Forum » Dansställen

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Torsdagar på Hågelby?

Författare Inlägg
Bosse Skapat: 2010-05-31, 15:59
Jag undrar om någon kan förklara en sak för mig. Jag tyckte det var väldigt bra att Grönan startade så tidigt på säsongen i år men sedan blev jag grymt besviken när det nu visar sig att de efter att ha kört moget två onsdagar nu enbart kör modernt både onsdagar och torsdagar fram till dagen före midsommarafton när Claes Löfgrens spelar.

Hågelby kör ju enligt sin hemsida moget (gammalt-foxtrot) på tisdagar och modernt (bugg) på torsdagar. Det som förvånar mig lite är att både Mats Bergmans och Micke Ahlgrens, som jag har för mig är mogenband, spelar där två av torsdagarna. Innebär detta att dessa band har "konverterat" till modernband eller vad? Mats Bergmans spelar ju även där en tisdag vilket är ännu mer förbryllande.
Angela Skapat: 2010-05-31, 16:22
Både Micke Ahlgrens och Mats Bergmans spelar fortfarande traditionell (mogen) dansmusik.

Det är kanske Hågelby som vill se om de kan locka tisdagsfolket på torsdagarna? Eller så har de tänkt på något annat sätt...

Det kan bli intressant att se vilka dansare som dyker upp en sådan dag. Om alla beger sig dit bara för att de älskar att dansa och för parkens charm, eller om dansarna väljer band efter smak eller om det blir en förvirring pga att man tror att det ska vara modernt på torsdagar.

lassas Skapat: 2010-05-31, 18:04
Både Micke Ahlgrens och Mats Bergmans spelar underbar dansbandsmusik,härligt duktiga musikanter.
Moget som modernt bara njut och dansa!
Bosse Skapat: 2010-06-01, 07:54
Tack för svaren, Angela och Lassas. Lassas, jag har dansat mycket till båda banden och vet att de spelar bra, men då har det varit fråga om utannonserade mogendanser. Men i det här fallet misstänker jag att de tillfälligt tänker anpassa sig till publiken som gillar modernt, och i så fall är det inte intressant för mig personligen att komma dit.

Sen tycker jag i och för sig att den beskrivning av tisdags- resp. torsdagsdansen som Hågelby har på sin hemsida är lite kryptisk. Tisdagar gammalt-foxtrot, torsdagar modernt-bugg. Vad jag vet brukar man köra både foxtrot och bugg både tisdagar och torsdagar, därför förstår jag inte riktigt vad de menar.
lassas Skapat: 2010-06-01, 14:53
Du Bosse vi får vara lite flexibla,vi skaffar ett par trasiga jeans,gympadojor och ring i örat,vi dansar säkert arslet av "ungdomarna".Kör hårt livet är (kort) dans!
Kickilina Skapat: 2010-06-01, 16:25
Micke Ahlgrens och kanske även Mats Bergmans har i alla år spelat både tisdagar och torsdagar på Hågelby, så det är absolut inget nytt. Varför man väljer att göra det är säkert efterfrågan från publik som kanske inte dansar gammaldans som vill ha ut mer dans från en danskväll, skulle jag tro. Gillar man att dansa till band som spelar moget så behöver det inte betyda att man gillar eller kan dansa gammalt. Själv dansar jag gammalt bara ibland. Tycker i o för sig det är rätt kul o omväxlande, men när man ibland lider av sin höftartros så passar det inte alltid. Det blir därför mer dans för många av oss på torsdagar. De torsdagskvällar som de spelas mordernt i Hågelby kan man annars bege sig till Barva o dansa. Där spelas det moget 2 foxtrot, 2 bugg hela kvällen. Det händer att banden där spelar ett par gammaldanser innan paus.
Bosse Skapat: 2010-06-01, 17:11
Tack för det, Kickilina. Normalt sett brukar jag inte kolla Hågelbys program. Anledningen är enkel, jag vet att de har mogendanser där på tisdagarna men jag har ingen möjlighet att åka dit förrän efter midsommar, och då har Skansen också moget på tisdagarna, så jag åker dit i stället. Torsdagarna har jag aldrig kollat tidigare eftersom jag förutsatt att det var modernt då.

I och för sig vill jag helst att man ska spela ett antal gammeldanser under kvällen, men om enda skillnaden mellan Mats Bergmans på en tisdag och samma orkester på en torsdag är att de inte spelar gammalt på torsdagen så kan det ju vara något att fundera över.

Barva har jag sett att de väldigt ofta har orkestrar som jag gärna skulle vilja dansa till, men eftersom jag inte har bil och det inte går att nå med hjälp av SL så är det inte mycket att göra åt.