Ämne: |
Lasse stefans på Grönan |
| Författare |
Inlägg |
|
Kjelle
|
Skapat: 2009-08-06, 11:49
Jag var på Gröna Lund igår och dansade till lasse Stefanz. Det var som vanligt en utmaning och jag var högst tveksam till att gå dit, men jag gjorde det ändå. Nu är jag övertygad: Lasse Stefans är landets sämsta dansband. Inte på skiva, men på dansbanan. Jag kände inte en enda gång dansglädje. Visst, det var som vanligt knökfullt och stökigt på golvet och den höga ljudvolymen ska vi bara inte tala om. Men var fans musiken som gick att dansa till? Den fanns inte där med något enstaka undantag. Ok, jag kanske är udda men vad tycker ni andra?
|
|
Lena
|
Skapat: 2009-08-06, 13:42
Var inte på Grönan just av den anledningen. Vet att det blir omöjligt att dansa. Lasse Stefanz skulle för länge sen upphört som dansband och gått över till att bli showband.
De lockar ändå bara den publiken. Inte dansare som kommer, utan ståpublik som dricker. Ljudvolymen för hög och ingen bra musik heller.
|
|
Bigge
|
Skapat: 2009-08-06, 14:15
För några år sedan besökte jag Lasse Stefanz på Gröna Lund och kunde konstatera exakt samma sak som Kjelle. Det var första och sista dansen med dem, tänkte jag då i alla fall. Under Dansbandsveckan försökte jag ta mig in för att lyssna till dem, men blev mer eller mindre motad i dörren av den höga volymen. Men även på skiva har jag undrat vad som gör dem så populära?
|
|
guran
|
Skapat: 2009-08-07, 08:09
När Lasse Stefanz spelade i Grönlandsparken under Dansbandsveckan i år roade jag mig en stund med att stå vid ingången till parken och hjälpte till med att sälja hörselskydd. Ett försäljningsargument vi körde med vad att hörselskydd behövdes om man skulle lyssna på Lasse Stefanz.
Eftersom mest besökare brukar vara under onsdagen då Lasse Stefanz spelar blev jag förvånad över de många negativa reaktionerna på Lasse Stefanz, dels att folk ansåg att de spelar för högt och dels att det inte går att dansa till dem. Medan jag stod där var det ingen som hade några översvallande positiva saker att säga om dem. Jag har för mig att ingen sade att de hade kommit för Lasse Stefanz skull. Någon gjorde nog det, men jag har inget minne av det.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2009-08-07, 11:14
Jag såg Lasse Stefanz på en dansgala i Västerås tillsammans med Black Jack. Var en mycket trevlig kväll. Black Jack spelade underbart och det var lättdansat ända tills det andra banden smällde av sina förbannade konfettibomber och gjorde golvet såphalt. Det man frågar säg är om någon helt tappat omdömet.
Tyckte synd om tjejerna som sopade med kvastarna kryssandes mellan dansarna. Vad är det för mening med detta? Vore det en konsert med E-type hade jag förstått. Men nu snackar vi en danskväll där folk ska dansa och ha skoj.
Sen kan jag säga att sist jag såg Lasse Stefanz i Malung hade jag med öronproppar som jag införskaffade mig. Tack till alla försäljare som tänker på detta och tack även till alla band som tänker på danspublikens öron.
Man låter inte bättre med högre ljud. Med rätt ljud kan man få bra tryck ändå utan att ge halva publiken tinnitus. Och är man som dansband goda lyssnare så kan man tillsammans med publiken komma överens om en lagom ljudvolym. Självklart kan man inte vara alla till lags men man kan göra den stora skaran nöjda.
|
|
Andy
|
Skapat: 2009-08-07, 12:30
Enligt Lasse Stefanz egen utsaga kan man inte få t.ex. tinitu av hög musik om man tycker om musiken. Så gillar ni Lasse Stefanz musik behöver ni inga hörselproppar.
Sedan är det lite på det viset när det gäller bokning av dansband av typen Lasse Stefanz och Larz-Kristerz, att de drar publik där arrangörena tar tillbaka gaget och gör vinsten på gungorna. Sedan får ni själva stoppa in vilket ord ni vill där det står gungorna. Till dessa band vill arrangörerna i huvudsak inte ha danspublik.
|
|
Bosse
|
Skapat: 2009-08-07, 12:57
Vetenskapen har tydligen gjort nya rön... för jag förutsätter att LS har vidarebefordrat sin medicinska upptäckt. Nobelpriset nästa! :-)
Självfallet kan höga ljud orsaka tinnitus oavsett om man gillar musiken eller inte. Flera musiker har ju själva drabbats och man får väl ändå anta att de gillar sin egen musik. Men även om det hade stämt så finns det ju bl.a. en karusell och en utomhusservering väldigt nära Grönans dansbana, och hur kan de veta att alla som åker/besöker dessa attraktioner gillar deras musik?
|
|
Datte
|
Skapat: 2009-08-08, 08:44
Lasse Stefanz på Gröna Lund = HELT VÄRDELÖST (som alltid)
Håller med tidigare talare om att det är helt odansbart, dels beroende på att en samling pappskallar står på dansgolvet hela kvällen, och dels för att LS spelar den musik DOM vill spela, istället för att spela det som PUBLIKEN vill höra, dvs DANSMUSIK.
Fiasko när Olle försökte få publiken att sjunga "De sista ljuva åren", fan ni har betalt för att sjunga, gör det då.
Dessutom så vill jag minnas att kontraktet på Gröna Lund är 19.00-22.45, men för LS så är det 19.09 - 22.45, (två låtar färre, iofs inte mig emot.) RESPEKTLÖST !
Behållningen av kvällen var när Rock Ingvar sjöng "Corrina".
Snälla Gröna Lund, inget mer Lasse Stefanz, tack.
|
|
majsalena
|
Skapat: 2009-08-09, 10:46
Har varit på 2 danser med Lasse Stefanz i sommar.Vet sedan tidigare att ljudvolymen är hög mycket hög. Så öronproppar är ett måste.Trors detta har jag valt att betala ibland väldigt höga entrepriser.Måste säga att deras storhetstid, defenitivt är över.
Man bryr sig inte om den dansande publiken utan kör sitt race.
Dessutom har man tagit efter Lars Kristerz när man låter en av medlemmarna gå ner i publiken med dragspelet. Tror man känner av konkurrensen, man är inte längre populäraste dansbandet och det är ju inte konstigt när man inte bryr sig om sin dansande publik.
PS. Gå in och läs vad J C Eriksson skriver på deras klotter DS
|
|
Börje
|
Skapat: 2009-08-09, 12:57
Nu har jag läst Lasse Stefanz' svar till J C Eriksson. Det är rent ut sagt häpnadsväckande hur otrevliga Lasse Stefanz kan vara. De förtjänar inte att existera rent ut sagt. Funderar på att köpa en decibelmätare och helt enkelt på egen hand stänga av strömmen för dem om den är över 95 decibel.
Jag klistrar in J C Eriksson inlägg nedan och Lasse Stefanz' svar efter det. Kan vara värt att bevara för eftervärden eftersom Lasse Stefans gärna bedriver censur.
J C Eriksson: "Sveriges Bästa Dansband? Den titeln eller nåt liknande har ni väl fått några gånger?
Jag förstår inte varför efter eran spelning på Gröna Lund mfl ställen.
Tillhör inte den generationen som dansar till just er. Men ni har bra låtar som kan vara sköna att sitta och lyssna till.
MEN...när ni spelar så högt som ni gjorde bl a på Grönan i onsdags så man inte ens kan vistas utanför/bakom dansbanan och umgås med sina vänner med risk för hörselskador + att ni dessutom totalt nonchalerat både arrangörer och vi dansares vädjan om att sänka ljudet...Det kallar jag minst sagt jävligt oproffsigt med tanke på er erfarenhet. Trodde alla, främst ni som står på scen, var mån om eran publik? (och deras hörsel)"
Lasse Stefanz: "Hejsan Martin. Jag förstår heller ingenting utav det du skriver, är du säker på attt du varit på Gröna lund och är det rätt band du ger dig på ? På Gröna lund mäts ljudet upp precis hela tiden utav en decibelmätare som personalen går runt med, efter ca 95 decibek stryps strömtillförseln och klarar inte dina öron detta decibeltal skall du nog inte gå utanför ditt hus utan hörselskydd. Kan ej heller förstå att du överhuvudtaget bevistar och betalar en entreavgift till något evenemang du på förhand vet är hälsovådligt för dina sköra öron, köp hellre en platta och lyssna hemma i en för dig lagom ljudnivå. ? Någon vädjan från arrangörens eller som du skriver dansares sida har ej heller kommit till vår kännedom. Om du tycker vi är oproffsiga får stå för dig, men att efter ännu en lång sommarturnè åter igen kunna konstatera att vi spelat för mer publik än någonsin kan väl knappast vara realistiskt med ett oproffsigt framträdande. Det är intressant och kul med kritik, men låt den nästa gång iallafall vara saklig och befogad. PS köp gärna en ny decibelmätare åt personalen på Grönan, kanhända att deras var trasig DS J Christer Ericsson LASSE STEFANZ"
|
|
Kjelle
|
Skapat: 2009-08-10, 08:42
Det förvånar mig inte att så många inlägg här på forumet är kritiska mot Lasse Stefanz. Däremot förvånar det mig att lasse Stefans tycks strunta i kritiken. Det är oförskämt och beklämmande att ifrågasätta om en av de kritiska besökarna på Gröna Lund verkligen var där och dansade. Det nonchalanta svaret avslöjar tyvärr Lasse Stefans inställning till sin publik och oförmåga att ta till sig kritiken. Ljudet ÄR oacceptabelt högt men det vill inte medlemmarna i orkestern medge. Att dela ut hörselskydd i samband med deras spelningar säger ju allt. Kritiken mot Lasse Stefanz är saklig och befogad oavsett vad de själva tycker!
|
|
Lenni
|
Skapat: 2009-08-10, 10:45
Det finns väl två grupper som kritiserar volymen på Lasse Stefanz spelningar: de som är kritiska till hela Lasse Stefanz och de som gillar Lasse Stefanz men gärna ser att de drar ner på volymen. De inlägg jag läst på deras hemsida besvaras ungefär som inlägget ovan om de tillhör de som utrycker sig negativt om dem. De som gillar dem men ändå ber de dra ner volymen bemöts ofta med kommentaren att volymen inte är hög och att ingen behöver oroa sig för hörseskador.
De flesta dansband brukar fråga sin publik om de anser volymen vara för hög. Jag tror aldrig jag har läst i något dansbands gästbok att de har klagat på högt ljud förutom i Lasse Stefanz.
|
|
rufuzz
|
Skapat: 2009-08-10, 19:49
Varför går man ut och dansar/lyssnar till dom om man tycker att dom spelar för högt?Gör man det för att sedan kunna kritisera dom och gnälla i detta medium!Gillar man vad dom gör ,gå dit ,gillar man det inte utan man är bara ute efter och gnälla
stanna hemma!
|
|
majsalena
|
Skapat: 2009-08-10, 20:13
Varför skall inte ett band som Lasse Stefanz kunna ta kritik?
Det är själva poängen tycker jag.
Är förvånad över att inte fler klagar faktiskt..men man kanske inte bryr sig om man står med en öl i handen och inte dansar.
Dessutom spelar dom mycket sällan live, konstigt efter alla år?
|
|
rufuzz
|
Skapat: 2009-08-10, 20:23
Jag skriver inte att man inte får kritisera dom.Ang att dom inte spelar live,har varit ute och dansat till band tex utan bassist men ändå hört att det spelas basgångar i deras låtar,Det skulle aldrig falla mig inn att kritisera dom för det.Jag går ut för att roa mig INTE för att roas.
|
|
Dancer
|
Skapat: 2009-08-10, 22:43
Så Rufuzz tycker att man ska kolla vilket band som spelar och då stanna hemma om det är LS som spelar!
Tänk om man vill passa på att dansa där det är dans, när där är dans och så kommer man dit och blir ruskigt besviken för att det inte är dans, utan hög volym och fulla männsikor.
|
|
rufuzz
|
Skapat: 2009-08-11, 07:28
Dancer ! Om jag ´skall ut och dansa brukar jag titta vilka som spelar,är det ett band jag inte gillar går jag inte dit.Ang,fulla människor så finn dom villka som helst som spela det är inget som just finns när LS spelar.
|
|
Lenni
|
Skapat: 2009-08-11, 08:55
Det finns faktiskt jättemycket folk i detta land som inte har varit ute och dansat till Lasse Stefanz och blir väldigt besvikna när de väl gör det bara för den höga volymen. Det är faktiskt inte roligt att dansa om det då och då smärtar i öronen på grund av hög volym. Det är även bara att konstatera att det faktist är väldigt mycket folk som anser att de spelar för högt. Av alla dessa är det många som klagar och Lasse Stefanz anser bara att dessa människor ska skaffa sig ett eget liv eller har varit på ett annat dansställe och lyssnat till ett annat band.
|
|
Tryggve
|
Skapat: 2009-08-12, 16:34
Uppenbarligen har L.S. "tappat nått på vägen.Deras uppträdande
på Furuvik lämnade mycket i övrigt att önska. Fruktansvärt dåligt ljud,ett uppträdande på scen som vittnade om tot. ointresse för publiken.Nej,dax att spola ner L.S. Flopp.
|
|
Dancer
|
Skapat: 2009-08-12, 17:17
Det är märkligt att detta band år efter år kan sälja så mycket skivor och ha så många fans, när man bland dansare väldigt sällan hör ett gott ord om dem.
|
|
Börje
|
Skapat: 2009-08-13, 00:09
Det handlar mycket om marknadsföring när det ska säljas skivor. Många gånger är det mer eller mindre bara en slump att någon lyckas sälja mycket eller inte. Den som syns finns.
|
|
rufuzz
|
Skapat: 2009-08-13, 08:09
Dom blir ju inte mindre populära så mycket ni gnäller på dom ,dålig PR är ju också PR eller?
|
|
Fiffi
|
Skapat: 2009-08-13, 09:37
Efter alla klagomål på LS undrar jag varför "dansarna" fortfarande åker till deras spelningar.Låt LS bara få ha sina spelningar för alla som bara står och lyssnar och tar upp plats och utrymme på dansgolvet. Nej till LS för dansare!
Själv klarar jag inte av dom.
Till alla arrangörer vill jag uppmana dem, boka inte in dem för dansmusik.
|
|
armerare72
|
Skapat: 2009-10-09, 15:23
Här gnälls det också på LS ser jag minsann.
Fattar ni vilka pappskallr ni är eller?
En fiskmås skulle säga klokare saker än er...
|
|
Bigge
|
Skapat: 2009-10-09, 15:39
Det tror jag också de skulle. De flög till Skansen när Lasse Stefans spelade på Gröna Lund.
|
|
armerare72
|
Skapat: 2009-10-09, 16:29
"Bigge" Är inte det en efterbliven kock i nån musikal?
Konstigt att du har döpt dej till just "Bigge"...
|
|
Danslogen
|
Skapat: 2009-10-09, 18:56
Hela diskussionen om Lasse Stefanz på Gröna Lund har spårat ut totalt. Vi stänger denna tråd för vidare inlägg.
|