Forum » Dansställen

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Folkets Hus i Lilllestrøm

Författare Inlägg
Aops Skapat: 2011-08-18, 07:23
Min favorittplass gjennom 20 år
Alltid fullt hus av folk som vil danse,gode danseband med passe
lydnåvå , varierte danserytmer og best av alt ringdans 3 ganger
på kvelden.
Dessuten er det bra at man kjører ca halvparten svenske og halvparten norske danseband.
mackanz Skapat: 2011-10-06, 19:31
Ringdans är nog det som vi i Sverige kallar för Jägardans.
Något jag tror man bara har i södra Sverige. Har bara hört att det är förekommer mest på ställen i Skåne, Blekinge och vissa delar av Småland. Har hört blandade reaktioner på jägardans. Men för en värmlänning som mig som är van demokratisk dans hela kvällen utan ringdans kan det kännas lite exotiskt kanske.
Bosse Skapat: 2011-10-06, 21:09
Ja tyvärr förekommer nog jägardans mest söderut. Jag bodde tidigare i Malmö och där blev det ofta jägardans några gånger per kväll. Det gick till så att man bjöd upp någon och började dansa med henne. Låtarna spelades aldrig till slut utan plötsligt övergick det till Vi gå över daggstänkta berg eller liknande. Då gick herrarna i en ring och ena hållet och damerna åt andra hållet. Plötsligt - ungefär som i leken "Hela havet stormar" - stoppade musiken och då stannade även alla dansarna. Och om ingen hade "tjuvat" (smugit sig in i ringen så att det inte längre var jämna par) så hade alla en ny danspartner bredvid sig som man började dansa med. Och nu gällde det att lyssna, för det kunde bli vilken dans som helst, t.ex. foxtrot, tango eller någon gammeldans. Kul värre!

På Spångafolkan där jag nu dansar på onsdagarna har vi alltid en förenklad jägardans. Där spelas alltid varje dans två gånger, det börjar t.ex. med två schottis, en hambo och en snoa. Då bjuder man upp någon som man dansar en schottis med, sen blir det jägardans så man får dansa nästa schottis med någon annan och med denna dansar man även första hambon. Jägardans igen och med nästa dansar man den andra hambon och första snoan o.s.v. hela kvällen.

Tanken med det hela är att i princip alla ska dansa med alla. Och bekvämt är det också eftersom man bara behöver bjuda upp två gånger, dels till kvällens första dans och sedan till första dansen efter pausen.

Men det är synd att det inte är lite mer jägardans även i den mer utvecklade formen här i Stockholmstrakten.

Om jag får våga mig på en gissning så menar Aops det som vi kallar gillesdans när han/hon skriver ringdans. Det önskar man också att vanliga dansband vågat sig på. En enda gång har jag varit med om det, och det var för några år sedan när Rose-Maries spelade på Ekebofestivalen. Då blev det en schottis på logen i Hög. :-)
mackanz Skapat: 2011-10-06, 23:53
Ringdans i Norge är deras motsvarighet till jägardansen.
Har en del kompisar som spelar i Norge och då "råkar på" att spela sådant.

Sen är det även främmande för en del svenska orkestrar som inte spelat söder över och som hamnar på ställe där dom har Jägardans innan paus. Är det inte så att det är mest när dansföreningar och likande arrangerar dans som det är jägardans. Eller förekommer det på andra större ställen med som t,ex, Törringelund, Sundspärlan och Ekebo?
Jag har fått den uppfattningen i alla fall.
Vet i alla fall att en del av dom ställena har skyltväxling med herrarna och damer som bjuder samt enkelspel. D,v,s 1 dans = 1 låt.

Sen är det väl chamrigt med att det finns olika danskulturer i "lilla" sverige. Som här i värmland där alla bjuder upp alla oavsett kön och när på kvällen det sker. Demokratisk dans kallas det visst!
Bosse Skapat: 2011-10-07, 06:30
Om det förekommer numera vet jag inte, det är ju snart 12 år sedan jag flyttade till Stockholm, men på Törringelund, som var det dansstället jag mest gick på, var det ofta jägardans, speciellt på söndagarna. Där fanns även en herrar/damer-skylt som skiftade en gång i halvtimmen, vet inte om den finns kvar. Enkelspel har jag aldrig varit med om utan det har alltid varit 1 dans = 2 låtar som gällt. Men jag vet ju att enkeldans är det normala i Norge.

På Ekebo har jag aldrig upplevt jägardans och på Sundspärlan har jag aldrig varit.
Aops Skapat: 2011-10-16, 22:48
La inn en lang og detaljert beskrivelse av ringdans ,som brukes i alle danseklubber i Norge , Dessverre ble den så detaljert at den ikke kom med .
Vil bare si at dette er noe alle orkestre bør ha øvd inn før de
spiller i Norge . Er dere usikre så kontakt en annen mogengjeng som har spilt mye i Norge ,eller et norsk danseorkester !
Aops Skapat: 2012-01-20, 14:28
I ny regi av Dansetreffen hadde Folkets Hus på Lillestrøm sin første dans 14.januar - Om det var Spellemannspris på TV , og mange andre danser , ble dette suksess direkte med Svennes . Fullt hus og dansegolv fra første til siste dans .
Neste dans er 28 januar med Rios fra Mariestad .som er et godt navn i Norge .
Deretter følger en fin mix av svenske og norske orkestre som Chivix , Holidays , Torsteins ,Fryd & Gammen , Strike og sist men ikke minst Canyons med sin nye vokalissa Tina Svensson.
Dørene åpnes kl.19.00 og da er det alltid kø .
Vær velkommen du også !
Aops Skapat: 2012-02-08, 21:38
Kommende lørdag 11.februar er det nr 3 på Norgetoppen Chivix som spiller opp . Dette orkestret har hatt kun fulle hus de siste par månedene og er et hett navn også i Kanarifuglbyen.
Her blir det ringdans 3 ganger på kvelden , så ingen drar dit uten å få danse .
Hjertelig velkommen !