Ämne: |
Buggband - vad är det? |
| Författare |
Inlägg |
|
Börje
|
Skapat: 2008-07-11, 09:53
Det är lite diskussioner här och var i forumet om att vissa band är s.k. buggband. Nu undrar jag vad definitionen av ett buggband är för något? Spelar de bara bugglåtar? Drar de bara ung publik? Buggar folk bara till deras foxtrotlåtar osv.?
Vad sjutton menas med buggband?
Själv tycker jag uppdelningen i buggband och s.k. mogna band är fullständigt löjlig i de flesta fall. Ta bara Mälarsalen där de på fredagar har s.k. buggband. Men det brukar vara band som de sedan har på lördagar. Och det är ingen skillnad på deras låtar på en fredag eller lördag. Visst är det skillnad på publiken som är yngre på fredagar. Det tror jag dock endast beror på att de som dansar på lördagar tror att musiken på fredagarna skulle vara väldigt annorlunda, vilket inte är fallet.
Jag kan bara konstatera efter flera års dansande att alla banden ändrar sig. De kan gå från mossiga till väldigt moderna och sedan till något mellanläge och sedan till mossiga igen och växlar sedan igen.
För mig känns det bara som om dansfolket är väldigt konservativa, svårt att prova något nytt. Och råkar ett band ha en dålig kväll så blir de ofta stämplade för livet för det. Speciellt buggfolket verkar ha väldiga fördomar och vara totalt insnöade på sina s.k. favoritband.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-11, 10:09
Om vi börjar med Mälarsalen så har jag trots att jag flyttade till Stockholm ännu inte varit där en fredag eller lördag utan endast på de numera tyvärr mycket sällsynta gammeldanskvällarna. Men om man tittar på orkesterprogrammet på Mälarsalens hemsida så står det så här om lördagarna: "2 Foxtrot + 2 Bugg (Lugnare tempo än på fredagarna)". Även om det till äventyrs ibland är samma band som spelar på fredagar och lördagar så kan de ju vara tillsagda av Mälarsalen att spela lugnare på lördagarna. Varför skulle de annars skriva så på hemsidan?
Sedan tror jag inte att det finns någon formell definition på buggband. För mig är det väl band som spelar väldigt få lugna låtar.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-11, 10:11
"... trots att jag flyttade till Stockholm för drygt åtta år sedan..." skulle det stå. Jag ska ögonblickligen strypa korrekturläsaren. :-)
|
|
Gunilla S
|
Skapat: 2008-07-11, 10:51
Har mina funderingar över band som spelar på ställen med en dags mellanrum och kanske 4-5 mils avstånd. Och säjer att det är olika publik på ställena, undrar just om dom har olika repertoarer dom dagarna. Ofta går det ju inte ihop för arrangörerna en sån gång. Och vad kul det skulle vara om den olika publiken" kunde dansa på samma ställe..
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2008-07-11, 11:45
Buggband är egentligen en felaktig benämning, för inget band spelar mer än varannan låt snabb (sällsynta undantag kan förekomma). Jag föredrar att kalla dem "moderna band", för de spelar ju inte traditionell dansbandsmusik utan pop/schlager. De drar förstås en företrädesvis yngre publik, men själv är jag ett lysande undentag med mina 60+ och det finns allt några fler i min åldersklass. Men som sagt, medelåldern är klart lägre än den på mogenbanden.
De spelar lite mer svårdansad musik, t ex extremt långsamma låtar, och så är det mer fart och fläkt på de snabba. Mer intensitet överlag, skulle jag vilja säga. Och lockar som sagt många unga (buggare), som dessutom oftast är väldigt duktiga dansare. Fördelen som jag ser det är att dansen normalt flyter väldigt bra utan krockar, och sen gillar jag den musik de spelar (i stort sett, undantag finns). Och jag vill ha en publik med alla åldrar.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-11, 12:44
Vad man kallar dem har kanske inte så stor betydelse, men å andra sidan ser jag heller inget problem med att kalla de band som mest spelar musik som brukar resultera i att de flesta buggar för buggband. Det har ju t.ex. funnits en CD-serie som heter "De bästa buggbanden" också.
Sen tror jag tyvärr att det är mycket lättare att idag hitta ett renodlat modernt band ("buggband") än att hitta ett renodlat moget/traditionellt. De flesta ligger väl någonstans mittemellan men på olika ställen på skalan. Problemet för mig är att jag har väldigt dålig koll på de flesta banden, därför är det bra med sådana här forum där man kan få hjälp av andra som har bättre koll.
Sedan ska jag kanske förtydliga att jag absolut inte har någonting emot att LYSSNA på "bugglåtar", bara att DANSA till dem. Men det innebär ju samtidigt att jag får avstå från att dansa ca halva tiden på en danskväll. Detta vet jag ju innan jag går dit så det får jag stå ut med. Det är om den här kvoten på 50% bugg + 50% foxtrot markant förändras till exempelvis 80-20 (och det är alltid(?) buggen som får de 80%, möjligen med undantag av Thorleifs och Sten & Stanley) som jag blir irriterad och känner mig grundlurad.
Det hade varit en helt annan sak om arrangören från början gått ut med att i kväll blir det mest bugg. Då hade jag fått en möjlighet att ta ställning till om jag ändå ska gå dit eller inte.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2008-07-11, 16:13
Förstår inte riktigt varför du måste avstå halva kvällen eller mer, Bosse. Banden spelar inte bugg eller foxtrot, det är ju benämning på olika danser. Nej, det spelas snabba och lugnare låtar, och dansa får man göra hur man vill. Visst vet jag att det är praxis med bugg på de snabba och foxtrot till lugna, men det finns alltid par som gör tvärtom. Det är väl bara att fråga den du bjuder upp om hon kan tänka sig att dansa foxtrot istället, om det är en snabb låt. Vet faktiskt en hel del damer som skulle bli glada att slippa bugga, bör väl inte vara annorlunda runt Sthlm.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-11, 17:13
Av precis den anledningen som du själv nämner, nämligen att det är praxis att bugga till snabba låtar. Självfallet kan jag bjuda upp någon på en snabb låt och fråga om hon kan tänka sig att dansa snabb foxtrot i stället. Problemet är att hon förmodligen helst vill bugga men troligen ändå tackar ja för att vara vänlig. Och med den vetskapen är det inte så roligt för mig att dansa då.
Och visst finns det även tjejer som helst vill slippa bugga. Men dessa är tyvärr i stark minoritet, dessutom har de ju knappast något märke eller liknande på sig, så jag vet inte vilka de är.
Men som sagt, så länge orkestern håller sig åtminstone någorlunda till 50-50 så kan jag stå ut med det hela även om jag helst skulle önska mig tillbaka till 80-talets danskvällar.
|
|
guran
|
Skapat: 2008-07-11, 19:27
Bosse, du kan väl lära dig att bugga. Eller om du redan kan det, så går det att dansa till halva takten. Den nya åhej-stilen kanske skulle passa dig eftersom den lämnar mer utrymme för tjejen att bestämma vad hon vill göra. Det är inte så mycket "hysteriska" turer i den stilen.
Själv lärde jag mig bugg precis av samma orsak som du befinner dig i. Jag fick stå när det var bugg. Foxtroten föredrar jag, så buggandet var mest ett nödvändigt ont. Dock har buggandet blivit roligare och roligare.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-11, 19:49
Det kan jag naturligtvis. Om inte annat så anordnas det en buggkurs i höst på min arbetsplats inför ett jubileum, 6 lektioner för TOTALT 50 kr!
Jag gick faktiskt en buggkurs för nästan 15 år sedan. Men eftersom jag sedan aldrig praktiserade dessa kunskaper så har jag nästan glömt allt idag. Dessutom misstänker jag att buggen förändrats lite under dessa år.
Men problemet är ju att jag aldrig tyckte det var riktigt roligt med bugg, i stället gled jag in på folkdans och gammeldans som jag tyckte var desto roligare, och jag är fortfarande aktiv på detta område.
Jag vill ju dansa för att jag tycker det är roligt och därför är jag lite skeptisk till att lära mig bugg igen. Troligen skulle jag kunna lära mig tekniken så att jag kan genomföra en bugg utan att göra bort mig alltför mycket, men om jag sen inte tycker det är roligt så...
|
|
Dansglad
|
Skapat: 2008-07-11, 20:46
SJÄLVKLART ska du gå kursen, den är ju dessutom nästan gratis, Bosse.
För att kunna utvecklas i dansen tycker jag det är viktigt att man vågar testa nya saker. Även om buggen inte känns som din favoritdans, kan väl inget bli mindre roligt än att stå halva danskväöllen för att du inte buggar?!
|
|
Bigge
|
Skapat: 2008-07-11, 22:16
Även om du inte vill bugga varenda låt Bosse så behöver du i all fall inte nobba om du blir uppbjuden av någon tjej. Det kan kännas bra...
|
|
mia
|
Skapat: 2008-07-14, 21:13
Jag tycker i och för sig att benämningen buggband är ganska ok, fast håller också med Ronny om att man kanske skulle kalla dem moderna band istället. Det är ju så att alla band spelar två snabba och två långsamma, men buggbanden har ett allmänt högre tempo.
En del av de yngre moderna banden har sig egen nisch också och deras musik är inte så traditionellt dansbandsaktig, vilket många gillar. Dansbanden har länge haft en töntstämpel över sig och de moderna banden håller sig långt ifrån detta.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-15, 08:16
Men vad är det som anses så töntigt med s.k. mogenband? OK, jag kan hålla med om att kläderna de hade på sig på 70-talet (och kanske 80-talet) var töntiga. Men det var ju av skatteskäl, och de klär sig ju inte så idag.
Och visst kan många låttexter, framförallt på temat "hjärta och smärta", vara lite töntiga, fast jag är inte så säker på att de moderna texterna är så väldigt mycket bättre på den punkten. Och det är ju inte heller meningen att låtarna ska förmedla några djupare budskap.
Men det jag verkligen gillar med mogenbanden, det är ju själva musiken som enligt min åsikt är perfekt att dansa till.
|
|
Börje
|
Skapat: 2008-07-15, 12:24
Töntighetsstämpeln beror nog mest på räddsla från de som inte vågar dansa till musiken. Rätt dansbandsmusik är dansvänlig musik och musik som hela kroppen vill dansa till. Det är min åsik om musiken.
Vad gäller texterna så är många texter översatta texter från engelska där den engelska versionen aldrig har ansetts töntig utan är i många fall "hitar" på det språket. Övervägande delen av tonåringar som lyssnar på engelsk musik hänger inte med i texten eller "budskapet" i låtarna. Det blir väl då kanske töntigt när texten helt plötsligt blir begriplig. Lyssna på den engelska texterna från i princip vilket band som helst och det kommer inte vara någon direkt skillnad mellan dessa och vilket svenskt dansband som helst.
|
|
carro
|
Skapat: 2008-07-15, 14:07
Jag tror inte det beror på rädsla från publiken, utan att många vill ha ett mer modernt sound!
Ungdomar vill inte ha den gamla sortens dansbandsmusik. Det är som man säger, smaken är som baken... Tur är väl det, alltså att det finns olika åsikter, olika band, olika publik, olika dansstilar.
Tänk vad trist allt skulle bli om allt var likadant!
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2008-07-27, 23:43
Jag vill bara citera vad en vän skrev för en tid sedan i ett annat forum "- Orkestrarna spelar inte varken bugg eller fox, de spelar musik". Det är vi som dansar de olika danserna och vi kan dansa bugg till all musik. Har till och med provat då det var tänkt att man skulle dansa schottis och det fungerar det också. Jag benämner orkestrarna som Ronny J. moderna eller mogna band.
I kväll dansade jag till Eric Lihms och de spelade snabbt nog för att jag skulle vilja bugga halva kvällen precis som Blender gjorde i fredags. Det är bara lite olika repertoar.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-28, 00:13
Nina, du skriver ju själv "... då det var tänkt att man skulle dansa schottis ...". Så är det ju även med den vanliga repertoaren, det "är tänkt" att man ska dansa foxtrot till långsamma låtar och det "är tänkt" att man ska bugga till snabbare, och så gör nog flertalet också. Att det sedan finns de som gör tvärtom eller buggar till allt resp. dansar foxtrot till allt är nog så sant. Men de är i en minoritet.
Nu är det ganska sällan jag dansar till moderna band, men nog brukar även de spela två långsamma + två snabba, om än lite andra låtar än mogenbanden. Dessa kallar jag inte buggband utan där tycker jag det är befogat att kalla dem just moderna band. Men så finns det en del av de modena banden som, åtminstone ibland, drar ner de långsamma låtarna till ett minimum och i brist på bättre benämning kallar jag dem buggband eftersom det låter lite bättre än att skapa ett nytt ord, t.ex. snabblåtsband. :-)
Hur man sen kan få för sig att bugga när man har chansen att dansa en härlig schottis, det har jag lite svårt att förstå. :-)
|
|
Dancer
|
Skapat: 2008-07-28, 16:44
Moderna band, buggband eller mogenband?
Jag tycker inte att det finns någon självklar benämning som säger hela sanningen.
Visst finns det band som är helt klart moderna, både i tempo, spelstil, låtval och som lockar en yngre publik, sedan finns de riktigt mogna banden, med äldre medlemmar som spelar långsamma låtar (även då det är bugg) och som lockar mest pensionärer.
Men hur är det med alla band där emellan då? Om man tar t.ex Black Jack, Carina Jaarneks, Drifters, Kindbergs, Jenny Salens, Fernandoz och många fler. Vad är då dessa band?
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-29, 08:10
Av de band du räknar upp är det nog bara Carina Jaarneks jag har dansat till i år. Det var på Grönan, och om de brukar spela som de gjorde den kvällen så skulle jag nog klassa dem som ett rent buggband. Om jag minns rätt så spelade de två långsamma + två snabba fram till första pausen, därefter endast någon enstaka långsam. Och som om det inte var nog med det så förklarades det med något käckt uttalande från Carina själv i stil med att "vi ska väl hålla ångan uppe" (kommer inte ihåg exakt vilket uttryck hon använde), ett slag i ansiktet på oss som föredrar långsamma låtar.
Personligen blev jag väldigt besviken eftersom det på ett annat dansbandsforum utfärdats "mogenvarning" och så visade det sig vara precis tvärtom.
Det hade varit tacknämligt om fler band hade deklarerat på sin hemsida om de är ett moget eller modernt band. Ett band som gör det är t.ex. Claes Lövgrens som skriver "... Claes Lövgrens är absolut ett av södra sveriges populäraste mogen band ...". Om man har en hemsida kostar det ju inget extra att peta in ett litet ord som "moget" eller "modernt", så jag förstår inte varför det inte är fler som gör det. Banden vill väl ändå inte ha dit publik som blir missnöjda?!
Om man inte själv har koll på banden så får man antingen chansa och åka på vinst och förlust eller fråga någon på ett sådant här forum som har bättre koll. Det funkar ju oftast det också men tänk vad mycket lättare om det stått på hemsidan.
|
|
Bettan
|
Skapat: 2008-07-29, 09:30
Kan inte hålla med Bosse om att Carina Jaarneks skulle vara ett renodlat buggband - eller helt modernt för den delen!
Exempel på sådana band är Shake, Highlights, Zlips, Perikles med fler.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-29, 09:47
Bettan, att jag klassade Carina Jaarneks som ett buggband bygger helt på uppfattningen jag fick under denna kväll. Det är möjligt att de normalt spelar annorlunda. Vilket i så fall gör det extra besvärligt, för man vill ju veta vad man får för sin entréavgift (som i just det här fallet är försumbar eftersom jag har Gröna kortet).
Jag efterlyser fortfarande info på de olika bandens hemsidor vilken stil de kör.
Tack för dina exempel på moderna band (eller om du menade buggband). Tack vare det så vet jag ju att jag inte ska åka på dans när de spelar. Och det är naturligtvis inte för att jag anser att de är dåliga utan för att jag inte gillar genren (alltför) modern dansmusik.
På fredag och lördag är det förresten Date resp. Martinez på Skansen. Är det någon som kan upplysa mig ungefär var på skalan moget/modernt de ligger?
|
|
Tolle
|
Skapat: 2008-07-29, 10:49
Ett tips till dig Bosse. Har du prövat Barva på söndagarna. Då är det motionsdans mellan 17-20.30 och det är definitivt bara mogenband. Vi ska åka dit nu på söndag då är det ett av våra favortitband, Pär Norlings. Vi är precis som du, dansar foxtrot till snabba låtar och gillar gammeldans. Det är dans i Barva varje söndag t o m den 31/8 och de som spelar efter Pär Norlings är Holens, Henkes, Junix och Skarvarna. De tre förstnämnda är väldigt bra mogenband allihopa, Skarvarna är nog duktigast på gammeldans.
Hälsningar Tolle och Annika
|
|
Dancer
|
Skapat: 2008-07-29, 17:50
Bosse, ang din fråga om Date och Martinez, skulle jag vilja sätta Martinez i samma grupp som jag frågade om tidigare, alltså banden "mitt-i-mellan". Date är något mer modernt ändå.
Fast det är MIN uppfattning. Andra kanske tycker helt annorlunda?
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-30, 00:08
Tolle och Annika: Tack för tipset! Tyvärr verkar det lite besvärligt att ta sig dit när man inte har tillgång till bil. Jag brukar dansa motionsdans på Spångafolkan på onsdagarna, men det är inställt under sommaren. Det finns en bra danskalender för den sortens danser på http:/www.dansglad.se/.
Dancer: Tack för ditt svar. När jag nu kollar så ser jag att det finns ett alternativ till Martinez på Skansen på lördag, nämligen Casanovas i Hågelbyparken. Kan du eller någon annan möjligen säga vilken av dessa som är minst moderna? :-)
|
|
Bettan
|
Skapat: 2008-07-30, 09:51
Casanovas är ett väldigt modernt dansband. Hågelby kommer att vara fullt av alla buggare som bara ÄLSKAR detta band.
Då är Martinez ett mycket bättre val för dig.
Fast som du skriver låter det mer som att du skulle trivas på eftermiddagsdanser/motionsdanser rent allmänt.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-30, 10:14
Tack för det, Bettan, självklart blir det Martinez. Jag hade också för mig att Casanovas var ett modernt band. Men Hågelby har i år två lördagsdanser, den första var jag på och då var det Erik Lihms som väl får betraktas som ett mogenband. Trodde därför att det blev samma genre den andra lördagsdansen. Men nu vet jag ju bättre tack vara dig. :-)
Eftermiddagsdanser är lite problematiskt eftersom jag jobbar och ska göra så nästan 10 år till om jag får leva och ha hälsan. :-)
Och som sagt, höst och vår går jag på motionsdans varje onsdag och det är roligt men kanske lite snålt med foxtrot - endast två per kväll, resten gammeldans - men jag slipper i varje fall bugg helt.
Skansens tisdagskvällar är också något jag hittills aldrig blivit besviken på, var där senast i går kväll när Chiquitas spelade, bugg + foxtrot + gammeldans. Även om jag avviker från dansbanan när det är bugg (d.v.s. snabba låtar) så finns där ändå mycket för mig.
Jag har även varit på Skansen några fredagar och lördagar, ibland är det lite väl modernt för mig men ofta är det hur bra som helst. Jag brukar tjuvkika lite på om bandet som kommer dit har varit på Hågelby en tisdag, för då har de oftast en spelstil som passar mig.
Och på torsdagarna brukar jag gå till Grönan (på onsdagarna dansar jag gammeldans på Skansen) och i ärlighetens namn så är det hittills i år bara två band som gjort mig rejält besviken, nämligen Carina Jaarneks och Svänzons, och det var då för att de med enstaka undantag bara spelade snabba låtar.
Än en gång, tack för att du räddade mig från Hågelby på lördag! :-)
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2008-07-30, 10:43
Bosse: jag undrar lite varför du inte dansar foxtrot även på de snabba låtarna. Det är ju helt underbart med snabbfoxar. Jag vet inte om du varit i norrland och dansat något men där är det inte lika vanligt med bugg som här i södra sverige. Där dansar endast några få bugg och resten dansar fox hela kvällen. Där delar man in orkestrarna lite annorlunda i fack än vad man gör här. Ett band som räknas som moget i Stocholm kan kännas helt modernt där och vise versa. Därför är det svårt att kategorisera banden helt och hållet. Det vore inte lätt för dem då att skriva på sin hemsida om de är ett mogenband. Nu när du skrivit lite mer så förstår jag varför du vill veta om det är ett "buggband". Det finns några som du absolut ska räkna som moderna som drar en ung publik i ditt område. Ett tips till dig är att gå in på dansbandsveckan Malungs hemsida http:/dansbandsveckan.se och läsa i deras program vilka band som spelade där i år. På bana 1 är det de band som du vill dansa till och på bana 3 har du de som jag tror att du kan ha lite svårt för. De andra är lite varierande.
Lycka till.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-30, 12:08
Nina, främsta anledningen till att jag inte dansar snabbfox på de snabba låtarna är helt enkelt att jag tror mig veta att de flesta tjejer (åtminstone här i Stockholm) föredrar att bugga till snabba låtar. Då tycker jag inte det känns rätt att dra upp någon på en snabbfox, särskilt med tanke på att de flesta av ren vänlighet inte tackar nej. Bättre då att de får dansa med killar som kan bugga och gillar det.
Och nej, jag har aldrig dansat i Norrland, men det du berättar om att de flesta dansar fox hela kvällen låter ju helt underbart. Tyvärr kan jag ju inte flytta till Norrland enbart av den anledningen.
Jag tycker personligen att det är en väldigt tråkig utveckling att buggen i praktiken blivit obligatorisk på alla danskvällar (utom i Norrland då tydligen). Bugg i sig är ju inget nytt, den kom väl till Sverige redan på 30-talet och kallades då jitterbug. OK, inte riktigt samma som dagens bugg som lär vara en "korsbefruktning" mellan jitterbug och Lindy hop. Men den stora skillnaden jämfört med idag är att de som ville dansa jitterbug gick till särskilda dansställen (i Stockholm var det väl Nalen) medan de som ville dansa "vanligt" gick på andra. Idag är den valfriheten i praktiken borta.
Sen tycker jag rent allmänt att det blivit mindre variation på danskvällarna numera. I bästa fall är det 2 bugg + 2 fox och har man riktig tur så kommer det en gammeldans nån gång då och då. Men fortfarande på 80-talet och kanske in på 90-talet så kunde det bli en tango eller latinamerikanskt ibland. Varför har detta helt försvunnit? Jag vet att både Skansen och Grönan har var sin tangokväll och Grönan har dessutom en salsakväll men tänk vad trevligt om man kunde haft något sådant inslag även under vanliga kvällar!
Tack för tipset om Dansbandsveckan. Jag var inne och tittade (och sparade på hårddisken eftersom infon ju är inaktuell och riskerar att tas bort snart) och skulle vilja påstå de band som spelade på bana 1 och 2 är sådana som jag gillar. Sen bara måste jag åka till Malung nästa år. Jag hade planer på att göra det redan i år men så visade det sig att en bekant till mig i Malung som jag tänkt försöka bo hos flyttat till Filipstad!
|
|
guran
|
Skapat: 2008-07-30, 17:18
Det mesta norrut jag har dansat är Sundsvall. Men eftersom Sundsvall räknas som Norrland - även om det bara är halva Sverige - så går det väl att referera mina intryck från dans där vad avser bugg och foxtrot.
Således. Det första som slog mig där var att ytterst få dansade bugg. De flesta dansade foxtrot till bugglåtarna. Jag har för mig att det var Martinez som spelade den kvällen jag var där. Det jag tänkte på speciellt då var varför bandet inte spelade fler foxtrotlåtar. Om de ser att publiken helst vill dansa foxtrot, hur kommer det sig då att bandet inte lägger om sin repetoar och lägger in fler foxtrotlåtar? Det var i alla fall för mig väldigt konstigt.
Hur som helst var det många tjejer som ville dansa med mig, för som de själv sade var det kul att dansa bugg då inte många herrar där gjorde det.
Sten & Stanley brukar lägga in flera foxtrot efter varandra. De kan spela foxtrot och bugg enligt: 2+2, 4+2, 6+2 etc. Det behöver således inte vara helt statiskt 2+2. Det borde varje band kunna läsa av sin publik eller att arrangörerna talar om att t.ex. publiken på detta ställe vill gärna ha lite mer foxtrotlåtar än bugglåtar. Jag tror 4+2 skulle vara en uppskattad variant.
Vad jag ville säga från början angående Norrland, att för min del tycker jag det är lite konstigt - rent ut sagt - att det inte kan spelas mer foxtrotlåtar i Norrland om nu publiken tycker om det.
Angående gammeldans spelar nog de flesta banden det på begäran. Före paus brukar det spelas gammeldans om begäran om det finns.
|
|
Tolle
|
Skapat: 2008-07-30, 20:49
Hej igen Bosse. Det var ju synd att du inte kan komma till Barva men vi har ett tips till. Västbergasalen tror vi skulle passa dig, där är det bara mogna band och dit går det att åka kommunalt. De börjar den 29/8 och kör varje fredag fram till maj nästa år. De flesta (dock inte alla) dansar foxtrot till snabba låtar. Där spelar de 4 moderna och 1 gammal. Du får mer information på deras hemsida här på danslogen.
Tolle och Annika
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-31, 09:18
Ja, Västbergasalen verkar trevligt, dit kommer jag säkert att gå, flera orkestrar jag känner igen och uppskattar. Det brukar ju kännas så tomt när Skansen- och Grönansäsongen är över, men här tycks ju räddningen finnas.
Skönt att det fortfarande tycks finnas några dansställen där vi som inte är så heltända på det alltför moderna kan gå och dansa. Men man blir lite oroad när man t.ex. läser att Blomsterhult lägger ner mogendansen men behåller den moderna dansen. P.g.a. den geografiska placeringen är denna loge visserligen ingenting jag frekventerar men nästa gång är det kanske ett dansställe på närmare håll som gör samma sak.
Mälarsalen har de 2-3 senaste åren haft några "helgamla kvällar" (aningen missvisande eftersom man även där kör bugg, om än i betydligt mindre omfattning än normalt), hoppas de gör likadant nu till hösten. Men tyvärr finns det ingenting om detta på deras hemsida. Risken är väl att de tycker det är för få som kommer på dessa kvällar, men vad väntade de sig när de lade ner gammeldanskurserna. :-(
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-31, 11:56
En liten fråga: Nu har jag dansat både måndag, tisdag och onsdag (Skansen alla tre dagarna) och funderar på att göra detsamma i kväll. Då finns det två ställen som är realistiska rent avståndsmässigt: Hågelbyparken där Carina Jaarneks spelar eller Grönan med Wahlströms.
Carina Jaarneks gjorde mig som sagt oerhört besviken på Grönan senast eftersom de nästan bara spelade snabba låtar. Så att åka dit är inte ens att tänka på.
Så återstår då Wahlströms. Om jag följer Ninas råd och kollar var de spelade i Malung så var det på bana 3 och jag bör alltså akta mig för dem. Det innebär i så fall att jag får stanna hemma i kväll, därför undrar jag om det är någon som kan ge mig ett råd om Wahlströms. Är det som jag misstänker att de är ett rent "buggband" (= spelar långt över 50 % snabba låtar under en danskväll) eller inte?
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2008-07-31, 12:14
Hej, Bosse! Du frågade om Wahlströms. Om det gäller den musik de spelar så är det faktiskt få låtar som går riktigt snabbt, många s k bugglåtar har väldigt moderat tempo. Kan vara av den anledningen de inte är särskilt populära norrut. Men härnere i "södern" är de ett av de stora modernbanden, drar oftast en ung publik som är vana att bugga varannan dans. Så svaret blir kluvet - musiken de spelar är definitivt inte över 50% snabb, men publiken lär överlag bugga varannan dans ändå. Kanske ändå att det är lättare att dansa foxtrot oftare eftersom låtarna egentligen mer liknar fox än bugg(?) Jag misstänker trots allt att det kommer mer din publik på Carina Jarneks, även om de spelar mer snabba låtar. Ha det så bra och lycka till med dansen!
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-07-31, 12:42
Tack för det, Ronny! Det lutar väl åt att det blir en hemmakväll eller att jag hittar på något helt annat.
Men jag vet inte om jag missförstår dig på något sätt. Du skriver "... musiken de spelar är definitivt inte över 50% snabb, men publiken lär överlag bugga varannan dans ändå ...". Att man buggar varannan dans förekommer väl i princip överallt, önskar att det inte varit så men det klarar jag trots allt av genom att gå ifrån dansbanan när det är bugg. Men när jag var på Carina Jaarneks senast dansade man kanske foxtrot var 7:e eller 8:e dans och bugg resten av danserna... och det är nånting jag inte utsätter mig för frivilligt en gång till.
|
|
carro
|
Skapat: 2008-07-31, 17:25
Jag kan inte hålla med Ronny om att Wahlströms inte skulle ha så många snabba låtar.
Helt tvärtom faktiskt! Det är ett av de band som öser på mest i hastighet! Speciellt efter pausen brukar de köra så man storknar, vilket är helhäftigt!
De lockar definivt en yngre publik som älskar att bugga!
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2008-08-01, 12:45
Jag är överens med Carro att Wahlströms drar en yngre publik, men i övrigt har vi tydligen skilda uppfattningar. Jag tycker man märker en tydlig skillnad på bandet för säg 5 år sedan och idag. Då fanns det inga mellanlägen, det var antingen fullt ös i bugglåtarna eller typ snigelfart på de lugna. Idag är det annorlunda, mer utjämnat mot medeltempon i både lugna och snabba. Beror kanske på att man gärna spelar eget material från utgivna CD-skivor, där tempot sällan är högt. Varför tror du att Wahlströms går hem så dåligt norrut, Carro? Antagligen för att många snabblåtar inte är snabba, det är visserligen min egen teori, men nåt måste det ju bero på.
|
|
carro
|
Skapat: 2008-08-01, 15:53
Hade ingen aning om att Wahlströms inte var populära norröver.
Kollade precis deras spelplan och de ska upp till västerbotten till veckan, så någon måste gilla dem där uppe :-)
Ifall det är så att de har mer publik här nere, så kan jag tänka mig att det beror just på deras snabba bugglåter. Eftersom många väljer att dansa foxtrott i norrland iställtet för bugg, blir nog låtarna för snabba!
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2008-08-04, 23:10
Att Wahlströms inte går hem särskilt bra norrut vet jag tack vare att jag även är medlem i Dansmaffian.
Där har det tydligt visat sig att deras musik inte går hem hos den yngre publiken, av oklar orsak.
Men att det som Carro tror beror på att de spelar för snabba låtar kan bara inte stämma. Då har du inte sett folk norrifrån dansa, Carro, de behärskar minsann alla tempon av foxtrot helt suveränt! Jag har varit på Ölandsveckan i tio års tid, och de jag beundrar mest där är de som dansar norrlandsfox till de snabbaste låtarna.
|