Forum » Dansställen

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Hallunda, voffö gör ni på detta viset?

Författare Inlägg
Bosse Skapat: 2010-02-18, 07:40
Nu är det ungefär 10 år sedan jag flyttade från Malmö till Stockholm. Med hjälp av Internet hittade jag och gick med i en folkdansförening redan innan flytten. Skansen och Grönan upptäckte jag snabbt och började flitigt frekventera dessa ställen under danskvällarna. Tyvärr blir det ju av naturliga skäl endast under sommaren.

Men inte förrän för högst tre år sedan upptäckte jag att det faktiskt finns en del dansställen i Stockholmstrakten som inte enbart satsar på hypermoderna band. Rikskända band kände jag naturligtvis till men inte de mer lokala, så vintrarna blev i princip dansfria. Men tack vare Danslogen som kommit med åtskilliga tips så är min fritid betydligt rikare nu. Tack för det alla tipsare, ingen nämnd och ingen glömd!

En nåd att stilla bedja om är väl kanske att t.ex. Trombon och Mälarsalen kunde ägna sig åt en viss samordning. Som det är idag så är det vissa helger det inte är någon dans alls medan det under andra är både på lördagen och söndagen. Men det är nog en orealistisk förhoppning. Samma sak under sommaren där Hågelby kör moget på tisdagarna och modernt på torsdagarna, i båda fallen i konkurrens med Grönan/Skansen. Om de hade kastat om dessa dagar hade vi alla - oavsett om vi gillar moget eller modernt - fått en möjlig danskväll till i veckan.

Västberga och Trombon missar jag i princip aldrig och någon gång blir det Mälarsalen en lördag. Ett ställe som i mitt tycke är helt outstanding är Folkets Hus i Hallunda. Huvudvikten ligger på modern dans (foxtrott/bugg) men de har ändå störst andel gammeldans av de ställen jag känner till. En helt perfekt mix! Finns det då inget som är dåligt med Hallunda? Jomenvisst, de har sina danser på tisdagarna vilket kolliderar med min folkdansträning. Det innebär till min stora besvikelse att jag endast kan gå dit 2-3 gånger om året. Men om jag hade krävt att de skulle ändra på detta hade jag nog haft lite väl mycket mycket hybris. Nej, det är bara att gilla läget.

Men, när jag nu kollar dansprogrammet för att se vad jag missar så upptäcker jag till min förskräckelse att de har tre gammeldansfria tisdagar i mars. Även om det av ovan nämnda orsaker inte påverkar mig direkt så blir jag lite orolig. Det är väl en sak om dessa tre tisdagar är en engångsföreteelse men om det handlar om att de planerar att fasa ut gammeldansen, ja då är det i det närmaste en katastrof. Visst finns det en del som lämnar dansbanan när det är gammeltjo, själv gör jag det ibland när det är bugg. Men jag kan ju knappast kräva att man ska sluta spela bugglåtar för min skull och samma borde ju rimligtvis gälla för de som inte gillar gammeldans.

Därför undrar jag nu om någon av Danslogens mer kunniga medlemmar kan lugna mig eller - hemska tanke - bekräfta mina farhågor.
Kickilina Skapat: 2010-02-18, 13:37
Jag tror jag kan lugna dig Bosse. Nej Bosse, Hallunda har nog inte tänkt "ta bort" gammaldansen, men det har råkat bli så att de band som spelar 9 mars Streaplers o 30 mars Matz Bladhs spelar inte gammaldans.
Vad beträffar Stensons 16 mars och Donnez 23 mars så vet jag inte helt säkert om de spelar gammaldans, men det tror jag att de gör.
Vidare när Streaplers spelade för första gången i Hallunda förra året så hade de fixat att Slagsta Gille spelade gammaldans i lokalen alldeles intill, men väldigt få var där o dansade därför avstår de för att göra samma "miss" i år.
mackanz Skapat: 2010-02-21, 15:32
Nu har jag inga belägg för detta eller vet om det är så (så halshugg mig inte) men jag tror vissa band som normalt inte spelar gammaldans skriver ur detta ur sina kontrakt att dom inte skall behöva spela gammalt.

Sen har jag hört vissa band som hyr in dragspelare för att klara av gammeldansen om dom själva inte har någon dragspelare. Vissa hyr in för att förstärka gammeldansen.

Tog en snabbkik i programmet och jag har tyvärr aldrig hört Streaplers och Matz Bladhs spelat gammalt. Nu var det i och för sig ett tag sedan jag dansade till Matz Bladhs. Donnez däremot tror jag spelar gammalt då dom kommer från Skåe och där är ju det mycket vanligt med gammaldans.
lassas Skapat: 2010-02-25, 14:32
Med tanke på gammedansens utveckling!
Hur många år går det innan vi skriver om att det inte spelas moget,utan modernt och snabbt?
Bosse Skapat: 2010-02-25, 14:42
Man får ju hoppas att det inte sker så länge jag kan vara någorlunda aktiv i alla fall, men visst är det en tråkig utveckling.

Sen kan man ju hoppas att det kommer en ny eldsjäl typ Bosse Larsson så kanske det t.o.m. kan få ett uppsving. Jag har fortfarande inte förstått varför TV3 köpte över honom och betalade lön till honom men inte lät honom göra några program.

För vad jag förstår så var väl intresset för gammeldans dalande innan Nygammalt men sedan vände det.
lassas Skapat: 2010-02-26, 08:23
Bosse:Jag träffar många som börjar på nybörjarkurser i bugg och fox,det är nya dansare i alla åldrar.
Det som man slås av,och är en tydlig signal på vad som kommer att hända med mogendansen är att nästan inga av dom nya dansarna vill dansa till våra favoriter som tex Matz Blads,Drifters,Micke Ahlgrens,Cleas Lövgrens mfl utan det är bara band som Blender,Zlips mfl buggband som gäller.
Bosse Skapat: 2010-02-26, 08:50
Jag håller helt med dig, Lassas. Det är tråkigt att det i princip inte finns någon återväxt när det gäller s.k. mogendans. Men ännu så länge så har vad jag förstår mogenbanden större publik än modernbanden även om de yngre inte går dit, så jag tror inte det är någon större fara förrän vår generation dött ut. Men visst hade det varit roligare om det varit blandade åldrar. Däremot är jag allvarligt oroad för gammeldansen.

Gunilla S Skapat: 2010-02-26, 09:41
Visst är det lite synd att den yngre publiken inte kommer mer på mogendansen än vad dom gör...Kanske det är så att många egentligen inte förstår att mogenbanden faktiskt spelar musik för både bugg och fox..Blir nog lite svårt för oss, när mogendanserna ebbat ut.
Sofie Skapat: 2010-02-26, 11:10
Detta eviga dilemma, mogendansarna ställs mot moderndansarna.

Kan inte alla bara dansa och ha kul tillsammans - oavsett band?!