Forum » Dansställen

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

GRÖNA LUND

Författare Inlägg
söderdansör Skapat: 2009-04-03, 23:54
Snart är det sommardanser igen.Även i STHLM.Men är det bugg för hela slanten.? Se Gröna Lunds program 1 Mogendans.Skansen något bättre.Är 40+ o Thedans som gäller?
Börje Skapat: 2009-04-04, 02:31
Jag tycker att det var ett bra program. Och vad skulle vara bugg för hela slanten? Det enda som var dåligt på den listan var Lasse Stefanz. Synd att Grönan ville slösa bort en danskväll på det bandet. De kunde väl ha lagt dem på stora scenen i stället. Där hör de hemma och inte på dansbanan.
Bosse Skapat: 2009-04-04, 08:30
För oss som gillar mogenband finns det tyvärr inte mycket att hämta på Grönan i år, då är det som sagt mycket bättre på Skansen.

Jag är lite osäker på några av banden och jag reserverar mig för att jag även kan blanda ihop något namn. Men vid en första genomläsning konstaterar jag att det blir 11 danskvällar i år. Lasse Stefanz vill jag som så många andra klassificera som ett showband, inte ett dansband. Då återstår väl 2 st som jag skulle vilja kalla mogenband: Mats Bergmans (om jag nu inte blandar ihop dem med ett annat band) och Lars-Kristerz. 2 kvällar av 11 för oss som gillar den sortens dansmusik tycker åtminstone jag är ett stort svek av Grönan.
guran Skapat: 2009-04-04, 09:37
Det ser mer eller mindre ut som om danserna på Gröna Lund håller på att ebba ut. Om det är mogenband eller moderna band spelar mig ingen roll. Jag har lika roligt oavsett och har bara konstaterat att dansmusiken inte är så speciellt konservativ utan förändras både positivt och negativt.

Det stora dilemmat i det hela är nog mer dansarna som kräver att allt ska vara exakt likadant mer eller mindre. Världen är föränderlig och de enda begränsningarna på dansgovlet är nog de jag själv sätter upp.

Åter till Gröna Lund och banden där:

Mats Bergmans lär inte dra någon ungdomspublik utan de är nog mer ett traditionellt band, även om de vill bli modernare.

Blender är ett av buggarnas absoluta favoritband. Det blir nog mycket ungdomar på golvet den kvällen.

Shake tycker nog den äldre publiken är svåra att dansa till. Ungdomarna gillar dem dock.

Wahlströms? Vad jag önskar att de kunde ändra på sin repetoar lite. I alla år jag har dansat till dem har det bara varit mycket snabba bugg och väldigt långsamma foxtrot. Snälla blanda mera. De är faktiskt väldigt bra och skulle kunna bli så bra mycket bättre.

Kindbergs har varit ett mycket traditionellt band som har haft en repetoar av dansvänliga låtar som har klassat ut det mesta. Men med en hel del byten av frontfigurer i bandet har de blivit mer moderna och har idag en blandning av modernt och traditionellt i sin repetoar. Jag dansar gärna till dem.

Jannez är ett band som borde passa alla generationer egentligen. Det är svårt att tycka om ett dansbans alla låtar. Men jag avstår hellre från lite låtar om det bara är en blandninga av publiken över alla generationer på dansgolvet. Jannez har varit Sveriges mest bokade dansband. Jag gissar att det finns en anledning till det.

Sannex, har jag ingen direket uppfattning om. Jag kommer inte ihåg hur de är helt enkelt. Enligt egen utsago vill de focusera på dansglädjen, så de borde då ha dansvänliga låtar.

Arvingarna har varit ett av Sverige absolut bästa band. Men med ökad uppmärksamhet fylls dansgolvet av stående publik och blir inget för dansande publik. Jag var ett år på Grönan när de spelade där och då gick det inte att dansa. Ett band som jag älskat att dansa till och som tyvärr har blivit ett band jag inte åker på danser till.

Återstående band Larz-Kristerz, Lasse Stefans och Scotts tror jag kommer dra en stående publik så det lär bli lite utrymme över för dans. Jag avstår nog de kvällarna. Angående Lasse Stefans har jag samma åsikt som Börje och Bosse; upp med dem på scenen.
Ronny J Skapat: 2009-04-04, 11:35
En mycket bra och uttömmande redogörelse för banden på Grönan av guran! Vill bara kommentera en enda sak, nämligen Wahlströms repertoar. Det är nog bortåt 5 år sen de spelade som guran beskriver med snabba bugg och släptempo i foxarna. Visst förekommer det sådana nu också, men mycket är utjämnat mot medeltempo. Det är väl därför de inte är så populära norrut, anses mer som ett mogenband där. Men här nere i "södern" är de ändå väldigt populära.
Micke S Skapat: 2009-04-05, 12:47
Åh vad jag längtar till sommaren på Gröna lund. Trist att de fortsätter med dansbandsdans "bara" på onsdag och torsdagar. För 2 år sedan hade de dans ons-lördag.

Ser att det är en massa bra band med i år också. Jag håller inte med Bosse att det är ett svek av Grönan att satsa mer på moderna band. Tror att det gör helt rätt i det. De som vill ha ett lugnare tempo kan då välja att hålla till på Skansen istället.

Ronny och Guran. Jag håller med Guran om att Wahlströms kör ett högt - och häftigt - tempo på sina bugglåtar. De har med åren blivit ett av mina favoritband. En enorm spelglädje och bra låtar.
Bosse Skapat: 2009-04-05, 14:28
Micke, du skriver att de som vill ha ett lugnare tempo kan gå till Skansen i stället. Jo, det ligger ju visserligen en del i det. Men det känns ju ändå lite orättvist med tanke på priset, 149 kr för ett Grönt kort och 500 kr för ett årskort på Skansen. Inte för min egen del, jag går in helt gratis på bl.a. Grönan och Skansen, en förmån jag har genom att jag är aktiv i en förening på Djurgården. Men alla har ju inte denna förmån, så varför ska mogendansarna tvingas betala så mycket mer?

Sen handlar det ju inte om att jag vill ha lugnare tempo, däremot gillar jag inte bugg. På onsdagarna avstår jag från Grönan till förmån för gammeldansen (som ju inte brukar vara något lugnt tempo) på Skansen även om det är ett mogenband på Grönan den kvällen. Nåja, en sanning med modifikation, jag brukar vara ca 45 minuter på Grönan för att sedan gå över till Skansen.

Och visst, än så länge så är det ganska god tillgång till mogenband på Skansen, i första hand på tisdagarna. Frågan är bara hur länge. Jag ser ju vissa tendenser till att även Skansen börjar fasa ut t.ex. gammeldansen. Till för några år sedan hade de gammeldans både i juli och augusti, numera enbart i juli. Är mogendansen kanske nästa offer för utfasningen?
Kickilina Skapat: 2009-05-05, 15:11
Tjingeling alla glada dansare!
Jag kan inte hålla med om att Grönan bara satsar mer o mer på de modernare orkestrarna efter att precis läst hela programmet på Grönans hemsida (som de äntligen fått ändan ur vagnen att presentera)!
Orkestrar som inte nämnts här och som spelar mestadels moget o riktigt bra är förutom MATS BERGMANS t ex CLAES LÖVGRENS, CAVALKAD, SANDINS (vet inte hur de är nu utan Kattis...snyft, trist att hon slutar), MICKE AHLGRENS, JUNIX, JENNY SALÉNS, DRIFTERS, STREAPLERS och JONTEZ! Dessutom är fler av de övriga helt okej att dansa till även för dem som har hjärtat mer åt det mogna hållet som t ex MARTINEZ, ARVINGARNA, KINDBERGS, JANNEZ, SVÄNZONS, SANNEX, NOVA o BHONUS!
Jag själv kommer definitivt att avstå ifrån Grönandansen då Lasse Stefanz och Larz Kristerz spelar, bl a av den enkla anledningen att åskådare kommer uppta halva dansgolvet. Tyvärr finns det risk att så även blir fallet när SCOTTS spelar, som jag annars gillar. SHAKE är också toppen och BLENDER är riktigt bra...kanske att jag t o m kommer att testa WAHLSTRÖMS igen ... gillar deras musik, men tycker att de har spelat lite för hårt och högljutt tidigare.
Summa summarum så är det en bra blandning av band som borde falla de flesta i smaken, tycker i alla fall jag.
Ser fram emot premiären den 20 maj! Väl mött!
Lena Skapat: 2009-05-05, 17:35
Men Kickilina då...

Du skriver att Grönan äntligen fått ut programmet på sin hemsida, men det ligger här sedan tidigare :-)

Jag tycker att man kan dansa till alla banden, förutom möjligen Lasse Stefanz då som enbart kommer att ha folk stående över hela golvet, som är så litet.
Bosse Skapat: 2009-05-05, 23:56
Det enkla svaret är att spelprogrammet har kompletterats sedan jag skrev mitt inlägg. Som det är nu ser det ju riktigt bra ut.

Jag kan ju passa på att nämna att ett grönt kort kostar 149 kr men om man har ett DN-kort så kostar det bara 75 kr. Missa inte det DN-prenumeranter.
lassas Skapat: 2009-05-08, 16:02
Intressant det här med diskussionerna om bandens snabba buggtempon,men nog måste vi välan kräva mer av de flesta buggare som följer tex Jannez,Zlipz,Blenders med flera buggband.

Att inte dessa,oftast buggfanatiker,inte kan lära sig att man ska hålla tackten.Det finns ju nybörjarkurser.

Nej skärpning!

Eller gör som Lars-Kristerz fans stå och lyssna.
carro Skapat: 2009-05-08, 17:25
Vadå, buggare inte kan hålla takten?

Nu är det väl ändå du som ska skärpa dig, Lassas!

Lev och låt leva, så blir alla nöjda...
guran Skapat: 2009-05-09, 09:57
Nu när hela Gröna Lunds program har blivit fylld så ser det inte så illa ut. Det bjuds på en hel del, till löjligt lågt pris.

Att buggfanatikerna inte kan hålla taken, kan väl kanske översättas till långsamma foxtrotlåtar, för där verkar det bli problem med taken. Men i snabba bugglåtar hänger de med mer än nog.
lassas Skapat: 2009-05-09, 10:36
Måste hålla med Tony,dom kan många turer.MEEEN f-n inte hålle TAAAKTEEEN!
Efter 40 år som dansare måste jag säga.

Titta på det fåtal som verkligen kan bugga,se och lär.

Ni kommer att märka att bugg kommer att ta er till nya dimensioner.

Fox ska vi inte tala om ...katastrof.

Stelare än gamla pensionärer!

Men ibland är det värt bara entrén för att titta på dessa gossar.

Lena Skapat: 2009-05-10, 10:07
Jag visst inte att man kom in billigare med DN-kortet. Tack för tipset, Bosse. Vet du om man köpa flera per familj, så att både föräldrar och barn har varsitt, eller är det ett Grönankort per DN-kort?
Bosse Skapat: 2009-05-10, 13:49
Tyvärr är det ett grönt kort per DN-kort som gäller, du kan läsa mer på http:/kundservice.dn.se/dnkort/alltid/1.847955.

Samtidigt är det väl inget som hindrar att du lånar ett DN-kort av någon du känner som inte själv vill utnyttja erbjudandet, exempelvis någon som fyllt 65 och därför går in gratis ändå.
Börje Skapat: 2009-05-11, 15:58
Men herre gud rent ut sagt. En enda vanlig dans går på runt 140 kr och Gröna Lund erbjuder 29 danser till endast 149 kr. Finns det något att bråka om, att låna någons DN-kort?

Ni vill väl att dansbanden ska spela helt ideéllt och att de ska vara väldigt glada när de tankar sina bränsletörstande bussar och betalar för svindyra reparationskostnader när de går sönder och att de ska vara ortroligt glada när de står på scenen och är så sjuka att de mer eller mindre faller ihop efter en spelning osv.

Ibland kan man rent ut sagt skämmas över dansbandsdansare...
Bosse Skapat: 2009-05-11, 17:18
Först och främst så lär väl Gröna Lund få betalt av DN, så de lär inte bli lidande i någon nämnvärd grad.

I övrigt så visst, 149 kr är väldigt billigt för att kunna dansa på Grönan hela säsongen. Men nu är det ju mer än dans på Grönan, speciellt för den yngre generationen. Om du läste Lenas inlägg så består tydligen hennes familj både av vuxna och barn. Hur många vet jag inte, men om vi antar att familjen består av två vuxna och tre barn så skulle Grönankort till samtliga kosta 745 kr utan och 375 kr med DN-kort, en skillnad på 370 kr. Förvisso ingen astronomisk summa, men trots allt en ganska bra besparing.
Lena Skapat: 2009-05-11, 21:00
Håller med Bosse, pengarna gör skillnad.

Det rör sig om (endast) 2 barn, men om vi då gör ett räkneexempel på vad en kväll på Grönan kostar, så vill man spara in på de pengarna som går.

Jag köper ett Grönankort till 75 kr (men går sedan in gratis)
Entré till 2 barn + 1 man : 80 x 3 = 240 kr
Åkband till man och barn för en dag : 289 x 3 = 867

Totalt 1.182 kr BARA för entré och åkband. Sedan tillkommer mat, dryck, sockervadd, lotter mm.

Det är ASDYRT att gå på Grönan med en helt vanlig familj. Vem har egentligen råd? Men vem kan neka sina barn en dag på Grönan när man ändå bor i Stockholm?

Så om man kan spara in i alla fall lite entré blir man glad!
Kickilina Skapat: 2009-05-18, 14:59
OBSERVERA att precis som förra året så stänger Gröna Lund 22:00 på vardagar, därmed slutar dansen även då!
Jag har precis ringt upp Gröna Lund och dubbelcheckat detta.
PREMIÄR nu på onsdag 19-22, MATS BERGMANS spelar!
Ska bli riktigt kul!
See U!
Kickilina Skapat: 2009-05-18, 15:10
Ytterligare info om Grönan... denna är positiv! :-)
I år behöver vi som åker o dansar på Grönan och som skaffat oss "Gröna Kortet" för endast 149:- o som gäller som inträde hela sommaren, inte tänka på om det är uppträdanden på Stora Scen eller ej! INGEN EXTRA AVGIFT! HURRA!
Kickilina Skapat: 2009-05-20, 15:56
NY INFO!
URSÄKTA MIG, men man kan ju bli snurrig för mindre... Jag pratade igår på telefon med Grönan.. när jag frågade om danstiden så svarade personen ifråga att på vardagar slutar dansen 22:00 eftersom Gröna Lund stänger då.
Nu har jag skrivit ut deras kalendarium och upptäcker då att så inte alls är fallet, förutom på premiärkvällen dvs idag. Ikväll stänger Grönan 22:00 och det är ENDAST IKVÄLL som de stänger så tidigt! Har nu gått igenom alla övriga onsdagar och torsdagar som det är dans och det är då öppet till 23:00!
JonasK Skapat: 2010-05-27, 07:43
Besökte igår Grönan för första gången i år. Vädret var perfekt och det var mycket folk på plats. Kvällens band var Wahlströms, ett modernband från Vadstena. De spelade väldigt bra och har en bra blandning av låtar, en hel del egna låtar av Tobbe N. Nästa vecka kommer deras nya platta, denna gång är det en konceptplatta som består av 80-talslåtar, man kan provlyssna på deras hemsida.
JonasK Skapat: 2011-05-03, 21:35
Nu ser jag att Grönans program för 2011 finns upplagt !
Bosse Skapat: 2011-05-03, 23:36
De har tagit tid på sig men dansprogrammet var verkligen värt att vänta på. Redan om en vecka börjar första dansen till härliga Cavalkad. Och sånär som med några enstaka undantag så har de dessutom lyckats få in ett mogenband och ett modernt band varje vecka.

I princip är det moget varje onsdag och modernt varje torsdag men några veckor är det tvärtom vilket är bra för mig personligen som helst hade sett moget på torsdagarna för att inte kollidera med gammeldansen på Skansen på onsdagarna. Nåja, man kan ju inte få allt här i världen. :-)

Att jag sedan i egenskap av DN-prenumerant bara behöver betala 95 kr för gröna kortet gör ju inte det hela sämre.

Nybörjarkursen i tango låter också väldigt lockande.
Micke S Skapat: 2011-05-05, 21:37
Ännu en säsong att se fram emot. Ska bli kul! Många bra danskvällar blir det.
JonasK Skapat: 2011-06-23, 07:49
Gjorde igår årets första besök på Grönan. Det var härligt sommarväder och en suverän orkester på scenen, Claes Lövgrens, vad kan man mer begära ? Mycket folk så man fick se sig för ordentligt i buggen, en bra övning inför det som komma skall vecka 29 (Malungs-veckan).
Lenni Skapat: 2011-06-25, 11:06
Snart får de bygga ut dansbanan på Grönan. Det blir mer och mer folk där.
Bigge Skapat: 2011-06-26, 14:04
Det kan jag instämma i. Även Malung kan behöva bygga ut så att de inte bara skryter om mycket besökare och även kan säga att de har bra dansmöjligheter.