Forum » Dansband

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Lasse Stefanz dansband

Författare Inlägg
Berta Skapat: 2009-10-10, 21:27
Hej alle som digger L.S og de som ikke digger L.S,

Jeg er en norsk jentedame som har sett L.S en gang her i Bergen, og da leverte de et kjempeshow som jeg likte veldig godt, og siden den gang har jeg alltid hatt kontakt med de. Jeg er ikke den som reiser etter L.S men jeg har kontakt med de for det. Å lyden til L.S er det ingenting å si på, så til dere som ikke tåler den høye lyden, ikke klag på L.S! La oss som digger de få digge musikken og melodiene deres og låtene deres!

Mvh Berta
Ronny J Skapat: 2009-10-11, 13:08
Replik till Berta:
Det är väl klart att ni som diggar LS får göra det så mycket ni vill, men att påstå att deras höga ljudvolym "er det ingenting å si på", protesterar jag mot. Det finns ju faktiskt lagar som säger hur högt ljudet får vara. Om LS spelning annonseras som dans är det enligt min mening konstigt att inte de dansare som störs av för högt ljud får framföra sin åsikt..("ikke klag på L.S!") Att sen LS sällan eller aldrig bryr sig om sådan kritik tycker jag är högst beklagligt.

Mvh Ronny
Berta Skapat: 2009-10-11, 17:14
Hei Ronny J,
Få høre hva du syns om L.S da?
Eller er det noen andre som vil kommentere eller svare på innlegget mitt?
Jeg er åpen for alle svar :)

Mvh Beathe
Ronny J Skapat: 2009-10-11, 17:50
Hej, Berta! Jag är lite kluven vad gäller LS. Tycker de har en viss charm och är bra på skiva. Jag kan mycket väl förstå att de är populära som konsert- och showband, men nu tillhör jag ju dansfolket. Och vi som dansar ofta har nog insett att LS är ett av de band som är svårast att dansa till. P g a för hög ljudvolym, för många personer på dansgolvet som inte dansar, för mycket fylla. Jag själv har för längesen slutat åka på dans med LS.
Dancer Skapat: 2009-10-11, 19:42
Problemet med Lasse Stefanz är som Ronny skriver att de har blivit mer ett showband än ett dansband, fast de vill inte inse det själva.

De kör vidare med sin otroligta höga volym, shower med confetti som flyger över dansgolvet och tar ingen notis om vad danspubliken tycker och tänker längre. De har blivit för stora för att bry sig.

Undrar om Larz-Kristerz också kommer att hamna där?
Robin Skapat: 2009-10-12, 11:08
LK anser jag redan vara ett "showband"... Nej jag väntar till cirkusen kommer till mig och kollar på den...
Berta Skapat: 2009-10-18, 06:04
L.S er ikke et showband, men et danseband som lager liv oppå scena, og det er ikke så mange danseband som lager så mye liv som det LS gjør.
Så vær så snill å slutt med den gnålingen om LS.
Andy Skapat: 2009-10-18, 11:59
Men Berta, var och en får väl tycka vad de vill om LS. En del tycker att de är ett showband och andra att det är ett bra dansband. Andra tycker de är bra på skiva och dåliga i verkligheten och tvärtom. Andra att de är ett dansband men har dåliga danslåtar. Andra att de har hög ljudvolym för att dölja att de inte är så bra på att sjunga och spela. Ja, smaken och tyckandet är väl näst intill oändligt.

Det är så olika. På en del LS spelningar är det dominerande lyssnande publik. På andra spelningar är det i stort bara dansande publik osv.

Andra tycker i stort sätt inte någonting om dem. Det finns de som inte har dansat till dem och andra som knappt har hört dem spela.

Sådan är verkligheten. Sedan kan man vara objektiv och konstatera att dels ljudvolymen oftast ligger på en smärtsam nivå och att då och då är väldigt otrevliga på sitt klotterplank och att dansgolvet kan vara okuperat av lyssnande publik.

Jag skulle tro att folk som i huvudsak gillar att dansa och inte har dansband som idoler eller liknade retar sig ganska mycket på att LS inte är det dansband som motsvarar deras krav på danstillställning. Klart att de anser sig besvikna när LS inte levererar det som de har betalat för att få uppleva - dansandet. Att LS sedan är otrevliga i vissa fall späder inte direkt på en positiv bild dansarnas syn på LS utan blir mer en bekräftelse av deras redan negativa inställning till dem.

Sist så består diskussioner av olika tyckande förhoppningsvis. Annars blir det inte mycket till diskussion. Det finns alltid olika sidor av ett mynt och i bästa fall kan man lära sig något på alla sidor.
Berta Skapat: 2009-10-18, 13:02
Joda Andy, Alle er vi ulike, og heldigvis for det. Men jeg ska si deg en ting Andy, jeg har skrevet til L.S om denne siden her, og jeg håper de går inn av og til og ser på alt det skriveriet om dem.
Jeg får heldigvis oppleve dem til helga, og det er ikke så ofte jeg får oppleve de, i og med at jeg bor i Bergen.
Så denne helga som kommer, så er det dansegalla her i Bergen med Lasse Stefanz og Anne Nørdsti.
Det blir bra det.

Ha en fin søndag videre Andy :-) Klem fra Berta
Nigvild Skapat: 2009-11-23, 18:52
Jag har inget att anföra mot LS musik men jag anser att det är en samling ohyfsade bondlurkar som det tyvärr gått alldeles för bra för.. Man blir närapå illa berörd att att se en massa konstiga typer i sina fåntrattshattar stå nedanför scenen och heja på sina idoler...
JonasK Skapat: 2010-05-14, 08:38
Skivbolaget EMI-Frituna har givit ut 3 st boxar med L-S:s produktion under åren 1988 - 2006. Varje box innehåller 5 cd i enkla fodral samt ett häfte med info om låtskrivare. Priset för en box är 159:- och de går att köpa på nätet från Ginza och Bengans. Varje cd är dessutom kryddad med ett antal bonusspår, låtar som inte kom med på ordinarie skiva. Sammanlagt är det uppåt 70 extralåtar, en del har förekommit på samligsskivor tidigare. Några bonusspår är hits från 80-talet i nyinspelning.
JonasK Skapat: 2010-05-26, 21:33
Deras nya skiva Texas kom ut idag, jag har lyssnat några gånger på den. Det är den 5:e skivan som producenten Svante P rattar, denna gång har han saxofonisten Wojtek Goral som medproducent. Konceptet är det vanliga med många orginallåtar, några covers samt ett par gästsångare, denna gång är det Anne Nördsti och Jerry Williams. Anne N brukar vara med och sjunga duetter på de senaste skvorna. Basisten Lasse S sjunger på två av låtarna, den ena är Sten & Stanleys gamla Du sa farväl. En annan cover är Elvis Costellos A good year for the roses här dock med svensk text. Av orginallåtarna så har text-maestro Ulf Georgsson med fem texter. Tre är skrivna av Kent Fingal - Haidi Kroon som skrivit många hits genom åren, bl.a. bandets öppningslåt när de spelar upp til dans, Låt en morgon vakna.