Ämne: |
Dansa i Kristinehamn |
| Författare |
Inlägg |
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2008-04-15, 22:50
NYSTARTAT
Kristinehamns Dansförening
Vi startar med en
DANSKVÄLL PÅ VALBORGSMÄSSOAFTON 2008
I Folketshus Kristinehamn till de mycket duktiga NOVA
Kom och dansa in sommaren med oss
• Tid: 21 – 01
• Kostnad: 130: - Inkl. fika vid föranmälan
• Under 18 år går in gratis
• Föranmälan ej krav
• Alla som tycker om att dansa är välkomna.
• De som kommer erbjuds gratis medlemskap i föreningen året ut.
• Vi som dansar här är nyktra
Eventuell föranmälan om du vill att vi ska hinna göra fika åt dig görs till: Nina Fyhr, Kristinehamns Dansförening
Tel. 070-390 35 03 eller 0550-41 11 02
Hinner du inte föranmäla så kom ändå för att dansa.
Alla är VÄLKOMNA!
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2008-04-16, 13:29
FANTASTISKT initiativ Nina o vilka DRÖMVILLKOR, WOW! Tänk om alla ställen hade det så! Nova är dessutom mycket trevliga att dansa till! Jag är säker på att det blir stor anslutning. Lycka Till!
|
|
Sofie
|
Skapat: 2008-04-16, 19:20
Generöst med gratis medlemssskap, fritt fika oxå :-) Tyvärr bor jag för långt bort, men hoppas ni får en masa besökare!
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2008-07-27, 23:17
Jag tänkte bara tala om lite hur det gick för oss i Kristinehamn. V startade föreningen och efter dansen på valborg har vi blivit 78 medlemmar. vi har haft motionsdans en gång per vecka under maj - juni då det kommit drygt 30 personer i snitt per kväll. Vi har bokat in 8 danskvällar under hösten på folketshus rotundan, programmet är infört här på Danslogen. För den som vill veta mer så har vi startat en hemsida i föreningen där information läggs ut om våra aktiviteter. Den hittar du på http:/krdf.se
Välkommen att dansa hos oss.
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2008-09-07, 17:08
Premiär Söndagsdanser
Den 14/9 är det dags för Blender att spela upp till dans
kl 18 - 22
Folketshus Kristinehamn
Entré 120:- /80:- för barn under 18 år.
Fika finns att köpa.
Detta är ett samarrangemang mellan Kristinehamns dansförening och folketshus. Vi hälsar alla nya som gamla dansare välkomna.
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2008-09-28, 15:15
Ja då är det snart dags igen att dansa i kristinehamn. Då Blender spelade här var det inte mindre än 223 betalande. Nästa helg kommer vi att pröva något helt nytt här. Det blir dans två kvällar i rad. På lördag 4/10 har vi Martinez som kommer att spela mellan kl 21-01. Den kvällen kan man äta i restaurangen om man vill. Det är också fullständiga rättigheter denna afton för den som önskar dricka något starkare än kaffe.
På söndag 5/10 kommer Selex. Det blir en kväll så som vi arrangerade förra söndagsdansen. Det var mycket trevligt då och jag hoppas att alla som gillar dans häromkring ska se att vi satsat på dans för både kroggäster och motionärer. Självklart kan man komma båda kvällarna. Jag vet att det finns folk som bokat in sig från göteborg som kommer hit hela helgen. Jag ska själv vara där för jag arbetar men även om jag vore fri att dansa så hade jag valt att gå dit båda dessa kvällar. Just så här tycker jag om att det är och hoppas att flera med mig gillar dessa arrangemang.
|
|
Angela
|
Skapat: 2008-09-29, 18:28
Hej Nina!
Det låter som ett alldeles förträffligt arrangemang med dans både lördag och söndag. Hoppas dansarna inser det också och verkligen bemödar sig att åka till Kristinehamn och visa sin uppskattning för dansarrangörerna.
Lycka till och hoppas på stor publik!
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2008-10-16, 10:40
Jag vill bara berätta att den här första helgen som vi anordnade blev mycket lyckad. Det kunde ha gått att få in lite mer folk i lokalen men jag klagar inte. Alla som kom hade mycket trevligt. Vi har fått massor med beröm för arrangemanget av både dansare och orkestrar.
Några hade rest långt och bodde på hotell för att dansa båda kvällarna. Det lustiga var att det blev i stort sett exakt som jag hade trott. På dessa båda kvällar kom det i stort sett olika människor förutom de som valde att stanna kvar och övernattade. Alla var ungefär i samma ålder och nästan alla buggade hela kvällen.
På lördag var baren öppen men det var ingen som dansade med glasen och ingen blev synligt berusad heller. Alla skötte sig exemplariskt och det blev oerhört trevligt på dansgolvet. Jag visste att det skulle se ut så här men jag har inget svar på varför dessa människor inte kan samsas och gå ut på samma kvällar.
Jag är övertygad om att det var detta fenomen som tog död på dansen i Kristinehamn för några år sedan då man började gruppera upp sig beroende på vilket slags folk som skulle komma på kvällarna. Publiken här räcker helt enkelt inte till för att halveras på danskvällarna längre. Jag är lika övertygad om att hade vi haft dans endast en av dessa kvällar så hade vi inte fått någon att välja att byta dag och gå på den andra kvällen utan det hade sett ut som det gjorde nu på respektive kväll.
Något jag däremot inte har svar på är varför dansarna inte kan samsas här i kristinehamn och gå ut tillsammans? Det här tål att fundera mer på för om vi ska kunna få ekonomin att gå ihop på dansställena så är vi nog tvugna att gå på "varandras" danser.
Nästa gång vi har två danskvällar är på Alla helgons dag 1/11. Då spelar Schytts, dagen efter på söndag 2/11 spelar Bhonus. Turistinformation håller på att ta fram ett paket för dans/mat/boende till denna helg. Håll utkik på föreningens hemsida http:/krdf.se så lägger jag ut mer info om detta där.
Ta tillfället i akt att dansa 2 kvällar till bra musik och med andra mycket tevliga dansare.
Men innan dess så har vi en söndagsdans den 26/10 då Perikles spelar. Det ska bli riktigt kul det också givetvis. Dessutom så dansar vi motionsdans till inspelad musik varje onsdagskväll. I går var vi 40 personer och vi har väldigt kul. Alla är välkomna även dit.
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2008-12-11, 21:46
Missa inte Luciahelgens dans på rotundan Kristinehamns folkets hus.
Lördag 13/12 Svänzons kl 21 - 01
söndag 14/12 Highlights
Det planerade julbordet på lucia utgår.
Vi kommer att utöka dansytan rejält på söndag genom att plocka bort alla bord. Tillgång till en annan sal ges för att sitta och fika.
Välkomna
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2008-12-13, 15:56
I kväll 13/12 har Svänzons tyvärr blivit sjuka. vi har änd tur att lyckats få ett mycket värdigt ersättningsband. Selex kommer i stället och de är mycket omtykta de också.
Vi dansar kl 21 - 01. Välkomna
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2009-01-11, 15:31
Nu är det dags att skriva några rader här igen. Vi har startat upp året med första dansen den 4/1. Då var Casanovas här och lät oss uppleva nytt publikrekord på 265 personer. Våra söndagsdanser har verkligen kommit igång bra nu och nästa gång spelar Blender den 1/2.
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2009-03-22, 23:03
Det känns lite knepigt att skriva här igen och bara svara på sitt eget foruminlägg men jag vill gärna berätta för jag vet att det är många som läser här.
Tänk vad fort tiden går. I April lade jag, min son Ola och en kompis Mats upp grunderna för Kristinehamns Dansförening. Det är snart ett år sedan men den dag vi firar på är då vi egentligen startade med vår första danskväll. Det var på valborgsmässoafton förra året. För att fira vår ettårsdag så har vi i år dans i 2 kvällar. Den 30/4 spelar Nova och den 1/5 spelar Martinez. Båda dessa kvällar har vi åldersgräns 18 år och servering för den som vill. Det kommer att finnas både enklare förtäring och en öppen bar den första kvällen.
Vår förenign kommer att fira födelsedagen den 1/5 och ha en massa aktiviteter. Vi ska äta gemensamt och dansa efteråt. Vi vill gärna ha gäster med oss i detta så alla som vill får anmäla sig. Nu håller en grupp på som bäst med att ta fram ett helt program för de här dagarna och allt ska läggas upp på föreningens hemsida så snart det är klart. Håll koll där så dyker det snart upp mer info.
http:/krdf.se
En sak som i alla fall är färdigt än så länge är att vi kommer att hålla till under dagen i en gymnastiksal. Denna hyr vi från torsdag kväll till lördag middag. De som önskar enkel kollektiv övernattning till ett billigt pris kan höra av sig med sitt intresse. Nu ska vi ha en hejdundrand ettårsfest i 2 dygn. Hoppas du vill vara med.
|
|
guran
|
Skapat: 2009-03-23, 00:31
Nina. Jag är lite nyfiken på anledningen till att ni sätter en åldersgräns på 18 år? Det har varit lite diskussioner här om åldergränserna. En del tycker att gränsen kunde vara lägre.
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2009-03-23, 11:34
guran: Vi har valt att ha baren öppen dessa kvällar då det är ett önskemål från folkets hus att få ha även den verksamheten på våra danskvällar. Det är också ett önskemål från ortsbefolkningen att det ska finnas ett ställe där man kan gå ut och ta en öl och dansa. Vi har på alla våra danskvällar hittils endast haft 6 barn som varit med sina föräldrar och det har varit på våra söndagar. De kvällarna ska vi fortsätta att ha helnyktra och absolut ingen åldergräns.
Det finns en anleding till att vi valde detta i år just dessa kvällar. Utan att låta gnällig så är det en liten markering mot kommunen. Jag sökte pengar för att anordna en nykter dans på Valborgsmässoaftonen aom kunde betala lite åt oss för att vi skulle kunna bjuda in ungdomar. Vi fick inte en enda krona till detta. Det är den största anledningen till att vi valde att göra så här i år. Jag kommer dessutom att berätta det i vår LOKAL TV när de kommer då Shake spelar här söndag den 5/4. Det måste komma fram till folket i kommunen att vi faktiskt VILLE satsa på ungdomarna men fick ingen hjälp. Då måste vi i stället satsa på den publik som kan betala vad det kostar att driva en danskväll.
I tidningen Får Jag Lov smög det tyvärr in en del fel i programmet nöjesguiden nu sist. Där står det att vi har åldersgräns på allt även våra CD kvällar på onsdagar. Det är trist för vi jobbar verkligen för att få med ungdomar också. Tyvärr så är idag den yngsta av föreningens medlemmar 19 år. Vi ser då ingen anledning tillatt ha en nykter 1:årsfest i föreningen för ungdomar. Hade det funnits 1 enda medlem under denna ålder så hade jag tänkt om givetvis. Hoppas att vår 2:års fest kommer att bli en fest med massor av ungdomar. Det önskar jag verkligen.
Vi har hela tiden sagt att barn får komma in i målsmans sällskap. Det borde inte vara några problem med det nu heller men det måste Folkets hus som ansvarar för utskänkningstillståndet svara på. Jag vet inte ännu hur de ser på det i år. Den frågan får jag återkomma med ett svar på.
Detta var mitt svar på frågan. För övrigt så kan jag säga att de kvällar vi hittils haft baren öppen så har vi inte alls haft något problem med det. Några få köper lite i baren och stör ingen på dansgolvet. Det har varit en fin stämning där alla kunnat umgås och dansa så mycket man vill. Antingen hela kvällan och bara druckit vatten eller så har man ätit, druckit vin eller öl, dansat lite emellan och njutit av den fina musiken. Det är så vi vill ha det på våra sena helgkvällar att alla ska få dansa så mycket man önskar. Vara tillsammans och ha kul tillsammans. Ungdomarna hälsar vi välkomna på såra söndagsdanser.
Välkommen du också/ Nina
|
|
guran
|
Skapat: 2009-03-23, 15:20
Tackar för ditt utförliga och uttömmande svar på min undran, Nina!
Eftersom det har varit diskussioner om att servering av alkohol inte ska vara förknippat med en åldersgräns antar jag av ditt inlägg att kommunen ställer som krav att personer under 18 år inte är välkomna om det serveras alkohol på dans. Har jag rätt i det?
Sedan så är kommunen du bor i säkert inte det minsta unik när det gäller att satsa på ungdomar. Det är lika dåligt i princip varenda kommun i detta land.
Politikerna lever nog i vanförställningen att saker och ting förändras från toppen och nedåt. Men i verkligheten visar studier att det är precis tvärtom. Förändringar kommer från botten och letar sig uppåt. Med det vill jag ha sagt att politikerna inte kan göra mer åt något än att bara snacka och snacka. När någon bland oss vanliga dödliga således vill göra något för t.ex. ungdomar, då är det bara att haka på mer eller mindre. Kort och gott kan politiker aldrig förändra alkoholvanor utan det kan bara vi småfolk göra.
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2009-03-26, 16:37
Nu kan jag lämna ytterligare svar på frågan om minderåriga. Här i Kristinehamn är alla välkomna till våra danser oavsett ålder, men är man under 18 år så måste man ta med sig minst en förälder på de kvällar då vi startar kl 21 och har baren öppen.
|
|
Eva
|
Skapat: 2009-03-26, 18:54
Måste det absolut vara en förälder? Funkar det inte lika bra med någon annan vuxen?
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2009-03-26, 19:53
Målsmans sällskap heter det väl egentligen. Jag kan väl inte tänka mig att jag skulle protestera om det är farmor eller morfar t.ex. som tar med sitt barnbarn ut eller om det är en fosterförälder. Familjekonstellationerna ser ju så annorlunda ut idag också. Men jag skulle inte gå med på att en 20 årig kompis tar med sig en 17 åring dit, där grå gränsen. Vad jag menar är att man måste tydligt se att det handlar om ett fullt ansvar för det barn man tar med sig och då kan det inte handla om att det är en kompis. Eftersom den gränsen då är så svår att dra så så väljer vi att säga målsman eller förälder.
|
|
guran
|
Skapat: 2009-03-26, 22:28
Det är väl samma som att jag inte få hoppa i bollhavet på MacDonalds om jag inte har mamma med mig.
|
|
Andy
|
Skapat: 2009-03-26, 23:42
Vadå hoppa i bollhavet? Det är väl till för barn?
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2009-03-27, 09:40
*Skrattar*
Jag tror inte du får hoppa i bollhaven Guran även om du har din Mamma med dig (tyvärr!?) ;-)
|
|
guran
|
Skapat: 2009-03-27, 12:48
Jo, det får jag visst det. För det brukar stå på en skylt att man får hoppa i bollhavet i målsmans sällskap.
Har aldrig du har lust att hoppa i bollhavet, Kickilina?
|
|
Fiffi
|
Skapat: 2009-03-28, 11:23
Varje gång jag ser ett bollhav vare sig det är på MacDonalds,Ikea eller där der finns bollhav så har jag alltid önskat att få hoppa i, man har ju barnasinnet kvar.
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2009-03-28, 21:40
hehe... vi kanske skulle fixa ett bollhav till våra danser :)
|
|
Lenni
|
Skapat: 2009-03-29, 22:06
Det kanske löser dansbandskrisen...
|
|
Angela
|
Skapat: 2009-03-30, 11:08
Nina, hur fungerar det där med åldersgränser och målsmans sällskap egentligen?
I helgen var jag på en dansgala och hade med mig min 12-åring och det funkade i alla fall utan problem, fast de hade alkoholservering.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2009-03-30, 15:04
Jag är visserligen inte så insatt i det hela men har svårt att tro att det finns någon lag som säger att minderåriga inte får vistas på dansställen där det förekommer alkoholservering. De flesta restauranger serverar ju alkohol och där är barn och ungdomar oftast välkomna. Vad lagen däremot säger är naturligtvis att minderåriga inte får serveras alkohol.
En dansarrangör vill naturligtvis tjäna så mycket som möjligt och man tjänar ju mer på folk som betalar inträde + alkohol än på de som bara betalar inträde. Och de flesta arrangörer befarar nog att många vuxna väljer ett annat dansställe om det kommer alltför många minderåriga. Att då hänvisa till lagen är förmodligen oftast ett svepskäl.
Men som sagt, någon kanske vet mera.
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2009-04-03, 13:16
Jag ska villigt erkänna att jag inte kan det här på mina 11 fingrar. Det är en person som söker tillståndet och i vårt fall så är det folkets hus som ansvara för serveringen. Jag eller rättare sagt Kristinehamns Dansförening har inte något med tillstånden att göra alls. Det är en av personalen där som sökt och han måste alltid närvara på våra danskvällar. Vad jag däremot förstått så är det alltid så att polisen är de som bestämmer vad som ska gälla. vi brukar fråga en ansvarig här om vad vi får och inte får. Detta tolkas troligen helt olika beroende på vem som har ansvaret i respektive kommun. Här har vi förmånen att få ta med barn på våra kvällar. Vill man veta mer om detta så kan varje kommun tala om vad som gäller just där.
Det kan skilja beroende på hur det brukar vara på just en plats. Det kanske är känt att många unga går ut för att festa! Detta vet jag t.ex har varit ett problem tidigare på kolsnäs i sunne. Säkert finns det fler anledningar till att man har olika regler på olika ställen. Jag kan bara svara på hur vi gör här.
|
|
Andy
|
Skapat: 2009-04-03, 15:18
Det verkar inte vara en helt enkel sak att reda ut vad som gäller vid spritservering. Det var verkar ändå verka som ett visst filter att neka ungdomar att komma in på en del dansställen. Varför skulle just dans vara något konstigt undantag där en åldersgräns ska gälla för inträde just på grund av spritservering. T.ex. Gröna Lund och Skansen serverar starka varor och där får hur små barn som helst gå in oavsett om det är dans där eller inte.
Problemet verkar snarare ligga i förbaskat trångsynta dansare som inte verkar klara av att vara på ett dansställe om där finns ungdomar. Men om dess trångsynta människor vill fortsätta att vara det så kan de också ta ansvar för att försvåra för en kommande dansande generation. Det kommer inte finnas många dansställens som kommer att överleva i detta land och därtill dansband om det inte rekryteras nya dansare bland ungdomarna.
Det är var och ens ansvar att se till att vi får mer ungdomar på dans. Ska dans till levande orkester bli något som bara sker på landets ålderdomshem i framtiden?
|