Forum » Gammeldans

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Gammeldanskurser i Stockholm

Författare Inlägg
Lena Skapat: 2010-02-09, 20:43
För dem som gillar gammeldans finns kurser i sådant i Stockholm via Söderringen:

http:/soderringen.se/

Tänker på det Bosse skrev om att Mälarsalen inte anordnar sådana, men de har ju en annan inriktning.
Bosse Skapat: 2010-02-09, 22:02
Jo jag vet men de har en gång varit Stockholms kanske största "lärosäte" för gammeldans. Jag reagerar mest på att de lär ut salsa och argentinsk tango som knappast förekommer på Mälarsalen annat än under lektionerna. Gammeldans förekommer trots allt även om det är i en skrämmande liten omfattning. På något sätt tycker jag att Mälarsalen sålt sin själ.
guran Skapat: 2010-02-09, 23:23
Jag måste säga att jag inte direkt aldrig har upplevt att Mälarsalen skulle ha något som kan kallas själ. Från första dagen jag dansade där har jag mer eller mindre upplevt det som strikt kommersiellt på gränsen till överdrivet.

Mälarsalen har förmodligen gjort ett bra överskott på danskvällarna genom åren, men under de senaste åren har antalet dansande en kväll minska betydligt. Nu gör de inte någon direkt vinst av vad jag har förstått och flera kvällar går säkert med förlust. Detta grämer säkert Hans Rydberg något enormt.

Eftersom Mälarsalens dansverksamhet rent kommersiellt handlar om danslektioner och dessa är i klass med de dyraste som går att uppbringa i Stockholm kan Mälarsalen kompensera det med att låta entrén för 6 (har jag för mig) danskvällar ingå i kurspriset. Då hamnar kurspriset på ungefär samma nivå som någon dansklubb tar.

Låt säga att danskvällarna upphör på Mälarsalen; vad händer då med kursverksamheten? Knappast lär väl den vackra utsikten vara ett motiv till att välja en bugg- eller foxtrotkurs på Mälarsalen.

Mälarsalen kommer aldrig att få någon själ så länge som Hans Rydberg sätter kulturen på stället. Jag kan inte förstå att man överhuvud kan driva dans när man har en totalt föraktfull inställning till dansare. Det finns otaliga vittnesmål på hans attityd mot dansbandsdansare, som mer eller mindre skulle chocka många.