Ämne: |
NOVA |
| Författare |
Inlägg |
|
netaave
|
Skapat: 2008-06-29, 11:52
Har haft förmånen att dansa mycket till Nova nu ett tag, min dotter har gjort sin prao där så vi har kuskat runt lite med dom.
En kommentar jag ofta får när jag pratar om dom är att dom spelar för högt.
Jag vet att dom tydligen hade gjort det på Liljekonvaljeholmen förra sommaren.
Tror ni som är oroliga för hörseln dock lugnt kan åka på dom igen, för några sådana tendenser har jag inte märkt nu.
Trist när orkestrar får en stämpel på sig så där efter enstaka "misstag"
Hoppas på en fin dag på Grönan 3 juli, ses vi där?
|
|
Kickilina
|
Skapat: 2008-06-29, 19:08
Tyvärr krockar det med Widerbergs på Hågelby... Jättelänge sen jag dansade till dem, men å andra sidan länge sen jag dansade till Nova också... hm.. Vi får se.
|
|
Börje
|
Skapat: 2008-06-29, 21:33
Om publiken klagar eller säger till om att musiken är hög så är det väl bara för bandet att fråga de dansande och sänka ljudet om så behövs. Vill man inte det då, så får väl bandet leva med en stämpel.
Själv har jag sagt till och fått helt fel svar av dansband. Då har jag inte sagt till utifrån enbart mitt eget tyckande utan det har varit när många har haft samma åsikt. Och naturligtvis har jag även fått positiv respons från band som även har tyckt om att få veta vad de dansande anser.
|
|
netaave
|
Skapat: 2008-06-30, 00:41
Håller med dig Börje, alla borde lyssna på sin publik i dessa sammanhang o så gör även Nova
|
|
novakrister
|
Skapat: 2008-06-30, 01:52
Hej!
Ville bara göra ett klarläggande ang vår volym på Liljekonvaljholmen..
För det första "sätter" vi alltid ljudnivån i samråd med arrangören vilket gjordes även då. För det andra finns en decibelmätare i form av ett lysande öra på väggen framför orkestern vilket indikerar om man håller en anständig ljudvolym eller inte...Tyvärr finns det inte några säkra sätt att mäta ljudvolym på ett sätt som blir rättvisande utan apparaturen kan bara ge en indikation på hur man ligger till volymmässigt... Man kan dessutom aldrig förvänta sej att ALLA har samma uppfattning om ljudnivå, det som en upplever som högt upplever en annan som lagom osv.. Vi försöker att hitta en medelväg så dom flesta blir nöjda...
|
|
Angela
|
Skapat: 2008-06-30, 08:41
Hade gärna kommit till Grönan och dansat till Nova, men upptäckte då jag tittade i spelplanen att det ju var på torsdagen de spelade. Hade av någon anledning fått för mig att det var på onsdagen. Kan tyvärr inte komma då eftersom jag ska ut till Arlanda då.
|
|
novakrister
|
Skapat: 2008-06-30, 11:30
Börje> Ja tyvärr är det ju så att fysikens lagar säger att det nånstans mÅSTE vara "högt" för att det ska höras i övriga lokalen...Jag har mer än en gång sett folk stoppa in huvudet i högtalaren och sen sagt till bandet att sänka volymen.. :)
Vet man med sej att man har känsliga öron kanske inte högtalaren är det ultimata stället att förvara nyss nämnda kroppsdel om man vill ha en angenäm ljudupplevelse...
Något av det värsta man kan råka ut för är självutnämnda ljudtekniker utrustade med mobiltelefon med inbyggd decibelmätare...
Dessa personer tittar på diplayen och konstaterar med fasa värdet 114 dB
med telefonen 5 cm från mellanregisterhögtalaren utan att inse att mätaren i nokiatelefonen är en leksak, dom litar blint på sina proffessionellt uppmätta värden.. :).. Eftersom dessa tekniker oftast saknar all sakkunskap så blir en diskussion angående fysik tämligen fruktlös och leder inte till annat än ännu större konflikter.
Ett annat problem är danslokalens uppbyggnad, dom flesta lokaler har några år på nacken och därför är mer anpassade till att se estetiskt bra ut och mindre tankemöda har lämnats till ljudanpassningen.
arrangörerna är iofs oftast duktiga att försöka komma tillrätta med akustikproblem men ibland finns inte mycket att göra-man får göra vad man kan och hoppas att det räcker...
Har bl.a spelat i Gyllene salen i Stockholm rådhus där ett soundcheck är tämligen onödigt eftersom det ändå inte går att få till ett ljud som man själv är nöjd med pga kala stenväggar och enorm takhöjd..Man får nöja sej med att alla lampor på utrustningen som ska lysa gör det..*S*
Det bästa och billigaste sättet att komma tillrätta med eventuella volymproblem är kommunikation mellan band-arrangör-publik!
/Krister
|
|
netaave
|
Skapat: 2008-11-07, 01:00
Möbeln i Tierp börjar med söndagsdans o jag hoppas många Dbd-are tar sig dit 16 nov för då är NOVA där. Dansen är mellan 18-22 o stället ligger ca 30 sek gångväg från stationen på Grevegatan. Tåg går direkt från Uppl väsby o Gävle. Kanongolv o stor o luftig lokal. Entre 120 kr inkl garderob, ungdomar 75 kr.
Nästa söndagsdans 7 dec till Zlips
|