Ämne: |
Excess i Björneborgs FP/Kristinehamn |
| Författare |
Inlägg |
|
akke
|
Skapat: 2010-05-14, 14:09
Hej!
Hoppas att många kommer och dansar till Excess i Björneborgsparken den 30/5.
Excess är en underbar orkester med superduktiga musiker och en fantastisk sångerska.
De spelar en modern/mogen dansmusik med inslag av country då de har en steel-guitarrist.
De har bra takt och skönt sväng!
Stilmässigt kan man väl säga att de påminner lite om Sannex och Wahlströms.
Hoppas att fler upptäcker denna fina orkester och kommer till Björneborg den 30/5!
Hälsn
Akke
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-05-14, 16:00
Jag lär nog inte komma, anledningen är att det är lite väl långt från Stockholm där jag bor. Men eftersom bandet säkert kan dyka upp i Stockholmstrakten så är jag ändå lite nyfiken eftersom jag vad jag kan påminna mig aldrig har dansat till dem.
Jag går ogärna ut och dansar annat än om det är ett mogenband, därför undrar jag lite vad du menar med modern/mogen dansmusik. Menar du att de ligger någonstans mittemellan, att de anpassar sig till medelåldern på publiken eller något annat?
|
|
akke
|
Skapat: 2010-05-14, 16:34
Bosse!
Synd att du inte kan komma.
Man kan säga att de är ett modernband inom mogengengern eller ett mogenband inom moderngengern. :)
men de är inte så mogna som t ex Claes Lövgrens, Jontez, Mats bergmans mfl. och inte så moderna som Blender, Highlights, Titanix. Mer som sannex, wahlströms, martinez, drifters.
Svårt att förklara bättre. Bara att komma ut o lyssna.
på deras hemsida.www.excess.se finns låtar att lyssna på.
De ligger även med på Kjelles dansoteks topplista nu med låten "Hålla dig hårt i min famn".
|
|
mackanz
|
Skapat: 2010-05-15, 00:16
Så klart man skall till Björneborg och se Therese och grabbarna.
Jag har följt både Excess och Therese en lång tid. Hon sjöng ju förut i Sunlights Orkester från Jönköping. Excess spelar halvmodernt som Martinez ungefär.
Här kan man lyssna och se på dem:
http:/www.youtube.com/results?search_query=Excess+orkester+med+Therese+Sundahl&aq=f
Så välkomna i sommar till denna mysiga park i Björneborg ca 12 km sydväst om Kristinehamn.
Program 2010 (med reservation för ändringar) Jag tror danstiden är 18-22
30/5 Excess med Therese Sundahl
13/6 Dreams (från Gullspång)
4/7 Martinez
8/8 Gamblers
29/8 Rhodos
Mer info om dessa danser kan man få på http:/krdf.se/
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-05-16, 09:34
Inte att undra på att dansbandsgenren krisar när folk är så totalitära till vad de ska dansa till. Det är väl bara att prova på och se om det passar eller inte.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-05-16, 10:27
Börje, på ett forum som handlar om dans måste jag väl ändå kunna ställa en vänlig fråga om ett dansband utan att bli kallad totalitär. Och jag fick ju också bra svar.
Men om det nu är som du skriver att dansbandsgenren krisar p.g.a. att folk är totalitära till vad de ska dansa till så borde det ju finnas en väldigt enkel lösning, nämligen att ge folk vad folk - eller snarare majoriteten av folket - vill ha.
"Det är väl bara att prova på och se om det passar eller inte", skriver du. Tillämpar du samma resonemang om du någon gång ska gå på bio? Tar du fram tidningen med bioannonser och blundar och pekar och går på den filmen du råkade peka på, för det är ju bara att prova på och se om den passar? Eller kollar du lite om det går några filmer i din favoritgenre, med dina favoritskådespelare o.s.v?
Det är trots allt inte gratis att gå ut och dansa - i Stockholmstrakten kan det kosta upp till 200 kr - och de flesta vill nog försöka få valuta för sina pengar även när det gäller dans.
Sommartid är det visserligen i princip gratis att dansa på Skansen och Grönan när man väl köpt ett års/säsongskort, och jag går ganska ofta dit. Men jag går trots allt bara dit när det bjuds en genre jag gillar, i annat fall går jag hellre någon annanstans och betalar 200 kr.
|
|
Skrållan
|
Skapat: 2010-05-16, 13:18
Hur menar du Bosse när du skriver att
"... ge folk vad folk - eller snarare majoriteten av folket - vill ha."
Menar du att du har lösningen som många arrangörer går bet på? I så fall skulle dansställen runt om i Sverige inte gå med förlust eller rent av gå i konkurs!
Alla försöker tillfredsställa sina besökare, trots detta minskar publiksiffrorna.
Jag håller med Börje, om dansen ska kunna fortsätta och vi ska få ha våra dansbanor kvar så behöver dansare bli mindre kräsna och våga prova på fler band!
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-05-16, 13:37
Skrållan, naturligtvis har jag inga universallösningar, men rent logiskt borde det vara bättre att banden/dansställena anpassade sig efter folket än tvärtom. Och idag är det så pass enkelt att lägga upp enkäter på nätet för att få reda på vad folk vill ha. Varför så få, om ens några, dansställen utnyttjar detta är för mig en gåta.
Dessutom har jag absolut ingenting emot att pröva nya band, tvärtom. Jag flyttade till Stockholm från Malmö för tio år sedan och har numera flera favoritband som jag inte ens hade hört talas om när jag bodde i Malmö.
Däremot vill jag ju att de ska spela den genre som jag gillar, nämligen det som brukar kallas mogen dansmusik. Därför ställde jag frågan om Excess för att få reda på om det är lönt att "testa" dem om och när de kommer till Stockholmstrakten.
Trots allt går jag i första hand ut för att ha roligt. Att gå ut och lyssna på musik som jag inte gillar att dansa till i syfte att hjälpa till att rädda dansbandsbranschen må vara behjärtansvärt men inget som jag känner för just nu.
|
|
HippiJanne
|
Skapat: 2010-05-16, 14:50
Svar till många i denna tråd!
Ibland spelar det inte någon större roll om ställena försöker göra en enkätundersökning, oavsett på nätet eller pappersform.
Det är ju som så att kommer det ändå inget folk fast man försöker med oavsett kategori av band, i den kategori som just då anses vara i majoritet.
Så måste arrangören ta det tunga beslutet att lägga ner den kategori där inte folket kommer till, oavsett om det då har varit den mest eftersökta.
Så jag måste hålla med den som säger att, ut å prova, det kan vara en riktigt go upplevelse å man får bilda sig en egen uppfattning. För människor har så olika åsikter om framförallt Dansband om vad som är bra och i vilken kategori dom spelar.
Å visst det är kanske inte billigt alla gånger, men säkert värt pengarna i långa loppet!
|
|
Börje
|
Skapat: 2010-05-16, 22:38
Bosse, det blir väldigt svårt att jämföra dansband med biofilmer. Jag blundar inte och väljer en film på måfå. Det kan bli att jag väljer en film med skådespelare jag tycker är bra, men det händer inte allt för ofta att även filmer med de skådespelare jag tycker är bra är dåliga filmer i mitt tycke. Sällan kan jag påstå att mina favoritdansband är dåliga.
Finns det inga filmer på bio med skådespelare jag gillar väljer jag inte alternativet att inte gå på bio utan jag går på bio i alla fall för jag vill se en film. Likadant är det när jag ska ut och dansa. Finns inte de band jag gillar i närheten väljer jag det som finns att dans till på trakten.
Det kan lika bra vara på det viset att jag väljer ett okänt band framför ett känt band för mig om det okända bandet spelar på ett dansställe som jag gillar. Ett bra dansställe med bra dansfolk kan vara mitt förstahandsval. Jag dansar hellre till ett okänt band om jag vet att det blir plats på dansgolvet än att välja något toppenband om jag vet att det kommer bli knökfullt på dansgolvet.
Sedan så gillar jag att prova nya saker, både dansställen och dansband.
|
|
guran
|
Skapat: 2010-05-16, 23:13
Ge folk vad det vill ha? Ja, det är massor med dansställen runt om i landet som försöker med det och som till och med mer eller mindre är tvingade till det. Likväl kommer det inte tillräckligt med folk på danserna.
Många dansställen balanserar precis på kanten till konkurs. Det som kanske skulle göra det enklare är som Börje skriver, folk eller dansare som vandrar mellan både moget och modernt. Dansställen som balanserar på kanten och kör moget skulle behöva några moderntalibaner som gästar dem och likaså behöver ställen med moderna dansband även mogentalibaner.
Det går kanske att tycka att vi lika bra kan lämna över den "utgående" dansbandsgenerationen till ungdomarna. Skrota alla mogenband och kör bara modernband från i morgon. De kommer att ha tillräckligt med danspublik för att både dansställen ska kunna gå runt och dansbanden få skäligt betalt. Men så enkelt är det nog inte. Förmodligen skulle hela dansbandskulturen dö ut med det. Det skulle totalt sett bli för lite dansställen, för lite publik och dansbanden skulle ha för lite spelningar.
|
|
lassas
|
Skapat: 2010-05-17, 04:44
Det handlar nog inte bara om att banden spelar moget eller modernt,utan om att man vill träffa någotsånär jämnåriga,dans har varit och är ju för de allra flesta ett sätt att träffa en vän att leva med.
Hur många har inte träffats på dans genom åren?
Det här att bara dansa för att det är trevigt har nog alltid gällt inbitna dansnördar.
I dagens samhälle finns ett helt annat utbud när det gäller att träffa någon,tom pubar och discon har fått konkurrens av internett.
|
|
Lena
|
Skapat: 2010-05-17, 09:56
Vet du Lassas att jag blir riktigt provocerad av ditt inlägg när du skriver att de flesta dansar för att träffa en vän att leva med!
Jag kan bara inte hålla med!
Dans är för många en livsstil, något man inte kan låta bli att åka på år ut och år in oavsett om man har en partner eller inte. Man dansar just för dansens skull, för att det är så underbart härligt och inte för att man vill träffa någon.
Sedan så träffas folk självklart på dansbanan och kärlek uppstår, men jag håller inte med om att kärleken är skälet till att man dansar - om det inte är kärleken till dansen så klart!
|
|
Örat
|
Skapat: 2010-05-17, 18:07
Håller med Bosse i hans inlägg! Det handlar ju inte om rätt eller fel dansband! Det handlar ju om var och ens egna val över vilket band man vill dansa till! Alla vill ha valuta för sina pengar och "rätt godis" för sina öron och danssteg! Att prova nåt nytt ibland kan förstås vara både spännande och överraskande men genren viker jag inte av ifrån!
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2010-05-22, 23:12
Hej på er alla som läser här. Jag har tyvärr missat denna tråd tidigare men ser nu att det pratas här om danserna i Björneborgsparken. Jag hade själv tänkt att skriva och bjuda hit er men nu behöver jag inte göra det. Det är jag som är arrangör av danskvällarna i Björneborg. Förra året hade Kristinehamns Dansförening hand om danserna där och det var på mitt initiativ i föreningen. I år har vi beslutat att jag ska ta hand om dansen där med mitt eget nystartade företag i samarbete med folketspark i Björneborg.
Det blir så som ni sett i programmet som Markus skrivit. Excess, Dreams, Martinez, Gamlers och Rhodos. Vi dansar på söndagar kl 18 - 22. Det är en stor park med en kaffeservering, lotterier, gevärsskytte, tombola. Det speciella med denna park är att alla får gå in i parken helt gratis. Ingen behöver vara orolig för att det ska vara fel band som spelar så att man inte kan dansa till deras musik. Man har också möjlighet att se vilka andra människor som tänker dansa innnan man själv bestämmer sig så att man inte betalar entré med risk för att det är fel ålder på de andra.
Jag hoppas att ni ser ironin i mitt svar. Men det är faktiskt sant. Jag kommer att göra som vi gjorde sista gången i fjol. Då stod vi vid dansgolvet och tog betalt av de som ville dansa. De andra som inte ville dansa fick vistas i parken och lyssna helt gratis. Detta hoppas jag ska kunna locka ut även de som är tveksamma till att dansa i denna fina park.
Dansbanan byggdes redan 1929 och det är det som är charmen här att det är en mycket liten dansbana. Man känner närheten till bandet och får en annorlunda upplevelse än då man besöker de stora arrangemangen. Dansgolvet kommer att vara nybehandlat och om det blir som jag tänkt så ska det vara ett bra glid redan från första kväll. vi hade lite problem med det förra året men nu har jag lärt mig hur det ska vara.
Ta gärna med en picknick korg, filt, hela familjen och trivs i parken dessa söndagar.
Välkommen Nina Fyhr
Vänerdansen
|
|
Bosse
|
Skapat: 2010-05-23, 11:00
Nina, nu var det ju jag som råkade sätta igång en diskussion p.g.a. en enkel fråga. Det var egentligen inte min mening att det skulle bli en diskussion, jag fick ju ett bra svar av Akke som jag var nöjd med.
Dessutom visste jag inte att det var du som var arrangör, hade jag vetat det hade jag ju förstått att de band som spelar i Björneborgsparken är moderna och hade inte behövt ställa någon fråga. Nu hade jag som sagt inte kommit dit även om det var genuina mogenband, men det beror på det geografiska avståndet (jag har ju dansställen på närmare håll) och inget annat.
Men upplägget låter intressant, är bara lite nyfiken på hur det fungerar i praktiken. För inte är det väl fråga om ett återinförande av forna dagars dansbiljetter där man betalar per dans?
|
|
Nina Fyhr
|
Skapat: 2010-05-24, 00:00
Bosse, det är inte svårt att få det att fungera, dansbanan är väldigt liten och jag litar på att de som vill dansa betalar. Det fungerade utmärkt förra året för det kom bara 10 besökare som lyssnade. Om det skulle strömma in en stor mängd folk så får vi väl använda oss av stämpel och ha kontroll när man går in på golvet. Dansbiljetter fungerar inte lika bra längre då många aldrig går av golvet idag. Då skulle man bara behöva köpa en biljett.
|