Forum » Dansställen

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Mälarsalen 4 ever

Författare Inlägg
möjligheter Skapat: 2010-02-04, 18:26
Gud vad jag trivs på Mälarsalen. Trevlig personal som önskar mig välkommen, underbar danspublik. Stort och härligt dansgolv, underbar utsikt, bra orkestrar.
Jag har i min enfald trott att Mälarsalen ska finnas 4-ever.
Men nu börjar tanken att dyka upp, tänk om de stänger 4-ever. Jag vågar inte tänka tanken fullt ut.
Det är bara att söka upp ett nytt dansställe kanske många resonerar, men det är inte bara.
Jag har dansat under många, många år på olika dansställen men aldrig upplevt ett sådant mysigt dansställe som Mälarsalen.

Hoppas att det kommer många dansare varje gång som Mälarsalen har öppet. Kanske vi kan rädda många trevliga danskvällar framåt i tiden.

Anita Sandberg
Börje Skapat: 2010-02-04, 21:33
Du behöver nog inte vara orolig att Mälarsalen stänger så länge som de har danslektioner på Mälarsalen. Du måste vara en väldigt speciell person om personalen är trevlig mot dig. Mälarsalen är känt för otrevlig personal och en bidragande orsak till att det går dåligt för dem.
Bosse Skapat: 2010-02-04, 22:48
Jag är i ärlighetens namn inte så ofta på Mälarsalen, men förmodligen går jag i brist på annat dit på lördag om jag inte mot förmodan hittar något annat ställe att dansa på.

Personligen har jag inte haft någon negativ erfarenhet av personalen, men det är ju å andra sidan i princip bara när man kommer och när man går som man kommer i kontakt med dem. Men jag har ju hört talas om andra som råkat illa ut.

Det jag själv tycker är negativt med ombyggnaden är att de har reducerat serveringsdisken till ett minimum.

I senaste numret av "Får jag lov" är det en lång artikel om Mälarsalen. Där får man bland annat veta att Hans Rydberg själv inte dansar själv annat än gammeldans. Underligt då att han avskaffat allt vad gammeldans heter på Mälarsalen, både när det gäller danskvällar och kurser. Bortsett från en (1) gammeldans innan pausen om man har tur.

Lotta Lidén heter hon som "har hand om'et" och hon uttalar sig i artikeln: "Det är en fantastisk förmån att arbeta för människor som vill gå ut och ha roligt, att få vara med och skapa deras kväll, säger Lotta entusiastiskt, innan hon hastar iväg för att se till att kvällens orkester har vad de behöver till pausen samtidigt som en ivrig dansare hugger tag i henne och öser beröm över det nya dansgolvet."
lassas Skapat: 2010-02-08, 11:03
Har aldrig besökt Mälarsalen,men undrar vad är egentligen sant om danstället?
Bosse Skapat: 2010-02-08, 14:51
Jag flyttade till Stockholm för ca. 10 år sedan, tidigare bodde jag i Malmö. I Malmö brukade jag dansa på Amiralen, 54:an och Törringelund (en bit utanför Malmö). Törringelund var favoriten, de hade dels Club 86 (tror jag det hette) - typ "Ensamma hjärtans klubb" - på fredag eller lördag samt söndagsdans. Enda felet var att de i princip aldrig hade gammeldans.

Min bror bodde redan då i Stockholm och ibland när jag var och hälsade på honom så gick vi till Mälarsalen där de hade gammeldans på söndagarna. Jag tyckte det var toppen!

Så flyttade jag då själv upp till Stockholm och i samma veva minskade Mälarsalen sina gammeldanser från varje söndag till en söndag i månaden för att efter ett par år upphöra helt. För 3-4 år sedan återinförde de några gammeldanskvällar per år men även dessa har nu upphört. Och när det gäller kurserna så tycker man tydligen att det är viktigare att lära ut salsa än gammeldans. Det gjorde väl att jag fick en väldigt negativ uppfattning om Mälarsalen som jag tidigare tyckte var ett toppenställe.

Idag har de minskat även sina vanliga danser till ca 2 mogendans- och 1 moderndanskväll i månaden. De är även dyrare (200 kr) än de flesta jämförbara dansställen vilket de bl.a. motiverar med den fantastiska utsikten. Hur många går på ett dansställe för att se på utsikten, personligen skulle jag nog välja Kaknästornet eller Globen om det är utsikt jag är intresserad av.

När det gäller personalen har jag varken direkt negativa eller positiva erfarenheter.
Börje Skapat: 2010-02-08, 23:16
Det kan jag hålla med dig om Bosse, vem går på dans för att titta på utsikten? Det vore intressantare med en effektiv garderob. Mälarsalen kan nog stoltsera med Stockholms absolut långsammaste garderob.

Vad gäller kursutbudet, så ger de nog kurser utifrån vilket intresse det finns. Är det lite gammeldanskurser så är det nog inte så många som vill lära sig det.

Det är lustigt det där med danskurser, för det finns massor med folk som går danskurser men sedan aldrig dansar socialt. Typisk är salsa, som du nämner Bosse. Många på salsakurserna trots att det inte finns så många chanser att dansa salsa.
Lena Skapat: 2010-02-09, 14:45
Lassas, jag är en av dem som brukar dansa på Mälarsalen och som har gått där i mååånga år. Trots att lokalen ligger mycket vackert till med underbar utsikt, trots att de har jätebra band, trots att det är en massa bra dansare där, så är stället i sig INTE trevligt.

Det som skrivs om stället i negative termer är tyvärr sant!
Bosse Skapat: 2010-02-09, 15:14
Börje, tyvärr är det inte lite gammeldanskurser på Mälarsalen, där är inga alls numera. Detta avspeglar sig både på Mälarsalen och andra dansställen där orkestern (åtminstone om det är ett mogenband) ofta kör lite gammeltjo strax innan pausen. Ofta försvinner då uppskattningsvis 70 % från dansbanan och bland de återstående händer det att man får bjuda upp både 3 och 4 gånger innan man hittar någon som kan gammeldans. Och denne kan dessutom ibland bara schottis så om de t.ex. spelar en hambo eller pariserpolka också så får man försöka leta upp någon annan att dansa resterande danser med.

Jag tycker i alla fall att detta är en tråkig utveckling och att det inte finns några kurser på Mälarsalen gör ju inte det hela bättre, speciellt som jag har en känsla av att många av de stockholmare som trots allt dansar gammalt har lärt det på Mälarsalen.
Börje Skapat: 2010-02-10, 22:22
Bosse, då är det väl på det viset att inte är någon som vill lära sig gammeldans och därmed ger de inga kurser i gammeldans på Mälarsalen.
Bosse Skapat: 2010-02-10, 23:09
Ja, eller så är det p.g.a. att de tar så mycket betalt att presumtiva kursdeltagare söker sig till ett annat ställe. Någon (tror det var Lena) nämnde Söderringen och jag kollade nu på deras hemsida. För en komplett gammeldanskurs tar de 350 kr (200 om man är under 26) medan Mälarsalen tar 1.250 eller 1.350 beroende på när man betalar för sina kurser i foxtrot, bugg, argentinsk tango och salsa. Lär man sig foxtrot eller bugg kan man kanske ha lite glädje av de tre fribiljetter som ingår men knappast om det är tango eller salsa man lär.
Börje Skapat: 2010-02-11, 07:15
Är det bara 3 fribiljetter nu för tiden. Ja, då är kurserna verkligen dyra på Mälarsalen.

Går du en kurs i bugg på t.ex. Nacksvinget så får du tre kurser för samma pris som en på Mälarsalen. Varför gå på Mälarsalen. Eller så går du en kurs på Nacksvinget och pengarna räcker sedan till fyra danser på Mälarsalen.

Men! Om du går på Nacksvinget så får du naturligtvis inte den vackra utsikten som Mälarsalen bjuder på. Vad dum jag var som inte tänkte på det.
JonasK Skapat: 2010-09-03, 07:43
Ser att Mälarsalen har ändrat danstiderna i höst till kl 20 - 24.
Kanske var många som gick hem i andra pausen förut när det var 21 - 01, vad vet jag. Det är bara dans på lördagar i höst. Premiär 18 sept med Sannex.
Kickilina Skapat: 2010-09-04, 22:35
Oj... för en gångs en positiv nyhet om Mälarsalen! Vad jag menar är den nya tiden dvs 20 - 24! Hoppas fler arrangörer tar efter, det skulle uppskattas av många... såväl danspublik, arrangörer o sist, men inte minst dansbandsmusikerna! Särskilt under höst o vintersäsongen!
Micke S Skapat: 2010-09-04, 22:51
Undrar vad de kommer att ta i inträde? Mälarsalen höjde ju priset i våras och passerade då mångas smärtgräns. Blir det någon förändring här tro?

Det verkar i alla fall som att de sakta men säkert håller på att straffa ut sig själv, högre pris och mindre danser.

Läs gärna tidigare tråd i forumet där jag också skrivit förut:

http:/www.danslogen.se/forum/4/683
Bosse Skapat: 2010-09-05, 06:56
Nej, enligt deras hemsida blir inträdet oförändrat, d.v.s. 200 kr inkl. garderob. Jag går väldigt sporadiskt på Mälarsalen och har aldrig utnyttjat stämpelkorten men jag har för mig att man tidigare fick gå in gratis den elfte gången medan man numera får betala halva avgiften i stället. Samma gäller för de fem "fribiljetter" som ingår i kursavgifterna, de berättigar numera endast till 50 % rabatt.

Det är inte bara inträdet som är dyrt, även kursavgifterna. Jämför t.ex. Nackswingets buggkurser med Mälarsalens. Båda kurserna pågår 7 veckor. Mälarsalen tar 1.250 kr vid förtidsbetalning, annars 1.350. Nackswinget tar för motsvarande kurs 400 kr (250 kr för heltidsstuderande). Så även om man räknar ifrån värdet på "fribiljetterna" (500 kr) så är Mälarsalen betydligt dyrare.

Så om jag mot alla odds någon gång i framtiden skulle vilja lära mig bugga så vet jag i alla fall att det inte blir Mälarsalen jag kommer att vända mig till.
Börje Skapat: 2010-09-05, 19:15
Tidigare blev det problem att ta sig hem kollektivt i Stockholm efter kl. 01.00 så då blev man tvungen att gå tidigare från Mälarsalen vilket även blev ännu tidigare på grund av snigelfarten i garderoben där. Sedan började SL köra t.ex. pedeltågen senare på natten så det blev möjligt för många att stanna på Mälarsalen till sista dansen.

Antalet dansare på Mälarsalen sjunker nog ganska konstant med ökat pris. Men Hans Rydberg tycker bara att vi dansare är snåla och gnälliga. Och inte heller kan vi uppskatta utsikten där.
Lättfotad Skapat: 2010-10-03, 14:36
Var på Jenny Saléns på Mälarsalen igår.

Vilken förtjusande sångerska! Och trevliga bandmedlemmar!

Det första ja hör när ja kommer innanför entrén o vid kassan är välkommen...men välkomnad kände ja mig redan i hissen upp då dansant kavaljer mkt artigt låter mig ta plats samt låter mig komma före honom i kön! Tack! Innan ja hann sätta mig i fiket, hade 4 olika danspersoner sagt välkommen! Va? Otroligt å Sååå snälla alla är!

Ja säger det, att det är ytterst få kavaljerer som är igenomartiga idag. Ja brister i artighet många gånger o fr a när ja är upprörd men försöker öva varje dag att bry mig mer om människorna ja möter och att ta hänsyn till dem. Men...

På dansgolvet igår blev ja slagen 3 gånger. Först av en kvinna, som slog armen rakt ut och slog mig på ena sidan av ansiktet. Andra gången var en man som backade och utan att se sig om snurrade direkt in med armbågen på min ena skulderblad. Den 3:e var en kvinna som drog upp foten så högt att hon slog o stampade tillbaka med kraft på både min ena vad och häl. Jag blir inte riktigt artig då. Och mina kavaljerer som försökte både föra o skydda mig och jag, som alltid hjälper till att vi får flyt i vår dans, var vi hjälplösa gentemot stökigheten som förekom då och då.

Detta händer det många och på de flesta dansgolv! Jag tappar tålamodet ibland och blir ilsken ...men inte igår! Att bara se Jenny liksom...och höra hennes djupa röst!

En kompis kommenterade att det inte fanns riktigt go men ja protesterade och tyckte att det var bra som det var och ja tyckte om det...men ja visste inte bättre då!

Jenny var förkyld!...Och var man riktigt nära kunde man se hennes röda näsa och ögon.

Den arma och underbara människan som trots förkylning, stod uppe på scen och gav mig en stund förströelse. Jag blir så rörd så in i norden! Hon fick applåder för att bandet var värt det och vi tjoa o ropa så att de skulle få känna vänlig energi från oss på dansgolvet. Vi fick särskild tack för det och många kramar när dansen var slut!

Jag tror att vi kommer att få ännu mindre danser på Mälarsalen. Det bär sig inte då det är events och andra arrangemang som säkerligen betalar dansen? Dansgolvet har ju blivit betydligt större men inte alltid nu, större publik!

En sorglig nyhet...Eva från köket och källskänkan till allt men mest till de underbara räkmackerna...har gått i pension och lämnar mig utsvulten... Ja sörjer och snyftar högt då hon gött upp mig i många år med både xtra räkor och dubbelportions majonäs :( ;( ;) :) ...Saknaden är stor!

Lättfotad Skapat: 2010-12-11, 14:12
idag är det nästsista gången för Mälarsalen ikväll! Det är kursavslutning, luciafirande och dans till Kindbergs! Det brukar vara trevligt med luciatåget som sjunger en stund! Det kommer att bli mycket dans för min del då många kavaljerer hört av sig för dans och nåra vänner kommer en stund bara för att hälsa på!Ses på dansgolvet!
Lindalisa Skapat: 2010-12-18, 13:20
Någon som tänker sig till Mälarsalen ikväll då Claes Lövgrens spelar?
Angela Skapat: 2010-12-18, 14:26
Hade gärna åkt dit en sväng, har inte träffat grabbarna sedan i Malung! Fast nu har jag dragit igång att måla i köket, av alla påhitt och det lär inte bli klart i en handvändning.

Dessutom lovade jag grannen hastigt och lustigt att vara hundvakt åt hennes två ulltussar eftersom de ska ut på julbord.

Undrar förresten hur grymt långhåriga hundar och målarfärg går ihop?

Hälsa Claes & co från mig om du åker dit, Lindalisa!
Nina Fyhr Skapat: 2011-01-24, 10:26
I lördags passade jag på att dansa på mälarsalen igen. Det var flera år sedan jag var där och mindes den där plattan man stod på, ja stod var rätta ordet för när jag var där så dansade jag inte så mycket som jag brukar annars. Problemet för mig när jag är i Stockholm är att jag brukar väldigt ofta bli nobbad och dåligt uppbjuden. Framförallt så har detta fenomen varit på mina besök på Yesterday men det har också förekommit på de andra ställen jag besökt. Jag säger inte nu att man INTE FÅR nobba. Men förstå mig rätt att jag känner som att jag kommit till fel plats när jag inte alls får dansa och det är just det jag upplevt flera gånger där tidigare.

Denna helgen beökte jag min kompis Kerstin i Bromma. hon fyllde 61 i måndags och hon älsakar att gå ut på dansa och buggar gör hon gärna. Vi passade på att gå till Mälarsalen och tänk att detta var en riktig fullträff. Det var en ålder på publiken i min (50) och hennes ålder. De flesta buggade, Man hade en mycket öppen atsmosfär och hade anpassat det så att vi dansare trivdes. folk hade med sig sina väskor och vattenflaskor in. Det var inte hopräknat då vi gick hem hur många som betalat in sig men vi var förvånade. Det var ca 6-700 pers. och då var det "vanligt" folk, de som går ut i par och i sällskap, folk som går ut för att de tycker om att gå ut en lördagskväll och dansa. några få hade druckit lite alkohol men de störde inte mig på golvet. Jag fick dessutom dansa så mycket jag ville. Jag blev uppbjuden av både de duktigaste och hör och häpna, den som jag verkligen var mest imponerad av hans dans nobbade ingen på hela kvällen. Han blev flitigt uppbjuden av oss gamla tanter och han bjöd oss på en storslagen dansupplevelse. Jag såg inte till en ena nobbning på hela kvällen. Nu känner jag mig som hemma på Mälarsalen. Räkna med mig där fler gånger.

Det fanns ett bord med kannor på där man kunde ta sig vatten själv. Till skillnad mot vad jag läst om personalen så måste jag säga att de som jobbade denna kväll var oerhört glada och positiva. Mycket villiga i garderoben att göra allt för att man skulle få hjälp snabbt. Det var aldrig några långa köer.

Det enda minus på hela kvällen var entrén. Jag tycker att 200 är lite i överkant men då får man spara in på något annat.

Ytterligare plus är att man ändrat tiderna så att dansen är 20 - 24, mycket bra för att vara en lördag. Kindbergs behöver jag nog inte säga så mycket om. De är ett av mina favoritband att dansa till. De har det mesta som jag söker efter en danskväll. Man får nog räkna dem som ett halvmoget band och det är ju det som är så trevligt. när de spelar så kommer det både unga och gamla. Tack för att ni vet vad vi alla vill ha.
Lättfotad Skapat: 2011-02-19, 18:13
Men se...vad mycket dans man kan hitta i Stockholm idag! Helt otroligt!

Hade velat komma till andra ställen också men just ikväll spelar Bhonus på Mälarsalen och det missar man bara inte! Vi var otroligt många förra gången det var dans där, till Zlips var det väl? en bit över 600 tror ja att vi var när ja frågade och trångt som sjutton! Hoppas det blir mindre idag, har bönat och bett för det! :)!
JonasK Skapat: 2011-03-20, 07:22
Besökte M-salen igår när Drifters spelade, var intresserad av att höra och se de nya medlemmarna, trummisen Tim N och vikarierande sångerskan Jaana W. Båda får betyget mvg. Jaana sjunger mycket bra och kommer att sätta sin prägel på Drifters tills Erica kommer tillbaka i sommar, kanske inte har samma energi men hennes röst är väldigt bra. Tim är också duktig precis som sin pappa Gunnar som håller takten i L-Stefanz. Nu är det bara 2 ggr kvar på M-salen i vår, Jannez den 2 april och Doktor Krall på Valborg. Tack till personalen med Lotta och Mona i spetsen.
Örat Skapat: 2011-03-20, 13:10
Är inte förvånad över alla gnällspikar till dansare! Visserligen är dans en del av det sociala livet men det betyder för den sakens skull inte att arrangörer eller dansband skall bedriva ideell verksamhet. Var den s.k. smärtgränsen går för hur mycket man vill betala för en danskväll är individuellt men oavsett är det alltid en prioritering man får göra. Det skulle vara intressant att veta hur alla gnällspikar resonerar vid andra köp som de gör i sitt liv. Hur mycket pengar lägger de ner på annat som de egentligen inte behöver? Cigaretter, sprit, chips, godis, skvallertidningar, läsk, öl, etc? 200 kronor för en hel danskväll är överkomligt med tanke på allt du får ut av det! Tyvärr består danspubliken av allt för många som kräver att få mycket men som själva inte vill betala för det. ”Ni kan fortsätta att köpa era billiga kläder som tillverkats genom barnarbete, ta med er egna vattenflaskor och medhavd matsäck men gör det någon annanstans, exempelvis hemma!”
Lättfotad Skapat: 2011-03-20, 14:49
Det ångade av Mälarsalen igår!
Trångt, knuffigt och folk som dansade sig svettiga vare sig de ville eller inte!. Sååå mycket folk har ja inte sett sen det var 3 dansrum på en fredag förr...1 för salsa, 1 för snabbt typ m Dr Krall och 1 för vanlig dans!

Flera stycken kastade sig i armarna på mig: var har du varit? Varför kommer du sent? Ska du inte sitta där?...Och all detta efter bara en dans?...Jaaa, vad ska man svara? Redan vid kön börjar folk å hälsa... och i garderoben är det allt-i-allo tjejen som är sååå rar som hälsar och så fortsätter det. Det går inte att gömma sig där! Smyga in diskret är det nåt ja inte vet nåt om...det finns ingen chans för mig att försöka smita in överhuvud någonsin osedd!

Mälarsalen är oxå min älskling och Mälarsalen har lärt mig att dansa! Det är där ja känner mig hemma när Hallunda inte finns till hands! Det var där en gammeldans kavaljer hade iakttagit mig i 2 år på söndagarna: "Du har stått och tittat i 2 år. Nu dansar vi. Kom". Vilken skräckupplevelse!...Pirret är kvar,:)faktiskt!

Drifters har verkligen hittat en mycket bra ersättare till Erika och vibraton i Jaanas röst är skrämmande lik Erikas...och då undrar ja hur tusan har man lyckats med bedriften att just Jaana skulle väljas som ersättare...
Lättfotad Skapat: 2011-04-02, 14:44
Danstävling på Mälarsalen mellan 1630 0ch 1930 och ja är på väg dit! Alla vi som gått på kurs där kan anmäla sig till tävling!

Jannez spelar till dans sen! Tjoohooo på er!
Lättfotad Skapat: 2011-09-02, 13:46
Mälarsalen påbörjar hösten med prova på kurser mellan 12-15 imorgon lördag. Så alla som vill prova på Zumba dansträning, boogie woogie, bugg o fox kan åka dit och dansa gratis i 3 timmar!

Senare på kvällen ...och då säger vi vid kl 20 börjar Wahlströms spela upp till dans! och då blir det helvetiskt varmt där inne, så snabbt som de spelar! Men ja ska dit!

Kolla programmet lite för 1 gång börjar dansen kl 1700-2100 då Zlips spelar till luciafirande och 2 gånger börjar dansen kl 1800-2200 då både Jannez och Donnez spelar i slutet av november och början på december! Vilka konstiga tider egentligen!
Men men det bjuds på dans 11 gånger under iaf!
Lättfotad Skapat: 2011-09-24, 11:13
Bhonus på Mälarsalen ikväll!

Dansade till dem förra söndan men ...d känns som d var länge sen! För dem som inte vet, så har danserna sen en tid tillbaka börjat kl 2000 isf kl 2100 som det var "förr i tiden". Missförstå mig inte men det kommer faktiskt folk fortfarande kl 21, även mina kompisar trots att tiden blev ändrad för snart 1 år sen ...eller var d lääängre sen? ;)! Så nu har ja sagt d!
Micke S Skapat: 2011-09-28, 06:52
Har dansat på Mälarsalen i många år och har alltid gillat det stället. Stort och härligt dansgolv, vacker lokal med kristallkronor och en storslagen utsikt, fantastiska dansare så klart.

MEN varför så dyrt? 200 i inträde och 30 för garderob! Rån!
Börje Skapat: 2011-09-28, 08:52
Jag har blivit väldigt kluven mot Mälarsalen och kanske priset.att betala 230 kr känns ganska hutlöst.

För första gången sedan Mälarsalen byggdes om dansgolvet var jag där i lördags när Bhonus spelade. Jag vet inte om det var lite folk eller om det var dansgolvets storlek som gjorde att det var gott om utrymme på golvet.
Inget bök och stök. Med andra ord: läge för härlig och bra dans.

Det fick mig att reflektera på om det kan vara värt att betala t.ex. 300 kr för en danskväll om det garanterade att det är gott om utrymme på golvet och att det samtidigt är en bra dansorkester. Är det värt ett högre pris om dansen är kvalitativt bättre? För egen del avstår jag från dans om jag på förhand vet att det bara blir stök och bök.

Jag vet inte om priset på Mälarsalen gör att det var mindre folk där i lördags. Tyvärr, vågar jag inte fråga hur många som var där för sist en bekant gjorde det svarade den där Lotta ungefär: "Skit i det, det sköter vi. Det enda du behöver göra är att dansa." Under alla år jag har gått på Mälarsalen har personalen alltid haft en dåligt serviceinriktad attityd till att vara direkt otrevliga. Det har gjort att jag senaste åren har avstått från att dansa på Mälarsalen. Men om det är som det var i lördags blir det intressant att dansa på Mälarsalen och jag vill inte gnällla på priset, men samtidigt känns det helt enkelt inte bra att gynna det stället.

Bosse Skapat: 2011-09-28, 09:57
I och för sig så är Mälarsalen inget alternativ för mig den här säsongen med tanke på att de valt att helt satsa på moderna band (möjligen med undantag för Dr Krall, är lite osäker på vilken genre de tillhör). Å andra sidan kör ju både Mälarsalen och Dans In på lördagar och Dans In satsar i stället helt på mogenband. Och så långt är det bra, det finns något för alla oavsett om man föredrar modern- eller mogendans. Jag kanske ska nämna att Dans In tar 200 kr inkl. garderob. 230 kr är nog det högsta jag hört talas om för en vanlig danskväll.

Jag har inte varit så jätteofta på Mälarsalen så jag har svårt att kommentera personalens attityd. Jag har inte råkat ut för någon som varit direkt otrevlig, däremot har jag väl tyckt att det ibland gått lite långsamt, speciellt i garderoben.

När det gäller entrépriset så har jag en känsla av att de byggt om för att passa mer lukrativa konferenser och personalfester och tycker att dansarna ska betala detta. Att de sedan gjort kraftiga försämringar bl.a. genom att enbart ha dans på lördagarna och helt skippa gammeldansen gör att åtminstone jag av ren princip drar mig för att gå dit även om det till äventyrs skulle vara ett band som jag gillar. Att de sedan tar tre gånger så mycket betalt för sina danskurser än dansklubbarna gör mig ju inte mer vänligt inställd till dem.

Bigge Skapat: 2011-09-28, 19:20
Av följande återstående danser på Mälarsalen med

Sannex
Drifters
Expanders
Kindbergs
Jannez
Kindbergs
Donnez
Zlips
Doktor Krall
Kindbergs

är det bara Expanders och Zlips som är 100% moderna band. Resten är rent mogna band eller något mellan mogna och moderna.

Säger bara: kan man inte dansa till Bhonus och njuta av deras excelenta musik som är bäddad för underbar dans, kan man då dansa överhuvud taget?
Bosse Skapat: 2011-09-28, 23:05
Bigge, jag inser att en liten förklaring är på sin plats. Först och främst har jag inte kritiserat Mälarsalen för att de enbart engagerar moderna band. Snarare tvärtom, om det är två dansställen som ligger på rimligt avstånd och de har dans samma dag så är det ju helt perfekt om det ena kör moget och det andra modernt.

Men du har alldeles rätt, några av banden är faktiskt mogna. Förklaringen är att jag kollade Mälarsalens spelprogram några veckor innan danssäsongen började och DÅ var det enbart moderna band. Troligen var inte programmet helt klart utan det har kompletterats i efterhand. Med facit i hand så borde jag naturligtvis ha kollat upp det innan jag skrev inlägget. Mea culpa, mea maxima culpa.

Om jag kan dansa får andra avgöra, men jag har svårt att se ett samband mellan viljan att dansa till Bhonus och dansförmåga. Det hela handlar ju om tycke och smak. Personligen gillar jag t.ex. gammeldans. Vad skulle du tycka om jag ändrade lite i ditt sista stycke och i stället skrev:

Säger bara: kan man inte dansa till Westlings spelmän och njuta av deras excellenta musik som är bäddad för underbar dans, kan man då dansa överhuvud taget?

När det gäller banden du räknar upp så är det Drifters, Jannez och Donnez jag vet skulle gilla att dansa till. Många av de andra är jag väldigt osäker på. När det gäller Bhonus, som du nämner, så spelade de på Mälarsalen i lördags. Samtidigt spelade Thor-Leifs på Dans In. Om jag har möjlighet att välja antingen ett band som jag VET är moget och ett som jag är osäker på så väljer jag självklart det förstnämnda.
Andy Skapat: 2011-09-28, 23:55
Bosse, om du tycker du kan dansa till Jannez kan du stoppa in Kindbergs och Sannex i samma kategori. Sannex spelar riktigt bra musik att dansa till. Åtminstone gjorde de det för ett år sedan. Det var ett litet tag sen jag dansade till dem.

Bigge, är du inte lite väl elak eller kategorisk? Var och en får väl dansa efter sin förmåga. Glädjen är viktigast. Jag håller med om att Bhonus är så bra.
Lena Skapat: 2011-09-29, 10:54
Håller med Micke S att 230 kr för en danskväll är för mycket. För att jag ska vilja betala så mycket tycker jag åtminstone att det ska vara en dansgala med flera olika band som spelar.

Förut gick jag jättemycket på Mälarsalen, i stort varje vecka. Nu har de i och för sig gjort om programmet så att det är mycket färre danser men bortsett från det så skulle jag inte kunna betala 230 kr varje vecka för att gå dit.
Spunkan Skapat: 2011-09-30, 09:49
Andy... Nu protesterar jag... Sannex är det band som klättrar snabbast uppåt, popularitetsmässigt, bland modernbanden.
Bosse... Det fungerar ju alldeles LYSANDE att ta sig en schottis eller snoa till "bugglåtar".
Bosse Skapat: 2011-09-30, 10:04
Spunkan, hur många hittar man på en moderndans som behärskar schottis, snoa eller andra gammeldanser? Det kan vara svårt nog att hitta någon på mogendanser där jag ofta på gammeldansen innan paus bjudit upp 3-4 tjejer innan jag fått napp. Och det måste vara etter värre på moderndanserna.

Dessutom hade det nog rent tekniskt varit besvärligt med tanke på att buggare ofta står mer eller mindre stilla på stället och utför sina turer medan man i en snoa snurrar runt på dansbanan, inte bara i dansriktningen utan även parvis vilket hade gjort det väldigt svårt att undvika kollisioner.
Ronny J Skapat: 2011-09-30, 10:32
Bosse, nu högg du allt i sten när du tror att moderndansare inte behärskar gammalt! Det är faktiskt ganska många som gör det, även om jag själv inte tillhör den skaran. Minst en tredjedel av publiken brukar roa sig friskt med gammaldansen till de band som spelar sånt (alla modernband gör ju inte det), t ex Jannez. Så på din beskrivning av mogendansen blir jag inte förvånad om det är betydligt fler moderndansare som kan dansa gammalt också...

Sen är jag också väldigt tveksam till ditt påstående att "buggare ofta står mer eller mindre stilla på stället". Kan möjligen gälla mindre duktiga dansare för det normala är helt klart att man följer dansriktningen på samma sätt som foxare.
Bosse Skapat: 2011-09-30, 10:47
Ronny, med tanke på att många moderndansare av allt att döma enbart behärskar bugg eftersom de dansar detta även till foxlåtarna så skulle jag bli väldigt förvånad om de lärt sig gammeldans men så att säga hoppat över foxen. Men ingen är gladare än jag om jag har fel.

Sedan menade jag naturligtvis att jag ansåg att moderndansare generellt sett inte behärskar det, självfallet finns det undantag.

Åtminstone i Stockholm minskar ju gammeldanskurserna. På Mälarsalen där många lärt sig har man numera endast kurser i bugg, fox och zumba.

Nej, alla modernband spelar inte gammalt. Jag skulle t.o.m. vilja påstå att de flesta inte gör det. Själv kan jag inte komma på fler än Jannez och Perikles.

Och visst följer även buggare dansriktningen. Men min erfarenhet är att de oftast gör det i betydligt långsammare takt än foxarna.

Lättfotad Skapat: 2011-09-30, 11:17
Ronny J o "hugga i sten" helt träffande ang Bosses påståenden!

Bosse kom till Hallunda ikväll o då ska se på dans!. Förvisso spelar inte Wahlströms gammeldans men va gör det! Du har faktiskt lite fel angående modernare som inte kan gammetjo, fy på sig. De är flera än du tror...men de ställen som du frekventerar har säker inte många modernare? Inte vet ja! men d stämmer inte alls enl mig!
Ronny J Skapat: 2011-09-30, 11:57
Bosse, nu blir jag förvånad igen! Du säger att "många moderndansare av allt att döma enbart behärskar bugg eftersom de dansar detta även till foxlåtarna". Jag upplever snarare att det är tvärtom för ett större och större antal dansar nämligen fox i stort sett hela kvällen, alltså även till snabba låtar. På moderndans alltså, men det har du väl inte sett eftersom du sällan (aldrig?) går på det...Och du har definitivt fel om moderndansarnas gammaldanskunskaper, för de är garanterat bättre än du tror!
Lättfotad Skapat: 2011-09-30, 12:27
Nu har vi tagit ton o brutit tråden för länge sen! Fortsättningen bör ske annanstans, snälla? :)
Bosse Skapat: 2011-09-30, 12:35
Ronny och Lättfotad: Som jag skrev innan så är ingen gladare än jag om jag skulle ha fel. I kväll blir det Västberga för mig, och det kan jag knappast ändra på eftersom min f.d. svägerska ska följa med. Det är Martinez som spelar eftersom Jive blivit dubbelbokade. Visserligen vet jag att Martinez konverterat till modernband men jag hoppas och tror att de kör sin gamla stil i kväll.

Faktum är att jag hade bestämt mig för att ge modernbanden en chans i år, därför började jag med att åka till Skansen och Grönan även under modernkvällarna. Och det gick ju bra ända tills jag försökt dansa till de band som Bigge karakteriserar som 100 % modernband, efter det lade jag ner projektet. Deras bugglåtar var helt OK men foxlåtarna hade inte ens avlägsen släktskap med vad jag kallar dansbandslåtar. Jag vill understryka att jag inte menar att de spelade dåligt, bara att de spelade en stil som jag inte gillar att dansa till. Däremot var låtarna helt OK att lyssna till i andra sammanhang än dans.

Jag tycker fortfarande att det låter underligt att moderndansare i allmänhet skulle ha några större kunskaper i gammeldans. De är oftast yngre, och till skillnad från förr när varenda dansskola med självaktning erbjöd gammeldanskurser så måste man nu aktivt försöka hitta en gammeldansförening som har nybörjarkurser.

Och ännu en gång: Vilka modernband förutom Jannez och Perikles spelar gammeltjo?
lassas Skapat: 2011-10-01, 20:20
Modernband eller Mogenband,enligt 99% av Svenska folket anses det som gammeltjoa,utövat av lite udda figurer.
Som vi ser på TV när våran älskade dans presenteras från tex Malung eller Täfteå.
Börje Skapat: 2011-10-01, 22:47
Har du någon källa att hänvisa till lassas?

Jag har ingen, men kan å andra sidan vända på siffrorna och säga att 99% av svenska folket är avundsjuka på dem som kan dansa gammaltjoan.
Bosse Skapat: 2011-10-02, 07:21
Men varför vara avundsjuka i stället för att lära sig? Visserligen hittar man vad jag vet inte längre några gammeldanskurser i studieförbundens kataloger men å andra sidan har vi numera Google så helt omöjligt kan det ju inte vara att hitta någon.

Jag gillar själv gammeldans men börjar så smått att resignera och ifrågasätta om det är någon mening med det här knippet av gammeldanser som mogenband ofta spelar innan paus.

För att ta ett exempel så var jag på Dans In igår. Det var ganska välbesökt och många på dansbanan. D.v.s. tills de annonserade gammeldans, då tömdes dansbanan med ljusets hastighet på uppskattningsvis 80 %. Efter att ha bjudit upp 3 st med frasen "dansar du gammalt" och fått lika många nej så svarade den fjärde "jag vet inte" och gick upp med mig. Det visade sig att hon aldrig hade dansat gammalt så det var ju helt omöjligt att få runt henne i hambon och kan man inte turerna i pariserpolka är det ju också lite besvärligt. Inget ont om henne, hon var jättetrevlig och urgullig och ska ju ha en eloge för att hon trots allt försökte.

På Skansen och Grönan har jag under årens lopp lärt känna några "stamgäster" som jag brukar dansa med och har någorlunda koll på vilka av dessa som dansar gammalt så där brukar det inte vara några problem. Tyvärr är det av någon anledning ytterst få av dessa som dyker upp på Dans In. Igår var där t.ex. endast två tjejer jag kände och den ena av dessa dansar inte gammalt, däremot dansade vi ju en del "vanliga" danser.

På Hallundas tisdagsdanser som jag tyvärr väldigt sällan kan gå på eftersom jag har annat för mig på tisdagarna verkar däremot gammeldanskunskaperna vara betydligt större, så det handlar väl om att det är olika klientel som besöker ställena. På Trombon (som jag tyvärr inte kan besöka idag) är det också svårt att hitta någon att dansa gammalt med. Men där har jag åtminstone turen att där är en tjej som jag brukar dansa gammalt med, men om inte hon är där så är det oftast bara att ge upp.

Nej, det skulle verkligen behövas en renässans för gammeldansen. Och för att inte avvika helt från ämnet så skulle Mälarsalen kunna göra en jätteinsats där genom att återinföra gammeldanskurserna och gammeldanskvällarna. Tyvärr tycks inte viljan finnas hos de bestämmande. De tycker underligt nog att det är viktigare att lära ut boogie woogie och zumbainspirerade latinska rytmer. Ursäkta en enkel fråga, men om jag rent hypotetiskt skulle lära mig boogie woogie, var har de tänkt att jag ska dansa detta sedan? Inte på Mälarsalen i alla fall, för där förekommer numera enbart bugg och fox.
guran Skapat: 2011-10-02, 11:01
Jag kan inte påstå att jag är speciellt förjust i gammeldans men som ett avbrott i foxtrotten och buggen är det kul med lite gammeldans.

Jag lärde mig dansa gammalt i Hågelbyparken på de tiden då de hade gammeldanskurs timmen innan den vanliga dansen började. Tyvärr, har tiden inte räckt till för parisepolkan på de kurserna.

Vad jag ville ha sagt är att det skulle kunna gå att lägga in gammeldanskurser före den ordinarie dansen. Det är säkert bara upp till arrangörerna att godkänna det och att hitta en lärare.

Sedan är det så att en stor del av den dans som utförs ute i landet sker på dansklubbar. Det dansas en del foxtrot och bugg på klubbar av folk som aldrig går ut och dansar på lokal. Det är en hel del Lindy hop, salsa, tango, cha cha cha, jive, vals, osv. som dansas i klubbar.

Jag skulle inte alls ha något emot om våra dansband kunde bjuda på lite mer dansmusik av andra slag. Kanske vi kan locka ut fler klubbdansare på lokal.

Jag kan förstå många klubbdansare som inte vågar dansa på lokal som inte tycker att de duger, för det finns en viss snorkig och nedsättande attityd hos en del lokaldansare mot folk som är nybörjare på dans. Att vara nybörjare och stöta på just dem när de väl vågar sig ut kan säkert sänka de flestas självförtroende.

Ta väl hand om nybörjarna,för de är ändå lokaldansens framtid.
Lättfotad Skapat: 2011-10-08, 09:17
MÄLARSALEN IDAG LÖRDAG 8/10 ENLIGT DERAS ANNONS!

"Exklusiv kurs med Kenneth Nordström för dig som kommer på dansen till Sannex 8/10 på Mälarsalen!

Lördag 8/10 är det dans till populära Sannex på Mälarsalen kl 20-24.

Kl 19-20 kör vi en kurs i dynamisk fox på fortsättningsnivå med vår omtyckta instruktör Kenneth Nordström. Vi öppnar dörrarna kl 18.45. Lös ordinarie dansentré, kursen ingår!

Entré: 200:-

Varmt Välkomna"

Helt grymt, fett bra o rockar huvet av en, Sannex allså men kom ihåg att det är riktigt mycket modernt band, som dock många äldre gillar!

Mälarsalen, Torkel Knutssonsgatan 2. T-Mariatorget.
Lättfotad Skapat: 2011-12-04, 14:41
Donnez på Mälarsalen kl 17-21 idag! OBS tiden! Höll på att glömma att ja skulle dit å dansa!
Bosse Skapat: 2011-12-05, 00:38
Detta var faktiskt en av mina trevligaste danskvällar på länge, mycket p.g.a. att jag träffade på och fick dansa med flera av dem som jag brukar dansa med på Skansen och Grönan under sommaren och sedan inte ser till förrän nästa sommar.

Man kan ju hoppas att det blir fler söndagsdanser på Mälarsalen till någorlunda mogna band och att dessa inte ska krocka med Trombon (danskvällarna alltså, inte banden). :-)
Lättfotad Skapat: 2011-12-10, 23:19
Zlips och Luciafirande på Mälarsalen imorgon söndag!
Zlipsarna spelar nästsista dansen här med den här uppsättningen och allra, allra sista dansen blir i Gävle den 17/12! Sen bytts ut 4 av medlemmarna. Detta har vi redan läst här på Danslogen!;)

Zlips spelar modernt och har rätt snabba bugglåtar ändock bjuds det inte på "buggafton" på Mälarsalen men däremot blir det Luciatåg när det blir paus! Som varje år sker!

Dörrarna öppnar kl 1630 men dansen börjar 1700 och slutar 2100. Jag är hundra på att det blir knöckfullt på dansgolvet!
Lättfotad Skapat: 2011-12-11, 10:25
Zlips på Mälarsaaalen idag! Idag e d xtra mycket tjejer på dansen...Roche... men, d är en sån dag där d e xtra duktiga tjejer att dansa med...så gör dig inget besvär om inte du e lika duktig, hehe! Vi e kräsna, vi! :)

Hoppas Melissa e med, danskavaljer från DM berättar att hon inte var med i fredagsspelningen pga att hon blev sjuk, älsklingen! :(
Ja blir jättelessen om hon inte e me! :(
Lättfotad Skapat: 2011-12-12, 02:27
Vi hade bara de 4 killarna som spelade igår kväll! Zlipsarna själva berättade då att före spelning i Ume var de tvungna att lämna Melissa på Ume Lass då hon har njurstenar som vägrar komma ut! Var d Per Westrin som sjöng ensam 3 dgr på raken? Eller var d den andra killen? I vilket fall så har han ensam sjungit stackarn 3 dagar i rad och hade en röst som inte räckte tillräckligt till de allra högsta noterna... men han sjöng me glans och d var underbart att veta att trots att rösten hans inte alltid räckte så gjorde han vad bäst han kunde! Han gjorde verkligen mycket bra ifrån sig! Det gick över förväntan mycket bra utan Melissa men...självklart saknades hon av oss alla!

KRYA PÅ DIG, RARING, Å KOM TILLBAKA SOON!
Lättfotad Skapat: 2011-12-14, 23:23
Doktor Krall och Swingafton på Mälarsalen!

DATUM: 17 Dec

TID: 20:00 - 00:00

PRIS: 200:-

Välkommen till dans på Mälarsalen!

Lördag 17/12 är det dans till 3 olika band på Mälarsalen. Vi får besök av Bloody Death from Outer Space och Ellies Swing Thing. Dr Krall kommer också spela 50- och 60-tals musik för er som vill dansa bugg och foxtrot. Banden spelar klockan 20-24.

OBS- Klockan 19-20 kör vi en kurs i Boogie Woogie med våra fantastiska instruktörer Markus och Frida . Lös ordinarie dansentré, kursen ingår!

Entrén är öppen kl 18.30-23.00

Ja började leta efter danser för lördag och fastnade surt för Mälarsalen som hade BARA Dr Krall att dansa för...60-50tals musik för bugg och foxtrot har ja vuxit ifrån men sen skulle kolla igen på Danslogen och trodde inte mina gluggar när ja ser att det är tre, 3, band som ska spela på lördag ist f som ja trodde, endast de struttiga Dr Krall! :) Kurs ingår i billetten samt garderob oxå! Så kanske överväger ja dansa där iallafall, om ja inte tar mig till nån pensionärsdans, mitt på dan, förstås!

Trots att de hära inte är storband så e ja säker på att de kommer att låta, till viss del, som Leif Kronlunds orkestern, den som kör på måndagar på Skansen! Om inte annat så är d rolit att titta på andra som dansar bättre än ja, för en gångs skull!

Förresten de där lärarna, hade en uppvisning i våras, i samband med M-salens mästerskap och Jesses va de dansar, och skuttar och voltar...inte rolit alls med sån energi allså! :( Man känner sig riktit mobbad och värdelös! Tjaaa...Lit underbart vart ändå att se på dem...å svettit blir man! Så ni vet va som väntar om ni ska va med på kursen på lördag...en massa svett, fniss!

Fia Larsson Skapat: 2011-12-15, 06:36
Lättfotad, skulle inte du till Gävle på lördag? Själv åker jag på Sannex i Örebro.
Lättfotad Skapat: 2011-12-15, 15:28
Hahahahaha! Huvet e inte riktigt på skaftet...eller var d spiken! :S

JA GLÖMDE MIG! Hihihihi! Tur att d finns nån som påminner här, ajajaj! Ja bara älskar danslogen! Alltid nån som rättar till!

OK, ja SKULLE ha vart på Mälarsalen...OM ja inte hade billett till Gävle...hur kan man glömma! Obegriplit! Huh!

TACK FIA! :) Pusspuss!
ElisabethA Skapat: 2011-12-15, 20:18
Lättfotad att du skulle kunna glömma Zlips sista spelning på lördag, finns inte i min värld ;). See you there :).
mackanz Skapat: 2011-12-16, 00:43
Ja hur kan man glömma en sådan sak?

Önskar er alla som skall dit en trevlig kväll.
Hoppas få se massor av fina dansbilder och läsa reportage från kvällen här på danslogen.
Lättfotad Skapat: 2012-01-21, 09:28
Enl M-salens program

"Dans till Jannez ikväll Lördag (2012-01-21) Tid: 20:00 - 00:00
Entrén är öppen 19.30-23.00. Cafeterian är öppen 19.30-23.30.

Jannez är ett erfaret dansband som har spelat sedan barnsben. 1996 låg bandet på Svensktoppen i två veckor med låten De blindas café. 2008 medverkade bandet i Dansbandskampen och utsågs till tittarnas joker.

Jannez är ett av Sveriges mest flitigt turnerande dansband och är populära över hela landet.

Varmt välkomna!"

Fast de e Jämtar :) å har kommit vilse till huvudstan, e de välvärda få dansbesök av mig! de e sanslöst roliga de dära! :)

Bara man ser namnet "Jannez" så börjar d gå upp i mina mungipor samtidigt som fötterna börjar trippa av sig själva!

OCH idag ska ja dansa på Mälarsalen till dem, hohooo!
Lättfotad Skapat: 2012-01-21, 15:01
Dans in e lite hetlevrad här! :)
Vänta lite du tills denna dan gått över. Vi har hela veckan sen för att annonsera om de dära!

Vi tar Mälarsalen ikväll först! Förresten ... d kolliderar inte nästa vecka väl? Just d, kollade precis i ett annat fönster och till min lycka ingen kollission, dansställen, emellan! Lyckan e att minimera dansångest, för d E SVÅRT att välja! ;)
Lättfotad Skapat: 2012-01-22, 16:21
Det blev en fantastisk danskväll igår! När Jannez annonsera sista dansen tänkte ja att d inte kunde va möjlit. Ja hade ju nyss kommit dit?
Tiden bara flög iväg och vi var sååå många att vi danskompisar såg varandra 2-3 ggr under hela kvällen och ...d var så många som dansade under pausen att man inte kunde få en skymt av varandra då heller!

Va har d tagit åt folk som dansar till pausen?!

Om ja tar ett steg bakåt, 15 år ungefär, ;) fanns d endast 1 par på dansgolvet, på mälarsalen, jag och min kavaljer och/eller om någon karl ville dansa me mig alls...
Anledningen var att man inte var van att dansa till pausen och om man gjorde d...så meddelade mina kavaljerer att det blev bara 1 dans pga att man inte ville bli uttittad! Och eftersom man inte tyckte att man var märkvärdig...så ville man inte exponera sig!
Folk skäms tydligen för att dansa och stå för sig och för va andra ska säga..och så e d fortfarande idag, om inte någon innan, intar dansgolvet först!

När man kommer me nya tankegångar reagerar omgivningen ofta med rädsla och misstänksamhet för det nya, en känsla av att tappa fotfästet och oviljan av att inte känna sig löjlig men... nog har ett paradigmskifte skett och folk dansar som tokar till pausen idag och...tycker att d e konstit när d inte e musik å dans till pausen, fniss!

Min avsikt har varit bara annorlunda om hur man såg på det hela: Jag ville bli bättre på dansgolvet... och en paus för musikerna behövde inte betyda på att d var paus för mig oxå...och kände att ja ville dansa pga ATT D FANNS UTRYMMME för både utveckling OCH röra sig fritt, utan kollision, på dansgolvet!

...Och Wiii! dansa foxtrot till buggtakt och bugg till långsam foxtrot! Tänk att d e väldigt många som har tagit efter idag... ja har ju dansat på många olika ställen och oxå utanför Stockholm så d har spritt sig ordentligt ...tack å lov! :)

Jösses va man spekulerar här!...tårdrypande liksom, fniss! :)

Fia Larsson Skapat: 2012-01-22, 16:38
Jag pausdansar jättegärna! Då får man plats att ta ut svängarna. Jag hade superkul igår, jag pausdansade med min buggfavvo, hur kul som helst!

Fia