Forum » Gammeldans

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Rent Drag

Författare Inlägg
mackanz Skapat: 2011-11-22, 23:34
Sommaren 2011 besökte jag "Bälgspel vid Landsvägskanten"
Världens största dragspelsstämma i värmländska Ransäter.

Jag fick under denna festivalen uppleva massor med goa sköna gammeldansband och spelmanslag.

Bland annat bandet RENT DRAG som består av musiker från numera nedlaggda; Mona Gs och Lill-Nickes.
Rent Drag har en enorm spelglädje. Dom spelar ofta upp till gammaldanskvällar men även mer mogendanskvällar, även om merparten av speljobben är på gammaldanskvällar.
Två plattor har bandet givit ut där dom blandar, gammeldans, foxotrot och bugg.
Ni kan lyssna och få mer info på deras hemsida www.rentdrag.se

Kan även nämna att man i år i Ransäter försökte slå världsrekord. Detta skedde vid allspelet i ”Gropa” Målet var 1000 dragspelare. Men på grund av regnet blev man "bara" 776 dragspelare. Inte tillräckligt för att slå rekordet från Kimberly i Canada som sattes 2005 med 985 deltagare, men många nog för att skapa en medryckande, festlig stämning och spelarglädje utan dess like.
Boel Skapat: 2011-12-05, 15:28
Rent drag spelar till gammeldans i Huskvarna folketspark på söndag 11 december kl 18 - 22, enligt bandets hemsida. Själv förväntas jag vara på annat håll, annars hade jag gärna åkt dit.
mackanz Skapat: 2011-12-08, 13:21
Du kommer missa ett riktigt bra dansband. Men dom kommer alla gånger dyka upp där igen eller på Fröjden till sommaren.
Aops Skapat: 2012-01-11, 22:27
Har faktisk lagt inn mange spillejobber rundt i Sverige der Rent Drag spiller , så det bør ikke være noe problem å finne plasser
der Rent Drag spiller .
mackanz Skapat: 2012-01-12, 11:30
Ja det finns hel del sådana danser här på Danslogen.se
Kika under "Dansprogram" eller sök på "Dansband" så hittar ni dem.