Ämne: |
Vad är en bra foxtrot eller fox? |
| Författare |
Inlägg |
|
KentSvensson
|
Skapat: 2010-06-20, 10:51
Riktar mig kanske främst till er kloka tjejer, men om det finns någon kille som vet så är ordet fritt.
Har gått och funderat ett tag på vad som gör att ni tycker det blir en bra foxtrot eller fox. Det är skillnad på hur man dansar foxtrot och fox, men jag känner att det är egentligen något helt annat som gör att ni känner att ni "svävar på moln" i en bra foxtrot/fox.
Kram Kent
|
|
mia
|
Skapat: 2010-06-20, 14:45
Kent, menar du att fox och foxtrot är två olika stilar? Jag trodde att dansen hette Foxtrot och att man förkortade det till fox eller så finns det ju andra stilar oxå som dirtyfox, norrlandsfox mm.
Jag tycker att en underbar fox är när killen är följer musiken på ett härligt sätt och alltså inte bara dansar standardsteg utan gör roliga saker beroende på hur musiken låter :-)
Ännu bättre är det om han får mig att sväva fram och känna mig som en prinsessa! :-)
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-06-21, 08:27
mia;Dej vill man dansa med,vad vi skulle flyta fram!
|
|
Micke S
|
Skapat: 2010-06-21, 09:00
Funderar på vad du menar med "Det är skillnad på hur man dansar foxtrot och fox"?
|
|
viktoria68
|
Skapat: 2010-08-10, 06:04
Det är mycket som ska stämma för att en dam ska känna att hon "svävar fram" i dansen. Här kommer lite förslag på vad en herre bör tänka på. (Läses med lite allvar och lite humor.)
För egen del vill jag dansa foxtrotsteg. Inte fel med lite avvikelse från standardstegen (precis som mia skriver). Men killar, se till att ni kan "överkurs-stegen" innan ni försöker er på dem. Inte bra om ni kör steg som inte liknar något världen skådat tidigare, även om det är ni som för och vi damer som ska följa. Börja försiktigt och se om tjejen hänger med på enklare avvikelser, därefter kan du sakta avancera till Travolta-nivå.
Sen måste killen föra bra och lagom bestämt så att man vet när det t ex är dags att svänga. Är han svag/dålig på att föra måste jag som tjej gissa vart han vill leda mig, och då kan jag inte slappna av utan måste vara beredd att kompensera med mina steg, kanske t o m vänta med mitt steg tills jag vet vart han vill föra mig. Med andra ord: dansar jag i otakt är det killens fel. ;-)
Det är också viktigt att man inte håller för hårt eller för löst. Fördel att vara tankeläsare, för håller du för hårt tänker hon "Aj min rygg!", Håller du för löst tänker hon "Dansar jag med någon?". Sitter damen ner efter en dans med dig och masserar ryggen, bör du överväga att styrketräna lite mindre. Är hon helt plötsligt borta från dina armar bör du nog besöka gymmet.
Vilken fattning man ska ha tror jag inte har så stor betydelse för de flesta damer. Se bara till att hålla händerna på anständigt ställe, det kan vara pinsamt att förklara varför man fått en blåtira under kvällen eller varför man plötsligt har svårt att gå normalt. :-o
Om du gör allt rätt och damen ändå inte svävar fram, kan det vara så att ni helt enkelt inte passar ihop. Det har funnits folk som sagt att "den personen dansar underbart", men när någon annan provar känns det "bara" ok, men inte fantastiskt. För du har väl inte trampat damen på tårna så att hon inte kan sväva fram av den anledningen?
Å andra sidan, trampar du riktigt många gånger på hennes tår, då ser hon nog till att sväva av ren självbevarelsedrift.
|
|
greeneyedangel
|
Skapat: 2010-08-14, 17:30
En riktigt bra fox är faktiskt ganska svår att få tag på ;). Men,när jag hittat en man som dansar så jag glömmer både tid o rum är det en helt fantastisk känsla! Hade sån tur häromkvällen att jag fick "rå om" en helt underbar dansant man nästan hela kvällen :). Blundade och log nöjt i hans armar. Hade lätt kunnat fortsätta många fler timmar! Hääärligt var det och man åker hem uppfylld av musik och energi.
|
|
nicka75
|
Skapat: 2010-08-21, 18:56
Funderar lite på det ni skriver. Vi är nybörjare som dansare och vill gärna lära oss fox/dirtyfox. Vi har anmält oss till en kurs senare i år.
När vi är ute och dansar försöker man härma de andra dansarna lite och försöker träna hemma.
Men problemet jag känner med det är att min man är stel och har dålig fantasi. Han vill gärna att jag ska föra, vilket för mig känns konstigt. Det är ju han som ska föra mig.
Har ni något tips på hur han blir mjukare i kroppen? Bugg går hur bra som helst, och "Gammal" foxtrot med.
Vad är skillnaden mellan dirtyfox och norrlandsfox?
|
|
Angela
|
Skapat: 2010-08-21, 20:30
Nicka, kolla gärna in en annan tråd här på Danslogen som berör samma ämne:
http:/www.danslogen.se/forum/2/356
|
|
guran
|
Skapat: 2010-08-22, 12:02
Är man nybörjare på dans, som du skriver att du är Nicka75, så kan du mentalt förbereda dig på att det tar några år att lära sig dansa och då med dans flera dagar i veckan. Det tog mig cirka två år att lära mig dansa en långsam foxtrot och förstå att det inte var jag som inte höll takten utan i princip 9 damer av 10 som inte håller rätt takt i en långsam låt.
Att få fantasi i dans kräver till att börja med att grundstegen och lite grundturer sitter i ryggmärgen. När det känns bekvämt kan man börja prova lite andra turer. Föreslå turer för din man och träna sedan på dem tills de sitter och känns bekväma. När han väl kan lite varianter kommer han att få komplimanger av damerna för dem och då kommer han säkert tycka att det blir roligare och vill lära sig mer roliga saker. Med lite tur får du kanske ställa dig i kö för att få dansa med din man. En jätteviktig sak är att prova på dansgolvet, att inte vara rädd att det kan gå fel. Det är a och o för att utvecklas. Alla damer dansar olika och alla turer går inte att göra med alla damer, men de flesta går om man för tydligt.
Om din man har problem med fantasin blir det nog väldiga problem med dirtyfox. Jag föredrar traditionell foxtrot men kan dansa i princip alla varianter av foxtrot. Dirtyfox finner jag dock ganska tråkig på grund av att den är så fantasilös. Dansen passar dock bra till den s.k. moderna dansmusiken, eftersom den är ganska fantasilös också. Förvisso min helt egna uppfattning.
Skillnaden mellan dirtyfox och norrlandsfox är till att börja med att det inte är samma sak. Sedan så kan vi nog älta skillnader i all oändlighet om det för det finns säkert väldigt många uppfattningar om det. I min värld har de två stilarna inget med varandra att göra. Kanske att i norrlandsfox dansar du fortfarande foxtrot medan dirtyfox inte är foxtrot längre.
|
|
Bettan
|
Skapat: 2010-08-23, 15:13
Har du en stel gubbe är det nog inte läge för Dirty Fox. Det är mer ett gungande till musiken - ofta ganska sexigt och med böjande rörelser - tänk dig 80-tals filmen Dirty Dancing.
|
|
nicka75
|
Skapat: 2010-08-24, 17:43
mmm. Fast jag tror nog att det hänger lite på musiken lite oxå. En låt som man inte känner något för lr inte känner igen faller vi lätt i en vanlig foxtrot medans mjuka/softiga låtar är det lättare att komma igång med.. Men det är som tipsen vi fått. Det tar tid att lära sig att dansa och det finns inga genvägar, bara ut och dansa och man ska nog inte vara rädd för att göra bort sig heller. Nu senast såg vi ett nybörjarpar.. Så vi är ju inte själva nybörjare.. fast det känns så rätt ofta.. :)
|
|
guran
|
Skapat: 2010-08-24, 21:15
Javisst hänger det på musiken. Dansar du till ett modern band, så finns det inte mycket känsla om du vill dansa en vanlig foxtrot även om du skriver att du lätt faller in i en vanlig foxtrot. Det kan bara bli en tråkig foxtrot rent ut sagt. Här passar dirtyfoxen bättre. Även om den ser känslosam ut är den knappast det. Du ska ha känsla för rytmen, men sedan är det bara att gunga på rent ut sagt. Det är bara upp till det dansandet paret hur pass djärva de vill vara, dvs. hur mycket gung och gnid det ska bli.
Jag kan förstå ungdomarna som föredrar dirtyfoxen, för att lära sig dansa vanligt eller riktig foxtrot till ett modern dansband är nog mer eller mindre döfött. Det blir alldeles för svårt eftersom rätt känsla för foxtrot inte finns i den musiken. Att lära sig dansa vanlig foxtrot till t.ex. Donnez vore nästan en lätt sak.
Ett litet tips att bli lite rörligare är att dansa till dansmusik utan partner. Du kan ställa dig med din man på golvet och ta på varsin ögonbindel och sedan dansar ni till musiken så galet ni bara kan. Rör på allt i kroppen hur mycket som helst (det är ett krav). Ögonbindlarna är till för att man ska slippa tänka på att någon kan se hur galet man dansar. När man bli modigare kan man ta av dem.
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-08-25, 09:12
När det gäller att dansa foxtrot har jag märkt en klar försämring dom sista 15-20 åren,tyvärr faller dom flesta av de gamla dansarna ifrån.
Förr skolades dom unga in i dansen av de lite äldre,idag är det mest friskis och svettis.
När vissa dansband spelar liknar det mera som ett sektmöte än dans.
Tack och lov finns det fortfarande dansband som spelar dansmusik som passar oss som vill dansa härlig mjuk svävande foxtrot.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-08-26, 21:51
Det senaste inlägget från Lassas kan tas med en nypa salt.Det vanliga..som går ut på att det var bättre förr,det är dåligt därför att dom gör inte som vi gjorde på den tiden.Tack och lov så går utvecklingen vidare och dansen med den.Det totala förfallet vore om dansbanden fortsatte att sjunga om vita duvor och röda stugor, dansarna dansade som man gjorde förr. Inse att musik och dans är i en ständig utveckling och ska så vara annars dör den.Prova och testa, det som känns bra förs vidare,det som inte funkar försvinner.
Om den kommande dansgenerationen tycker "gnuss" Zlips,Blender etc.är kul...då är de det som gäller.
Sagt från en 58-årig dansbandsmusiker som sett saker och ting utvecklats under många år.
|
|
Bettan
|
Skapat: 2010-08-26, 23:04
Vita duvor och röda stugor? Hahaha, den var bra!
Kommer inte på vad det kan vara för låtar... hmmm. Annat rött occh vitt av gammalt stuk finns det gott om...
Ett litet rött paket med vita snören
Tiotusen röda rosor
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-08-27, 00:38
Att ungdomsbandet Scotts spelar den gamla tråkiga slagdängan Lilla fröken fräken i från fryken gör välan att skrattet sätter sig i halsen!
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-08-27, 11:09
Håller med Tryggve, det är nya tider nu, allt måste inte vara som det var förr. Och de nya stilarna bjuder verkligen på en dansupplevelse utöver det vanliga, eller vad säger ni tjejer!?
Apropå Scotts så är jag överens med lassas att de har infört en del tråkiga gamla "svensktoppslåtar", men just den han nämner tycker jag faktiskt är den enda som är skapligt bra...
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-08-30, 07:41
Tryggve, jag är också 58 år - dock ingen dansbandsmusiker - men har väldigt svårt att hålla med dig. Det finns absolut ingenting som säger att all utveckling är av godo, speciellt inte den kulturella dit väl dansbandsmusiken bör räknas. Däremot är det naturligtvis svårt att inte inse fördelarna med t.ex. den tekniska eller medicinska utvecklingen.
Det har väl alltid varit så att ungdomar - kanske i något slags revolt mot föräldragenerationen - gillat en annan slags musik. Skillnaden mot för några decennier sedan är bara att då fick ungdomarna gå till "egna" ställen, t.ex. Nalen i Stockholm, medan i princip alla idag ska påtvingas ungdomarnas smak. Idag är det t.ex. mer eller mindre obligatoriskt med bugglåtar medan man så sent som på 80-talet i stället varierade med t.ex. en och annan gammeldans eller tango i stället. Det finns fortfarande några orkestrar som klarar av dessa rytmer. Dessa orkestrar högaktar jag!
Kan ni inte åtminstone vänta tills vår generation är borta - eller åtminstone inaktiv - innan ni avskaffar den dansmusik många av oss gillar.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-08-30, 10:11
Bosse: Utveckling är varken av ondo eller av godo..den är bara utveckling.
Du vill inte bli påtvingad ungdomarnas smak,men du tycker kanske att motsatsen är ok.
Ditt resonemang om att vänta tills er generation är borta,påminner om ett inslag jag såg på TV
En Engelsk snabbköpskassörska fick frågan om det var svårt för kunderna att förstå det nya myntsystemet som infördes (decimalsystemet) Hennes obetalbara kommentar blev:
Det är svårast för dom äldre att förstå,om man väntat till dom hade dött,så skulle det nog gått lättare.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-08-30, 10:25
Jag skrev ju att jag tyckte det var bra förr när ungdomarna kunde gå till sina ställen, t.ex. Nalen, och lyssna/dansa till sin musik medan de som gillade en annan stil kunde gå på andra ställen. Med andra ord påtvingades inte äldre ungdomarnas smak eller vice versa. Det är detta jag vill ha tillbaka.
Idag är det ibland väldigt svårt att välja om/var man ska dansa eftersom det på vissa ställen är ett modernt band ena kvällen och ett moget nästa. Om det då är ett band man inte känner till och dansstället inte är konsekvent med vilka veckodagar/veckor de kör vilket kan det bli ganska besvärligt.
Jag vill inte påtvinga någon andras musiksmak utan vill tvärtom att alla ska ha ställen där de kan trivas.
|
|
Sofie
|
Skapat: 2010-08-30, 15:16
Bosse, du verkar vara en riktig bakåtsträvare. Varför skulle man vilja dela upp dansarna som du föreslår? Det som är så himla bra med dansbandsdans är just att alla kan dansa med varandra helt tvärs över alla generationer.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-08-30, 16:04
Sofie, av den enkla anledningen att vi inte alla är stöpta i samma form och gillar samma slags dans. Sedan får du väl kalla det bakåtsträveri om du vill.
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-08-30, 23:58
Vad är det för svammel att ungdomarna kan dansa.
Jag åker mycket på Ålandsfärjorna,massor av ungdomar nästan ingen kan dansa,på återresan är det bara vi gamlingar som dansar samt några fulla ungdomar.
Jag nekar inte till att när det är ungdomsdanser är stämningen god och man ser hur många olika dansstilar som helst takten är det inte så noga med heller.
Om det ska räknas som att dansen utvecklas vet jag inte.
Där är vi gamlingar kanske för noga med att hålla taken och stilen.
Den lilla sekten som följer band typ Zlips och Blender räknas inte dom är med få undantag 40 plusare som stannat i utvecklingen
|
|
Skrållan
|
Skapat: 2010-08-31, 07:47
Oj Lassas, den kommentaren lär inte göra dig populär. Jag citerar:
"Vad är det för svammel att ungdomarna kan dansa"
Har du varit på någon av dansmarorna någon gång? Eller en BRR-tävling någon gång? Snacka om dansförmåga!
Skulle vilija påstå att det är du som svamlar som att säga att:
"Den lilla sekten somföljer band typ Zlips och Blender räknas inte dom är få med undantat 40 plussare som stannat i utvecklingen"
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-08-31, 08:45
Håller med Skrållan, det var ett sällsynt svamligt inlägg av signaturen lassas. Det är klart att det finns många ungdomar som inte kan dansa (liksom det finns vuxna som inte kan), men det finns unga som kan också! Men de håller som regel inte till på Ålandsfärjorna utan på riktiga dansställen, typ Yesterday, eller på olika dansmaror.
Och vad är det för underligt uttalande om Zlips och Blender? De drar förvisso en hel del av de unga, jag begriper rent ut sagt inte vad lassas menar med sitt uttalande.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-08-31, 14:42
Stöter på den här typen av åsikter ibland när man är ute och spelar.Surmagade äldre män som går omkring och muttrar om att det va bättre förr.(Ju förr dess bättre)
Konstigt nog hör man aldrig det från äldre damer,vad kan det bero på? Lassas och Bosse kan nog lämpligen hållas på dom ställen där tiden stått still,ex. Fyris park Uppsala borde passa.
Allt för att inte deras dåliga humör smittar av sej på dom andra.
Zlips och Blender står för framtiden,sen får gnällgubbarna tycka vad dom vill.
Min generation (50-tal) Tyckte Bertil Boo och den generationen va mossiga,vi ville ha Beatles Elvis etc. Titta idag...Dessa artister är väl inte vad som kan kallas moderna.Allt förändras
gilla läget eller sitt i ett hörn och gnäll.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-08-31, 15:30
"Surmagade äldre män"? Ja när det gäller åldern så är vi ju uppenbarligen exakt lika gamla. Sedan är du dansbandsmusiker som av allt att döma vänder dig till en yngre generation, och inget fel i det, så länge du accepterar att det finns de som har en annan smak.
Fyris Park är säkert bra men lite väl långt för mig som bor i Stockholm och inte har bil. Men visst, ännu så länge så finns det ju ställen att gå på.
Lustigt att du skulle nämna Bertil Boo. Jag är precis hemkommen från en semester i Malmö där jag bl.a. var på Emmaus Björkå och gjorde ett fynd: En CD-skiva med Bertil Boo för 10 kr! Den bonden kunde sjunga!
När det gäller Beatles så förmodar jag att du till skillnad från mig aldrig besökt 60-talstältet på Malmöfestivalen. Där är grupper som Before och Liverpool som sjunger Beatleslåtar och det är oftast så mycket folk att alla inte får plats i tältet utan måste lyssna utanför. I år spelade dessutom Malmö Symfoniorkester på detta tema för en stor publik på Stortorget lyssnade. Så helt mossiga och bortglömda är de tydligen inte. Och det var väl om jag minns rätt slutsålt när Paul McCartney gästade Globen för några år sedan.
|
|
nicka75
|
Skapat: 2010-08-31, 21:27
Får nog lägga mig i lite nu.. Tycker tonen inte passar forumet.
Ni som skriver här nu tycker uppenbart om att dansa.. "SIN" stil.. Alla är välkomna på dansgolvet. nya som gamla. Bugg. Dirtyfox, Foxtrot. vad ni vill. De finns de som bara åker ut för att lyssna. De är välkomna de med. (fast ibland känns de som de är ivägen på dansgolvet, men även de har betalt inträde)
Jag kan än så länge inte kalla mig gammal och kan inte kalla mig ung heller. Jag tycker om att dansa så väl till "Ett litet rött paket med vita snören" som tex. "It must have been love". Whalströms, Jannez som Blender lr Perkiles. Smaken är som baken. Man åker väl dit och dansar där musiken passar en bäst. Så gör vi i alla fall. Vill inte vi dansa till Arvingarna lr Flamingo för att deras musik inte passar oss. Varför åka dit då?
Upp med hakan nu. Och kom ihåg.. Dansen ska leva vidare oavsett hur man dansar. Om 25 år är jag gammal och då har det säkert kommit någon "ny" stil, som säkert jag kommer "spy galla" över. Men de har rätt att dansa ändå..
En sak till.. DANS ÄR KULTUR! Kulturen lever vidare bara man hjälpsåt att föra den vidare. Det är nyttigt för alla att lära sig alla de olika dansstilarna.
KRAM ALLA DANSGOINGAR ;o)
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-08-31, 21:57
Men nicka75. Nog kan vi väl tåla den här tonen.Det förstår du väl..att vi inte är osams och elaka på riktigt. Vi är som politikerna..skäller på varandra,och sen går ut och äter middag tillsammans. Men om vi ska ha ett forum så måste vi väl dividera
om nått.Om vi bara ska tycka lika och klappa varandra på ryggen så kan forumet läggas ner.
|
|
guran
|
Skapat: 2010-09-01, 06:57
Alltid trevligt med en vänlig diskussion, men tonen kan kan vara hård, bara man slipper personliga angrepp och invektiv.
Från det ena till det andra så betyder kultur något som inte vill förändras. Så både Bosse och lassas är väl riktiga kulturmänniskor kanske.
Sedan så talar många om utveckling. I min värld är utveckling något som blir bättre och förfinas. Vad gäller då bugg och foxtrot så skulle det kunnas sägas att utvecklingen där innebär fler och nya turer och att folk lär sig dansa danserna bättre. Nu kommer dock ett stort MEN. Mycket av dagens "ungdomsdansande" är mer en tillbakagång än utveckling. Vi ska nog tala om förändring än utveckling.
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-09-01, 08:12
Om vi ska titta på vilka som stått för utveckingen dom sista 20 åren så har mogenbanden utveklats något enormt,mycket tack vare att utrustningen har blivit datoriserad,
Vi äldre har blivit mycket bättre genom att vi lärt oss bugga.
Vi har ju tackten genom folkdansen och många år med foxtrot.
Och vilka är det som är ute och dansar?
Majoriteten av dansband både proffs och amatör band är mogenband.
Och vi äldre dominerar.Undantaget några dansmaror och tävlingar.
Vidare spelar ungdomsbanden både Elvis och gamla Sven-Ingvars låtar.
|
|
Örat
|
Skapat: 2010-09-01, 20:06
Man +50 och är ute och dansar ganska ofta till olika dansband runt i Västsverige! Det klagas på ryggsäckar, klädbyte, skobyte, klädkoder, medhavda bananer och äpplen,dansstilar, ungdomar, äldre, etc. NEJ, NU FÅR NI SLUTA ALLIHOP! Det spelar väl ingen roll, vi har ju det viktigaste gemensamt allesammans nämligen; VI GILLAR ATT DANSA och UMGÅS TILL DANSBANDSMUSIK! Låt detta faktum förena oss istället för att förorena varandra med dylika gnäll eller stanna hemma!
|
|
Båtis
|
Skapat: 2010-09-02, 12:12
Tycker att Örat skriver en bra sammanfattning av det hela.
Låt och dansa och ha kul och inte tjafsa!
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-09-02, 22:18
Det är väl klart att vi ska dansa och ha kul, som Båtis och Örat säger, men det ena utesluter väl inte det andra? Kan väl inte vara fel att diskutera så länge det hålls på en anständig nivå? Önskvärt alltså att undvika onödigt hårda ord som några använder (kanske jag också ibland?). Ingen lär tänka till och fundera över sin ståndpunkt om han/hon känner sig påhoppad, då blir man ju enbart arg.
Var själv kritisk mot lassas förra uttalande att ungdomar inte kan dansa, däremot håller jag med om det mesta han skrev i sitt senaste. Det är fortfarande mest äldre som går ut på dans, och många av oss har blivit bättre dansare (men inte alla). Om man har takten genom folkdansen är väl mer osäkert, inte jag i varje fall. Det finns ju s k taktsinne, de flesta har det nog, men sen finns det de som saknar det också.
Är mer tveksam till påståendet att ungdomsbanden spelar Elvislåtar, det är nog ganska sällan. Att Sven-Ingvarslåtarna
blivit populära igen berodde ju på Scotts som fick uppdrag i Dansbandskampen att spela sådana och sen har nåt enstaka band tagit efter. Men majoriteten ungdomsband spelar inte såna låtar.
|
|
Bettan
|
Skapat: 2010-09-03, 09:55
Håller med om att det Scotts som fått upp intresset för gamla Sven-Ingvars låter. De hade nog aldrig själv kommit på att spela sån musik om de inte blivit tilldelade det i DAnsbandskampen.
Sen är det så att detta är bara en liten del av det de spelar. Nuförtiden avslutar de alla danskvällar med ett litet hårdrocksmedley :-)
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-09-04, 09:12
Ungdomsbanden som Scotts inser nog att ska dom överleva som band måste dom spela musik för oss äldre.
Dom gamla ungdomsbanden Streaplers,Flamingo,Thorleifs via Arvingarna,Sannex mfl har insett att framtiden tyvärr ligger i den gamla utdöende generationen,med oss dör dansmusiken.
Precis som gammeldansen har gjort dom sista 10-20åren.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-09-04, 10:22
Förra inlägget var OK, lassas, men nu tycker jag du är ute och cyklar igen. Varför skulle ungdomsbanden spela musik för äldre, dvs traditionell dansbandsmusik? Det kommer de INTE att göra, det är jag säker på. En och annan traditionell låt måhända, men repertoaren lär vara i huvudsak modern.
Att Arvingarna och Scotts spelar något mer åt det traditionella hållet ibland beror ju på att de har fått en annan publik tack vare exponeringen i TV, och de är förstås måna om att behålla dessa. Att de har sjunkit i popularitet hos dansarna är väl ganska klart, men vi dansare är ju inte lika många som TV-publiken, som därför anses viktigare.
Nej, ungdomsbanden lär fortsätta spela modernt, och visst kommer dansen att överleva in i framtiden. Så många ungdomar finns det faktiskt som dansar och fler och fler blir det! Däremot är det fullt möjligt att den gamla traditionella dansbandsmusiken går i graven med den utdöende äldre generationen. Men dansen lär fortleva!
|
|
Andy
|
Skapat: 2010-09-04, 10:25
Lite dyster framtid lassas målar upp, men den bilden har nog målats upp varje år i minst 30 år nu. Framtiden kan väl inte ligga i en utdöende generation? Låter lite konstigt det, men jag förstår att ett band som vill spela på heltid och ha hela sin försörjning från spelningar får finna sig i att rikta in sig på den utdöende genarationen.
Många av de moderna banden har en repertoar som är riktad mot unga på grund av att de vill locka in mer ungdomar i dans så att framtiden ska tryggas med nya generationer dansare.
Jag gissar vilt att den förändring som sker idag inom dansmusiken inte är själva musiken utan mer dansandet. Med stilar som Dirtyfox och gnuss funkar inte gamla slagdängor längre. Ett moget dansband kan helt enkelt inte locka renodlade dirtyfoxare och gnussare eftersom den takt som de dansstilarna kräver inte funkar med mogenbandens repetoar.
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-09-04, 20:47
Vi måste ju konstatera att dansställen och publiken har blivit enormt mycket färre dom senaste 20-30åren,detta trots att dans exponeras mycket mer i tv och pressen nu än förr.
För 20år sedan dansade jag själv 6 dagar i veckan nu blir det 3 gånger och kan konstatera att ungdomen ofta lyser med sin frånvaro,vi är faktiskt många äldre som dansar till ungdomsbanden,men vi ser väldigt unga ut,helt klart har många äldre anammat gnuss,vissa gubbar är ju nästan i extas när dom gnussar med de unga tösera som kommer ut ibland.
|
|
eis
|
Skapat: 2010-09-05, 14:00
Undrar varför det blir färre dansställen och färre danstillfällen? Media är ju fullkomligt full av dans i alla former. Tv visar Let's Dance, So you think you can dance, Dansfeber, Dansbandsbrudar, tidningarna skriver om dans, radioprogram handlar om dans och danskurserna blir fulla.
Jag säger som Tony Irving, MEEEN... vad händer sen?
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-09-15, 22:10
För att återgå till ämnet så tycker jag det är svårt att i dag på dansgolven kunna dansa en härlig och skön foxtrot.
Foxtrot är för övrigt den internationella benämningen, då med valsfattningen, och fox är den svenska modellen där paren kramar varandra under dansen.
Jag tycker att damerna i dag har svårt att följa en kavaljer som dansar varierat och undrar om inte det beror på den dansstilen som förekommer numer. Variationerna är inte så många när de flesta dansar stegen slow, slow quick,quick utan större variation och riktningsändringar på quickstegen som ska vara i foxtrot. Tyvärr så spelar många band en släpig foxtrot ( ej att förväxla med slowfox som har andra steg), som blir väl taktfast, mer som marschmusik. En foxtrot är ju oftast lite snabbare. Man får som kavaljer i dag anpassa sig till damerna men som tur är så brukar det finnas en handfull dansanta damer på danserna som kan följa i en varierad foxtrot. När man bjuder upp en av dem så kan man verkligen njuta av en härlig och följsam foxtrot.
|
|
guran
|
Skapat: 2010-09-15, 23:42
Ökande antal dansare märks nog mer på dansklubbar och dansskolor. Tyvärr, väljer många av dem att inte prova på social dans utan nöjder sig med att dansa i klubbar. Många vågar helt enkelt inte gå ut på lokal och dansa. Det kan tyckas konstigt, men är en realitet.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-09-16, 21:14
Dansmusiken som själva dansandet har verkligen förändrats de sista 30 åren! Vi kan ju inte beklaga oss jämt på ungdomsmusik från nu och från förr? Varför göra skillnad och jämföra när det inte finns ngt att jämföra med efter att vi fått tillbaka pardansandet efter diskot som var ensam- eller gruppdans? Vi kan inte...jo, jämför ni men det blir orätt för både gamla sättet att dansa som dagens eftersom stilarna är så olika.
Vad jag förstår... (och det är inte alltid jag förstår :) är att alla är välkomna att dansa till vilket band som helst,...och deras musik MEN...anpassa för guds skull ert dansande till det som erbjuds för stunden. Vi kan inte förändra det som finns där och då! Och tillbaka vill jag inte gå då står jag som panelhöna i ett hörn...och framåt vill jag inte gå då mycket härligt händer och missar det mesta ändå!.
Vi ska inte jämföra danserna från förr med dagens..inte ens foxen som verkligen ändrat vår dansvärld rätt upp och ner. Jag dansar alla stilarna och ingen stil är bättre än annan! Men det blir bättre eller sämre däremot, beroende på VEM jag dansar med. Och är detsamma med buggen...med ett undantag: "Slit och dra stilen" eller stockholmsbuggen som många varit stolt över. Min axel vrider sig ur led varje gång jag känner att nån kavaljer har endast denna stil att erbjuda mig. Då är det jag som styr för annars måste jag tacka nej redan i början av dansen.
Förresten, mitt namn här har jag valt pga att herrarna har kallat mig för "lättfotad" på dansgolvet och för att jag lätt snurrar väldigt fort. På 1 år var det 5:e kavaljeren på Hallunda som bestämde det här namnet. Härligt att bli kallad för lättfotad av herrarna för då har jag många att dansa med.
Dansa är så härligt och alla har vi någon att göra det med, ibland eller ofta. Det är meningslöst att jämföra när stilarna är så isär ifrån varandra.
|
|
Lena
|
Skapat: 2010-09-17, 21:15
Humleman skriver att damerna har svårt att följa. Jag håller inte med! Som dam skulle jag vilja påstå att herrarna är dåliga på att föra. Jag vill och kan sväva fram, lätt på foten som Madame Lättfotad, men var är herrarna som klarar av detta?
Nej då, många danskvällar får man bara tråna efter någon riktigt dansant kavaljer som klarar mer än slow, slow, quick, quick i standardtempo med grundturer.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-09-18, 12:59
Instämmer med föregående talare (Lena), om en dans inte fungerar så är det oftast beroende på dålig eller otydlig förning från kavaljerens sida. Brukar peppa alla orutinerade damer jag träffar på att inte ta åt sig om dansen blir mindre bra, eftersom största ansvaret måste ligga på mannen. Gäller ju att vi karlar för tydligt och dessutom anpassar dansen efter partnerns nivå, det viktigaste bör ju vara att dansen fungerar tillfredsställande för båda. Om sen mannen ifråga tycker att nivån blev för låg för honom bjuder han förstås inte upp fler gånger.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-09-18, 16:22
Ronny J *Fniss* Tack för inlägget och för det mellan raderna som varken Lena (tack! :) eller jag uttalat högt om! Härligt att det är en man som säger det!
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-09-18, 23:36
Måste säga att damerna som är ute och dansar är otroligt duktiga,alla grabbar har olika stilar som dom måste följa.
Det här med att dansen har förändrats de sista 30 åren håller jag inte med om,de etablerade mogenbanden som drar den stora danspubliken,spelar på isamma härliga stil som förr,och vi oldtimers dansar på i samma stil.
Att det finns några buggband som drar lite udda figurer som larvar sig med dirty och andra fox stilat får räknas som undantag dansbandsmusik är och förblir musik som den stora danspubliken älskar.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-09-20, 12:54
Jo men visst har dansen förändrats en hel del under de sista säg 15 åren! Jag själv dansade t ex helt annorlunda för tio år sedan mot vad jag gör nu. Men detta gäller nog i huvudsak på moderndans, på mogendanserna har lassas rätt i att det ser ut som det alltid har gjort.
Men sen är jag inte med, lassas, när du säger att "det finns några få buggband som drar lite udda figurer som larvar sig med dirty och andra foxstilar", och att dessa "får räknas som undantag". De nya dansstilarna har större utrymme än så, och s k kallade "buggband" lär finnas minst 20 av (är det få, lassas?). Din åsikt om de nya stilarna är tämligen uppenbar, lassas, men det är ändå bara din personliga uppfattning och inte nån allmängiltig sanning som den ger sken av att vara. Nä, vi är många som gillar det nya, och vi är absolut inte några "udda figurer" utan vanliga dansanta individer!
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-09-20, 14:19
Ronny, om det ändå hade varit så väl att de här nya stilarna varit begränsade till danser där moderna band spelar hade allt varit gott och väl. Tyvärr råkar man ut för dirtyfoxare och de som buggar även till den lugnaste låt även på mogendanser. Men förmodligen är de betydligt fler på moderndanser. Problemet är att båda dessa dansstilar innebär mycket dans på stället och medför att vi som vill dansa fox (till lugna låtar) jämt och ständigt måste göra undanmanövrar, åtminstone om det är någorlunda mycket folk på dansgolvet.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-09-20, 14:39
Där ser man, det är alltså inte bara på moderndans det nya har slagit igenom! Så lassas teorier får sig ytterligare en knuff bakåt...
Dock synd att detta ska vålla problem och irritation, som Bosse säger. Jag motsätter mig inte att det upplevs så, men jag tror ändå inte att alla som dansar nya stilar är bromsklossar, bör finnas de som håller koll på sin omgivning och visar hänsyn även bland dessa.
Nu på 2000-talet är det nog bara att acceptera att det dansas på olika sätt både på mogen- och moderndans. Förhoppningsvis försöker så många som möjligt bidra till att danskvällen upplevs lyckad genom att ta hänsyn till andra.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-09-20, 14:52
Nej tyvärr är det inte det, Ronny. Men i ärlighetens namn så är det förmodligen betydligt mindre förekommande på mogendanser, åtminstone ännu så länge.
Och självfallet är inte alla som dansar nya stilar bromsklossar. Personligen upplever jag att buggare oftast försöker ta hänsyn. Värre är det då med dirtyfoxarna, d.v.s. om det jag ibland ser nu är dirtyfox, när ett par står stilla på en plats och utför någon slags ålande rörelser eller så sänker kavaljeren damen tills hon nästan ligger ner på dansgolvet innan han reser henne igen.
Jag tycker knappast det är positivt om skillnaderna mellan mogendans och moderndans krymper eftersom det tyvärr i princip alltid är mogendansarna som närmar sig moderndansarna och inte tvärtom. Anledningen till att jag går på mogendans är ju främst för att slippa uppleva dessa nya dansstilar, och jag tror inte jag är ensam om det.
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-09-20, 19:26
Visst har dansandet förändrats de sista 25-30 åren. Innan dess så dansade undantagslöst alla med den traditionella dansfattningen och sen började en och annan kavaljer dingla ner med vänsterarmen för att så småningom förändras till den stilen som är tongivande i dag, alltså att kramdansa. Det är ju inte av en händelse som den traditionella fattningen förekommit för det är det bästa sättet att föra en dam i dansen. Jag har alltid dansat på det viset och visst sticker man ut på mogendanserna när man håller så. Många kanske vill dansa så, men vågar inte göra det för rädslan att vara annorlunda. Det skrivs nånstans här att dansen ständigt utvecklas. Jag tycker nog att den håller på att avvecklas i stället. Ta t.ex. dirtyfoxen. Av någon osööökt anledning kommer jag att tänka på gjyttjebrottning när jag ser den, med tanke på det engelska ordet dirty:s betydelse. Det krävs inte några större stegkunskaper för att kråma sig på det viset och så mycket dans är det inte att tala om. Så är det också stor skillnad på att kunna dansa och vara dansant. En dansant person är en som är mycket duktig på att föra och dansa.
Då krävs musikalitet, takt och rytmkänsla och att kunna variera sig med många olika stegkombinationer samt även blanda in andra dansers steg i dansen. Också förmågan att kunna dansa ut efter melodin och inte bara följa trumdunket. Finns i dag dansband som spelar Spanska ögon, Demis Ruossos Ever and ever, Amapola osv. Fina melodier att dansa till melodin efter. Till och med tango och slowfox spelas samt latinostuk på en del också. Snart är det väl slut på sådana melodier, tyvärr, eftersom man idag dansar lika till allt. Undrar om inte ändå det är femtio och sextiotalisterna som är de som fortfarande har förmågan att dansa på det trivsamma vis som dans skall dansas.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-09-21, 12:56
Humleman, du får det att låta som ett rent faktum när du påstår att den traditionella dansfattningen är "det bästa sättet att föra en dam på". Men detta är ju bara din egen subjektiva uppfattning - du tycker så, visst, och naturligtvis en del flera - MEN RAKT INTE ALLA! Det finns naturligtvis duktiga dansare liksom det finns mindre duktiga vare sig man använder traditionell fattning eller kramstilen.
Sen fortsätter du i samma generaliserande ton om "hur dans ska dansas", men det är naturligtvis bara din egen åsikt återigen. Det kanske är självklart att det förhåller sig så i ett forum, men jag tycker ändå att man kunde uttrycka sig lite mer försiktigt, eftersom man borde veta att det finns avvikande åsikter...
|
|
guran
|
Skapat: 2010-09-21, 13:42
Jag kan inte låta bli att hålla med Humleman i det mesta. Att danskunskaperna i avseende på dans är på väg ner instämmer jag i. Den traditionella dansfattningen är överlägsen alla andra "foxtrotfattningar". Den ger bra balans, tydlig förning, och ger utrymme för vilket danssteg som helst.
Många damer vill promt hålla kramstil, men då får de även föredra en mindre variantionsrik dans.
Men det finns egentligen ingen anledning att träta om dansstil. Humleman liksa jag vill förmodligen utvecka vår dans hela tiden och hitta nya steg. Det kanske beror på att jag delvis har lätt för att finna dansen tråkig om det inte sker nya saker hela tiden. Jag kan även inte låta bli att nämna att en drivkraft även är de ovationer jag får från damerna som verkligen uppskattar variantion och inte bara typ höger-vänster-höger-vänster erfter trummorna. Dansen finner verklig glädje när det går att dansa efter melodin. Tyvärr, spelar de flesta moderna band låtar som inte har någon melodi rent ut sagt. Då passar det bättre med Dirtyfox.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-09-21, 16:49
Det här börjar bli riktigt komiskt..att läsa alla surmagade komentarer från företrädesvis äldre gentlemen.Tanken på att allt utvecklas har kanske inte föresvävat vissa av dessa som skriver sina inlägg.Det spelades naturligtvis bättre fotboll på Gunnar Nordahls tid..etc. Kom igen nu det är 2010
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-09-21, 19:09
Frapperande att här läsa att vi äldre dansörer kallas för surmagade bara för att vi har våra uppfattningar om dans utifrån egna erfarenheter och att vi har kvalitetskrav på dans.. Jag är långt ifrån en surmagad person. Tycker det är trevligt att ventilera olika uppfattningar om dans enär detta är ett forum för att diskutera dans. Tycker det är dåligt att försöka snöpa samtalen om dans här genom att använda epiet som surmagade och tydligen även åldersdiskriminering. Nytt behöver inte alltid vara bra för att det är nytt och gammalt behöver inte vara dåligt för att det är gammalt. Är glad att jag kan ha mina uppfattningar, vilka jag står för, och att jag också respekterar andras uppfattning.
Jag är uppvuxen i Linköping, började dansa 1959 och dansfostrad på något som hette Lorry där. Sveriges första ställe med grammofondans och då till världens förnämsta dansorkestrar och dansmusik. Där var det dans varje kväll i veckan och ville man platsa där så gällde det att kunna dansa. Där sprang man tre-fyra gånger i veckan i bland. På den tiden, ja hela sextiotalet så fanns det gott om dansorkestrar som spelade på danspalatsen. Oftast sju-åtta man med sättningen piano, tenor,alt och barrytonsaxar, trumpet, trummor och basgitarr och även trombon och klarinett. Skickliga musiker som verkligen kunde spela fint arrangerad dansmusik av alla sorter. Det jag lärde mig då sitter i ryggraden och jag har dansat mycket hela mitt hitintillsvarande liv med några korta uppehåll.
Jag är ingen vän av dagens dansbandsmusik men har inget val om jag vill dansa, men jag tycker att dagens dansband, givetvis med ett antal undantag, spelar en väldigt slätstruken dansmusik. Nu har jag inte minsta problem att dansa efter den.
Är det några som jag tycker kan dansa i dag så är det de skickliga buggarna. Det är en fröjd att se dem dansa med massor av olika turer och kombinationer.
Citerar Guran här: "Jag kan även inte låta bli att nämna att en drivkraft även är de ovationer jag får från damerna som verkligen uppskattar variantion". Samma upplever jag ofta och jag har förmånen att ha en danskompis som är extremt följsam, där varje dans är en känsloupplevelse av njutning. Med henne kan jag dansa ut precis som jag vill och veta att våra fötter är som klistrade vid varandra. En upplevelse som jag önskar alla som dansar får uppleva.
Jag saknar mycket Simons orkester (som tyvärr inte finns längre) och Leif Kronlunds som spelade upp till dans fram till 2005 här nere i mina trakter. Så kallade höjdarkvällar för oss som älskar dans.
Trevligt att vi ändå är några stycken här, både damer och herrar som håller dansfanan högt och vågar uttrycka det. Man brukar ju säga att Döda fiskar simmar inte mot strömmen.
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-09-21, 23:59
Det spelades inte bättre boll på Gunnar Nordahls tid,men roligare.
På dansbanan är det vi oldtimers som dansar bäst,dom nyskilda ungtupparna på 40år tror bara att dom kan dansa efter en nybörjarkurs.
Visst får dom bryta och bända på dansgolvet och tycka att dom har utvecklat dansen,men dansbandsmusik ska dansas som den stora majoriteten dansar ute.
Vill ni dansa på ett annat sätt byt då namn på elendet men kalla det inte dansbandsdans.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-09-22, 00:38
Bra inlägg av Humleman, dessutom i en trevlig ton, så ska det se ut! tycker jag. Absolut inget surmagat över det. Däremot har lassas en del att lära när det gäller att uttrycka sig, där kan man nog tala om en viss surmage.
Hör själv till gruppen oldtimers och anser mig vara en god dansör, men så mycket har jag ju sett att jag vet att ungdomarna dansar bättre. Inte de som just gått nybörjarkurs förstås, men det finns mängder av yngre som varit med ett tag och som är suveräna dansare. T ex de som Humleman nämner, duktiga buggare, ofta mycket unga personer.
Apropå de olika dansstilarna så påstår jag inte att de nya sätten har utvecklat dansen, bara att de är helt annorlunda jämfört med det traditionella. Och även om jag föredrar dirtyfox så dömer jag inte ut det gamla, ni som vill dansa så ska naturligtvis fortsätta med det. Det är helt enkelt olika stilar. Och jag kan ju upplysa att jag fått väldigt mycket beröm, jag också, för min dirtyfoxstil, så det finns många damer som gillar den sortens dans också. Nä, låt var och en dansa som de vill, och vem som dansar bäst har noll betydelse. Vi är väl på socialdans där det viktiga är att man har kul och att ens partner blir nöjd! "Dans är livet"!
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-09-22, 14:41
Heheheh! Här jämför vi kex med crackers eller ryvita med rågrut! Goda alla på sitt vis, inte vid alla tillfällen och utsökta när hungern är som värst, för då kan man välja precis vad som helst. Om vi kunde välja, valde vi det som vi trånar mest efter och föredrar men ibland har man inte haft koll på förrådet och står handlöst hungrig utan något att mumsa på!
Jaaa, vi dansare är ena utsökta sökare efter det ultimata upplevelsen som både dans och musik ger!
Alla kavaljererna har faktiskt en poäng i deras inlägg och det är mkt roande hur argumenteringen än för det ena eller för det andra faller sig på! och ja finner att alla har rätt. Därför att jag har en känsla av att alla vi här kommer från olika kulturer när det gäller dans och musik. Och det har påverkat o speglat hur vi vill ha det nu. Det som gör det svårt med inläggen, kan ja tycka är huruvida vi dansade förr och nu och huruvida dansbanden var förr och nu och vilken dans- och musikstil föredrogs förr och nu. Vi jämför fortfarande det ojämförbara! och då biter vi oss själva i svansen!
Jag tror, naiv som ja är, att vi faktiskt alla dansar bra! Men musiken uppfattas annorlunda av ngn annan än jag och dennes rytm och taktkänsla kan vara annorlunda än min. Vi kan inte dansa för vi har inte samma uppfattning om saken. Och den subjektiva upplevelsen uteblir! Foxtrot eller fox är densamma för mig, officiellt eller dirty! Oavsett fattning, kan kavaljeren så kan jag! Och oavsett stilen, kan kavaljeren avläsa mig så kan ja föra honom till 7:e himlem!...och likaså i buggen!
|
|
viktoria68
|
Skapat: 2010-09-25, 07:48
Klokt inlägg av Lättfotad!
Jag håller med, foxtrot är foxtrot oavsett fattning och stil (traditionell/dirty). De trevligaste danskvällarna för mig är när jag fått dansa olika stilar. Det är en angenäm utmaning att kunna följa sin danspartner oavsett vilken stil han dansar. Ännu bättre när man får positiv feed-back efter dansen. :-)
Men ibland hittar man någon som det klickar extra bra med, och då kan kvällen bli jättebra även om man dansar de flesta danserna med en och samma.
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-09-25, 16:42
Foxtrot är ju foxtrot för att man dansar grundstegen slow,slow, quick,quick. Annars är det ju inte foxtrot. Man dansar ju inte vals om man inte dansar valsstegen eller tango om man inte dansar tangostegen. Man håller ju olika men stegen ska ju vara foxtrotstegen, annars ingen foxtrot utan nån hemmasnickrad stegvariant. Det finns många sådana. Dirtyfoxarna dansar sällan foxtrotsteg utan tar ju bara ett par steg åt nåt håll och står sen och vrider. Kallar i alla fall inte jag för foxtrot.
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-09-25, 23:59
Men vissa på detta forum verkar tycka att dansens framtid är lika med stilarna som utövas när tex Arvingarna spelar på After ski på Högis i Sälen!
|
|
viktoria68
|
Skapat: 2010-09-26, 00:26
Nu har jag inte dansat med så många dirty-foxare (bara en handfull), men de jag dansat med har definitivt haft slow-slow-quick-quick som bas, och lite variation på det. Annars är det inte foxtrot, som Humleman skriver.
Det viktiga oavsett dansstil är att man visar hänsyn gentemot andra och inte tar oberäkneliga steg eller stannar så att andra inte har en chans att väja. Det är inte alltid dirty-foxarna som är de största bovarna på den punkten...
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-09-26, 01:11
Det uppskattas viktoria68 :)!
lassas? Hahahaha! so what? Aldrig varit där men kan tänka mig hur de dansar på sättet du nämner det på, hihihi!
Humleman, du har rätt! Det är ju för rättvisans skull, inte den dansen, som man verkligen förknippar med det officiella foxtroten.
Dirtyfox, om ja inte missförstår, är en variant av dans som man har tagit/lånat namn fr filmen "Dirty" Dancing! De rörelserna, fattningarna som väcker uppmärksamhet i filmen, har man gjort om i dirtyfox till en svensk variant. Ja var en av de första som gick på dirtyfoxkursen när den blev av för första gng i Stockholm.
Men en sak vill jag här säga på en gång och är att INGEN, men ingen efter kursen, motsvarar i dans vad min lärare har lärt ut. Alla kavaljerer jag har gått kursen med och har haft förmånen att dansa med, ingen av dem dansar den dansen vi lärde oss. Och dansen är mkt kroppsnära med så synkade rörelser att när man dansar och dansar bra är man på det hela taget sammansmält med sin kavaljer. Och det finns så många varianter idag, som det finns förare och detta beror helt och hållet på vad varje förare
har för egen förmåga till improvisation, kroppshållning och taktkänsla. Och kursen uppmuntrar förarna att använda sig av sin egen musikalitet och taktkänsla. Jag har inte en enda gång sett min lärare stoppa andra foxare på dansgolvet och jag har dansat många ggr med honom på olika dansgolv i Stockholm!
Fox är foxtrotsförkortning för alla sorters foxtrot, dirty eller inte dirty. Dirtyfox har oxå slow,slow, quick,quick, slow men det är upp till kavaljeren att använda sig av dem eller inte. Nästan alla väljer bort den!
För att ytterliggare komplicera det hela så är det många kavaljerer som blandar dirtyfox med gnuss. Och när han kan den så är dansen en höjdare!
|
|
carro
|
Skapat: 2010-09-26, 16:32
Jag håller med om att ursprungstänken med dirtyfoxen var att den skulle följa foxstegen - alltså slow och quick men jag tycker faktiskt inte att man danssar så idag.
Dirty är just dirty. Man gör som man vill och det är ofta sensuellt och nära.
Som @Lättfotad säger så blandar många in gnuss men själv är jag inget fan av det. Får bara ont i nacken av att man trycker ihop sina pannor.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-09-26, 17:34
Ja carro, så rätt så!
Men det finns mycket annat gnuss oxå! Och det går att justera med sin partner fr a när det är HAN som vill gnussa ...med bara kinder,...med ansiktet mot varandra,... med ansiktet från varandra,...vissa äkta makar använder mungnuss...! hehe, vad säger ni andra? Helt gudomligt fett å se!
Träffade på t-banan häromveckan på väg till grönans sista dans en kavaljer som ja dansat många ggr me och går på danshögskolan i Umeå. Han som många andra blandar både bachata... och merengue... i sin dans, alltså en ytterliggare förhöjning och förfining (säger man så?..) av just det...foxtrot.
Snälla tjejer! Håll me om att d e underbart att känna andra rörelser än de vanliga, att följa efter! Men det är inget ont om det traditionella förstås. Det kan gå si ena gången och så andra gången!
Flera i forumet har ju skrivit här och på andra ställen att variationen och blandningen med andra danser är härligt OCH det påstås att det görs oxå! Och ja vill påstå att både merengue och fr a bachata kommer att påverka dansandet inom de närmaste 10 åren! Det påverkar redan då ungdomarna anammar de danserna på dansgolvet idag!
Jag önskar att ja hade flera såna på mina dansgolv...suck!
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-10-06, 00:38
genmäle till Ronny J. 2010-09-21, 12:56
Givetvis är det jag skriver en subjektiv uppfattning. Vad skulle det vara annars. I diskussioner är det sådana uppfattningar som ventileras, annars skulle det inte bli nån diskussion.
Att det bästa sättet att föra en dam på, är den traditionella sk. valsfattningen är nog helt klart. Så har man hållit i alla år, från trettiotalets filmer med Fred Astaire. Ta t.ex. Filmen Dirty dancing, som det har hänvisats i annat inlägg här. När i den, Patrick Swayze dansar så härligt med Jennifer Gray i finalscenen så använder de sig av valsfattningen. De hade aldrig kunnat dansa på annat vis för att få fram den balansen och rörligheten i sin dans där. Hur skulle det t.ex. se ut i wienervals om man höll om varandra. Hur tjusigt skulle det vara? Likaså i vanlig tango och argentinsk tango, samt slowfox och många latinodanser. En kul jämförelse är om man cyklar. Håller man båda händerna intill styrstången precis, är det svårare med balansen och manöverbarheten och det känns trögt att styra. Håller man i ställets styrets hela bredd så är ju skillnaden helklar. Perfekt balans och mänöverförmåga samt lätt att styra. Så funkar det med den traditionella fattningen.
Jag har ett litet kul test som jag kan tipsa om som klart visar hur damen känner förandet. Stå framför damen lite snett åt sidan, som man gör i dans, ta den traditionella fattning och så ta plötsligt ett snabbt steg till vänster med vänsterfoten. Är damen mycket följsam så kommer hennes högerfot åt höger lika snabbt. Hon känner tydligt med den fattningen vad hon ska göra även om det kommer överraskande. Så gjorde jag med min eminenta dansvän och hon reagerade rätt, blixtsnabbt. Så är hon också en naturbegåvning i följsamhet. Detta jag beskrivit funkar sällan med dagens hållomfattning. Testa gärna.
Ronny, givetvis så finns det bra och mindere bra dansare med båda fattningarna men jag vidhåller att den traditionella fattningen ger bra mycket mer balans, styrförmåga och möjlighet till variationer samt uppsikt på omkringvarande par för att undvika kollisioner, vilket jag anser är varje kavaljers skyldighet att undvika. Detta jag nu skrivit är ju subjektivt eftersom det är min uppfattning och jag kan inte ha andras uppfattning.
Jag citerar dig, Ronny. "Det kanske är självklart att det förhåller sig så i ett forum, men jag tycker ändå att man kunde uttrycka sig lite mer försiktigt, eftersom man borde veta att det finns avvikande åsikter..."
Jag tolkar det så som om jag ska ta hänsyn till vad andra tycker och ska då alltså inte föra fram min åsikt på mitt vis. Tycker att här på detta forum, som behandlar dans, ska jag ha rätt att föra fram min åsikt, byggd på lång erfarenhet, såvida jag inte kränker andra personer som har andra uppfattningar eller går till personangrepp. Vi kan inte alla tycka lika och respekterar andras åsikter gör jag likaväl som jag står för mina. Vi tycker olika, dansar olika och är olika vilket jag tycker sätter färg på samtalen här. Vi har alla här, vad jag förstår, dansen som ett mycket stort intresse så där har vi alla en gemensam nämnare och det är trevligt. Så ha det så kul på danserna, Ronny
Nu är klockan mycket så nu ska jag dansa i säng. :-) Får bli till Godnattvalsen.
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-10-06, 00:49
Ett litet Ps.
Ronny. Jag tror vi har rätt lika uppfattningar om dans men att vi föredrar olika stilar. Det är bra.:-)
|
|
guran
|
Skapat: 2010-10-06, 07:21
I princip kan väl folk få hålla hur de vill efter vad som passar var och en. För mig passar valsfattningen för att det helt enkelt är exakt så som Humleman beskriver. Av alla hållningssätt jag dansar tycker jag valsfattningen är klart överlägsen alla andra. Dansfattningen kan ibland behöva anpassas efter damen. För en del passar inte valsfattningen, vilket kan bero på att de sällan dansar med den fattningen. En del föredrar skumpande före glid, osv.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-10-07, 10:02
Tack för ännu ett klockrent inlägg, Humleman! Det låter bestickande att valsfattningen är den bästa, och du för fram bra argument för den, så jag böjer mig för att du har en poäng där. Men sen kommer vi till verkligheten där jag befinner mig, och där är det så att i princip ingen utom nybörjare dansar med denna fattning. Då talar vi om dans till modernband.
Men nu upptäckte jag just att det förhåller sig exakt likadant på mogendans! Åtminstone det jag såg nyss när bekante Kurt på TV4 hade gjort reportage från Brunnsparken i Örebro när Claes Lövgrens spelade. I dansvimlet kunde jag bara se en enda karl som använde valsfattning, alla övriga kramades...Och många dansade bra trots det. Men jag medger att den fattning du förespråkar ger möjlighet till mer varierad dans.
Nu är ju senaste trenden på moderndans att damen håller sin högra hand på kavaljerens höft, och denne placerar sin vänstra över damens. Och så gnussas det förstås av majoriteten. Gnussarna påstår för övrigt att det är bästa sättet att hålla uppsikt, eftersom man ständigt tittar åt båda hållen, och det borde väl stämma. Så när det gäller att hålla koll på omgivningen är detta danssätt väl så bra som valsfattningen (om inte bättre?)
Apropå att föra fram sin åsikt så är det väl självklart att man ska göra det, jag menade bara att man kan uttrycka det på ett mjukare sätt och tänka på vilka ord man använder. Om man vill ha nån förändring. Den som använder alltför negativa uttryck får ju bara andra att bli arga istället för att tänka till. Du vill framföra dina åsikter "på ditt vis", säger du. Och det är OK så länge du inte uttrycker dig överdrivet förlöjligande över det du ogillar. Nu minns jag inte om just du har gjort det, det är väl mer signaturen lassas som syndat på den punkten. De sista inläggen från dig är däremot skolexempel på hur det ska vara, tycker jag. En trevlig ton och klara argument!
Avslutningsvis instämmer jag med dig att vi har likartad syn på dans, även om vi gillar olika stil. "Dans är livet!"
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-10-07, 11:00
Valsfattningen används mest när vill hålla en distans till sin danspartner,ju mer man vill ha närkontakt ju mer gnussar man.
Dansen är ju ett utmärkt förspel,kan tänka mig att valsfattningen är att jämföra med "missionärsställningen".
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-10-08, 00:18
lassas.
Jag har en motsatt uppfattning än du. Ser man dans som ett "utmärkt förspel" så är det nog inte njutningen av harmonisk dans som är avgörande varför man dansar. Går utmärkt att ha närkontakt med valsfattningen vilket gör att man känner följsamheten med en bra danspartner. Friheten och rörelsemöjligheterna i valsfattningen med mycket variation är nog så långt från "missionärsställningen" man kan komma. Fantasilösa foxtrotsteg är nog mera sån. Par som dansar mycket varierat, med känsla till musiken och med stegfantasi, där kavaljeren för sin dam så båda njuter till fullo, harmonierar säkert mer än på dansgolvet.
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-10-08, 09:55
Humleman:Självklart är det enormt njutbart att se Fred Astaire dansa,men det stora flertalet som går och har gått till Folkets Park på lördagskvällen har nog andra tankar om danssteg och hållning och syftet med dans än vad du har.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-10-08, 14:16
Nu vet jag inte var Humleman dansar, men jag kan nog ganska bestämt säga att där jag brukar dansa är majoriteten där för dansens skull oavsett veckodag. Alltså är dansen inget förspel utom möjligen för ett väldigt begränsat fåtal.
Är väl troligen fler med annat än dansen i sikte på mogendans en lördag, men att det skulle vara "det stora flertalet" som lassas påstår betvivlar jag starkt. Det är 2000-talet nu, lassas, och inte som när vi var unga!
|
|
Dansamera
|
Skapat: 2010-10-08, 16:20
För många år sedan kommer jag ihåg att jag hade en chef som verkligen inte förstod min passion för dans. Han hävdade bestämt att jag gick ut för att jag ville träffa en karl och inte för dansens skull som jag påstod.
Han trodde verkligen inte på mig. Nu när jag tittar tillbaka kan jag se att han hade helt fel och jag hade rätt. Jag dansar för att jag älskar dans och inte som varken ett förspel till något eller för att träffa en karl utan för att det är så himla underbart!
Oavsett om jag varit i ett förhållande eller singel så har jag alltid älskat dansen, år ut och år in. Sedan blev det mindre av det då mina barn var riktigt små av förklarliga skäl, men sedan hoppade jag upp på banan igen.
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-10-08, 19:59
Ronny J:Du har nog rätt jag glömde att vi har blivit gamla vi som dansar i parken.
Dom flesta av oss har häcken full att inte tappa löständerna i buggen!
|
|
Gunilla S
|
Skapat: 2010-10-08, 21:55
Oj, här var det många tankar...Reagerade när jag läste det Ronny skrivit..."Är väl troligen fler med annat än dansen i sikte på mogendans en lördag..." Och jag frågar mej, varför behöver det vara det... Mej, mej veterligt är det många som går på pensionärsdanser på vardagar, som även går på mogendanser på lördagar...
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-10-09, 10:43
Ser av Gunillas inlägg att jag uttryckte mig oklart om förekomsten av raggning på mogendans. Skulle stått "fler än på moderndans", vilket i praktiken betyder att det är relativt få. Men troligen fler än på moderndans, där det i princip inte förekommer alls.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-10-09, 11:19
Ronny, det skulle vara intressant att få veta vad du grundar din slutsats på. Vad jag förstår går du i princip bara på moderndans medan jag bara går på mogendans. Om du hade gått ungefär lika ofta på moderndans som på mogendans så hade jag förstått att du kunnat göra en jämförelse, men nu gör du ju inte det.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-10-09, 12:19
Konstigt hur en tråd kan bära iväg på det här viset.Kent Svensson frågar,främst någon av damerna om vad som krävs av herrarna för att damerna ska "sväva på moln" i dansen. Och det hela urartar till att några äldre stofiler dividerar om vem som vet bäst hur det ska vara med fattningar etc. Kanske dax att damerna tar till orda igen.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-09, 12:40
Hahahaha! Hur kunde du Tryggve läsa mina tankar? Hahahah! Logga in mig alldeles nyss för att kolla vart dansa idag och så...börjar skratta åt, åt vilket håll inläggen tar vägen...å så ser ja ditt inlägg...festligt!
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-09, 13:05
Om man vill kolla på teknik, fattning, osv har ja precis genom länkarna här, upptäckt dansglad.se. Kolla där för ifall ni kommer överens med Örjan i hans sätt att förklara hur olika danser borde se ut, enl hans uppfattning. Det är flera danser som förklaras och visas per video. Dessutom är han gammeldansare, för dem som har åsikter om gammeldans :)
Jag kan säga så här: karln dansar inte snyggt, enligt min egen uppfattning om hur snyggt just gammeldansen bör se ut... men han har fört mig långt bortom galaxerna i dansens rytm, takt och härlig känsla av att vara samhörig med honom i dansen. Ja kan inte förklara vad som har gjort det, men något bortom orden, finns ytterliggare. Det är inte teknik, det är inte kroppshållning...
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2010-10-09, 17:01
Bosse,det är riktigt som du säger att jag i princip bara går på moderndans, även om jag ska på Streaplers ikväll (fast det är väl inte typisk mogendans). Min teori om mer ragg på mogendans bygger på vetskap hur det var när jag var ung - då uppfattade jag nämligen dansen som ett medel att få tag i en tjej som prio nummer 1. Och det är ju i huvudsak den generationen som går på mogendans. Visst är det bara en spekulation från min sida, men jag är ganska övertygad om att den stämmer.
Och märk väl, jag säger ju att den stora majoriteten är ute och dansar bara för att det är så kul även på mogendans!
Sen får jag förstås erkänna att jag har bidragit till att debatten har tappat den tråd den hade från början. Ursäkta för det!
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-10-09, 18:58
Hmmm.
Sitter här och läser och undrar vad de olika anledningarna till att folk är ute och dansar har för betydelse. Det är helt individuellt och går väl inte att skriva generaliserande om. En del dansar för att de älskar dans, andra för att de kanske vill träffa någon för vidare umgänge, antagligen långsiktigt eller bara för "one night stand", andra åter kanske är beröringsundernärda och vill känna närkontakt av nån man/kvinna, och kramas lite under kontrollerade former. Så har det alltid varit på danser. Alla har rätt till sin anledning att gå på dans.
Vad det sen gäller att följa tråden kan det vara svårt och är väl inte hela världen. Är så lätt hänt att det slinker åt sidan från det ursprungliga ämnet men det är sånt som händer. Tycker inte jag är nåt konstigt och förskräckligt. Är kul att läsa de olika uppfattningarna även om de inte följer trådämnet till punkt och pricka.
Ronny, du ska inte behöva be om ursäkt för att du frångått ämnet.
Det har jag gjort med i så fall men grundtanken har ju ändå varit hur man på bästa vis njuter av en skön foxtrot. Finns ingen anledning att be om ursäkt för det. Tycker jag är en toleransfråga men det är inte ovanligt att det dyker upp en och annan trådpolis som kommenterar vad andra skriver och hur, i stället för att själva komma med egna funderingar och tankar i diskussionen om dans utan att vara androm till varnagel. Jag är väl en av de gamla stofilerna (intelligent uttryckt) som tydligen gjort att tråden "urartat", men det bjuder jag på. Jag är ju generös.:-) Att vi som är äldre ska vara nån sorts "persona non grata" här på dansforumet är ju orimligt.
Dansamera.
Det förekommer fortfarande att många har den uppfattningen och tron att dans är en vertikal rörelse som sen övergår till en horisontal. Sånt ska man inte bry sig om för jag tror att de som tror så har mycket av "surt sa räven om rönnbären" i sig. De förstår inte att dans är så "himla underbart", som du skriver.
Detta några tankar av trådsabotören Humleman. *L*
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2010-10-09, 19:31
MJaa..du humleman,den här trådens genomgående tema är inte trådpolisens utan det är danspolisen som breder ut sej.Hur man ska göra men framför allt hur man inte ska göra.Vi som håller på och spelar brukar vi skoja om den sk. gitarrpolisen,företrädesvis några yngre män som lärt sej några treackordslåtar.Men jag visste inte att det fanns någon slags danspolis.Spelade på en större privatfest i Stockholmstrakten för ett tag sedan.Kan säja att danspolisen hade inte godkänt 5% av dom som dansade,det fanns säkert massor att klaga på vad gäller fattningar etc. Men jädrar vad dom dansade,dom hade helt enkelt skitkul,och vi på scen hade på grund av det lika kul. Det blev en hel timme övertid den kvällen.Man kan välja..antingen klaga på musiken,volymen,kaffet är för dyrt,dansgolvet för strävt,dom andra dansarna etc. etc. Eller så kan man slappna av ha trevligt och bara njuta av stunden,tror nog att man mår bättre då.
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-10-09, 20:24
Tryggve.
Danspolis?
Jag trodde att när jag skriver om hur jag själv vill uppleva dans så den är så njutbar som möjligt, så innebär inte det att man försöker tala om för andra hur de ska dansa. Det står var och en fritt att dansa hur de vill. Att jag vill dansa med valsfattning är för att det känns bäst för mej.Jag tycker det är mycket trevligt att dansa och har för det mesta väldigt roligt när jag dansar. Hade säkert haft lika roligt på den festen du beskriver*L*
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-09, 20:25
Hahaha! Ni är för härliga, hahaha! Men... Callisto väntar! Fniss! Tjohej på er!
|
|
Humleman
|
Skapat: 2010-10-09, 21:00
Lättfotad.
Klart vi är härliga.
Ha det nu trevligt på Dans In och se till att komma i sjunde himlen på dansgolvet. :-) Callisto är ju förresten från min grannstad
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2010-10-14, 10:41
Tack, H. Ja var där, i sjunde himlen.. med flera st :)!
Men med annan kom ja raskt ner på fötterna igen!. Ja förstod efter nåra danser att han inte var dansant när ja såg på honom...så ja bjöd upp! Hehe! Vi stappla oss runt i 10 steg, han sprang rakt på golvet med mig backandes i ca 20 steg, han snurrade oss runt, så vi hamna i ngn annans famn! Efter det stod vi helt sonika på dansgolvet i ca 10 sekunder...vettdu hur lång tid 10 sekunder kan vara med en sån kavaljer?! Hahahaha! När han hade vilat sig fr choken, sprang han nästan 2 varv på dansgolvet släpandes och snubblandes med mig mellan sina ben, för ja vågade inte släppa honom 1 mm för då hade ja hamnat annanstans än på fötterna! Hihihi!
Har du dansat nån gång, med skrattet bubblande inom dig och inte vet hur släppa ut det? Det sippra ut lite när ja rosig i ansiktet hör ja honom säga: "Jag tror att ja måste gå ut på dans lite oftare"! Hahahaha! Ja sprang på toan för att torka bort tårarna som sprängdes i ögonvrån!
Humleman, jag har upptäckt att bra, tja...mysigt och UNDERHÅLLANDE fox finns på närmare håll, än ja trodde!
|