Ämne: |
Dansnyheterna på Danslogen |
| Författare |
Inlägg |
|
lelle
|
Skapat: 2008-05-10, 15:46
Jag vill bara säga att alla nyheter som Danslogen letar rätt på och länkar till är så suveränt. Det händer så mycket som jag inte hade haft en aning om i annat fall. Jag är verligen glad åt det.
|
|
Friskt vågat
|
Skapat: 2008-05-11, 09:10
Håller med Lelle.
Suveränt att kolla de olika nyheterna. Intressant blanding av lokala nyheter från kors och tvärs i landet, till de vanliga skivsläppen med banden och allt sådant.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2011-10-30, 23:03
Håller med föregående talare.
Danslogen är den ultimata dansbandshemsidan idag.
Vad som än sker så är det just här man få reda på det.
Nyheter stort som smått.
Sen är det alltid kul att se vart det är dans varje dag och vart ens dansbandsvänner håller hus. Även ändringar ni supersnabba på att informera om.
Sen är det så kul med alla dessa dansbilder man kan kika på.
Är själv ute en hel del på dans och fotograferar och skickar in till danslogen.se Nu är det många som känner igen mig att jag är ute och fotograferar och gör reklam för danslogen.se Och det är kul när folk kommer fram och berömmer en för bilderna.
Är det fler som tycker som jag att danslogen är bland de bättre dansbandssidorna på nätet?
|
|
Bosse
|
Skapat: 2011-10-30, 23:36
Friskt vågats inlägg fick vänta tre och ett halvt år på svar, jag ska vara lite snabbare.
Jag kan bara hålla med, Danslogen är helt outstanding. Man hittar i princip alla offentliga danser här och man kan dessutom filtrera efter olika kriterier. Jag fattar inte hur de bär sig åt, för till skillnad från t.ex. Dansmaffian så är det ju inte vi medlemmar som lägger in evenemangen. Om alla dansband/dansställen hade haft sina dansprogram formaterade på samma sätt hade det naturligtvis gått att göra ett script som hämtade informationen med automatik, men så är det ju inte så jag kan inte tänka mig annat än att de får göra en hel del jobb manuellt.
Och inte blir det sämre av alla dessa nyheter där man får veta stora och små händelser i dansbandsvärlden.
Dessutom kostar den här fantastiska servicen till oss dansare ingenting.
|
|
Aops
|
Skapat: 2011-10-30, 23:40
Selvsagt er Danslogen meget bra . Det er fortsatt noen dansebandsiter som fortsetter heldigvis , selv om det var mange flere for 10 år siden .
Alle har sin layout , sin vinkling på saker i likhet med aviser/tidningar .
Det som er positivt er at alle nå viser vilje til samarbeid , og
backer opp hverandre .
Om det ikke var slik , ville interessen for dansebandmusikk ha vært mye mindre enn den er .
|
|
mackanz
|
Skapat: 2011-10-31, 00:21
Bosse: Håller med det är fantastiskt att hålla en sådan här site vid liv helt gratis för oss besökare.
Att driva en site idag är inte helt gratis vad gäller domänadresser och webbhotell. Till detta kommer sen marknadsföring.
Men det sistnämda funkar ju perfekt genom alla dessa dansband, dansställen, bolag, och privatpersoner som länkar till danslogen samt alla vi dansare som är ute på dans och sprider information om sidan genom fotograferande och annat.
Jag tycker även att samarbetet mellan danslogen.se och dansband, arrangörer, bolag, "dansbandsfotografer" och dansare verkar fungera rätt bra. Många är ju dom som mailar in danstips och annat.
Det roligaste av allt är att det skrivs om "alla" dansband både stora och små.
Så till Angela och alla som jobbar med danslogen vill jag ge allt beröm som går att ge, och hoppas du Angela inte tröttnar på mina mail och att jag inte mailbombar dig allt för mycket :-)
|
|
Aops
|
Skapat: 2011-10-31, 03:10
At det går an å drive en slik webportal i 17 år utem å ta inn en eneste krone i reklameinntekter er herved bevist . Dette har www.dansaktuellt.com klart ved iherdig innsats . Vi skal ikke trekke fram hvem som hjalp til der og ville at vi skulle ta betalt for både det ene og det andre .
Om jeg selv kjøper inn vinster ,til konkurranser for at orkestrene skal få sin royalty , i stedet for å tigge skivor fra skivbolag synes jeg er helt OK . Da kan man hele tiden sørge for at de CD-plater man lodder ut holder høyt kvalitetsnivå .
Om jeg bruker ca 10-15000 årlig av min alderspensjon til vinster og mesteparten av min fritid på å holde liv i www.dansaktuellt.com så gjør jeg det med glede . Så mye bør man bruke på et nordisk dansebandsamarbeid .
|
|
Danslogen
|
Skapat: 2011-10-31, 06:20
Vi tackar så mycket för allt beröm. Det är just att få bekräftelse på att våra hemsidebesökare uppskattar Danslogens innehåll som gör att vi blir sporrade att fortsätta.
Det ligger många timmars ideellt arbete bakom att hålla sidan uppdaterad varje dag, men så länge det känns positivt ger det även oss glädje och energi att fortsätta.
|
|
Aops
|
Skapat: 2011-10-31, 07:32
Det er nettopp dette som er dansebandportalenes styrke . Fra forskjellige plasser i Norden , og med sitt store nettverk av gode kontakter klarer man å fange opp det store mangfold av hendelser som finnes i dansebandmiljøet . Man lykkes totalt i å
vise folk den store glede dansen er for de fleste .
Alle de oppegående webportalene har nå folk med mange års erfaring , og behøver ikke å lage blåkopier av hverandres websider ,med samme stoff . I Norge har man til og med utviklet dette så langt at vi tipser hverandre om nyheter ." Den saken tar du som dagens viktigste nyhet ,så tar jeg den andre .
Vi hadde en gjeng studiofolk på besøk , og de fortalte at de daglig leste 4-5 dansebandportalers nyheter med stor interesse .
Sammen kan vi være det som sporer lysten til at flere går ut på dans, både Danslogen , NRK-Dansefot , For Swingende , Får Jag Lov ,Dans-Nytt og Dansaktuellt.com .
Lykke til videre på ferden i "dansbandland" eller som man sier i England :"Keep up the Good Work" !
|
|
mackanz
|
Skapat: 2011-10-31, 08:27
Angela: Exakt så är det. Bekräftelse och beröm sporrar en att fortsätta arbeta och hjälpa till. Och det är faktiskt en hel del folk som kommer fram när jag är på dans med min kamera och berömmer danslogen som site. Så sug bara i dig av allt beröm.
|
|
Angela
|
Skapat: 2011-10-31, 12:41
Vill påpeka att det inte är bara jag som "är" Danslogen utan att vi är tre stycken eldsjälar. Jag syns mest eftersom jag skriver och intervjuar, men utan Jonas som håller stenkoll på alla spelplaner och skivor som ges ut och Göran som sköter all programmering skulle sidan inte fungera. Så ge de andra lika mycket beröm! :-)
|
|
mackanz
|
Skapat: 2011-10-31, 13:44
Angela: Ja jag hade ju nöjet att träffa er i Mariestad på den stora folkparksdansen. Och hela danslogen är ett fantastiskt team.
Göran har jag ju haft lite kontakt med ang dansbilder jag mailar in samt ideér på sidan.
På tal om festivaler är det ett gyllene tillfälle att sprida och göra reklam för danslogen.se
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2011-11-01, 00:21
Ja sällar mig till det berömmande folket!
Ja har sagt förrut och det säger jag igen att Danslogen gör ett underbart arbete med att sprida nyheter om musik och dans till min glädje, lycka, förströelse och njutning! OCH ...att ja får luft! ;)
Ja är oxå evig tacksam att ja inte har blivit avstängt trots att ja har drivit folk till vansinne ...! Å bara DET är en stor bedrift! :D
Till raringarna Angela, Jonas och Göran, tusen tack till er som har givit mig en röst...trots att ja är Lättfotad! Hemskt mycket tack! :D
|
|
mackanz
|
Skapat: 2011-11-01, 13:52
Lättfotad: Jag tycker du sprider glädje med dina humoristiska inlägg här och där. Kanske man får nöjet att någon gång besöka "ditt revir" Hallunda Folkets Hus och se om du fastnar i min kamera. Eftersom du är lättfotad tror jag det inte skall vara några problem.
Hade det funnits en guldklav eller guldsladd för bästa website skulle gänget bakom Danslogen absolut ha en guldklave.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2011-11-02, 10:57
Hej Mackanz! Ida e ja inte på gott humör alls pga alla dessa gamla skogstroll som invaderar Hallunda å lägger ner belysningen där! Nåra av dem har gått dära hela tidn men börjar släcka lysen för att inte avslöja vad som försiggår omkring dem o deras rynkor sen, de gamla uslingarna! Ja e så rasande så ja spricker snart! å ja e lessen att, om ja fortsätter va ilsken kommer ja å va likadan som de: rynkig o ful, för rynkig e ja men absolute inte ...ful, bara de!
Mackanz, ärligt talat, d va längesen nån lekte m mitt namn men d måste just vara du som håller på m foto som satte pricken över iet! Dumt nog tänkte ja inte på d! Hihi! Å Tack för att ja får dra på munnen lite nu, börjar bli trött på å hänga läpp!
Du tror väl inte... att ja avslöjar vem ja e? ;)
Vi får fixa nån kalv eller sladd åt gänget i sinom tid! :D
|
|
Aops
|
Skapat: 2011-11-02, 20:49
Bør dere ikke heller legge fra dere kameraet , og ta en skikkelig ringdans på Hallunda ?
Ha en koselig dans ,-og Good Luck !
|
|
mackanz
|
Skapat: 2011-11-02, 21:01
Lättfotad: Ja i bland får man till det serrö :-)
Jägardans på Hallunda? Nja jag tror vi låter södra Sverige få ha sia jägardanstraditioner i fred.
Tror att dom har andra jaktmarker där än dansgolvet :)
Men man ska aldrig säga aldrig...
|
|
mackanz
|
Skapat: 2011-11-07, 12:34
Och en sak till som är bra med danslogen är deras nyhetsarkiv som man kan söka efter äldre dansbandsnyheter. Medan andra sidor behåller sina nyheter i ungefär 2 månader knappt så sparar danslogen alla sina nyheter. Det skall dom ha all beröm för.
Detta hade jag verkligen nytta av i helgen när jag sökte information om ett dansband till min egen hemsida jag håller på att göra om.
|
|
Lättfotad
|
Skapat: 2011-11-08, 09:22
Va ha du för hemsida? Aldri hört? signerar: nyfiken i en strut! :D
|
|
Bosse
|
Skapat: 2011-11-08, 09:32
Efter att ha Kalle Blomkvistat lite så är jag nästan säker på att det är http:/www.markuz.se/
|
|
mackanz
|
Skapat: 2011-11-08, 09:59
Bosse: Du har så rätt så ang adressen. Dock är den under rekonstruktion och en hel del information och bilder kommer bytas ut samt att jag skall ev börja blogga igen. Får se vad tiden räcker till.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2011-12-25, 19:15
200 kr i entré.
Då är det c:a 40-50 kr dyrare än i Sverige på vissa ställen.
Där jag dansar är entrén 130-150 kr beroende på band som spelar.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-01-03, 01:25
Jag har idag (kväll) skrivit ihop två reportage som jag tillsammans med lite bilder sett till så att danslogen får ta del utav.
Det hade varit enormt kul om fler kunde skriva ihop reportage från sina olika favorit dansplatser i Sverige.
Jag har idéer på fler reportage som jag hoppas hinna med att skriva framöver.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-01-16, 10:37
Vad vill ni läsa om för reportage på danslogen?
Som ni ser har jag skrivit ett reportage om FUB/Länsdanser som blivit enormt uppskattat.
Då min hemsidan min ligger på is så tycker jag det är riktigt kul att skriva för danslogen eftersom sidan har så enormt många besökare varje dag och är så populär.
Har 3 kommande reportage i min dator som skall färdigställas,korrekturläsas och skickas in till Danslogen.se
|
|
Aops
|
Skapat: 2012-01-16, 13:30
Det var faktisk veldig interessant å lese om FUB/Lensdansene .
Noe lignende har vi flere steder i Norge også , som for eksempel tirsdagsdansen på Reinsvoll ved Gjøvik , og en årlig galla på Lierhallen mellom Oslo og Drammen .
|
|
Danslogen
|
Skapat: 2012-01-17, 09:19
Vi vill gärna förtydliga att signatur "Mackanz" skriver reportage helt på eget bevåg och skickar dessa till oss. Ni andra som vill göra samma sak, eller t.ex skriva en krönika, är givetvis också välkomna att höra av er till oss.
Maila oss på info@danslogen.se eller använd kontaktformuläret.
http:/www.danslogen.se/kontakta
Glöm inte att uppge din mailadress ifall du använder kontaktformuläret, vi ser inte den automatiskt.
|
|
mackanz
|
Skapat: 2012-02-28, 15:13
Ja nu väntar jag med spänning på fler reportage från diverse dansställen i vårt avlånga land. Så fram med pennan kära dansvänner. Borde ju finnas massa med "hungriga skrivsugna" skribenter där ute.
|