Forum » Dansband

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

CLAES LÖVGRENS PÅ FYRIS

Författare Inlägg
Kickilina Skapat: 2008-02-22, 22:24
Tyvärr missar jag även CL´s i morrn. Måste kurera mig o bli helt frisk innan jag vågar ge mig ut o dansa.
Ha det så kul alla ni som åker dit!
Bettan Skapat: 2008-02-24, 10:01
Är inte det ett mossigt pensionärsband?

Tacka vet jag Jannez, Wahlströms och Bhonus :-)
Kickilina Skapat: 2008-02-24, 11:28
Förstår att du inte tagit dig tid till en danskväll till Claes Lövgrens ÄN. Men ACK så fel du har... varför ha så förutfattad mening? Ge dig själv en chans, du kommer garanterat att bli förvånad! Även jag gillar Bhonus skarpt o Jannez o det har hänt att jag dansat även till Wahlströms (som med handen på hjärtat tycker var bättre förr).
Jag tycker det är en tjusning i att alla inte låter lika och har samma stuk. MEN själv föredrar jag band som drar den ultimata danspubliken dvs en åldersbeblandad sådan samtidigt som de spelar o sjunger gudomligt bra, har en medryckande dansvänlig repertoar OCH sist men inte minst är glada, trevliga och bjuder på sig själva till max vilket bland andra Claes Lövgrens gör.
carro Skapat: 2008-02-24, 12:57
Jsg har inte heller dansat till Claes Lövgrens och det är möjligt att Kickilina har rätt att de faktiskt är bra, vad vet jag.

Det jag tror mig veta däremot är att de spelar på en viss typ av lokal, t.ex olika Folkets Hus och Parker (enligt deras hemsida - kollade) och dessa dansställen brukar ha en väldigt hög medelålder.

Har svårt att föreställa mig yngre buggare här. Så när du säger ålderblandad publik menar du kanske från 45 och uppåt blandat med äldre pensionärer?
Kickilina Skapat: 2008-02-24, 14:23
Jag menar från 20-årsåldern. Jag känner flera som inte vill missa CL´s för allt i världen, en av dem nyss fyllda 22 faktiskt. Vad beträffar danslokalernas benämning så har det ingenting med vilka sorts människor som kommer eller vilka band som spelar. Självklart väljer arrangörerna att boka de band som efterfrågas och därmed drar en stor publik. Jag tror vi alla kan dra vårt strå till stacken för att få en mer åldersbeblandad publik, dvs inte ha så förutfattade meningar om både ditt o datt som många tyvärr har. Det handlar oftast bara om ren okunskap och rädsla. Kom till Hallunda den 25 mars om ni har möjlighet. Jag är säker på att ni kommer att få en danskväll ni sent glömmer! Välkomna!
Bettan Skapat: 2008-02-24, 14:27
Tagit mig tid...?

Nåja, jag dansar på som vanligt och har inte varit med om att de har varit på de ställen jag dansar på.

Är inte intresseerad av att åka till ett ställe långt bort, som jag inte känner till och där ingen av de jag brukar dansa med håller till, med ett band som jag inte vet något om och som förmodligen spelar en musik som jag inte gillar och som lockar folk som jag inte vill dansa med.

Alla är vi olika och gillar olika saker. Tur är väl det :-)
Kickilina Skapat: 2008-02-24, 14:49
Ja tyvärr är det ofta så att ju yngre ju osäkrare, men dansen brukar stärka även den svagaste på sikt. Det är det som är så fantastiskt med dansen. Man måste våga pröva sina vingar för att utvecklas annars skulle vi alla fortfarande krypa omkring. Det finns unga som vågar sticka ut från mängden o de blir i allafall en erfarenhet rikare om inte annat. Vad jag menar är vad är det som är så förskräckligt "farligt" (?) med att testa nåt nytt? Ta med dig en danskompis om du är rädd för att inte träffa någon du känner eller vill dansa med vettja! Rör man sig ute o dansar på alla möjliga ställen brukar man alltid finna dansvänner vart man än åker, upplever i allafall jag.
Kickilina Skapat: 2008-02-24, 15:07
Ett tips kan va att testa att åka på kryssning när CL´s spelar tillsammans med en av de band du känner till. De har
t ex spelat tillsammans med Bhonus på Birka Paradise vid några tillfällen och det har varit kanon! Ett annat tillfälle kan va på någon dansgala då det är blandade dansband t ex i Lidköping nu 25-26 april (Claes Lövgrens, Bhonus, Kindbergs o Bengt Hennings spelar på lörd 26 april)
eller Västerås 2-3 maj (Claes Lövgrens, Blender, Jontez, Kindbergs, Streaplers o Wahlströms på lörd 3 maj).
Andy Skapat: 2008-02-24, 20:18
Claes Lövgrens är väl inte direkt mossiga, men de kanske lockar en mossig publik. Inte kul för ungdomar att dansa till dem då. Men vill man ha ett ordentlig dansbandsgung då är Claes Lövgrens ett bra alternativ. Det borde vara bra för ungdomar att lära sig dansa t.ex. foxtrot till. Det tar faktiskt ett tag att lära sig det. Längre än bugg skulle jag vilja påstå.

Det är mycket Elvis till Claes Lövgrens och det är väl en ganska tidlös musik. Alla gillar Elvis.

Jag kommer ihåg en dag på Skansen då något av de större banden hade ställt in och de blev ersatta med Löpsjötorpars. De var faktiskt riktigt bra. Mycket dansvänlig musik.
Ronny J Skapat: 2008-02-25, 17:43
Har allt dansat till Claes Lövgrens även om det var några år sen, och de var bra redan då. Men jag är böjd att hålla med Carro att de drar en äldre publik. Må vara att det finns enstaka yngre som Kickilina säger, men nån åldersblandning att tala om lär det inte vara.
Kickilina Skapat: 2008-02-25, 18:28
Beror så på vart i landet du dansar till dem har jag hört. Skåne o Småland spelar de mest på pensionärsdanser har jag hört, vilket jag tycker är lite märkligt. MEN det är klart att de goa musikaliska killarna gillas även av de äldre och inte så vi missunna dem det! ;-)
Kickilina Skapat: 2008-02-25, 18:31
Blev lie fel i all hast...
Så här menade jag att det skulle stå:
Beror så på vart i landet du dansar till dem, har jag hört. I Skåne o Småland spelar de mest på pensionärsdanser har jag hört, vilket jag tycker är lite märkligt. MEN det är klart att de goa musikaliska killarna gillas även av de äldre och inte ska vi väl missunna dem det! ;-)
Kickilina Skapat: 2008-02-25, 18:40
Claes Lövgrens har dessutom utvecklats otroligt de senaste åren och passar nog även de yngre bättre nu, så nog tycker jag du ska testa dem igen innan du uttalar dig Ronny J. (En farbror som jag känner som tidigare lovprisade CL´s o som dansade till dem för bara ett litet tag sen tyckte att de spelade "för mycket bugg" nu o ogillade att de blivit så "fartiga". Kanske säger något?) Annars tycker jag att de som många dansband är väldigt duktiga på att anpassa sig efter publiken, som t ex även Jannez är.