Ämne: |
"Å-hej-bugg" VAD ÄR DET? |
| Författare |
Inlägg |
|
mikey
|
Skapat: 2010-05-08, 15:21
Om "åhej-bugg" är detsamma som den så kallade "hotell-buggen" så vet jag inte om jag vill vara med!"hotell-bugg"...är när överförfriskade herrar i 60-70 årsåldern (kan också vara yngre!helst i kavaj å slips!)bjuder upp en dam å tror att "ja, kan hon dansa så kan jag"!
dvs.de slänger ut damen till höger å vänster...tar några foxtrot-steg...å börjar sen överdimensionerat svänga på armarna...släpper iväg damen mitt i en snurr...så hon står med näsan i nästa pars rygg/armbåge/hand!agerar stoppkloss...
Jag har sett detta i ett flertal gånger...företrädesvis mest på hotell!(därav namnet!?!)men även på logar..å andra ställen!
en annan sak..
bugg i mitten eller ute i kanterna!?!
själv föredrar jag kanterna...men...när vi var på nöjespumpen i nyköping för några år sedan(finns det kvar!?)vart vi utskällda för att vi inte dansade i mitten!?!jo..för där var regeln...foxtrot i kanterna!(oavsett dans!)å bugg i mitten!
trots att det var mer plats ute i kanterna!?!
därför blir det nu också krockar ute på danserna ute i landet...
för att folk har lärt sej olika...på olika ställen!
vad tycker ni!?!
|
|
erik
|
Skapat: 2010-05-09, 09:32
"åhej-bugg" är väl framförallt okej-bugg. Framförallt för tjejerna som slipper känna sig så fasthållna som ju utmärker de mer hållna buggformerna som sågning och linjebugg för att nämna två exempel
|
|
Micke S
|
Skapat: 2010-05-09, 16:53
Åhej är den nya buggtekniken som anses vara det moderna sättet att bugga på.
Killarna för tjejerna mycket löst och ger henne utrymme att dansa själv och inte bara följa turer som i den mer gammaldags buggen. Egentligen blir det färre turer på detta sätt och mer dans, eftersom det mer bygger på "fri" dans.
Som med allt annat blir det lätt två läger, Åhej... eller... Ånej!
|
|
carro
|
Skapat: 2010-05-10, 13:01
Tävlingsklubbarna brukar använda sig av Åhej-stilen. Det förekommer även på hög nivå på tävlingar. Har för mig att vinnarna av SM använde den stilen.
|
|
Lena
|
Skapat: 2010-05-11, 13:56
Det kan bli lite förvirrande om en Åhejkille försöker dansa med en tjej som är van vid den mer traditionella buggen. Om tjejen väntar på den vanliga turerna som hon tror att hon ska bli förd i och killen liksom löst slänger iväg henne och tror att hon ska göra något själv. Ja då är "kulturkrocken" ett faktum.
|
|
erik
|
Skapat: 2010-06-12, 10:36
Åhej är en FÖRNINGSTEKNIK i bugg, inte någon helt egen dans.
Bugg har dansats på flera sätt över åren
|
|
lelle
|
Skapat: 2011-08-10, 19:33
Hur har det egentligen gått med å-hej som stil? Finns den kvar eller håller den på att dö ut? Det pratas inte så mycket om den stilen längre?
|
|
Fia Larsson
|
Skapat: 2011-08-10, 20:14
Åhej? Ånej! Jag gillar inte alls denna förningsteknik där killen helt plötsligt bara "släpper" en och så står man där och fattar ingenting.
|
|
Blomman
|
Skapat: 2011-08-12, 17:23
Instämmer helt med Fia, har dansat med en del som kör åhej buggen och det är inget för mig
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2011-08-23, 15:07
Jag är stark förespråkare av åhej-förningen. Det krävs dock en hel del mera danskunnande och "tänk" av föraren då man inte lär ut färdiga "turer" utan varje delmoment kräver sin egen förning. Finns absolut inget annat än förarens förmåga att bygga ihop momenten, som begränsar slutresultatet.
Har råkat ut för ett ANTAL killar ute, som säger att de dansar åhej-teknik, sedan har de stått o vevat med slappa handleder och utan styrning... Det har INGET med åhej att göra!
Till viss del kan jag hålla med Fia, för en "dålig" åhej-förare är inte speciellt begriplig, framför allt inte om man har en annan teknik själv, i grunden. Med en duktig däremot... då är det inga som helst tveksamheter om vad föraren vill. Är dessutom VÄLDIGT mycket behagligare för axlar, armar och handleder, än muskelstyrd "väderkvarnsbugg".
|
|
Bettan
|
Skapat: 2011-08-23, 21:27
Det var ett intressant inlägg av Spunkan. Det är kanske inte jag som inte fattar vad jag ska göra utan faktiskt killen som är för dålig på att föra mig.
Jag trodde mer att jag liksom bara skulle dansa lite själv hur jag ville då killen släppte iväg mig.
|
|
guran
|
Skapat: 2011-08-24, 10:14
Jag är "väderkvarnsbuggare" men jag förstår ändå inte det här med ryck och slit. Förningen ska väl vara mjuk och tydlig. Då ska det inte vara några som helst problem för en tjej att följa oavsett om hon har gjort turen tidigare eller inte.
Min filosofi är enkel för tjejen; förstår man inte vad som ska göras, gör man inget. Vet man inte, gissar man inte.
En tjej behöver inte be om ursäkt för att hon inte vet vad killen avser. Det handlar då bara om dålig förning.
Jag ska leta efter en kurs i "Å-hej-bugg". Kunskap berikar.
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2011-08-25, 09:24
Guran... Eftersom du är så pass dansintresserad, att du finns här på forumet, så TROR jag inte att du ÄR "väderkvarnsbuggare"! Med den definitionen menar jag förare som med VÄLDIGT yviga armrörelser och ett hårdhänt tag om följarens händer, TVINGAR fram turer, i stället för att "föra" fram dem. Alltså ingen kritik mot andra förningstekniker, så länge de är mjuka och tydliga!
|
|
wilier
|
Skapat: 2011-08-26, 17:21
Apropå dansa bugg i kant: Var på liseberg till Streaplers, då ett äldre par kom fram, och frågade om vi var Håkan o Monika. Jovisst, tänkte det, det är ju ni som fördärvar mogendanserna på Ramshall...SUCK...Därför hädanefter läser vi av dansstället först, dansar några andra bugg i ytterkant, då hänger vi på...annars får det bli den förbaskade mittensektionen.
Tråkig inställning till oss buggare, att vi ska förpassas till en liten fläck i mitten, annars kör dom gamla dinousarierna över oss, och ja, jag pratar om erfarenhet. En gång tog det en hel dans att fly och passa sig för en surgubbe och tant, som med kryssande teknik och ögon som missiler, försökte preja oss av banan. Vi klarade oss, med förskräckelse och andan i behåll...
Nä...tacka vet jag ställen som tillåter och förlåter allt:)
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2011-08-31, 09:49
guran... Kul att du ska! I MITT (ytterst subjektiva, då förstås) tycke, så är de absolut bästa OCH roligaste socialdans-förarna, de som kombinerar teknikerna. Det tar ju lite tid att bli en så duktig åhej-förare så att man kan bygga ihop alla de "turer" som läres ut som en "färdig slinga", i andra tekniker. Vet man redan hur "turerna" ser ut och kan lära sig att föra dem med åhej, då blir man, i mina ögon, den ultimata föraren på skapligt kort tid.
Lycka till!
|
|
Lena
|
Skapat: 2011-09-28, 18:21
Jag är mycket ute och dansar. Tycker att det verkar som att Å'Hejen är på tillbakagång. Vad säger ni andra? Eller har den helt enkelt integrerats med den tidigare buggstilen så att jag inte märker skillnaden?
|
|
Spunkan
|
Skapat: 2011-09-30, 09:22
Som jag uppfattar det, är det snarare så att "åhejen" integrerats. Även tekniken i åhej, är ju under ständig utveckling och förändras ju därmed vartefter. Väldigt många förare har valt att plocka delar, lite som de tycker, ifrån åhej. Det är inte alltid det resultatet blir så där alldeles lyckat, då de ganska ofta saknar kunskap och förståelse för grundtekniken.
|
|
Lena
|
Skapat: 2011-09-30, 10:58
Spunkan, då var det lite som jag tänkte, att stilen finns kvar men har integrerats. Jag har inte sett så många renodlade åhejare på sista tiden.
|