Ämne: |
Lasse Stefanz |
| Författare |
Inlägg |
|
majsalena
|
Skapat: 2009-04-14, 18:20
Vad har hänt med detta dansband?
Var ute i påsk och försökte dansa till dem, men pga den höga ljudvolymen, det kassa ljudet blev jag inte långvarig.Det är ju trevligt när ungdomar söker sig ut till våra dansband men tyvärr så har inte L S de ungdomar som vill dansa, utan enbart går ut för att dricka så mycket som möjligt! och stå framför scenen. Att det dessutom kostade 190 kr i inträde gör inte besvikelsen mindre.
|
|
Dancer
|
Skapat: 2009-04-14, 21:46
Nej, vill man dansa så är inte LS något att hänga i julgranen. De har blivit ett partyband som spelar konsert för stående publik som ofta druckit för mycket.
Inte är dom trevliga heller mot sin publik och så spelar dom för högt.
|
|
guran
|
Skapat: 2009-04-15, 02:26
Det är ett stående klagomål mot LS att de har för hög volym. Deras kommentar till det är bl.a. att man inte kan få t.ex. tinnitus av musik man tycker om.
Jag kan dock inte finna någon forskning på området som håller med om det.
Ska jag skämta till det lite så är tinnitus inte helt okänt bland musiker, vilket således enligt LS innebär att många musiker spelar musik de inte tycker om.
|
|
Västis
|
Skapat: 2009-04-15, 14:31
Det är inte bara Lasse-Stefanz som har konsertpublik framför scenen.
Ta bara vinnarna av Dansbandskampen, Larz-Kristerz, som också lockar en sådan publik. På deras danser står mängder av folk ivägen för alla dansare, och självklart gärna med glas i handen (som skvimpar omkring och blöter ner dansgolvet).
Man kanske ska passa sig för band som heter Larz/Lasse ... :-)
|
|
Andy
|
Skapat: 2009-04-15, 17:21
Larz-Kristerz har i alla fall beklagat sig över att de som kommer för att dansa till dem blir undanskuffade av konsertpubliken medan Lasse Stefans inte verkar ha speciellt mycket över för dansare.
Lasse Stefans är en ren studieprodukt där de kan fixa till ljudet så de låter bra medan de på dansbanor blir tvugna att spela så högt att ingen hör hur dåligt de spelar och sjunger i verkligheten. Jag tycker Olles framträdande i Så ska det låta klart visade att han inte är någon större sångare.
|
|
Risoros
|
Skapat: 2009-04-21, 16:03
Detta ständigt klagande på Lasse Stefanz.
Är det inte dags att vi "DANSARE" bojkottar dem tills de lyssnar på som vill dansa.Jag tycker att de som bara vill "spisa" skall bort från dansgolvet. Gör en konsert för dem så de får sitt lyssmäte där det inte dansas.
Till LS vill jag bara säga fy skäms för ert uppträdande och nonchalans mot dansarna.
Till arrangörerna vill jag säga boka dem inte.
|
|
Fiffi
|
Skapat: 2009-04-21, 20:30
Oj, oj, det var hårda ord, men jag håller med.
Själv har jag aldrig gillat LS och av den anledningen besöker jag inte dansställen där han spelar.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2009-04-21, 21:33
Det lär inte gå att stoppa bokningen av bandet, för ett faktum är ju att de drar massor av folk var de än uppträder. Och den krassa verkligheten är tyvärr att arrangören tjänar mer pengar på ickedansarna, som köper diverse starka drycker att underhålla sig med.
Eftersom jag räknar mig till dansfolket har jag för länge sen slutat att åka dit LS spelar. Den som åker på dans med det bandet måste veta vid det här laget att det lär bli svårdansat, det kan väl inte ha undgått någon...
|
|
Börje
|
Skapat: 2009-04-22, 01:22
Det är som Ronny J skriver att LS drar massor av folk. De drar mer folk än ändra dansband och dansarrangörer behöver fylla ut sina kassor och då är LS ett ganska givet kort.
Det tråkiga är bara att dansarrangörerna annonserar ut LS spelningar som dans när det nog borde vara konsert. Det kan lura en del folk som inte känner till LS normala publik
|
|
Risoros
|
Skapat: 2009-04-22, 10:30
Håller med Börje, LS bör ej annonseras ut som dansband.
Jag hoppas att Ls och arrangörerna läser Danslogens Forum och tar till sig kritiken och gör något åt det.
Förmodligen struntar LS i det för de har ju inte brytt sig tidigare.
|
|
majsalena
|
Skapat: 2009-04-22, 18:46
Tror inte arrangörerna tjänar så mycket faktiskt. Har hört att det inte är speciellt billigt att boka L S, de arrangörer som inte har alkoholrättigheter gör nog ingen bra affär.
|
|
Dansglad
|
Skapat: 2009-04-22, 20:58
Dom är säkert inte billiga, men det är väl bara ställen som har alkoholservering som bokar dom?
Sen kommer ett gäng glada och överförfriskade fans att stå där framför scenen och dra in en massa pengar till stället i form av öl och vin och dansarna blir sura och håller sig borta.
Håller med Börje, dom borde bokas som konsert istället. Det är som SvenIngvars. Det är ingen som bokar dom som dansband längre, utan som rena showband. Vilket är helt ok, bara man vet vad man får.
|
|
Risoros
|
Skapat: 2009-04-22, 22:13
Har hört att LS har ett gage på 40 00.-(fyrtiotusenkronor) oc h dwet har hört från andra musiker och det var för tre års sedan och det är förmodligen ännu mer nu.
|
|
Ronny J
|
Skapat: 2009-04-23, 00:02
Du skojar, Risoros skulle LS ha ett gage på bara 40 tusen? Det var nog för många år sen i så fall. De har säkert det dubbla och mer därtill, och det hade de även för tre år sen. Beror väl också på vilken veckodag det gäller, helgerna lär vara dyrare. Jag blir inte förvånad om LS tar bortemot hundra tusen för en helgspelning. Men man kan väl inte anklaga dem att de tar ut överpris, de drar såpass mycket folk att det går ihop sig för arrangörerna. Om priset vore för högt (vilket det nog är för vissa arrangörer) skulle de ju inte få några bokningar. Att utnyttja sin popularitet för att tjäna så mycket pengar som möjligt skulle nog de flesta göra...
|
|
JonasK
|
Skapat: 2009-04-23, 06:33
Jag skulle tippa att L-Stefanz tar uppåt 200 000 för en spelning. Tycker att de är värda de pengarna eftersom de drar så pass mycket folk, även om det är lite av show över det hela. Jag tycker det är roligt att se dem även om det är svårt att dansa pga mycket folk. Ska gå på dem på Malmö Arena på lördag och på Mälarsalen den 16 maj.
|
|
ante
|
Skapat: 2009-04-23, 17:33
200.000? Så mycket? Fy skrutt!
Däremot 40.000 som Risoros tippade är inget i sammanhanget. Låter som ett helt normalt arvode för många dansband.
Såg en sida på nätet tidigare med priser och allt, men nu hittar jag inte den. Någon som vet var man kan kolla sånt?
|
|
JonasK
|
Skapat: 2009-04-23, 19:30
Beloppet är en gissning från min sida, men jag skulle tro att de iaf tar över 150'. Möjligheten att de har olika upplägg om de spelar 21-01-dans eller på dansgala, de kan även ha olika upplägg beroende på hur mycket folk som har kommit.
|
|
Lotta
|
Skapat: 2009-04-23, 19:35
Kör inte Lasse Stefanz med garantisumma?
Alltså, garantigaget kanske ligger på 75.000:- och sedan har de procent på intäkterna över ett visst antal besökare.
|
|
rufuzz
|
Skapat: 2009-04-23, 20:11
Ni som undrar hur mycket dom kostar,fråga på deras hemsida vad dom kostar,samtidigt kan ni själva lägga ut hur mycket ni själva tjänar
|
|
Andy
|
Skapat: 2009-04-24, 00:20
Jag kan inte se vad min inkomst skulle ha med vad Lasse Stefans kostar. Möjligen om någon skulle vilja hyra mina tjänster. Sedan så tror jag knappast att de skulle svara på frågon på sin hemsida.
|
|
Dancer
|
Skapat: 2009-04-24, 09:34
Men snälla, vad någon tjänar privat har inget att göra med vad ett band tar för nåogt gage för en spelning.
I så fall skulle man jämföra sin privta lön med deras privata lön. Vad bandmedlemmarna får ut i lön är en gåta. Även om man kan räkna på gage gånger spelningar (förutsatt då att man får veta vad detta är) så säger det inte mycket om vad bandmedlemmarna tjänar.
De har massor av kostnader för buss, resor, instrument, scenkläder, kostnader till bokningsbolag och allt vad det nu kan vara och det blir kanske inse så mycket över då.
|
|
Risoros
|
Skapat: 2009-04-24, 09:41
Det har blivit många kommentarer.En rättelse av mig:
40 000.- i gage är fel, det är endast BOKNINGSKOSTNAD
|
|
ante
|
Skapat: 2009-04-24, 12:52
Vad är bokningskostnad för något?
Har alla band det?
|
|
Risoros
|
Skapat: 2009-04-25, 11:23
Ante
För att få arrangera LS är det en bokningskostnad, det är samma sak som när du beställer biljetter till något arrangemang.Man kan även kalla det för administrationsavgift. Så vitt jag vet är det ett fåtal band som tar avgift . Det är väl när man blir poppis som dem kan ta ut det, således utnyttjar man sin populäritet.
|
|
Erik Lihm
|
Skapat: 2009-04-25, 11:50
Det här låter underligt: Jag har aldrig hört talas om bokningskostnad - det är inte så att du menar garantigage ?
Garantigage är vanligt. Orkestern gör upp ,med arrangören om ett grundgage på en viss summa och sedan delar arrangör och orkestrar 50/50 på intäkterna över en viss summa. Man kan t.ex göra upp om ett gage på 20.000:- och sedan delas intäkterna över 40.000. Får arrangören in 52.000 i entre delar man på summan över 40.000. Orkestern åker alltså hem med 26.000.
|
|
Angela
|
Skapat: 2009-04-25, 17:19
Tack Erik för att du förklarar det hela för oss som inte är insatta i hur det hela fungerar i branschen.
|
|
Jokinen
|
Skapat: 2009-05-19, 23:36
Här var de livat värre och inte så mycket positiva ord!
Som jag redan skrivit i en annan tråd här på forumet så är det faktiskt så att Lasse Stefanz har tagit dansbanden in i 2000-talet...Och gjort med show av deras uppträdande därav får man folk framför scenen.
Men det finns ju allt som oftast rätt mycket yta att dansa på bakom den lilla klungan vid scenen!
Jag står själva framme vid scenen...Och dansar dessutom också..
Och jag har då inga problem...
Men de går ju inte begära att ha en radie på 3 meter när man dansar till LS.
Sedan till deras gage!
Lasee Stefanz tar olika betalt beroende på var de spelar, samt hur mycket folk lokalen tar in.
De jag hörde från en arrangör var att dom ligger på 60.000-70.000 kronor...
|