Forum » Dansställen

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Fyris

Författare Inlägg
Foxy Skapat: 2010-01-10, 18:45
Var på Fyris i Uppsala igår. Ett mycket bra dansställe med goda möjligheter att utvecklas ännu mer kan jag tycka. Tyvärr är det väldigt lite "rotation" på banden. Samma band där år efter år. Varför boka endast mogenband? Uppsala ligger ju bra till avståndsmässigt från/till flera stora städer. Kunde vara kul o höra om flera har samma uppfattning...eller SKA dansen vara segregerad åldersmässigt? Omväxling förnöjer heter det väl?
Lena Skapat: 2010-01-10, 21:01
Jag har aldrig varit på Fyris just för att alla säger att medelåldern är så himla hög där! Det ska tydligen gå åt PRO-hållet och inte vara så kul...
Foxy Skapat: 2010-01-12, 20:43
Tyvärr har du lite rätt i vad du säger, Lena. Det är en väldigt mogen publik med några undantag. Men..ta dit ett "modernt" band o se vad som hnder. Vore sååå kuuul!
lassas Skapat: 2010-01-12, 21:05
Spelar åldern plötsligt en roll när man dansar?
Lena Skapat: 2010-01-12, 21:52
Nej, Lassas, åldern spelar ingen roll när man dansar men man kan ändå ha en åsikt om ett ställe är "för moget" eller inte. Om jag går på dans har jag absolut inget emot att dansa med äldre, men när det känns som ett årsmöte för PRO tycker jag inte längre att det är kul!
Jeanette Skapat: 2010-01-13, 20:24
Kanske måste vi dansare börja blanda oss lite mer innan vi kräver att arrangörerna bokar andra band. Om det bara är äldre publik på ett ställe så bokas ju förstås band som går hem hos den publiken. Själv går jag mest på mogendanser för att dagarna passar mig. Musiken är inte alltid den roligaste men det kompenseras av alla underbara danser jag får med människor med ett långt livs dans i kroppen. Så om man vill att danserna ska vara mer åldersblandade så får man nog hjälpa till att sänka medelåldern genom att åka dit och dansa!
Börje Skapat: 2010-01-14, 06:27
Samma ska väl gälla för de äldre också att de blandar sig på danser med yngre publik. Det är nog inte blandningen som är det avgörande utan att äldre bjuds upp av yngre och tvärtom. Sedan kommer den här eviga diskussionen om dansgäng som bara dansar med varandra. Gäller att dra ut nappflaskan på dem så att de kan upptäcka världen utanför sitt gäng. Samma gäller även för de konservativa. Var det alltid bättre förr? Måste det alltid vara som det alltid har varit?
mackanz Skapat: 2010-01-14, 09:25
Många ställen har nog en "stil" på sin publik. Här i värmland finns t,ex Forshaga Folkets Hus. Dom har profilerat sig som ett ställe för mogen publik och bokar således in Mats Bergmans, Hedins, Claes Lögrens och Chiquita.

Jag tror de flesta ställen vill profilera sig så att publiken vet vad dom får. Jag vet inte om det är klokt om ett ställe som alltid haft mogendans börjat boka in Blender och andra moderna band. Dock kan man utöka och ev ha moderna dansband på fredagar och moget på lördagar. Dock är det nog viktigt så folk vet vad dom får. Alla kanske inte är så "hemma" på vad alla banden spelar.

Är jag arrangör och bokar in ett mogenband och har nästan 600 i publik och sen bokar in ett modernband och har knappt 200 så vet man vad man ska satsa på.

Eller varför inte en nonstop med moget och modernt? Boka in Claes Lövgrens och Blender, Hedins och Highlights, Chiquita och Jannez. Det tror jag på om man vill ha lite åldersspridning om det nu är det man är ute efter.

Vad är det som säger att så fort det är nonstop dans ska va två band som spelar moget eller två band som spelar modernt?

Nu handlade ju inte detta om Fyrispark men ni förstår nog vad jag menar ändå.
Ronny J Skapat: 2010-01-14, 11:24
Det här med en nonstop där ett modernt och ett mogenband delar scen har faktiskt praktiserats av Boråsparken flera gånger. Och det har nog slagit väl ut eftersom de har fortsatt. Så har Kindbergs och Thorleifs spelat ihop liksom Jannez och Jontez. Sistnämnda var jag själv på och kunde konstatera att det var mycket trevligt! Men jag kan misstänka att meningarna är delade om det är bra eller inte.
Lena Skapat: 2010-01-14, 12:09
Har själv inte varit med om non-stop som är blandat modernt och moget, men tycker att de låter som en trevlig idé. Skulle gärna själv gå på en sådan dans!
Bosse Skapat: 2010-01-14, 13:44
Mackanz, de allra flesta dansare gillar nog moget ELLER modernt, inte både och. Visst kan det finnas undantag, men de är nog få. Själv gillar jag moget.

Nonstopdans är ofta lite dyrare än en vanlig danskväll, och det är väl OK under förutsättning att man trivs med musiken hela kvällen. Men modellen med ett moget- och ett modernband skulle innebära att de allra flesta, oavsett om man gillar moget eller modernt, i princip bara skulle ha glädje av halva kvällen. Då går man hellre till ett förhoppningsvis närliggande dansställe med bara ett dansband, men med den stil man föredrar. Och arrangören av nonstopdansen skulle nog få problem att få debet och kredit att gå ihop den kvällen.

Lena Skapat: 2010-01-14, 15:07
Jag håller inte med dig Bosse! Jag gillar både moget och modernt!

Det jag inte gillar är föråldrade stofiler som vägrar anpassa sig till att det finns moderna band och som envisas med att tycka att allt ska vara som förr och som inte ens försöker dansa till bägge stilarna.

Inte heller gillar jag de moderna talibanerna som tror att endast 15 band duger att dansa till.
Bosse Skapat: 2010-01-14, 15:34
OK Lena, du gillar BÅDA stilarna, men är det verkligen en majoritet som gör det? Jag tror det knappt. Och toleransen bör väl i så fall verka åt båda hållen, d.v.s. att även yngre prövar på mogendans, vilket sällan händer. I stället blir det en massa klagomål, i viss mån här på Danslogen men främst på Dansmaffian om ett mogenband råkar vinna Dansbandskampen eller någon annan tävling. Och redan innan tävlingen ett ifrågasättande om mogenband ens bör få ställa upp!

Sen noterar jag att du inte varit på Fyris - och vad jag förmodar även andra ställen - för att du anser medelåldern vara för hög. Bara en liten stilla undran då, borde du inte själv försöka anpassa dig till en stil du uppenbarligen inte gillar innan du uppmanar andra att anpassa sig?
Lena Skapat: 2010-01-14, 16:14
Nu läser du inte vad jag skriver Bosse. Jag behöver inte anpassa mig, jag skriver ju i klarttext att jag gillar båda stilarna.

Däremot har jag ingen lust att åka till Fyris för att jag dels tycker att det är för långt bort och dels enbart har hört negativa kommentarer om den höga medelåldern. Banden som spelar där har jag absolut inget emot, men olika dansställen lockar olika publik och när PRO har riksträff på ett ställe, väljer jag gärna ett annat.

Apropå att anpassa sig, hur är det med dig själv, Bosse? Har sett dig klaga många gånger på att du inte har kul när det är moderna band och att du inte vill bugga och vill dansa till din musik i ditt vanliga sällskap.

Själv dansar jag allt från dirty fox till de mest moderna banden, via riviga bugglåter i högt tempo, till traditionell fox till mogna band och även gammeldans med de riktigt mogna banden.

Bosse Skapat: 2010-01-14, 17:37
Lena, du gillar vad jag förstår inte att dansa med "PRO:are" och jag inte att dansa till moderna band. Vari ligger skillnaden?

"Har sett dig klaga många gånger på att du inte har kul när det är moderna band och att du inte vill bugga och vill dansa till din musik i ditt vanliga sällskap."

Nåja, två rätt av tre möjliga borde väl räcka till ett VG. Det stämmer att jag inte har kul till moderna band och att jag inte vill bugga, däremot har jag inget krav på att vara i mitt vanliga sällskap även om det ofta kan vara trevligare.

Att jag inte gillar moderna band är inga större problem, det är bara att låta bli att gå till ett ställe där de spelar. Värre är det med buggen eftersom det tycks vara helt omöjligt även för de moderna banden att avstå från bugglåtar. Fast två gånger i veckan dansar jag på ett par ställen, ena gången är det i princip kemiskt fritt från bugg och i det andra spelar visserligen orkestern bugglåtar men det är en stor majoritet som foxar till dessa låtar. Och i båda fallen är de allra flesta äldre än jag trots att det är flera decennier sedan jag slutade titulera mig yngling. Jag lovar, Lena, väldigt många av de äldre dansar riktigt bra, riktigt roligt att dansa med dem. :-)

Bosse Skapat: 2010-01-14, 17:38
"eftersom det tycks vara helt omöjligt även för de MOGNA banden..." skulle det naturligtvis stå.
mackanz Skapat: 2010-01-17, 22:32
Jag är också en sådan som kan gå ut på både Zlips och Claes Lövgrens och ha minst lika kul på båda banden. Jag är ingen som "valt sida".

Ang ställen som blandar band så är ju Västerhagen Haverdal ett sådant ställe som mixar moget med modernt på sina kvällar. Något som jag enligt rapporter hört funkar bra. Där varvas Perikles, Zlips, Jannez m,fl med mogen/gammeldansband. Har några kompisar som spelar där och dom säger det är kanonkul.

Men oftast är det så man ser i annonser att en arrangör som har nonstopkväll väljer två band som spelar likartat d,v,s moget eller modernt. Sen beror det väl på i vilken del av landet som det funkar med att blanda moget med modernt en kväll.

Ang detta med dansställen så får vi väl bara acceptera att en ställe har en viss publik. Vill man få dit en ny publik och samtidigt behålla den gamla kanske man får satsa på olika dagar som jag skrivit om tidigare och ev ha moderna dansband på fredagar och moget på lördagar eller ha varannan helg moget och varannan modernt.
Bosse Skapat: 2010-01-17, 22:48
Ja, Västerhagen Haverdal ligger lite långt ifrån mig så det stället har jag ingen erfarenhet av. Om det ligger någorlunda nära Glommen utanför Falkenberg så skulle jag kunna testa någon dag i juli när jag är där. Förutsatt att det är ett mogenband som spelar förstås :-)

Jag förstår också att det kan fungera med blandat, för trots allt finns det ju de som gillar både moget och modernt, och du är ju tydligen en av dem. Men jag tror ändå att en majoritet har "valt sida" som du uttrycker det.

Nog borde det vara bäst att satsa på antingen moget eller modernt på en nonstopdans. De som gillar båda stilarna kan ju gå dit oavsett om man kör moget, modernt eller både och en kväll medan vi som "valt sida" bara kommer dit om de kör vår stil hela kvällen.

Ditt förslag att satsa på olika dagar eller varannan helg verkar bra.
mackanz Skapat: 2010-01-21, 19:59
Väästerhagen Haverdal ligger norr om Halmstad.
http:/www.vasterhagen.nu/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=2&Itemid=4

Har du möjligheter att besöka stället i sommar så gör gärna det.