Forum » Dansband

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Garanterat varvat snabbt - lugnt?

Författare Inlägg
Dansar Gärna Skapat: 2010-05-25, 17:55
Hej alla dansglada!

Vilka dansband varvar HELA tiden snabba och lugna låtar?
Jag vill dansa till ett dansband som orkar hålla tempot uppe hela kvällen. Vilka dansband brukar klara av det?

Hoppas på många svar med namn på dansband som fixar tempot
Bettan Skapat: 2010-05-25, 23:09
Ett av mina favoritband som verkligen kör lugna mysiga låtar och sedan världens ös på buggen är WAHLSTRÖMS!
akke Skapat: 2010-05-26, 09:27
Men vad är bäst? Ska inte kvällen va genomtänkt? Kör bandet en jättelugn låt så föredrar ju jag en lite lugnare bugg efter det. Så att det inte hela tiden är såna kontraster. Men givetvis fox varannan och bugg varannan dans.
Bettan Skapat: 2010-05-26, 13:13
Håller med om att varanan fox och varannan bugg är självklart bäst!

Tycker att det är en himla mysig kontrast med full fart på buggen och mysiga långsamma foxar.

Det finns band (ingen nämnd) som har så släpiga bugglåtar att man lika gärna kan foxa sig genom hela kvällarna, dötrist!
Dansar Gärna Skapat: 2010-05-26, 14:40
Tack Bettan för tipset med Wahlströms!

Finns det någon annan där ute på forumet som kan tipsa på bra dansband som varvar snabba och lugna låtar?

Ronny J Skapat: 2010-05-26, 14:48
Det är nog tveksamt om det finns något band som kör renodlat långsamma foxar och snabba bugg, och jag tycker inte det ska vara så heller, utan mer varierade tempon. Wahlströms gjorde det för 6-7 år sen, tyckte jag, men idag har de rätt många bugg i moderat tempo. Scotts innan de blev kända var väl ett annat tänkbart band, men repertoaren idag är tveksam. Blender och Shake uppfattar jag spelar snabba bugg i alla fall. Dansa på och njut!
Dansar Gärna Skapat: 2010-05-27, 13:40
Tack Ronny för de namngivna banden.

Nu har jag något trevligt att se fram emot.
Jag ska åka på dans där Wahlströms, Scotts, Blender eller Shake spelar.

Är det någon mer som har fler förslag på dansband som varvar snabba och lugna låtar?

akke Skapat: 2010-05-27, 14:09
Ett band som verkligen är på framfart är Excess. De spelar mycket bra musik. Inte samma låtar som alla andra band. Många goa fox och roliga bugg.
Lena Skapat: 2010-05-27, 15:23
Dansar Gärna - alla band varvar i stort bugg med foxtrot. Var det det du undrade över? Eller menade du just att det skulle vara bra tempoväxlingar också?

Det finns hur många bra band som helst man kan rada upp här som var variation i sin repertoar. Tycker nog att det är svårare att hitta band som inte gör det i så fall!
Dansar Gärna Skapat: 2010-05-27, 19:06
Det är dansband som har en tydlig tempoväxling som jag efterlyser.

När de snabba låtarna fungerar som släpiga bugglåtar sjunker tempot rejält!

Dansbanden varvar självklart så gott de kan.

Vilka lyckas med bra tempoväxlingar?
Dansar Gärna Skapat: 2010-05-27, 19:14
Tack akke för Excess!

De är helt nya för mig.
Det ser ut att bli en kryssning med VikingLine ganska snart.
Kul!
Börje Skapat: 2010-05-27, 20:27
Det går nästan att generalisera att de så kallade moderna banden spelar långsamma foxtrot och snabba bugg. Fast egentligen inte långsamma foxtrot eftersom de oftast spelar pop-låtar som inte är så lämpliga för traditionell foxtrot utan är med lämplig för dirty-fox eller gnuss-foxtrot.

Wahlströms har utmärkt sig för att spela i stort sätt bara väldigt långsamma foxtrot (som 90% inte klarar av att hålla takten till) och väldigt snabba bugglåtar.

Sedan har vi banden som spelar sävliga bugglåtar, men det är bara riktiga mogenband som har spelat för sådan mossig publik i flera år att det glömt bort att det finns unga dansare.

Själv har jag t.ex. gillar Kindbergs i många år då de har hela repertoaren. Det är inte roligt när varje bugglåt är toksnabb eller varje foxtrot är väldigt långsam. Att dansa väldigt långsamt är nog bland det svåraste som finns.

Men samla inte på favoritband utan prova alla band som spelar i närheten där du bor. De flesta band förändrar även sin repertoar. Ett bra band blir mindre bra för att bli bra igen osv.
Dansar Gärna Skapat: 2010-05-28, 08:19
Min plan är att testa att dansa till band som blir nämnda som bra dansband med tempoväxlingar.

Det är snart sommar och Sverige är stort.

Jag vill fortfarande ha tips på dansband som lyckas bra med tempoväxlingar.

mia Skapat: 2010-05-29, 09:11
Jag förstår inte hur du menar med tempoväxlingar!

Alla band har väl 2 bugg och 2 fox?

Håller i så fall med Börje om att de moderna band har mer fart o fläkt än mogna band, så välj dessa och undvik alltför mossiga mogna band.

Annars tycker jag du kan dansa till allt!
lassas Skapat: 2010-05-29, 20:08
mia:Vilka mossiga band menar du så dom kan undvikas?
Dansar Gärna Skapat: 2010-05-30, 00:21
Visst går det att dansa till allt!

Jag tycker personligen att det är roligare att dansa till band som har mer fart och fläkt på sina bugg. Det ger glädje och energi!

Tipsa om band som har fart, fläkt, energi och glädje på sina bugg.

Det är positiva svar som är trevliga att läsa.
lassas Skapat: 2010-05-31, 18:19
Dansar Gärna:Casanovas speler med bra fart och spelglädje,sedan kan dom allra flesta band som spelar på heltid spela med fart,men ofta är det publiken som avgör låtvalen.
Vi är ju många dansare som har blivit lite till åren och vill ha lite lägre tempo.
Så stort utbud av lämpliga dansband som det finns nu för tiden har det inte funnits på mina över 40 år på dansgolvet.
Dansar Gärna Skapat: 2010-05-31, 22:24
Tack lassas för att du tipsar om Casanovas!