Forum » Dansställen

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

varför kommer så få?

Författare Inlägg
Nilla Skapat: 2008-03-03, 11:12
Ofta får man höra att -Det finns nästan inga ställen för oss som gillar att gå ut och dansa en lördag. Bara Mälarsalen MEN när sen det ordnas dans ute i förorten då kommer så få...vart tar ni vägen? Man vill ha men inte se till så det går ihop, att föreningen kan ta hit bra band för då kommer ni ju...Eller? detta är jättetråkigt tycker jag.
Vi har ett toppenfint ställe i Upplands Väsby Kulturhuset med det finaste golvet i Stockholm...Svenska Österbottningarna ordnar danser ca en gång i månaden (om det kom fler så kanske oftare)men vart är alla dansare då? Nu måste det till mer folk så detta fina ställe kan få fortsätta SNÄLLA kom dit och ha roligt med oss
Lena Skapat: 2008-03-03, 11:22
Det blir väl lätt så att man åker dit man är van. Bor man dessutom på andra sidan stan blir det så långt att ta sig dit. Sen är det också en fråga om vilka band som lockar vilken publik. De band som ni har (kollade precis på er spelplan här på sidan) är såna som lockar pensionärer och inte såna som jag vill dansa till. Har ni marknadsfört er då? De som gillar de banden kanske inte vet om att ni har danser?
Nilla Skapat: 2008-03-03, 11:44
Jag är inte pensionär på länge än...Men det är ju så det blir kommer inte folk så får man ju ta något "billigare" band till slut. Varför skall man inte prova något nytt ställe? Att sälja sig kostar oxå men det är många som hjälper till ideellt så gott de kan. Men jag tror att en del är "fina" i kanten tyvärr, det måste vara något kännt band. Varför då. kan ju vara lika kul ändå
eis Skapat: 2008-03-03, 13:23
Det är nog många faktorer som spelar in. Om era danser krockar med något större och mer känt dansställe är det lätt hänt att folk går dit istället. Ni skulle kanske prova köra dans någon dag då ni blir ensamma om det?

Sedan är många vanedjur och vill dansa till sina orkestrar. Fast visst håller jag med dig om att det kan vara kul ändå. Tror även att en del låser sig vid att vissa band lockar en viss publik och då känner sig inte alltid alla hemma där.

En yngre buggpublik som vill ha sina låtar och sina buggpolare skulle nog aldrig dyka upp ute hos er.
Nilla Skapat: 2008-03-03, 13:40
Men det tror jag har mindre betydelse för vi har haft dans när ingen annan haft men det kommer inte så många iaf. Jo de gånger när nåt kändare band spelat typ Chiquita kommer det lite fler men inte så många som för sex-sju år sen. Det händer faktiskt att "buggarna" kommer, Jätteroligt med nya ansikten. jag tror inte heller på det där att bor man lite längre bort så kommer man inte, hallå, folk åker ju halva sverige runt för en dans.

Men Alla är så välkomna vore ju kul om det var lite nytt folk att dansa med,INTE för att det är fel på de som är där nu haha utan för det vore roligt med nya bekantskaper och kanske vår fina dans kan fortleva många år till
Gunilla S Skapat: 2008-03-03, 15:25
Gunilla S Skapat: 2008-03-03, 16:16
Har kört ett par missar här...få se om jag lyckas bättre nu..
Ja Nilla, visst är det synd att det blivit som det blivit, lite för mycket uppdelat med dansfolk..
Men hur blir det när dom här mer kända och dyrare orkestrarna inte får några spelningar längre..därför att arrangörerna inte har råd med dem. Så blir det ju på många ställen till slut. Jo, då kanske de mer kräsna dansarna får stanna hemma och dansa till sin favoritorkester till CD:n på vardagsrumsgolvet istället. Och var finns alla män, som borde vara ute på dans, det är ju alltid överflöd av kvinnor. Det finns säkert många män som sitter i sina lägenheter och skulle behöva komma upp ur fåtöljen, för att få röra lite på sej, och få träffa lite trevligt dansfolk... Och det är ju faktiskt så, att många kan åka många mil på dans, trots att det är dans på hemmaplan.
Börje Skapat: 2008-03-03, 21:03
Ni får inte glömma bort att dansfolket är fruktansvärt konservativa. Det sitter långt inne att prova något nytt. Många dansband som kan kallas för mindre kända kan överraska betydligt.

Jämför en fredag och en lördag på Mälarsalen. Mälarsalen marknadsför fredagarna som snabbare dans. Men i princip är det ingen skillnad i takt på en fredag och en lördag. Det beror helt och hållet på vilket band som spelar. Men nu har denna doktrin satt sig i folk, så de som dansar där på lördagar vågar inte gå dit en fredag. Några vågar, och de dansar ofta där både fredag och lördag. Helt klart är det en yngre publik på fredagar och många som gillar bugg. På lördagar är det en äldre publik. Jämför man de båda dagarna så är det oftast mindre folk på fredagarna vilket skapar mer utrymme på dansgolvet. Så i stället för att slippa knuffas en fredag väljer folk att knuffas på en lördag.

Så här kan vi hålla på och jämföra. Ta bara Skansen och Gröna Lund på sommaren. Alla går till Skansen och dansar och inte många av dem man annars ser i t.ex. Hågelby, Skansen och Mälarsalen ser man på Gröna Lund. Och här är det ingen som helst skillnad på dansbanden. Alla stor och kända spelar på Gröna Lund. Gröna Lund har mycket bättre dansgolv än Skansen och bättre planerat golv (runt). Men varför dyker inte de vanliga dansarna upp där? Och snacka om priset. Tror det var 100 kr eller 200 kr förra året för 88 danser. Skansen ligger väl på 140 kr för en enda dans.

Jag ska i alla fall se om jag kan ge Kulturhuset i Upplands Väsby en chans.
Lena Skapat: 2008-03-03, 21:25
Kan inte hålla med Börje där. Jag dansar både fredag och lördagar på Mälarsalen beroende på när det passar mig i tid, så jag hör till en sån som inte bryr mig så mycket om banden MEN visst är det så att det är en himla skillnad på tempot. Jämför Wahlströms med Widebergs för att ta två olika band, där det första är ett typiskt fredagsband och det andra ett lördagsband.

Det är väl en himla skillnad!? Inte håller jag med heller om att det skulle vara mindre folk på fredagarna. När de stora, populära buggbanden spelar är det precis hur mycket folk som helst.
erikwi2000 Skapat: 2008-03-03, 23:38
Joo visst spelar dansbanden lite olika sins emellan ...emn..en orkester spelar ofta ganska lika från gång till gång...Här ute i UV har man dansat hur länge som helst...det fanns i början av mitt dansande även en folkets park på berget söder om centrum...sedan många år dansar vi på Folkets Hus numer ombyggt sedan hedenhös. Nu för tiden är det öppnare lokal så alla ser alla sas. Men visst rekommenderar jag en lördag här i UV...ocj visst verkar det vara beroende på orkester...Chiquita drog en hel del besökare för nån månad sen...så...o för länge sedan hade vi nog de mer populära orkestrarna osså...för att bryta den negativa spiralen och behålla alternativ till Mälarsalen bör vi alla besöka kranskommunerna ibland också...vi kanske bör samordna besöken, det blir ju oftast roligare om många dansanta samlas...och sedan spar man ju lite på entrén o på garderoben osså här i UV...