Ämne: |
Nyare rättvisare kategorier... |
| Författare |
Inlägg |
|
Kickilina
|
Skapat: 2008-08-17, 14:34
Kanske dags för rättvisare kategorier för alla våra dansband? Vad sägs om följande:
Modernt mogenband
Moget modernband
Omoget modernband
Omodernt mogenband
;-) ;-) ;-)
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2008-08-17, 14:37
Glömde ytterligare några:
omoget mogenband
omodernt modernband
*blink blink*
|
|
TS
|
Skapat: 2008-08-17, 21:13
Ha ha ha! Fyndigt och intelligent!
Knepiga kategorier hindrar ju bara dansare från att pröva på nya band.
Själv tycker jag att man kan indela banden i två läger: "Traditionella" och "moderna". Ordet moget syftar ju, antar jag, på en viss åldersgrupp. Nu när vi ser allt fler yngre som upptäcker den traditionella dansmusiken så är det ju viktigt att inte avskräcka med ordet "mogen" som ju associerar till en äldre publik.
TS
|
|
Sofie
|
Skapat: 2008-08-17, 22:11
TS - håller med dig, traditionellt och modernt låter helt perfekt och säger på ett mer rättvisande sätt vad som skiljer banden åt.
En del band som spelar så kallad mogen musik passar självklart mycket yngre, än renodlade mogna band.
Fram för den benämningen!
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2008-08-17, 22:51
Jag kan bara hålla med TS jag med! ;-) Traditionellt låter bra mycket bättre än moget.
Frågan är bara i vilket "fack" hamnar band som Drifters, Streaplers, Claes Lövgrens m fl? Gränsen kan ibland vara hårfin!
Det finns även "Kameleontband" (de som anpassar sig efter sin publik)
;-)
Det är bra mycket lättare att sätta "modernstämpel" på de band som faller under den kategorin som t ex Blender, Casanovas, Date, Shake, Wahlströms o Zlips.
|
|
Andy
|
Skapat: 2008-08-18, 00:37
Rent ut sagt. Kan man inte bara dansa till banden. Varför måste man hålla på och dela in dem i olika kategorier? Hur det än delas in så stämmer det ändå inte.
|
|
DeeJay
|
Skapat: 2008-08-18, 09:40
Självklart, man kan dansa till allt så länge det är dansvänligt, det är bara en fråga om hur roligt jag tycker det är... då spelar musikvalet en mycket stor roll!
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-08-18, 10:37
Andy, en del dansar både bugg (= snabba låtar) och foxtrot (= långsamma låtar), en del bara bugg och en del bara foxtrot.
Nu kan man invända att man faktiskt kan dansa bugg till långsamma låtar och fox till snabba. Sant, men en del av oss föredrar trots allt långsamma låtar och en del snabba.
De flesta orkestrar varvar långsamma och snabba låtar ungefär fifty-fifty. Men så finns det en del band som spelar betydligt fler snabba än långsamma låtar och en del, fast betydligt färre, som spelar fler långsamma än snabba. Till den senare kategorin hör t.ex. Sten & Stanley och Thorleift.
På t.ex. Skansen och Grönan kan man köpa års/säsongskort vilket innebär att kostnaden för en danskväll blir försumbar förutsatt att man utnyttjar kortet tillräckligt ofta. På Grönan är kostnaden för hela sommaren lägre än en för en danskväll på de flesta andra dansställen. Detta innebär att om orkestern spelar tvärtemot vad man själv gillar så kan man helt enkelt gå hem. Men på de flesta dansställen får man betala en hel del för att gå in, då kan det vara bra med en fingervisning om ungefär vad man kan förvänta sig när det gäller fördelningen snabba/långsamma låtar.
Om du ska gå på bio så vill du nog gärna veta vad de olika filmerna tillhör för genrer så du inte hamnar på t.ex. en romantisk film om du föredrar krigsfilmer. Och det är aldrig svårt att ta reda på i förväg. När det däremot gäller dans till orkestrar man inte känner till så är det mun-mot-munmetoden eller sådana här forum som gäller.
|
|
Andy
|
Skapat: 2008-08-18, 18:28
Bosse, jag kan konstatera att du inte har varit helt nöjd med den fingervisning du har fått här på forumet, om inte mitt minne sviker mig. Därav, bland annat, att jag menar bara att smaken är så olika så det är lika bra att ta reda på egen hand vilka band som funkar. Förvisso finns det ett antal band som för din smak direkt går att varna för.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-08-18, 19:42
Jodå Andy, 99 % av de fingervisningar jag har fått har jag varit nöjd med. Det jag reagerar mot är att man ska vara hänvisad till välviljan hos deltagarna i sådana här forum medan det oftast är mycket lättare att ta reda vad t.ex. bio- eller teaterföreställningar innehåller.
|
|
Börje
|
Skapat: 2008-08-18, 19:55
Det låter lite som om varje dansband borde publicera sin repetoar på sin hemsida med angivande av antal takter per minut för varje låt.
Det kan vara bra att få en fingervisning om hur ett dansband är. Många dansare verkar gå på dansbandets namn till men för många band som inte får sin rättvisa.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2008-08-18, 22:20
Sista meningen i ditt inlägg Börje förstår jag inte... måste ha blivit lite fel eller?
Nej, fy så tråkigt det vore om bandens repertoar o exakta låtval på deras spelningar framgick på deras hemsidor! Jag vill bli överraskad när jag går ut på dans o inte ha "facit" i handen.
Vidare….Träning ger färdighet o så småningom kan nog alla lära sig att foxa till snabbare låtar o vise versa... det är i alla fall vad jag tror.
Annars finns ju alltid eftermiddagsdanserna att tillgå som säkert har ett lugnare tempo.
Dessutom startar snart Västbergasalen (även kallad Västbergaträffen med sina danser. De är på fredagar (men inte varje) mellan 20 och 23:30. Där är tempot generellt lite lugnare skulle jag tro. Själv har jag endast varit där när Cavalkad spelat o det har varit riktigt trevliga danskvällar. Cavalkad spelar förresten där nu den 29 augusti!
|
|
Tolle
|
Skapat: 2008-08-18, 22:56
En rättelse till Kickilina, Västbergaträffen har dans varje fredag från 29/8 till 26/12. Där tror jag för övrigt att Bosse skulle trivas om han tar sig dit.
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2008-08-18, 23:35
TACK Tolle, det hade jag missat!
Jag kan tänka mig att gå dit förutom när Cavalkad spelar även då Junix och Hedins spelar (om jag inte har annat på gång vid dessa tillfällen).
|
|
Bigge
|
Skapat: 2008-08-19, 00:02
Jag tror Börje var lite finkänslig och menade att band med "töntiga" namn blir ratade.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-08-19, 07:06
Några förtydliganden är på sin plats. Att jag gärna vill ha en liten fingervisning om spelstil är definitivt inte liktydigt med att jag vill veta deras exakta låtval i förväg.
Och visst Kickilina, man kan lära sig det mesta. Foxa till snabba låtar kan jag redan idag (men bjuder inte upp eftersom 95 % eller fler buggar till snabba låtar) och jag skulle säkert kunna lära mig bugga också. Men därifrån till att tycka det är roligt är steget mycket långt. Och det är väl ändå i första hand för att ha roligt som jag och de flesta (alla?) andra går ut på dans.
När det gäller dans var det mycket lättare på 70- och 80-talet. Gick man ut på dans då så visste man vad man fick. Orkestrarna kunde spela mer eller mindre bra men det var ungefär samma repertoar. Jag kan inte minnas att det var denna uppdelning på mogna och moderna band, åtminstone inte på vanliga dansställen. Till flydda dagar återgår min tanke ack så gärna, åtminstone när det gäller dans.
Jag har varit väldigt mycket både på Skansen och Grönan i år. Jag har medvetet undvikit de alltför moderna banden och ett par besvikelser har jag råkat ut för när några orkestrar haft en helt annan repertoar än jag väntat mig. Men i stort har jag varit väldigt nöjd, så jag kommer att sakna dessa danskvällar. Jag har väl funderat på att gå till Mälarsalen några lördagar. Västbergasalen har jag aldrig varit på men det verkar trevligt, så det ska jag också testa. Tack för tipset!
|
|
guran
|
Skapat: 2008-08-19, 07:46
Jag skulle vilja vara så pass drastisk att påstå att flera av de s.k. moderna banden eller ungdomsbanden inte spelar musik för foxtrot. Deras icke bugglåtar är moderna poplåtar som är direkt olämpliga för foxtrot (eller förbaskat tråkiga att dansa foxtrot till på grund). De passar dock till den s.k. gruss-stilen. Gnuss-stilen anser jag definitivt inte är foxtrot utan får klassas som gnuss; en ny dansstil utvecklad från foxtroten. Där upphör likheterna.
Med andra ord är min uppdelning: Gnussband och traditionella band.
Sedan så tror jag att Bosse kan få ut lite av att lära dig att bugga. Du tycker inte att det är roligt, men det borde vara lite roliga att kunna dansa några bugglåtar på en kväll än inga allas. Det kommer säkert att ta en stund innan du kan tycka att det är roligt. Så var det för mig en gång i tiden. Det var tråkigare att inte kunna bugga än att bugga. Med tiden blev även buggen rolig.
Även foxtroten var knepig i början. Jag lyssnade alltid på låten innan jag bjöd upp för att undersöka om jag kunde dansa till den. Ibland fick jag avstå. Jag minns att jag upptäckte att Kindbergs hade bara låtar som det var okej att dansa till. Så det blev till att dansa till dem varje gång de dök upp i närheten där jag bodde på den tiden. För mig tog det minst två är att lära mig att dansa till långsamma foxtrotlåtar, vilket jag anser är väldigt svårt. Få tjejer behärskar att dansa rätt till långsamma foxtrotlåtar.
Från det ena till det andra så har jag hört rykten om att dansband har fått lägga om sin repetoar efter tillsägelse från dansarrangörer att deras låtar drar mindre folk.
|
|
Bettan
|
Skapat: 2008-08-19, 13:50
Bosse, man får vara oerhört glad för att dansen utvecklas och att det INTE är som det glada 70-talet med samma töntiga repertoar.
Det är väl för väl att något händer i branschen och att nya band startas med ett nytt och fräscht sound som gillas av ungdomar!
Tänk om alla yngre skulle avstå från dansen, då skulle det bara vara stofiler kvar som snart har dött ut, liksom dinosaurierna gjorde en gång.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-08-19, 14:09
Bettan, jag vet inte om en representant för 1951 års män räknas som stofil. Men jag har naturligtvis ingenting emot att man startar orkestrar med musik som ungdomar gillar så länge även vi unga som blivit något äldre får en chans att dansa till den musik vi gillar. Och som sagt, att man har en rimlighet att i förväg veta om danskvällen i första hand vänder sig till ungdomar eller inte.
|
|
TS
|
Skapat: 2008-08-19, 14:56
Hej alla!
Ett tips i all enkelhet: Titta in på bandens hemsidor. Man bildar sig ganska snabbt en uppfattning om vilka man vänder sig till genom att se var dom spelar, vad dom utstrålar och hur publiken ser ut på dom bilder som ofta finns på sidorna. Vissa sidor har också smakprov på musiken. Det är ju bara att testa sig fram och inte glömma att dans är KUL och inte bara en fråga om BPM. Gå ut och möt nya band, träffa nya härliga människor och NJUT!
/TS
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2008-08-19, 15:24
Här kommer några kommentarer o påpekande till flera av inläggen innan.
Beträffande "få tjejer som klarar av att dansa extremt långsam foxtrot" så beror det oftast på den som för. Såklart är det svårt för tjejen som följer den kille som själv inte behärskar stilen att dansa bra.
Det kan vara ett dilemma o mycket pinsamt för oss tjejer när vi vet att andra män står och iakttar om man kan dansa eller ej. Råkar man då ut för ett "stolpskott" så kan hela kvällen vara förstörd för vissa! Eftersom de sen kanske aldrig blir uppbjudna eller kanske t o m får nobben om de själva bjuder upp. Något att tänka på! Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att uppmana män att ge de tjejer ytterligare en chans som de tycker inte ser ut att kunna dansa! Det kan nog även vara tvärtom också... vissa killar har lättare att dansa med vissa tjejer, det kan handla om personkemi, nervositet, dålig självkänsla o självförtroende mm
Jag håller med Bettan att det är tur att banden idag utvecklats och inte spelar o ser ut som de gjorde förr. Det är härligt att vi har en sån bredd på olika dansband idag! Jag tycker alla är ganska så olika och därför är det också väldigt svårt att sätta in dem i renodlade "fack".
Bosse jag tycker absolut att du ska bjuda upp till snabb foxtrot eftersom du skriver att du behärskar det! Risken är nog minimal att tjejen du bjuder upp börjar bugga med dig när du vill foxa! ;-)
Slutligen skulle det vara roligt att höra vad du Bosse tyckte om Drifters? För du var väl och dansade till dem?
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-08-19, 15:30
TS, det första jag gör om jag funderar på att gå ut och dansa och inte känner till bandet är att kolla på deras hemsida. Och några av banden skriver i klartext om de spelar företrädesvis mogen eller modern dansmusik, och då är ju saken klar.
Men denna uppgift saknas allt som oftast. Ibland ligger några låtar ute för lyssning, men dessa är ju utvalda och stämmer inte alltid med vad de spelar live.
Att titta på var de spelar kan ju fungera i vissa fall om det är dansställen med en utpräglad inrikting åt endera hållet.
Sedan anpassar man sig ofta efter publiken. Vi kan ta Skansens tisdagar som exempel där de har blandad dans vilket normalt innebär bugg + foxtrot + gammeldans, och så är det ofta på tisdagkvällen också även om en och annan orkester tyvärr snålar lite på gammeldansen.
Men samma orkester spelar även på eftermiddagen. I fjol gick jag dit en tisdagseftermiddag när jag hade semester. Då bestod publiken nästan enbart av pensionärer och de spelade inte en enda bugg utan enbart foxtrot och gammeldans, en blandning som passar mig som handen i handsken. Om det hade varit min första tisdag på Skansen så hade jag naturligtvis trott att de skulle spela likadant på kvällen och blivit väldigt besviken när jag kommit dit.
Men det händer säkert också att en och samma orkester spelar på ett sätt ena veckan och på ett annat nästa vecka på ett annat dansställe. Så frågan återstår, vad ska man gå efter för att veta någorlunda vad som väntar under danskvällen. För att hamna på ett ställe där bandet nästan bara spelar låtar som man inte kan/vill dansa till, DET är inte kul.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-08-19, 15:41
Jodå Kickilina, visst var jag och dansade till Drifters. Jag tyckte de var jättebra, får väl kolla om och när de spelar i stockholmstrakten. :-)
Däremot är det oerhört mycket svårare att hitta någon att bjuda upp på Malmöfestivalen än på t.ex. Grönan eller Skansen. Dels är det väldigt mycket par/familjer/kompisgäng som går dit och bara dansar med varandra, dels är det en dansbana i kolossalformat så publiken är väldigt utspridd och det är väldigt svårt att avgöra vilka som bara vill lyssna och vilka som vill dansa. Men det kan ju inte bandet lastas för, de var som sagt bra.
Apropå det, har du nån information om Wisex som ska spela i kväll?
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2008-08-19, 18:01
Jag är tyvärr inte uppdaterad när det gäller Wizex som sällan eller aldrig spelar här i trakterna. Det är minst tre år sen jag dansade till dem i Malung. De har inte varit där de senaste två åren i allafall. När jag dansade till dem sist så var de rätt poppiga o hade 2 nya unga tjejer som sjöng, men de var duktiga. Som sagt det var länge sen så de har säkert hunnit byta bandmedlemmar igen sen dess. Jag tänker inte på Wizex som något direkt dansband, så jag tror inte de är något för dig heller, men gå gärna och titta om du ändå är där och bilda dig en egen uppfattning. Skriv gärna sen några rader här i forumet och berätta! Ha det så trevligt!
|
|
Bosse
|
Skapat: 2008-08-19, 21:36
Det blir nog inte mycket till rapport är jag rädd. Det bidde nämligen ingen dans i kväll eftersom jag fick vara lite social och följa med kompisen jag bor hos till 60-talstältet. Och han avskyr tyvärr ALLT som har med dans att göra. Men det återstår ju tre dagar med Black Jack, Lasse Stefanz och Malmö Brandkår Big Band med Sten Nilsson. Black Jack har jag för mig att jag var ganska nöjd med när de var på Skansen eller Grönan. LS avstår jag ifrån men Malmö Brandkår kan ju bli ganska spännande. Jag har visserligen aldrig dansat till dem men har vid ett par tillfällen lyssnat till dem på Malmö Konserthus. :-)
|