Forum » Dansställen

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Olustig, olämplig och onödig razzia på Brunneby Danspalats

Författare Inlägg
krister48 Skapat: 2011-11-28, 11:57
I våras öppnade ett dansställe vid Brunneby Musteri, Borensberg som omedelbart blev en succé eftersom det inte liknade något som tidigare setts. Det var möblerat med vackra antika soffgrupper, kristallkronor och persiska mattor runt dansgolvet, frukt och godis var utställda och dansbanden var de allra bästa. Publiken har rest från orter upp till 20 mil därifrån, eftersom ryktet spridit sig om detta unika ställe.

Lördagen 11 nov spelade Mats Blads orkester och lokalen var full av nyktra glada 40+dansare, där många kommit långväga till denna dansafton.

Razzia
Kl 22.00 fann myndigheterna det lämpligt att göra ett tillslag. In stegade tre polismän för att hämta arrangören framme vid scenen och eskortera honom tvärs över dansgolvet. Gatlopp kallades straffet förr...
Förutom poliserna innehöll razziagruppen också två män från brandkåren och tre till från skattekontoret och miljökontoret, så de var en präktig samling för att fånga in brottslingen(?).
Det var en väl vald tidpunkt, då danspalatset skulle stänga för gott tre timmar senare. Därmed hann man förnedra en entusiastisk entreprenör inför en häpen danspublik och stämningen föll naturligtvis drastiskt samtidigt som ryktena fladdrade. Varför i himlens namn ansågs det rätt tillfälle att göra en samordnad razzia sista kvällen och inför publik? Det vore av stort värde om den/de som tog beslutet förklarade för allmänheten om behovet av en så drastisk åtgärd.
Enligt uppgift har det inte funnits några anmärkningar angående brandskydd och bevakning. Anställda vakter har kontrollerat ordningen hos en danspublik (som vanligen inte tillhör samhällets bråkstakar). Att våra skattepengar används till ett tillslag av det här slaget upplevs som slöseri av oss betraktare
och därför bör de ansvariga ge en begriplig förklaring.

Orsaken till nedläggningen av detta populära dansställe lär vara osämja med restaurangägarna i huset, som på olika sätt försökt sätta käppar i hjulet för danspalatset, eftersom man önskar driva en annan form av verksamhet i lokalen. Må så vara, men vore det inte ett gyllene tillfälle för Motalas näringslivsförvaltning att hjälpa denne entreprenör att hitta en ny lokal i kommunen? Eller har man redan så gott om företag och turistattraktioner att man inte behöver något tillskott?

Vi hoppas på en förklaring och att snart åter få dansa i ett nytt danspalats.
Besvikna dansare från Örebro
Aops Skapat: 2011-11-28, 15:19
Slike kontroller har man også i Norge . Det er kontroll av renhold , kjøling av matvarer , at det foreligger arbeidskontrakter på de som jobber , at Tono er betalt for musikken , og at alle papirer er i orden. Alle plasser her i
Norge har årlig minst 1 slik periodisk kontroll.
Det omfatter også skikkelig merking av rømningsveier , brannvern , og at man følger reglene og ikke slipper inn flere
enn lokalet er godkjent for ,samt at det ikke foretas overskjenking av alkohol .
De som følger alle regler har ingen ting å frykte !
ante Skapat: 2011-11-28, 15:51
Jag har aldrig hört talas om något liknande, det hela låter inte riktigt klokt!
Humleman Skapat: 2011-11-28, 18:36
Jag tar inte ställning vare sig till eller ifrån det som beskrivs i inlägget här. Det är en sak mellan entreprenören och myndigheterna, men jag tycker det är mycket dåligt och olämpligt att föra till torgs dessa uppgifter. Nu får entreprenören chavottera inför hela dansbandssverige och vad det kan medföra, i och med att så många läser på forumet.
Norrländskan Skapat: 2011-11-29, 07:19
Eftersom jag bor långt ifrån detta dansställe har jag ingen aning om vad som hänt på plats men jag håller med Ante om att det var himla märkligt.

Oavsett vad dansarrangören gjort eller inte gjort så fanns det väl ändå inget skäl för myndigheterna att göra ett liknande ingripande.

För övrigt råder tryckfrihet i landet. Jag tycker inte att Krister gjort något fel som för fram detta som Humlman verkar tycka. Det är väl mer att Krister väl berätta om något han var med om och som han tyckte var fel av myndigheterna.
Fia Larsson Skapat: 2011-11-29, 18:45
Jag tycker att det var onödigt att skriva om detta här, de flesta av oss hade ingen aning om detta och varför skriva om det och hänga ut en person innan personen ifråga ens är dömd för någonting? Om han var fälld i domstol vore det en annan sak.
Linnea Skapat: 2011-11-29, 20:28
Tolkar det inte som att Krister vill hänga ut arrangören utan mera ifrågasätta myndigheternas beteende! Vad jag vet så måste ju både polis och brandmyndighet ge tillstånd till de som vill arrangera offentliga tillställningar, och stället hade ju haft öppet sedan ivåras. Som han också skriver fanns det ju inga anmärkningar gjorda på stället heller under den tid de haft öppet. De kunde ju t ex kommit innan dansen började, kassorna brukar ju vara öppna mellan 30-60min innan dansen börjar. Varför "storma in" mitt under pågående dans. Jag kan i alla fall förstå att Krister blev upprörd, jag skulle nog också reagera. Tror inte heller att någon av oss varit med om någon liknande upplevelse under våra dansår, eller?
Aops Skapat: 2011-11-29, 20:51
Hva er dere egentlig så arge for ?
Skal man kontrollere at alt går rett , at man følger brannforsrifter , kassakontroll , at kjøtt ,sigaretter og alkoholholdige drikker har kommet til plassen på lovlig vis ,at oppbevaring av mat følger krav til kjøling og renhold er OK må
man faktisk komme under arrangementet og uanmeldt . Til og med
halvprivate arrangement har slike kontroller , og danseklubber foruten restauranter og danseplasser . Spesiellt før jul foretas
slike razziaer . Dette er for å bekjempe div snusk i bransjen , og for at vi alle skal gå ut ,spise trygg mat og drikke i et koselig dansemiljø,der aldersgrenser og vakthold er OK !
Om plasser i Norge har blitt stengt på dagen i Norge også ?
Javisst , både klubber ,restauranter og pizzeriaer !
Börje Skapat: 2011-11-30, 08:05
Jag tycker det hela låter som en storm i ett vattenglas. Det jag möjligen kan reagera på är att myndigheterna tar i när de - vad jag har förstått - mer eller mindre redan vet att det är okej, medan myndigheter i andra fall när det verkligen är behövligt inte gör något.

Nä, här var det nog en samling myndighetspersoner som vill gå på dansbandsdans men inte vågar det i normala fal och nu fick sig en s.k. legitimt skäl till det. Inga förklaringar för vänner och bekanta med andra ord om var det har hållit hus.
Humleman Skapat: 2011-11-30, 16:41
Det är något som är konstigt med skrivningen ovan. Har talat med fem personer som var där den omtalade kvällen och ingen har märkt något eller att stämningen skulle ha påverkats negativt.