Ämne: |
Glada nyheter om Skansen och Grönan |
| Författare |
Inlägg |
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-15, 21:15
En liten glad nyhet för årskortsinnehavare på Skansen är att man i år slopat tillägget om man kommer senare än en timme innan dansstart på fredagar och lördagar. Löser man däremot entrébiljett gäller en förhöjd avgift.
Samma sak gäller för Grönan där den som har årskort går in utan tillägg oavsett om det är konsert eller inte under kvällen. Detta började i och för sig gälla redan i fjol.
|
|
Danslogen
|
Skapat: 2010-03-16, 07:59
Tack för informationen, Bosse! Det är jättebra att få ta del av sådant.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-16, 08:26
Jag kanske ska nämna att jag fått informationen från respektive hemsida. På Skansens hemsida står det "Entré till dansen på allsångstisdagar 130 kr och förhöjd entréavgift efter kl 19 fredagar och lördagar 150 kr. Med årskort (450 kr eller 350 kr för pensionärer) dansar du hela sommaren, utan extra entréavgifter!" och det kan ju knappast tolkas på mer än ett sätt. :-)
|
|
Lena
|
Skapat: 2010-03-17, 12:55
Såg att Grönan har premiär redan 12:e maj, hoppas snön har smält innan dess!
|
|
guran
|
Skapat: 2010-03-17, 21:59
Det kanske blir dans med skridskor på fötterna. Bugg med skridskor. Nu konkurrerar vi ut Evgeni Plushenko.
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-03-22, 01:36
33 danser på Gröna Lund under sommaren. Det är bara bra band som spelar. Vilka härliga onsdags- och torsdagskvällar det ska bli. Jag noterade att Lasse Stefanz inte fick plats i år.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-22, 07:26
Ja det verkar bli en fantastisk danssommar på Grönan. LS kommer jag inte att sakna, gick ändå inte dit när de var där.
Personligen går jag bara när det är moget, och på Grönan är det med några undantag på onsdagarna. Det är lite tråkigt för mig eftersom Skansen åtminstone under juli kör gammalt på onsdagarna, och det vill jag ju helst inte missa. Å andra sidan är jag både på Ekebofestivalen och Malung under juli. Men visst, detta är ett i-landsproblem och jag kan ju inte få allt.
Men vad jag verkligen hade hoppats på var att Hågelby, som kör moget på tisdagarna och modernt på torsdagarna, skulle göra tvärtom, men så blev inte fallet. Nu konkurrerar de i stället med Skansen på tisdagarna och Grönan på torsdagarna. Om de hade växlat dagar så hade det blivit ytterligare en dag att dansa oavsett om man gillar moget eller modernt.
|
|
Micke S
|
Skapat: 2010-03-22, 13:17
Det är faktiskt riktigt konstigt att de inte samarbetar bättre. Vi har trots allt inte så många dansställen i Stockholstrakten att välja på att de inte skulle kunna fixa så att alla moderna och alla mogna är på samma dag.
Kommer ihåg från Grönan i somras att de flera gånger hade jättebra moderna band samtidigt som Hågelby också hade det. Självklart borde någon av dem byta dag!
|
|
Bigge
|
Skapat: 2010-03-22, 20:48
För Grönan spelar det nog inte så stor roll, men Hågelby skulle nog tjäna på att få Grönan att köra de moderna banden på onsdagarna.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-22, 21:19
Ja, men då hade det fortfarande blivit moget både på Skansen och Hågelby på tisdagarna. Det jag tycker skulle vara bäst är om Hågelby körde modernt på tisdagarna och moget på torsdagarna medan Skansen och Grönan fortsätter som de gör nu. Jag fattar inte varför de år efter år envisas med att göra tvärtom, de har som jag ser det allt att vinna på det.
|
|
Västis
|
Skapat: 2010-03-22, 21:47
Håller med om att arrangörer tjänar på att samarbeta. I Dalarna finns det sedan flera år tillbaka ett arrangemang som heter "Sommardans" där de olika dansställena gått samman för att det ska bli bäst för alla.
Det funkar jättebra!
|
|
Lenni
|
Skapat: 2010-03-22, 22:55
Det känns bra att det blir lite utspritt med dansare på olika ställen samma dag. Ska det passa alla så blev det i stället smockfullt med folk och då blir det ändå inte roligt att dansa.
Det är faktiskt massor med dansare som dansar både till moget och modernt. Alla är inte enkelspåriga och det är säkert de som har roligast på dans.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-23, 06:53
Ja, det finns säkert de som dansar till både moget och modernt, men jag skulle ändå tro att en majoritet enbart gillar ena stilen.
Att köra moget eller modernt på två ställen samtidigt (Hågelby och Grönan/Skansen) måste rimligtvis missgynna Hågelby. Jag misstänker att de flesta som dansar på Skansen eller Grönan har kort och när kortet väl är inköpt så är ju dansen gratis (är man ålderspensionär är det dessutom gratis på Grönan utan att köpa kort). Då är väl risken ganska uppenbar att man väljer Skansen/Grönan framför Hågelby om båda har ett band man kan tänka sig att dansa till. Dessutom är det för de allra flesta besvärligare att ta sig till Hågelby än till Djurgården, givetvis lite beroende på var man bor.
För mig som mogendansare innebär den nuvarande ordningen att jag inte har någonstans att dansa på sommartorsdagarna, för de som gillar modernt gäller väl motsvarande för tisdagarna. Detta hade vi sluppit med en sådan enkel åtgärd som att Hågelby skiftade dagar och körde modernt på tisdagarna och moget på torsdagarna. För de som gillar både moget och modernt blir det ju varken bättre eller sämre men för oss andra skulle det bli en förbättring.
|
|
guran
|
Skapat: 2010-03-23, 07:10
Jag måste säga att när jag är runt på dans så är det ofta vissa personer som dyker upp på alla dessa danser. Det spelar nästan ingen roll var jag dansar runt Stockholm. Det kan vara Gröna Lund, Hågelby, Skansen, Liljekonvaljholmen, Mälarsalen, Yesterday, Barva, Tors Loge osv. Det är nästan så att jag känner mig förföljd. Alla dessa personer är ute och dansar mer än ofta och de dansar till både moget och modernt och framförallt verkar de verkligen tycka om att dansa och har aldrig sura miner utan ser alltid glada ut.
Sedan finns det en grupp dansare som tycker att t.ex. Mats Bergmans är alldeles för modernt och vissa som tycker att de är alldeles för mogna. Var ska man dra gränsen. Viktigast är att varje dansband koncentrerar sig på att spela dansant musik oavsett om de bygger sitt låtval på de senaste hittarna eller låtar från stenåldern.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-23, 07:55
Guran, du skriver att det ofta är vissa personer som dyker upp på alla dessa danser. Det betvivlar jag inte, men jag är lika övertygad om att det är vissa personer som enbart dyker upp på vissa danser. Och ännu en gång, för allätarna har det knappast någon betydelse om Hågelby byter dag, men för oss andra är det en stor fördel. Jag har själv varit totalt två gånger i Hågelby sedan jag flyttade till Stockholm, hade de bytt dag hade jag troligen åkt dit i stort sett varje vecka.
Jag tror inte jag är ensam om att enbart gilla den ena stilen. Som exempel kan jag nämna en tjej som jag brukar dansa ganska mycket med på både Skansen och Grönan, men sedan har jag inte sett till henne under vinterhalvåret. Men så av en händelse fick jag för mig att gå till Mälarsalen i höstas och där var hon. Jag bjöd naturligtvis upp och ställde sedan den obligatoriska frågan "Går du hit ofta?" och fick till svar att det gjorde hon men endast på lördagarna eftersom det var modernt på fredagarna.
Och på Skansen bevittnade jag i fjol ett samtal mellan två män som råkat i samspråk vid urinoaren. Den ene var där (på dansen på Skansen alltså, inte toaletten) tydligen för första gången medan den andre var där betydligt oftare och därför gav honom rådet "hit ska du gå tisdagar och lördagar men undvik fredagarna för då är snorungarna här". Jag ställer naturligtvis inte upp på själva ordvalet men det visar ju i alla fall att jag inte är ensam om att inte vara allätare.
|
|
Lena
|
Skapat: 2010-03-23, 14:52
Bosse, jag har dansat massor av gånger på Skansen på fredagar och inte sett röken av några "snorungar". Om personen du hörde säga detta menar att det är folk under pensionsåldern där på fredagarna, så stämmer detta, men jag tycker inte att medelåldern är särskilt låg.
Däremot är tisdagarna rena rama pensionärstillställningarna. Lördagarna kan vara lite av varje, beroende på vilket band som spelar.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-23, 15:24
Lena, jag deltog inte i samtalet och avkrävde honom ingen definition på "snorungar". Men en inte alltför djärv gissning är väl att han menade att den slags musik som spelas på fredagarna mest drar en publik som tillhör en yngre generation än han själv.
Själv är jag på Skansen nästan varje gång tillfälle bjuds, utom just på fredagarna. Måndag är det storband, tisdag blandat, onsdag gammeldans och lördag modernt men oftast med en mognare inriktning än på fredagen. Och jag tror säkert att medelåldern är högre på tisdagarna än på fredagarna, men knappast så hög att jag vill kalla det pensionärstillställning, såvida man inte menar eftermiddagsdansen (samma band spelar två gånger, eftermiddag och kväll, på tisdagarna).
|
|
Söderbönan
|
Skapat: 2010-03-24, 00:15
Bra att det är moget på Grönan och Håbelby samtidigt. Det håller en mixad ålderspublik på Grönan. Fy, om de bara blev gamlingar på Grönan. Den stora åldersspridningen är det som gör det roligt på Grönan.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-24, 07:05
Söderbönan, förmodligen är det för tidigt på morgonen för jag fattar inte riktigt logiken i ditt inlägg. Det är alltid en högre medelålder när det är mogendans än när det är modernt. Detta beror på att yngre i stor utsträckning ratar moget och vice versa. Om du kan lösa den problematiken är du nog kandidat för Nobelpriset.
Sedan är det så att de som fyllt 65 alltid har fri entré på Grönan, och detta bidrar förmodligen också till att höja medelåldern på detta ställe. Jag har dock aldrig varit med om att det i princip bara varit "gamlingar" på Grönan.
Jag anser fortfarande att det enda man åstadkommer genom att ena dagen ha mogendans både på Skansen och Hågelby och nästa dag ha modernt både på Grönan och Hågelby är att de som gillar den motsatta stilen stannar hemma. Är det då inte bättre att ge alla en möjlig dag till att dansa under sommarveckorna?
|
|
Söderbönan
|
Skapat: 2010-03-26, 10:18
Det var inte svårt att förstå tycker jag. Ingen mogen dans i Hågelby samtidigt som Grönan har mogen dans blir mer gamlingar på Grönan. Det höjer medelåldern väsentligt och charmen med Grönan försvinner.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-26, 12:48
Ena dagen är det modernt på två ställen, en annan dag moget på två ställen. Det enda sätt jag kan få ihop din ekvation på är att du menar att många yngre som egentligen velat gå på modern dans i stället går på mogendans eftersom det är det enda som erbjuds. Och så tvärtom en annan dag.
Om man nu anser att det är ett problem att det finns för många "gamlingar" på Grönan så tycker jag inte detta är ett bra sätt att lösa det på. Först och främst blir det en del som "tvingas" gå på en dans de inte hade gått på om de kunnat välja. Dessutom betvivlar jag att det blivit så väldigt många yngre som gått till mogendansen på Grönan. Det är bara att kolla t.ex. Dansmaffians diskussionsforum så inser man snart att 98-99 % inte skulle gå i närheten av en mogendans annat än möjligen under pistolhot.
|
|
Lena
|
Skapat: 2010-03-26, 14:15
Pistolhot tror jag inte är den bästa lösningen :-)
Billigt inträde är däremot en stor morot. Brukar gå på Grönan på somrarna och eftersom inträdet för hela säsongen endast kostar 150 (ordinarie pris) så har alla råd med det.
Detta gör så att stället har en väldigt blandad publik. Även de yngre som noralt håller sig till buggkvällarna kommer dit då det är moget och den mogna publiken vågar sig också dit då moderna band spelar.
Tycker det är helt suveränt!
Sedan är det som tidigare påpekats synd att både Grönan och Hågelby kör modernt på torsagarna.
|
|
guran
|
Skapat: 2010-03-26, 20:53
Nu är det verkligen generalisering. Det finns flera unga s.k. dansmaffianer som dansar till moget såväl som till modern. Jag brukar se dem på Grönan och även på andra ställen till mogna band.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-26, 23:00
Guran, jag skrev att 98-99 % inte går på mogendans. Om vi använder den högre siffran så är det alltså 1 % som faktiskt gör det. Just i detta ögonblick finns det 12.069 medlemmar på Dansmaffian, 1 % är alltså 121 st. Är det fler än så många du sett på Grönan och andra ställen?
Jag grundar som sagt min uppfattning på diskussionerna i deras forum där det hör till undantagen att det skrivs något positivt om mogenbanden, om de ens nämns.
|
|
guran
|
Skapat: 2010-03-27, 00:07
Av dessa 12.069 medlemmar, hur många är det som skriver på Dansmaffian regelbundet? Hur många av dessa är det som uttalar sig negativt mot mogenbanden. Enligt dig Bosse är det cirka 11.888 medlemmar som inte dansar till moget. Jag tror nog mer att det är en klick på några hundra som är fanatiskt icke-mogen-dansare. Det är troligare att det finns en klick icke-modernt-dansare som är betydligt fler än den andra gruppen.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-03-27, 09:30
Naturligtvis är det bara en liten del av medlemmarna som är aktiva på forumet. Vi borde väl ändå kunna vara överens om att mogenband nämns väldigt sällan där och när de nämns så handlar det om något negativt. Under båda säsongerna av Dansbandskampen uppmanades man att inte i första hand rösta på det band som man tyckte var bäst utan att taktikrösta enbart i syfte att förhindra att Larz-Kristerz eller Torgny Melins vann. Ytterst få protesterade mot detta.
Men även om det var jag själv som drog upp det så är det kanske inte så viktigt just vad DM:s medlemmar tycker.
Att medelåldern är högre på mogendanser än på moderndanser borde vi också kunna vara överens om. Jag tror dessutom inte att det blir enbart "gamlingar" på Grönan om Hågelby skulle erbjuda modernt samma dag, dessutom vet jag inte om det direkt är ett problem även om det skulle vara så. Personligen tycker jag inte att det skulle vara särskilt roligt att veta att en hel del av de - i första hand något yngre - som är på Grönans mogendans egentligen hellre skulle velat vara på en moderndans om det funnits möjlighet.
|
|
Skrållan
|
Skapat: 2010-03-27, 13:03
Vi får helt enkelt finna oss i att de flesta yngre gillar moderna band och den äldre generationen som vuxit upp med "Leende guldbruna ögon" gillar mogna band.
Är det så konstigt? Så har det varit i alla tider. Unga människor gillar det som är modernt och äldre håller sig till det de känner igen från förr.
|