan modernbanden” drar väldigt blandad publik och så finns det ett ”gäng modern dansband” som drar mest yngre! Hoppas att denna dimension följer med in i framtiden för det innebär att dansbandsmusiken både har kvar sina s.k. ”traditionsdansare” och ”rekryterar” nya dansare. Jag inte bara hoppas utan det är också en nödvändighet för att dansbandsmusiken skall överleva, varje år!

För TÄNK PÅ EN SAK Wilier! DU kommer också så småningom att bli en s.k ”tradionalist”.
Nu vet jag visserligen inte din ålder. Men oavsett så kommer du förmodligen dansmässigt om inte annat att bli en ”traditionalist” vilket du vill eller inte!
wilier Skapat: 2011-02-26, 14:04
Örat: Det mest optimala på dansgolvet är att alla respekterar varandra, oavsett stil. Dom kvällarna är sjunde himlen för oss...inget övertramp o sura miner...Alla trivs och dansar på sitt sätt:) Sådana kvällar har mabn till Streaplers, Blackjack mm...alltså mellanskiktet bland banden...

Hypermoderna band går vi inte på, då det är tråkigt med alla ryggsäckar o vattenflaskor...där är dansen enbart motion...

Jag är närmare 50 än 40 och älskar mellanskiktet i dansbandsvärleden...traditionalist blir jag aldrig, men hoppas att dom ändå har överseende med oss som inte är som dom;)
Örat Skapat: 2011-02-26, 17:37
Wilier.. jag tror vi är överens om mycket även om det inte gäller allt, det verkar så när jag läser dina inlägg.

Hoppas inte DU uppfattade mitt inlägg om att DU också så småningom blir tradionalist som någon kritik….jag förstår vad du menar med tradionalister och jag tillhör definitivt inte denna grupp…..men vad jag menar är…..

Att det med jämna mellanrum dyker upp nya dansstilar som inte ens du kommer att anamma och därmed blir du en tradionalist i ”nystilarnas” ögon vilket du vill eller inte. Kanske lite djuplodat men ändå en sanning.
wilier Skapat: 2011-02-27, 16:34
Osvuret är bäst Örat. Vad jag inte har i händerna kan jag inte lova:) Där har du rätt:) Nu dags för en trevlig dansträning till Delen´s ikväll i Halmstad. Stället där stämplingar o övertramp överhuvudtaget inte existerar på:)
Musikmixen Skapat: 2012-01-30, 19:53
Men Wilier! Snuskar du fortfarande runt på golvet med dina skita fox ;) (rak översättning)